Is vloerisolatie aan te raden?

• 7 December 2022
  • 6 reacties
  • 130 Bekeken

Wij denken eraan om ons hoekhuis uit 1985 te laten voorzien van bodem of vloerisolatie. Er zijn inmiddels twee leveranciers van zgn bodemparels langs geweest, maar om de een andere reden hebben wij het gevoel niet met eerlijke bedrijven te maken te hebben.  Wij vragen ons af wat de beste manier van vloerisolatie zou zijn, vloerisolatie of bodemisolatie maar komen er niet helemaal achter. 

Wij hebben een betonnen vloer, met daarop vloerverwarming en pvc. Wij hebben ook geen overdreven hoog gasgebruik. Door het kleine (onvoldoende) oppervlak aan vloerverwarming in de gang blijft het daar wel wat kouder, maar dat is nog wel te ondervangen met een elektrisch kacheltje. 

Heeft iemand informatie voor ons?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +5

ja, vloerisolatie is aan te raden, hoe ouder het huis, hoe meer aan te raden.

Onze vriend google kan heel veel info verzinnen, bv van milieucentraal: Vloerisolatie: voor warmere voeten | Milieu Centraal

Reputatie 6
Badge +3

Vloerisolatie is te prefereren boven bodemisolatie. Met bodemisolatie heb je altijd nog het warmteverlies door de kruipruimteventilatie. Een bodemzeil om de luchtvochtigheid omlaag te brengen is soms wel aan te raden.

Je hebt het over een huis van 1985 met vloerverwarming. Dat huis zal al vloerisolatie hebben, maar de isolatiewaarde is nog lang niet op het niveau van wat nu aangeraden wordt. (verplicht)

Ik ben zelf groot fan van PUR schuim met gesloten cellen. Dat heeft de hoogste isolatiewaarde. Er zijn hele volksstammen die dat niet meer willen ivm de indianenverhalen uit het verleden. Het is ook wel eens mis gegaan.

Zelf heb ik een hele dikke laag van dat pur. Een bodemzeil heb ik niet. Dat is pas nodig als het grondwaterpeil zo hoog wordt dat mijn dorp een eiland wordt.

Badge

maar om de een andere reden hebben wij het gevoel niet met eerlijke bedrijven te maken te hebben.

Misschien is het handig om te informeren bij een energie-cooperatie bij u in de buurt. (als deze er is)

Kan je hier checken op postcode:

https://energiesamen.nu/energiecooperaties?filter=NaN

Veel energiecooperaties zijn nu ook bezig met ondersteuning te bieden bij isolaties en dit zijn cooperaties zonder winstoogmerk en bestaan uit mensen uit uw buurt.

Ik woon zelf in delft en kon kosteloos een gesprek met een energiecoach aanvragen bij 015 Duurzaam. 

Zij kunnen je eventueel ook helpen met andere isolatie tips.

Zo is het misschien aan te raden om nog een 2e isolatie maatregel te nemen om er subsidie voor aan te vragen

bron:

https://www.isolatie-subsidies.nl/isde/

Wat?

Kies je voor 1 isolatiemaatregel, dan moet je daarna nog minimaal 1 andere maatregel nemen. Dat mag een ander type isolatiemaatregel zijn maar dat hoeft niet. Je kunt namelijk ook kiezen voor een warmtepomp, zonneboiler of aansluiting op een warmtenet. Op de verschillende maatregelen wordt subsidie gegeven.

Door het kleine (onvoldoende) oppervlak aan vloerverwarming in de gang blijft het daar wel wat kouder, maar dat is nog wel te ondervangen met een elektrisch kacheltje.

Lekker koud laten die gang.

Electrische kacheltjes zijn duur in het gebruik. Vanaf januari 40 cent voor elk uur dat een kachel van 1000W aan staat. Dat is al gauw 4 euro per dag en met 100 winterdagen dus 400 euro per jaar. Alleen voor de gang.

Reputatie 6
Badge +7

@J. Pronk Er zijn een aantal punten die wat vragen op roepen.

De betonnen vloer is dat een massieve vloer of een “broodjes” vloer?

Als het een broodjes vloer is, dan is in deze bouwfase 1985 meestal de onderkant geïsoleerd.

Onder de vloer verwarming zal dan zeker ook isolatie-folie aangebracht zijn.

*Dan heeft onder de vloerisolatie niet zoveel meerwaarde, dus dat eerst controleren!(onderzijde is dan piepschuim)

Bodem isolatie zal voordeel opleveren als de kruipruimte 35cm of dieper is,

minder dan 35-25cm zal vloerisolatie zinvol zijn zie *

Omdat u en hoekhuis heeft zal de kruipruimte voorgevel, achtergevel en zijgevel ventilatieroosters hebben.

dat kan meer koude ventilatie geven als nodig is om de kruipruimte te ventileren. Kruipruimte inspecteren!

Zijn er geen open sparingen tochtgaten in de funderingsbalken naar de buren of gevel.

Als u het kruipluik opent en u voelt direct een koude luchtstroom omhoog komen, zou er dus al te veel “buiten”lucht ventilatie in de kruipruimte kunnen zijn.

De koude hal geeft u ook aan. (tegen tocht kan je niet op stoken)

Een voordeur met enkel glas onder en bovenglas, brievenbus tochtstrips? ook de dorpel borstel onderzijde deur,

kruipluik isolatie aan de onderzijde.

Dit zijn een aantal punten die u wel eerst zelf moet/kan controleren, voordat u echt grote uitgaven gaat doen.

U geeft ook aan geen overdreven gasverbruik te hebben, hier zou ik uit opmaken dat u niet heel veel warmteverlies heeft.

Het beetje subsidie geld weegt niet altijd op tegen de isolatie maatregel en de besparingen.

ik hoop dat u met deze info een goede keuze kunt maken.

Reputatie 5
Badge +4

@J. Pronk Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Reageer