Consumentenbond.nl

Klacht over energievergelijker


Omdat ik mijn huidige contract tarieven niet kan invullen krijg ik niet de juiste vergelijking.
Ik heb e.e.a zelf uitgewerkt in een excel sheet en bleek dat ik bepaald niet goedkoper uit was in vergelijking met mijn huidige contract, Dit terwijl de vergelijker mij 200 euro goedkoper voorspelde.
Als je hier blind in meegaat ben je mooi duur uit.
De mogelijkheid bieden om in de vergelijker alle tarieven zelf in te voeren en tevens de mogelijkheid bieden je boete van het oude contract in te brengen. Dit zorgt ervoor dat je direct een beeld krijgt van de werkelijke voor of nadelen.

11 reacties

Ik ben alleen geïnteresseerd in de laagste mogelijke deal zelfs als mijn contract nog niet is afgelopen. Ik ken dus geen loyaliteit meer aan welke leverancier dan ook. Dat hebben de energie bedrijven zelf in het leven geroepen door nieuwe klanten allerlei kortingen en voordeeltjes aan te bieden terwijl bestaande klanten hier niet van kunnen profiteren. Daarom kijk ik of ik via vergelijking sites of direct bij de leverancier voordeel kan behalen. Is alleen goed op letten en dat wilde duidelijk maken.
Dat deze race to the bottom uiteindelijk in verlies voor bedrijven gaat leiden hebben ze zelf in het leven geroepen.
Badge +8
Hi @R. Kleingeld, dank voor dit signaal. Even voor de duidelijkheid: stond je huidige aanbieder er niet tussen of liep je tegen een technisch probleem aan in de Vergelijker?

Je kunt trouwens altijd even contact opnemen met mijn collega's via 088 66 99 088 (op werkdagen tussen 9 en 20 uur bereikbaar), zij helpen je graag verder. Succes!
Beste imke
Aanbieder stond er tussen maar met andere contract voorwaarden en dus niet goed te vergelijken. Mijn contract van drie jaar was veel beter dan wat in de vergelijker voor mijn huidige leverancier werd aangeboden.
Groet Rob
@R. Kleingeld Ik vind die "vergelijkers" ook altijd een nogal frustrerende ervaring maar realiseert u zich dat de huidige tarieven van uw huidige aanbieder niet hetzelfde zijn als de nieuwe tarieven van uw huidige aanbieder? Hebt u al een nieuwe offerte van uw huidige aanbieder?
Dit contract is pas 12-01-2019 ingegaan. Heb ik afgesloten via een inschrijving van eigen huis en was op dat moment het beste aanbod wat ik kon krijgen. Ik begrijp dat een vergelijkingssite niet alle individuele contracten in de database kan hebben. Daarom is het belangrijk dat de klant zelf zijn geldende contract bedragen en voorwaarden (looptijd, boeteclausule etc.) kan invullen waardoor een echte vergelijking met bijbehorende winsten c.q. verliezen kan worden gemaakt. Zoals het nu gaat is het appels met peren vergelijken en kan alleen maar afwijken van de realiteit.
Je kunt inderdaad niet vergelijken met een zelf ingebracht contract laat staan ook de boetes doorrekenen. Het is een overstap hulp voor als je een nieuw contract nodig heb.
@R. Kleingeld Je bent verder geen verantwoording verschuldigd, alleen geen van de prijsvergelijkers die ik gezien heb ondersteunen dat.
Badge +8
Hi @R. Kleingeld, dank voor de uitleg! Je zou ook eens kunnen kijken naar de Keuzehulp, hier kun je eenvoudig het verschil in looptijd van een contract bekijken. Overigens kun je dit ook aanvinken in het filter van de gewone vergelijker.
Badge +2

Ik maak geen gebruik meer van de Energievergelijker (in de huidige vorm) om een nieuw contract af te sluiten. Wel om de gespecificeerde tarieven te vergelijken met andere ‘goedkope’ aanbiedingen. Het “zoveel’ goedkoper uit zijn, blijkt in de praktijk toch anders uit te vallen als je naar de gespecificeerde kosten kijkt. Ik zou het fijner vinden om een Energievergelijker op basis van gespecificeerde kosten te hebben. Zeker aan het eind van het jaar wordt er gegoogeld met de kosten energiebelasting. De ene aanbieder hanteert de belasting van het afgelopen jaar en de andere van komend jaar. Als dat zit ingebakken in je kosten per kWh/m3 en daar je keuze op baseert, kan dit dus anders uitpakken.

@Liana 

Nogmaals, je moet die vergelijkers gebruiken om aanbiedingen te vergelijken en niet om met je huidige tarieven te vergelijken en ook niet denken dat dat voordeel van €200 betekent dat je rekening volgend jaar €200 lager wordt. Wat ze, voorzover ik kan beoordelen, wel goed doen is uitrekenen wat je rekening dan wordt bij het opgegeven verbruik. Heb je daar twijfels bij?

Badge +2

@A. Deen Meestal schatten de aanbieders het maandbedrag te hoog in en stel ik de boel zelf naar beneden bij. Vorig jaar was het advies € 165/maand. Ik heb het bijgesteld naar € 149/maand en heb met de jaarrekening nog eens €200 retour ontvangen. Een maandbedrag van €136 was achteraf voldoende geweest. Maar beter gecrediteerd krijgen dan onverwacht moeten bijbetalen.

Reageer