Klem tussen verzekeringen

• 11 April 2022
  • 7 reacties
  • 119 Bekeken

Ik bewoon een appartement. Bij mijn benedenburen is er lekkage wat waarschijnlijk afkomstig is van mijn wasbak in de badkamer.

ik ben via de Vve verzekerd voor de opstal en voor de inboedel bij FBTO

de verzekeraars verwijzen naar elkaar als het gaat om het onderzoeken van de oorzaak van de lekkage.

wat kan ik doen ?

7 reacties

Ik zou denken dat uw onderbuurman zijn verzekering aanspreekt en als dat nodig is komen die wel bij u. Uw inboedel heeft er sowieso niets mee te maken want u heeft geen schade aan uw inboedel dus lijkt mij de opstalverzekering aan zet en mogelijk uw aansprakelijkheid. Maar ik weet niet hoe het zit met aansprakelijkheid voor waterschade in een appartement.

Reputatie 7
Badge +8

Onder de opstalverzekering vallen goederen die aan de woning zijn bevestigd, ofwel aard- en nagelvast zijn. Bijvoorbeeld ramen, deuren, leidingen, centrale verwarming, keukens en sanitair. Tot de inboedelverzekering behoren zogenaamde roerende zaken, zoals meubels, woonaccessoires, kleding en woontextiel. Je kunt deze zaken oppakken en verplaatsen zonder dat je schade aan je woning veroorzaakt.

De badkamer: wat valt onder welke verzekering?

De opstalverzekering dekt schade aan de volgende delen van je badkamer:

• Toilet (inclusief stortbak)
  • Wastafel
  • Douchecabine
  • Bad
  • Bidet
  • Tegels
  • Plafond
  • Radiator enz.
Reputatie 7
Badge +8

Of waterschade verzekerd is, ligt aan je  inboedel- en/of opstalverzekeraar en aan de precieze oorzaak van de schade. Er kan ook waterschade in je huis ontstaan door lekkage van leidingen. Alle opstalverzekeraars dekken de kosten voor het hak- en breekwerk om de leidingen te bereiken en de schade te herstellen.  Zie verder bij de CB https://www.consumentenbond.nl/opstalverzekering/waterschade

Bedankt voor de antwoorden.

de Vve en de verzekeraar zijn beiden van mening dat de oorzaak van de lekkage onderzocht dient te worden. Geen van beiden wil stappen ondernemen maar verwijzen naar elkaar.

Reputatie 5
Badge +5

Valt in principe schimmelvorming in de douche ook onder de opstal? Mijn mechanische ventilatie is in de winter deels uitgevallen. Hij maakte lawaai, maar de afvoerventilator bleek niet meer te draaien. De aanvoerventilator werkte goed. Er bleek wel sprake van een foutcode, maar die heb ik pas laat gezien. In mijn onwetendheid heb ik nooit stil gestaan bij het functioneren van de mechanische ventilatie, totdat ik mij afvroeg waarom schimmelvorming ontstond in de douche.

Reputatie 5
Badge +6

@A.C.A. van Zijl de Vve en de verzekeraar zijn beiden van mening dat de oorzaak van de lekkage onderzocht dient te worden.  goed uitgangspunt

De klacht van de buren moet bij VvE gemeld worden, die is de beheerder van het complex.

De VvE  moet de klacht (laten)onderzoeken, ten alle tijde is de opdracht voor onderzoek van de VvE.

(de appartement eigenaar mag nooit zonder toestemming van VvE aan de constructie van het complex wijzigingen aanbrengen) zie ook de statuten. ingestorte afvoeren waterleidingen en leidingkokers die in de constructie zijn weggewerkt e.d.

Na het onderzoek wordt de schade bij de verzekering gemeld, die zal met of zonder expert de schade vaststellen en dan bepalen of dit onder de dekking van de verzekering valt.

Als uit het onderzoek blijkt dat @A.C.A. van Zijl nalatigheid of een andere oorzaak te verwijten valt, kan hij door de VvE aansprakelijk gesteld worden voor de (reparatie)(vervolg) schade.

Als er werkzaamheden in uw appartement uitgevoerd moeten worden moet u daar uiteraard aan meewerken.

De verzekering kan (polisvoorwaarden) het onderzoek en de noodreparatie vergoeden, achterstallig onderhoud en/of verwijdbaar gedrag zal de verzekering waarschijnlijk niet vergoeden.

U bent geen partij voor de verzekerings maatschappij dat is de VvE.

Ten alletijde zal de VvE eerst opdracht moeten geven voor onderzoek en/of reparatie.

Dit zijn de algemene regels die door de meeste VvE worden gehanteerd.

@RonaldD Valt in principe schimmelvorming in de douche ook onder de opstal?

Je spreekt van mijn mechanische ventilatie, als dit geen deel uitmaakt van een centraal -afzuig en/of -inblaassysteem kan je de VvE niet verantwoordelijk stellen voor schimmel vorming of achterstallig onderhoud.

Een appartement in een complex is eigenlijk een ruimte in een casco waarvan de wanden en vloeren niet eens van jou zijn.🏰

Bedankt voor de antwoorden.

de Vve en de verzekeraar zijn beiden van mening dat de oorzaak van de lekkage onderzocht dient te worden. Geen van beiden wil stappen ondernemen maar verwijzen naar elkaar.

En u wil zelf ook geen opdracht geven? Naar mijn mening is de VVE uit hoofde van haar functie verplicht om op te treden omdat ze de belangen van uw onderbuurman moeten beschermen. Zij moeten iemand laten komen en ze kunnen kijken of de verzekering dat dekt maar ze kunnen het niet daar vanaf laten hangen.

Reageer