Kloppen alle resultaten uit de Matrassenwijzer?

• 2 November 2015
  • 9 reacties
  • 1534 Bekeken

Het valt mij op dat in de Matrassenwijzer er opvallende verschillen optreden in de uiteindelijke resultaten. Bijvoorbeeld als ik switch tussen Man en Vrouw. Een "peervormige" man vanaf 201 cm met een gewicht van 80 kg die niet weet wat zijn slaaphouding is heeft een matras met zones nodig (zacht - middel - zacht) terwijl een vrouw met dezelfde eigenschappen geen comfortzones nodig heeft. Is dit een fout of een bewust verschil. Zo ben ik nog wat meer verschillen tegengekomen waarvan ik mij afvraag of het een fout is of bewust. Een koopwijzer moet natuurlijk foutloos zijn, anders kan je elke uitkomst in twijfel trekken.

9 reacties

@D.J. van Horik: Ik heb overlegd met onze onderzoeker: Waar het met betrekking tot de matrassenwijzer op neerkomt, is dat een mannen- en een vrouwenlichaam verschillende verhoudingen en rondingen hebben, ongeacht het lichaamsgewicht en de lichaamsvorm als peer, appel of andere stukken fruit. Daarom is het niet vreemd dat een vrouw een ander advies krijgt dan een man. Op het tabblad 'Extra Informatie' in het dossier staat aanvullende informatie die kan helpen bij het maken van een passende keus.
Beste Marc,

Ik ben het met je eens dat het niet vreemd is dat een vrouw een ander advies zou kunnen krijgen dan een man. Echter in dit geval is het zo dat de vrouw tot en met 200 cm hetzelfde advies krijgt als de man, maar dat vanaf 201 cm de man een iets afwijkend advies krijgt t.o.v. dat voor een man van 200 cm (zacht, middel, zacht in plaats van middel, hard, middel) terwijl de vrouw van 201 cm een totaal ander advies krijgt dan de vrouw van 200 cm (namelijk geen zones in plaats van middel, hard, middel). Dat doet mij toch eerder vermoeden dat er een foutje gemaakt is.

@D.J. van Horik: Ik heb overlegd met onze onderzoeker: Waar het met betrekking tot de matrassenwijzer op neerkomt, is dat een mannen- en een vrouwenlichaam verschillende verhoudingen en rondingen hebben, ongeacht het lichaamsgewicht en de lichaamsvorm als peer, appel of andere stukken fruit. Daarom is het niet vreemd dat een vrouw een ander advies krijgt dan een man. Op het tabblad 'Extra Informatie' in het dossier staat aanvullende informatie die kan helpen bij het maken van een passende keus.

Geplaatst door Marc T. op Nov 3, 2015.
Bedankt voor je reactie. Aanvullend geldt overigens dat we de matrassenwijzer binnenkort ingrijpend op de schop nemen. Want inderdaad zijn er situaties waar het advies afwijkt van wat er in praktijk wenselijk is. In de extreme situaties kan het tot onlogisch advies komen. Vandaar de aanvullende extra informatie binnen het dossier (die hier al rekening mee houdt).
Ok, ik ben benieuwd naar de vernieuwde versie. Enig idee wanneer deze online komt?
Reputatie 2
Badge +4

Test de test.........

Onlangs ben ik op dit forum een topic gestart over Beter Bed, M-line en Morgana. Daarbij kwam er een scherp kommentaar over de laatste matrassentest van de Consumentenbond voorbij. Het betreft een producent! die nu, naar eigen zeggen, op een juridische aanklacht van de Bond zit te wachten...... Ik wacht op een tegenbericht en meer uitleg.

http://www.matras.info/test-consumentenbond.php

Wie test dus kritisch de onafhankelijke Consumentenbond? De consumenten zèlf, want daarvan zijn ze wèl afhankelijk!_____________________________________________________________________________________________________________

NB. Inmiddels is een eerste bericht op de website verschenen, maar wie heeft dit nu onzorgvuldig getest.....?

http://www.consumentenbond.nl/elektrische-fietsen/nieuws/2015/terugroepactie-sparta-ion/?icmp=home_mediapool_klein_2_Terugroepactie_20151103

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Nov 3, 2015.
U heeft vele vragen en opmerkingen in uw post, en ik kan niet beloven dat ik ze allemaal in één reactie kan beantwoorden. Maar ik kan wel wat zaken uitleggen over de zaken die u hier aankaart.

Eerst over de website die u aanhaalt (matras.info). In ons testdossier Matrassen op www.consumentenbond.nl/matrassen wijden we hier een nieuwsbericht aan. Zie http://www.consumentenbond.nl/matrassen/nieuws/201.... We hebben de eigenaar van de website verschillende keren aangesproken op de inhoudelijke desinformatie op deze pagina van zijn site, en dat heeft geleid tot enkele summiere aanpassingen. Er staan nog steeds veel merkwaardige beweringen en aannames op de pagina, en de gedachte van de auteur over het scheiden van feiten en meningen c.q. eigen interpretaties verschilt duidelijk van de onze. Maar zelfs een persoonlijk gesprek heeft niet geleid tot verdere aanpassingen. We kunnen dan als Consumentenbond wel tegen de klippen op proberen om zo iemand te overtuigen, maar uiteindelijk heeft iedereen het recht om een mening te hebben en die te uiten. Bovendien is deze website niet de enige waar een mening over de Consumentenbondtest wordt geventileerd en beweringen over de test worden gedaan zonder contact op te nemen met de Consumentenbond zelf en om uitleg te vragen. We kunnen niet in de gaten houden of alles wat er over de Consumentenbondtest beweerd wordt, overeenkomt met de werkelijkheid, en kunnen er evenmin voor zorgen dat onze feedback ook verwerkt wordt. Het is niet anders.

Verder over ons Beste koop-advies. Een Beste koop van de Consumentenbond zegt niets meer en niets minder dan: een goede kwaliteit voor een redelijke prijs. Over geen enkel product, dus ook niet over matrassen, zeggen we dat de Beste koop de beste keus is voor iedereen. Sterker nog, bij onze online-testinformatie op www.consumentenbond.nl/matrassen staan op diverse plaatsen adviezen in de trant van: ‘Of je een matras ook lekker vindt liggen en of hij geschikt is voor bepaalde medische of lichamelijk klachten, kunnen wij niet voor je testen. Ga daarom altijd uitgebreid proefliggen en maak speciale wensen en lichamelijke klachten kenbaar aan de verkoper.’ Daarmee bedoelen we niet dat je aan onze testinformatie niets hebt. We testen diverse belangrijke objectief meetbare kwaliteiten van een matras, zoals de lichaamsondersteuning, de ventilatie en de levensduur. Dit zijn aspecten die een consument niet zelf en niet met proefliggen kan vaststellen. De mate van ventilatie en levensduur zijn niet afhankelijk van de persoon die op de matras ligt, en omdat we de lichaamsondersteuning testen met 2 vrij uiterste posturen (een kleine lichte vrouw en een lange, zware man), en sinds afgelopen zomer voor beide posturen de testresultaten publiceren, kun je in elk geval iets zeggen over hoe geschikt de matras is voor mensen die zwaarder en lichter zijn dan gemiddeld. Daarmee durven we te stellen dat een persoon die geen buitengewone eisen stelt aan een matras vanwege extreme(re) lichaamskenmerken en/of lichamelijke klachten, zich geen buil zal vallen aan een matras die goede oordelen krijgt voor de prestaties. Maar we raden niemand en geenszins aan om blindelings een matras aan te schaffen, alleen op basis van onze testresultaten.

Dan de Matrassenwijzer. Deze is inmiddels ook behoorlijk verouderd en aan herziening toe. Dit staat nu op de planning voor in de loop van het tweede kwartaal van 2016. Op dit moment bekijken we de mogelijkheden om deze herziening (veel) eerder uit te voeren, en als dit niet mogelijk blijkt, wat we dan kunnen doen om te voorkomen dat consumenten adviezen krijgen waar ze niet op durven te vertrouwen.

Uw andere vragen zijn in deze post te breed geformuleerd om op basis daarvan een antwoord te kunnen geven. Ik raad u aan de informatie op onze website nog eens goed na te lezen, onder andere de pagina’s ‘Hoe wij testen’ (als hier een testaspect niet wordt genoemd, mag u ervan uitgaan dat we dit niet testen) en ‘Matras afdanken’.
Beste Consumentenbond, is het al bekend wanneer de vernieuwde versie van de matrassenwijzer online komt. Op 8 mei 2015 werd gesteld dat dit binnenkort zou zijn. We zijn nu bijna een jaar verder.
Reputatie 1

Beste Consumentenbond, is het al bekend wanneer de vernieuwde versie van de matrassenwijzer online komt. Op 8 mei 2015 werd gesteld dat dit binnenkort zou zijn. We zijn nu bijna een jaar verder.

Geplaatst door D.J. van Horik op Apr 10, 2016.
Beste D.J. van Horik, zoals mijn collega hierboven aangeeft staat deze op de planning in het tweede kwartaal van 2016. Ik zal maandag nog even op kantoor navragen of dit nog steeds het geval is.
Reputatie 2
Badge +4
Sinds eind vorig jaar is de Consumentenbond begonnen met de overschakeling naar een nieuwe website. We hebben vorig jaar onderzocht of het mogelijk was om de vernieuwing van de Matrassenwijzer daarin mee te nemen. Lange tijd leek het erop dat dit mogelijk was, maar was onbekend wanneer precies.

Op dit moment werken we eraan om ons dossier Matrassen over te zetten naar de nieuwe website. Dit proces neemt enkele maanden in beslag, en in de tussentijd zijn alleen minimale veranderingen mogelijk aan wat er zichtbaar is voor bezoekers van onze website en dit dossier.

Uiteraard hebben we ons ook gebogen over de Matrassenwijzer. Daarbij is gebleken dat de wijzigingen die de Matrassenwijzer nodig heeft, te ingrijpend en omvangrijk zijn om ‘even’ mee te nemen in de overstap naar een nieuwe website: een proces dat op zichzelf al heel veel tijd en technische inzet kost.

We hebben daarom besloten om de Matrassenwijzer zoals die op dit moment online staat, ongewijzigd te laten. Maar bij de overgang van het matrassendossier naar de nieuwe website, eind deze maand, wordt de Matrassenwijzer niet meegenomen. In plaats daarvan gaan we, zodra we daar voldoende capaciteit voor hebben, de Matrassenwijzer grondig onder handen nemen en pas weer online zetten als hij naar onze zin werkt. Het is alleen helaas niet mogelijk om nu een inschatting te doen van wanneer dat zou zijn. Een jaar geleden waren we er immers van overtuigd dat die er nu al zou zijn, en dat bleek ook anders te lopen.

Hij komt dus zeker, we weten alleen nog niet wanneer.
Op de CB-topic 'crowdfunding' heb ik een nieuw voorstel geplaatst m.b.t een rendabele matrassenwijzer, resp. een complete en individuele 'bedsysteemfinder':

Crowdfundingsproject voor 17 miljoen matrasgebruikers: ... 'mijn optimale slaapsysteem' ?

Gezien de chaos, de dès-informatie, de nieuwe on-line ontwikkelingen op de matrassenmarkt en de vele teleurgestelde consumenten op fora of onzekere potentiële kopers die vragen stellen, zou ik graag een onafhankelijke alomvattende matrassenwijzer (nog béter een slaapsysteemfinder) willen, waaruit véél consumenten voor langere tijd steeds goede individueel en aangepaste basisinformatie kunnen halen ....

Een soort van advertentievrije, betrouwbare, complete verkoopbegeleider à la Consumentenbond, waarop ik vooraf mijn gegevens kan ingeven zoals mijn gewicht, leeftijd, sexe, lengte, buik- zij- of rugslaper, pijnlijke plekken/gewrichten zoals reuma, prijsindicaties, afmetingen, óók de matrashoogte, de gewenste hardheid, wel/niet transpireerder, gewenste of momenteel gebruikte ondergrond, voorkeuren voor andere 'dragers' zoals een waterbed, boxspring, luchtmatras, biologische materialen, duurzaamheid en circulaire economie-wensen en wat er verder allemaal nog toe doet. Het hoeft niet eens een aanbeveling voor een merk te worden, hoofdzaak je weet aan het proceseinde wat er allemaal is en waar je naar op zoek kunt gaan.

Handig uiteindelijk voor iedere matras-beslaper en dat zijn er afgezien van een paar op-de-grond-slapers ongeveer 17 miljoen in Nederland, consumenten met veel vragen die om de paar jaren weer op zoek zijn naar het persoonlijke 'allerbeste slaapsysteem'.

Drie commerciële voorbeelden van niet-onafhankelijke matrassenwijzers tenslotte als handvatten en voorbeelden om het beter te kunnen uitwerken:

Matrassenwijzer.nl amazon.de/b?node=10984206031

NB. Het crowdfundingproject betaalt zichzelf, wanneer de Bond van niet-leden aansluitend bij gebruik een fee van € 5,00 per 'doorlichting' zou gaan vragen ... voor niemendal gaat alleen de zon op, eigen leden profiteren natuurlijk prima mee en krijgen volgend jaar niet wéér een prijsverhoging aangezegd ... integendeel!

[commerciële links aangepast door beheerder]

Reageer