Kwaliteit en service betrekken in test

• 7 December 2021
  • 4 reacties
  • 71 Bekeken

Badge

Recent - begin december 2021 - heb ik (voor onze dochter) een bedrade kamerthermostaat van Tado aangeschaft, plus 4 radiatorknoppen. De nieuwe thermostaat moest gekoppeld worden aan een Remeha Calenta 28C ketel. Het aansluiten van de Tado kamerthermostaat op de ketel kostte nogal wat moeite. Toen dat eenmaal werkte was de rest eenvoudig, d.w.z. de knoppen werkend krijgen.
Tijdens het hulp zoeken, dat was nodig voor het aansluiten van de kamerthermostaat op de Remeha, bleek dat Tado op 5 (!) plekken informatie over installeren beschikbaar stelt:
1 de website zelf, op het scherm
2 de website, downloadbare pdf's
3 in de bijbehorende Tado app
4 email naar de helpdesk
5 in een community (het forum)
Die 5 plekken sporen lang niet altijd met elkaar, wat een jungle. Een voorbeeld. Bij het verbinden van de kamerthermostaat met de ketel, welk draadje moet waar, kende de installatiehandleiding voor do-het-zelvers de Remeha ketels niet. Toen de kamerthermostaat uiteindelijk werkte - mijn zoon bracht de oplossing, de helpdesk niet, die verwees me maar de community - bleek dat in de Tado bedienings app de Remeha ketel wél bekend was, en ook het type.
Nog een voorbeeld: in de handleiding bij de Tado radiatorknop staat niet wat voor batterijen erin moeten. Dat staat dan weer wel in een op de website staand antwoord op de vraag naar welke batterijen.

Lang verhaal kort: Tado wil niet dat hun producten verkocht worden door installateurs, ze verkopen èn ondersteunen zelf. De installateur waar ik thermostaatkranen kocht vertelde me dat. Gevolg bij Tado: een rammelende hoeveelheid informatie waarin je soms direct vindt wat je nodig hebt, je je soms lam zoekt, en de helpdesk het durft om je over Remeha naar de community te verwijzen.

Voorstel: laat in een test meewegen wat de kwaliteit is van de ondersteuning die door de fabrikant geleverd wordt. Bij Tado had dat gevolgen kunnen hebben voor de uitkomst van de test.

4 reacties

Badge +8

Welkom op de Community, @avdhoeff! Hartelijk dank voor de suggestie, ik zorg dat dit terecht komt bij de juiste collega's.

Badge

Ik heb nu ook zelf een Tado kamerthermostaat (plus bijbehorende internetbridge) gekocht, plus twee Tado radiatorknoppen. Wij hebben een 2 jaar oude Remeha Avanta 38C ketel, een moderne dus. En Danfoss thermische radiatorknoppen. Ik ga ook nu de zaak zelf aansluiten.
Groeten, Aike van der Hoeff

Badge

Aansluiten van de bedrade Tado kamerthermostaat, als vervanger van de Remeha eTwist kamerthermostaat (waar ook een Gateway bij hoort), op de Remeha Avanta 35C ging uitstekend. In de app die bij de Tado apparaten hoort werkt eerst gecheckt of er een Gateway gemonteerd is, en welke. Die was er, en ik moest hem er tussenuit halen. Daarna de bedrading doorverbinden met een kroonsteentje. Vervolgens werd precies aangegeven op welke contacten ik (in de woonkamer) de draden van de Tado kamerthermostaat moest aansluiten.
Verder hebben wij Danfoss thermostatische kranen, zelfs twee types. Met behulp van de adapters die bij de Tado radiatorknoppen zitten kon ik ze probleemloos op de thermostatische kranen monteren.
Deze test pakt goed uit, voor Tado.
Groeten, Aike van der Hoeff

Badge +5

@avdhoeff dank voor het delen van je ervaring :relaxed:

Reageer