Consumentenbond.nl
Vraag

Lezen PDF-file

• 8 februari 2020
  • 10 reacties
  • 681 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
  • Nieuwe deelnemer
  • 314 reacties

Telkens wanneer ik een PDF-file via een site, wil openen krijg ik steeds de optie opslaan.

Bij de button annuleren wordt er direct teruggegaan naar de pagina waar deze aanwezig is.

Ik wil deze eerst even lezen.

Heeft dit te maken met instellingen van de browser (Chrome)?

10 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Ja,
Kijk hier.
chrome://settings/content/pdfDocuments

Reputatie 4
Badge +6

Dag @Wortelstamper ,

Bedankt voor uw reactie.

Heb inmiddels uw suggestie gedaan.

Hierbij was het schuifje door mij reeds op opslaan uitgezet.

Reputatie 7
Badge +6

Kan het zijn dat webbrowsers in de html code reeds hebben zitten dat image-files wel geopend getoond worden, maar pdf-files niet. Dat die als document eerst geopend moeten worden. En dat zoiets niet bedoeld is om te doen op internet omdat als tegelijk een tweede persoon de pdf-file wil kijken hij dan het bericht krijgt "file bezet", even wachten tot Pietje in Holland klaar is. Dat werkt dan niet.

Dus hebben ze het opgelost dat je eerst een kopietje op je apparaat download en die kan je dan openen vanaf je eigen apparaat. En dat het openen van pdf-files op internet wel gaat waar je de enige kijker bent zoals in MijnDingen-omgeving als je autopolis of nota zorgverzekering of zo.

Reputatie 4
Badge +6

Dag @Jan ,

Men zou verwachten dat na het schuifje op uit te zetten, deze optie ook werkelijk plaats zal vinden.

Via uw antwoord geeft u bepaalde suggesties aan.

Hebben meerdere leden dit ondervonden?

Reputatie 7
Badge +6

Dit is de link in de draad “Verkijk je niet op stiekeme suikers” van Imke. Als je daarop klikt krijg je dan direct de pdf-file in beeld of moet je doe ook eerst downloaden? Want ik krijg hem direct in beeld. Heb je dat op een Android/Apple apparaat èn ook een WIndows apparaat?

File=bestand.

Reputatie 4
Badge +6

Dag @Jan ,

Ik heb inmiddels begrepen dat wanneer men een PDF-file van bepaalde site wilt lezen, deze opslaanfaciliteit altijd geldt.

Dit met name op b.v. digid, belastingdienst enz.

Heeft u deze ervaring ook?

Zal waarschijnlijk een reden hebben.

Uw link geeft inderdaad direct na aanklikken de file in beeld.

Het pad wat gevolgd wordt is te zien door met de cursor op de link te gaan staan.

Badge +8

Is het inmiddels gelukt, @GdR:relaxed:

Reputatie 4
Badge +6

Dag @Imke ,

Heb voorgaande reactie opnieuw even doorgenomen.

Helaas is het mij nog steeds niet duidelijk waarom toch op bepaalde sites de optie aangeboden worden.

Bij de keuze: Annuleren krijg ik opnieuw geen keuze om "te lezen”.

Het is dus nog steeds niet gelukt :expressionless: .

Bedankt voor je reactie en wellicht tot een "wederbericht”.

Reputatie 4
Badge +4

Chrome heeft een ingebouwde pdf reader. Waarschijnlijk gebruikt u deze. Er kunnen verschillende oorzaken zijn, waarom een pdf niet meteen opent in uw browser. Op deze site wordt geadviseerd eens te kijken of een van uw extensies in Chrome de oorzaak kan zijn. Als u in incognito-modus de pdf wel kunt lezen, is dat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. Er staan nog andere mogelijke oorzaken en oplossingen in dit artikel. Hopelijk is Engels geen bezwaar voor u.

Artikel over pdf in Chrome

Reageer