Consumentenbond.nl

Marktplaats moet fraudeurs aanpakken

Het is mij al een paar keer voorgekomen dat ik opgelicht ben via Marktplaats.

Zij verschuilen zich achter de privacywetgeving en willen de fraudeurs niet zelf aanpakken en sturen de ander klanten (die opgelicht zijn) naar een website of de politie. In Nederland wordt er niet veel gedaan aan kleine oplichtingszaken maar is superfrustrerend voor de opgelichte personen.

Marktplaats versleuteld de d-mailadressen zodat je niet direct contact met iemand kan opnemen, dat is verder prima, maar dan is Marktplaats wel de verkopende organistatie/winkel en als ik dan een klacht heb moeten zij de verantwoordelijkheid nemen.

Hoe kan de consumentenbond mij en ander opgelichte klanten helpen?

In mijn optiek, door Marktplaats hierop aan te spreken/schrijven.

Marktplaats is een webshop/winkel die particulieren verkoop begeleid, en hier ook nog in sommige gevallen extra geld voor vraagt.

Hiervoor verwacht je ook een goede service, afhandeling van klachten.

Groet van Peter

[Titel aangepast door beheerder i.v.m. verduidelijking voor de lezer]

15 reacties

Ik ben er nog niet zo zeker van dat er hier sprake is van niet willen. Er bestaat ook nog zoiets als de wet en ook marktplaats heeft zich daaraan te houden. Wat ik zelf niet zo goed begrijp is dat u goed op de hoogte bent hoe e.e.a. op marktplaats functioneert maar er blijkbaar toch voor kiest, laten we het "onveilige" werkwijzen noemen, toe te passen.

Het is mij al een paar keer voorgekomen dat ik opgelicht ben via Marktplaats.

Zij verschuilen zich achter de privacywetgeving en willen de fraudeurs niet zelf aanpakken en sturen de ander klanten (die opgelicht zijn) naar een website of de politie. In Nederland wordt er niet veel gedaan aan kleine oplichtingszaken maar is superfrustrerend voor de opgelichte personen.

Marktplaats versleuteld de d-mailadressen zodat je niet direct contact met iemand kan opnemen, dat is verder prima, maar dan is Marktplaats wel de verkopende organistatie/winkel en als ik dan een klacht heb moeten zij de verantwoordelijkheid nemen.

Hoe kan de consumentenbond mij en ander opgelichte klanten helpen?

In mijn optiek, door Marktplaats hierop aan te spreken/schrijven.

Marktplaats is een webshop/winkel die particulieren verkoop begeleid, en hier ook nog in sommige gevallen extra geld voor vraagt.

Hiervoor verwacht je ook een goede service, afhandeling van klachten.

Groet van Peter

Geplaatst door pvschoonderwoerd op Mei 26, 2016.
Natuurlijk is de wet er die de privacy moet waarborgen, maar dan is het wel vreemd dat wanneer er een klacht binnenkomt dit niet eens verder wordt onderzocht.

En, ja, het is een risico om niet zelf te gaan kijken of het artikel wel echt wordt aangeboden door een verkoper. Dit is een afweging die in de meeste gevallen gelukkig goed uitpakt.
Badge +2
Marktplaats is inmiddels, gezien de eigen ervaringen en berichtgeving van de laatste jaren ( ben 13 jaar lid ) , vergeven van de kleine boefjes zowel als de georganiseerde misdaad. Marktplaats stelt via de media wel actief bezig te zijn met de "strijd" tegen ..... ,maar ja als politie en justitie al in het dagelijkse verkeer niet opgewassen zijn tegen de grote "beroepsgroep" dan hou je het hart vast. Het advies om bij oplichting aangifte te doen is heel kort door de bocht, a ) veelal weet het boefje jouw adres wel b) jij als koper weet niets, immers zowel marktplaats als de banken zullen nimmer informatie zonder enig gerechtelijk bevel vrijgeven. En bij kleine bedragen de politie ziet je al aankomen ......... En daar zit uhm dus de Crux de boefjes weten dat . Als verkoper ben je ook niet veilig. Bij de ( ook toenemende ) trucs centje overmaken om je inloggegevens buit te maken krijg je na melding van zo n poging aan marktplaats wel een bericht dat de betreffende account uit de lucht is genomen. Echter navraag wat er dan verder voor actie wordt ondernomen, blijft het stil. Marktplaats is ook niet actief op klachtenkompas , ergo veel klachten worden niet via dat kanaal ingediend omdat er toch geen reactie volgt. Bijkomend verschijnsel is ook dat goedwillende koper versus goedwillende verkoper elkaar al niet meer vertrouwen. Ergo het wordt stroperig en onplezierig "handelen " . Het Ideal van marktplaats voor particulieren is feitelijk schandalig, zojuist een koop gedaan bij een "geverifieerde "verkoper. Mooi de via DPD zogenaamd verzonden pakket niet ontvangen en ook niet de track trace.
En iets afhalen of af laten halen, ook niet zonder gevaar........... Ik zie het nog even aan, maar vermoedelijk is het na 13 jaar weg bij marktplaats.
Ik zie het nog even aan, maar vermoedelijk is het na 13 jaar weg bij marktplaats.

Marktplaats is gratis, wat verwacht u voor service als u niets betaalt?
Badge +2
Ik heb er niet om gevraagd dat iets gratis is, mijnheer of mevrouw Deen , waar slaat zo n rare en belerende reactie op ?? . Mag niemand meer wat zeggen over criminelen, de boel maar de boel laten ?? U bent een ervaren participant op dit Forum, maar ook wel iemand die het niet kan laten kleinerend te doen. Maar wellicht voor u een leuke hobby.
@Mindfulness Ik begrijp op geen enkele manier waarom er op wijzen dat dat je van iets dat gratis is niet veel kunt verwachten kleinerend is?
Badge +2
U knipt uit een goed bedoeld epistel 1 zinnetje en voegt dan een cryptische niet van belang zijnde opmerking toe. Ingeval u de opmerking beter had toegelicht was het niet zo naar overgekomen. Wellicht voor u een Eyeopner ? Het gaat hier om steeds meer toenemende oplichtingen ,of een verkoopsite als marktplaats, Catawiki, Ebay, etcetc gratis is , doet niets ter zake. Marktplaats heeft overigens wel degelijk een verdienmodel , is zeker niet altijd gratis en waar het gratis is, niet het idee van de leden van marktplaats. Ook marktplaats heeft Zorgplicht voor haar leden.
Reputatie 7
Die nieuwe privacy wetgeving werkt fraude en oplichting in de hand. De Fraudehelpdesk mag nu ook geen voorbeeldmails meer op de site zetten, er staat dan een waarschuwing voor valse mail van bijv. de Rabobank over een nieuwe bankpas maar de mail zelf mogen ze niet meer plaatsen, privacy.
Ik denk dat Marktplaats een soortgelijk probleem heeft maar dat wil niet zeggen dat ze fraude niet mogen aanpakken. Ze mogen Jantje de Boef wel blokkeren of verwijderen maar ik denk dat ze dat niet op de site mogen vermelden. Ik denk trouwens niet dat ze er veel aan kunnen doen, als ze alle bedriegers eruit willen vissen moeten ze honderd man 24/24 achter de computer zetten, de site wordt wel overzichtelijk als ze alle bedriegers eruit gooien.
Badge +2
MrsJones: U heeft een duidelijk punt neergezet. Nederland ( en West-Europa) hebben vele miljoenen en tijd gestoken in allerlei regelgevingen , maar we kunnen simpelweg niet op tegen de Tijdgeest van de lijkt wel groeiende beroepsgroep oplichters. Die dus dankbaar misbruik maken van privacy wetgeving. Ik heb marktplaats gewaarschuwd voor een nieuwe ?? oplichterstruc , dat is aanbieden van logische goedkope items ( boeken, 2e hands kleding huishoudelijke dingen ) waarbij de verkoper niet op zoek is naar 2 euro maar naar 2 euro + de verzendkosten. In een snel tempo 10 euro incasseren en niets versturen. En het is het woord van verkoper tov koper : ik heb het echt verzonden ............. Maar een reactie blijft uit en marktplaats blijft weg uit klachtenkompas. Wellicht om 24/24 te voorkomen. Het is jammer dat het internetgebeuren zo onder druk komt te staan. Ik meld wel eens iets aan Fiod/Justitie en/of mijn politieke partij, echter daar komen ze ook om in frustraties van burgers. " Dus vooralsnog is het op de tellen passen " .
Reputatie 7
Er zal zo nu en dan wel een oplichter gepakt worden maar het lijkt me dweilen met de kraan open. Internet is ver**** handig en daar zijn criminelen ook erg blij mee. Als het via Marktplaats niet lukt maak je even je eigen webshop. (Kort door de bocht gezegd.)
Ik heb er nog eens over nagedacht maar het feit dat marktplaats gratis is kun je niet afdoen als irrelevant. Ja, er zijn ook betalende klanten maar dat is een andere groep en die nemen letterlijk een ander "product" af. De grote groep betaalt niets en krijgt een product dat weinig echte bescherming biedt tegen oplichting. Het kan zijn dat Marktplaats daarmee een product biedt waarmee ze haar "zorgplicht" schendt maar dan zou ze via de rechter snel tot de orde geroepen moeten kunnen worden. Ik denk dus dat een pleidooi dat het anders moet vooral een pleidooi is dat Marktplaats op moet houden het gratis product te leveren en over moet schakelen op een betaalt product met garanties en zekerheid. En dat is de echte keuze; wilt u het gratis product of wilt u meer zekerheid en daar ook voor betalen? Nog spannender is de vraag; vind u dat mensen zelf die keuze mogen maken of moet Marktplaats gedwongen worden het gratis product van de markt te halen?
Reputatie 7
Juist omdat het gratis is wordt het een stuk makkelijker om te frauderen. Als MP een percentage van de opbrengst zou vragen, ook voor zaken van € 2, zou er mogelijk minder worden gefraudeerd. Het wordt dan wel hard werken bij MP.
Juist omdat het gratis is wordt het een stuk makkelijker om te frauderen. Als MP een percentage van de opbrengst zou vragen, ook voor zaken van € 2, zou er mogelijk minder worden gefraudeerd. Het wordt dan wel hard werken bij MP.

En de grote vraag is of de consument ook zal kiezen voor het betaalde product, anders gezegd "of er ook een markt is voor dat product". Het is de consument de keuze maakt, niet de leverancier.
Reputatie 7
@A. Deen Het is ook de consument die erin trapt. Als je je gedroomde voorwerp vindt wat in de winkel € 100 kost en op MP € 5 dan mag je er best een Euro meer voor over hebben. Bovendien kan MP van die inkomsten één of meer mensen inhuren om de boel beter in de gaten te houden.

Of dit, er kan volgens mij wel een constructie worden bedacht om alles via MP te betalen en bij niet levering je geld terug te krijgen. Dat wordt wel heel hard werken voor de MP'ers maar MP begint een heel slechte naam te krijgen. Ik heb heel wat dingen die ik kwijt moet maar geen haar op mijn hoofd die aan MP denkt.
Dit soort controles kan eigenlijk alleen maar geautomatiseerd, als er mensen aan te pas moeten komen ben je vaak al weer te laat. Hoewel dit soort controles ook is te omzeilen, het is net als met computervirus vs anti-virus software.
Ik verwacht ook dat er wel een groep mensen bij Marktplaats mee bezig, meestal wordt er vrij snel gereageerd en gehandeld als je iemand aangeeft als potentiële fraudeur.

Reageer