Consumentenbond.nl
Vraag

misbruik van erflaters

• 7 januari 2020
  • 4 reacties
  • 224 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Er zijn hulpen van ouderen of kwetsbare mensen die erfgenamen benadelen. Is dit reden voor actie van de bond richting notarissen en rechtsspraak in het algemeen?

4 reacties

Het lijkt mij niet echt een consumentenkwestie.

Reputatie 7
Badge +6

Lijkt me inderdaad een groot probleem . Vooral bij ouderen die niet meer in staat zijn om hun eigen geldzaken te beheren en dus overgeleverd zijn aan iemand die dat voor hun doet. Belangrijk om te regelen dat er altijd een of meerdere personen inzage hebben in wat er gebeurt opdat er ingegrepen kan worden als het misgaat . Aangetoond misbruik streng bestraffen en de misbruiker moet onmiddellijk gestopt kunnen worden. Een notaris zou hier ook een rol in kunnen spelen als waakhond met wat wettelijke verbeteringen. Zou alleen wel een dure aangelegenheid kunnen worden op deze manier vrees ik . 

Reputatie 2
Badge +2

Dit gaat om vermogen en de vervreemding daarvan. De bond geeft toch ook spaar- en beleggingsadvies. Dus waarom dit niet?

Achteraf kun je hier nu niets aan doen volgens het artikel. Het vereist dus actie richting notariaat en wetgever.

Badge +8

Dank voor het signaal, @M.E.F.P. van Tiggelen! Ik geef het hier intern door aan de verantwoordelijke afdeling.

Reageer