Consumentenbond.nl

Ontvangstbereik van de Smartphones

Badge
Wat ik in de test mis is de vergelijking tussen de onderlinge ontvangst van zowel het telefoonbereik als het internetbereik. Ik zie dat als een gemiste kans. Er zit een heel groot verschil tussen de toestellen.
Mijn vrouw heeft met haar oude Samsung soms een betere ontvangst dan ik met een LG4. De ontvangst zou G4 moeten zijn maar dat is soms E of H. Ik zou de Testers van de Consumentenbond willen verzoeken bij de eerstvolgende test dit onderdeel mee te nemen. Een mooi testadres is Franse Kampweg 5a Bussum.
Dat zit op het randje van de KPN dekkingskaart en daarmee een ideale testplek

Ik hoop dat meer lezers dat kunnen beamen..

7 reacties

Reputatie 7
Volgens mij vormen zowel mobiel bereik als wifi onderdeel van de test. Als u het onderdeel toestelmogelijkheden uitklapt ziet u ze staan.
Badge
Ja toestelmogelijkheden max. 20%. Dat is voor wat ik zoek veel en veel te summier. Ik wil ze puur op bereik kunnen vergelijken. Dan heb je daar helemaal niets aan. Het is een eyeopener als er bij 5 verschillende toestellen op dezelfde plek d.w.z. 1406 NV nr. 5a Bussum, 1 een goede ontvangst heeft, 2 zeer matig, en 2 geen ontvangst.
Reputatie 7
Dat is wat mij betreft een lang gekoesterde wens om zelf de weging van de verschillende factoren te kunnen bepalen. In uw geval wilt u dan het mobiel bereik extreem zwaar laten wegen, zelf zeg ik altijd dat de Nederlandse handleiding van de boormachine mij niet interesseert, een fictief voorbeeld. Ik weet zeker dat men mobiel bereik gemeten heeft, hoewel hoogstwaarschijnlijk niet in Bussum, maar u zou sowieso de scores kunnen vergelijken met de u bekende toestellen zodat u een gevoel krijgt of wat men meet overeenkomt met uw bevindingen. Alleen is het aanbrengen van een individuele weging op de resultaten volgens mij technisch nu niet mogelijk. Dan wordt het spitten door de data.
Reputatie 6
Badge +6
Kan het zijn dat het ontvangstbereik niet aan het toestel ligt? Over het gsm bereik 3G en 4G heb ik me nu niet in verdiept. Maar als de antennes in de smartphones per type allemaal eenzelfde minimale gevoeligheid hebben en de sterkte van 3G (umts) en 4G (lte advanced) zendmasten ook eenzelfde minimum hebben, dan kan het ontvangstbereik alleen nog liggen aan de afstand tot de zendmast en storende invloed van gebouwen.

Hoeveel een gebouw kan storen ligt aan de golflengte van het signaal. Die zijn volgens wikipedia tussen 33 cm bij 900 MHz en 14 cm bij 2150 MHz. Dat omzeilt volgens mij deels de dikte van gevels en betonnen vloeren. Zet een paar planken en dozen rechtop in een sloot, gooi een bal in het water en zie hoe de golven om de planken en dozen heengaan en maar een beetje weerkaatsen. Die weerkaatsing (echo) is misschien de stoorder.

Bij wifi hetzelfde, de antennes hebben dezelfde minimale gevoeligheid. De sterkte van het radiosignaal is 100 mW voor de 2,4 MHz band en 200 mW voor de 5 MHz band. Het bereik is gemiddeld 30 meter. Het bereik kan je uitbreiden met een wifi repeater. Magnetrons, draadloze.muizen en zo zitten ook op die frequentie en kunnen dus ook storen! Ik lees op wikipedia dat de 2,4 MHz band een golflengte heeft van 1 meter tot 10 cm. Die gaat makkelijk om betonvloeren en muren heen. De 5 MHz band heeft een golflengte van 10 cm tot 1 cm. Dan kunnen betonvloeren en muren wel storen.

Eerst had ik apparatuur en modem/router met alleen 802.11 b/g/n met maximaal 65 Mbps en alleen de 2,4 MHz band. Destijds ben ik overgestapt naar 802.11ac en dito modem router. Een wereld van verschil. Op de 2,4 MHz band haal ik 72 Mbps, op de 5 MHz band soms 390 Mbps. Ik heb beide ingesteld, en daarnaast ook Gast en daarnaast ook Ziggo wifispot en daarnaast ook wifi repeater 2,4 en 5 MHz. Ik heb dus zes punten waar ik op m'n smartphone onder instellingen naar kan overschakelen thuis als wifi even traag is. Dan switch ik even naar een andere en dan doet hij het weer. Dat had ik niet bij b/g/n. Die wifi-repeater heb ik circa 8 jaar geleden gekocht bij de Aldi en hij doet het nog steeds uitstekend!

Misschien heb je hier iets aan.
Reputatie 6
Badge +6
Oops, correctie: waar hierboven staat 2,4 MHz en 5 MHz band moet zijn 2,4 GHz en 5 Ghz.
Reputatie 2
Badge +3
Super interessant! Er zijn inderdaad verschillen in ontvangststerkte van smartphones. Met het ene toestel heb je dan nog wel bereik en met het andere niet meer.

Wij testen dit gedeeltelijk. Je kunt smartphones vergelijken en dat staat het in de testresultaten onder toestelmogelijkheden > 'bereik'. Omdat dit testresultaten zijn, moet je hiervoor wel ingelogd zijn.

Ontvangen én zenden
Wat je ziet bij 'bereik' is ons totaaloordeel voor de ontvangststerkte én het zendvermogen op het GSM 900 MHz-netwerk. Er zijn natuurlijk veel meer verbindingsmogelijkheden, naast GSM (2G, 2e generaties) heb je ook 3G en 4G. Die technieken werken ook nog eens op verschillende frequenties. Naast GSM 900 MHz heb je bijvoorbeeld ook GSM 1800 MHz. Het verschilt per telecomaanbieder welke frequenties in gebruik zijn. Zo heeft T-Mobile bijvoorbeeld de 900 MHz niet in gebruik voor 2G, maar alleen voor 3G en 4G. In het koopadvies, tip nummer 5, lees je meer informatie over 4G en de frequenties die de providers daar gebruiken.

Voordat je in de war raakt, we verwachten dat onze test op GSM 900 MHz voorspellend is voor de ontvangstkwaliteit op de andere netwerkgeneraties (3G en 4G) en de verschillende frequenties.

Hóé we dat eigenlijk testen
Test zendvermogen: Het zendvermogen wordt uitgedrukt als Specific Absorption Rate: dat duidt aan hoeveel elektromagnetische straling ons lichaam opneemt. Opname van radiofrequente straling zorgt voor warmte-opwekking, dat we beperkt verdragen. Een hoger zendvermogen is beter, maar om nadelige gezondheidseffecten te beperken is er een wettelijk maximumlimiet. We meten ook het piekvermogen en controleren of dat plots daalt als we de smartphone op een bepaalde manier vasthouden.

Test ontvangstkwaliteit: Daarna verlagen we het zendvermogen van ons GSM-basisstation tot de ontvangstkwaliteit van de smartphone zoveel verslechtert dat er geen acceptabel gesprek of data-overdracht meer mogelijk is, en wel in twee situaties: met de telefoon tussen hoofd en basisstation en met hoofd tussen telefoon en basisstation. We houden de smartphone met rechts vast, altijd hetzelfde, omdat de resultaten anders afwijken.

Geen field test
Onze laboratoriumopstellingen met eigen GSM-basisstation zorgt dat we keer op keer in exact dezelfde omstandigheden meten. Zo kun je smartphones eerlijk vergelijken. We meten dus niet op specifieke plekken in Nederland.

Er zijn twee partijen die vrij uitgebreide veldtests doen, niet om smartphones te beoordelen, maar om de netwerken van telecomaanbieders te beoordelen. Ik lees ze zelf altijd met veel interesse en heb ze bijgevoegd bij dit bericht.

Een ander interessant onderzoek is dat van Tweakers, met weer een heel andere aanpak dat juist weer allerlei andere beperkingen kent dan onze test. Maar als je aandacht nog niet verslapt is, dan raad ik je zeker aan om dat ook te lezen: https://tweakers.net/reviews/6381/all/ontvangst-bij-high-end-telefoons-test-van-signaal-en-snelheid-op-4g-netwerken.html.
Badge
Wouter slaat de spijker op z’n kop en ligt een flink deel van de sluier op waarop ik naar op zoek was. Mijn dank daarvoor..

Mijn interesse gaat uit naar een redelijk goedkoop toestel onder de € 200,-- met de beste ontvangstresultaten als uitgangspunt.

Als je de dekkingskaart KPN-NL bekijkt dan zie je nog tal van gebieden waar de ontvangst niet optimaal zal zijn of zelfs helemaal niet. 4G - 3G – H – E – geen ontvangst..

Als je bijvoorbeeld op de Veluwe op een camping staat dan is de ontvangstcapaciteit nummer 1 van je verlanglijstje en daarop wil je de toestellen kunnen vergelijken.
Je hebt dan immers weinig aan “een mooi duur toestel met heel veel mogelijkheden”..

KPN dekkingskaart NL
https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

Belangrijk is het toestel optimaal in te stellen, dat kan via KPN toestelinstellingen
https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/apn-instellingen-voor-4g-kpn-424981
en zo zijn er op internet meer tips te vinden.

Reageer