PDF bestanden artikelen/testen & puur digitaal abonnement

Ik ben al jaren bezig alle onnodige papieren de deur uit te doen en enkel digitale bestanden te houden. Dit scheelt mij een hoop ruimte; spaart het milieu en zorgt ervoor dat ik zaken makkelijker kan teugvinden (toch handig met niet aangeboren hersenletsel).

Banken zijn inmiddels volledig over op digitale afschriften, bij kranten kun je tegenwoordig ook vaak al enkel een digitale editie bestellen en de meeste verenigingen en andere organisaties gaan ook over op 'papierloos'. Zelfs een moloch als de belastingdienst gaat zaken digitaal aanbieden.

Prima dus dat ik als lid van "CB Extra" alle informatie ook online kan raadplegen.

Helaas is het nu zo dat de kwaliteit van de afbeeldingen in de PDF zo slecht zijn, dat deze gewoon onbruikbaar zijn!

Hier een voorbeeld van hoe het in de PDF staat:

De tekst is scherp en goed leesbaar (zelfs met het aangebrachte watermerkt op de pagina), maar de afbeelding is te ver gecomprimeerd, waardoor de teksten en aanwijzingen/beschrijvingen zonder het fysieke blad nauwelijks nog te volgen zijn.

In het blad staan de afbeeldingen 'uiteraard' wel goed:

Wellicht lijkt het verschil niet echt groot, maar het blad is echt heel scherp en de PDF is eigenlijk onbruikbaar.

Ik snap dat de web-versie die wordt aangeboden niet de HQ pdf is die naar de drukker wordt gestuurd, maar wanneer er even 'gespeeld' wordt met de output-profiel settings om de afbeeldingen toch bruikbaar te houden en ze toch te comprimeren, zul je zien dat het verschil in grootte maar zeer beperkt is.

Ook vind ik het jammer dat er geen mogelijkheid is om enkel een abonnement te hebben op de digitale consumentenbond. Op die manier scheelt het mij een hoop weggooien van papier, jullie papier, druk- en portokosten en zijn we allen blij!

Vriendelijke groet,

Max Westen

17 reacties

Ik begrijp wat je aangeeft M. Westen en ik (of een collega) kom hier later even op terug.

Een goed streven trouwens om zo papierloos door het leven te gaan ☺️
Inmiddels lopen veel toeristen vast in het buitenland, wanneer ze geen toegreep meer hebben op hun electronische middelen wanneer ze defect raken, verloren worden of wanneer ze gestolen zijn.........helemaal papierloos is dus niet zonder meer aan te bevelen.
Dat begrijp ik H.G. van Rheenen, maar dat betekent niet dat de kwaliteit van digitale diensten niet verbeterd kan worden zoals in dit geval ☺️

Wordt vervolgd!
Reputatie 4
Badge +4

Beste M. Westen,

U heeft zeker een punt. De afbeeldingen in de pdf's op de website zijn sterk gecomprimeerd. Als u een iOS- of Android-tablet of smartphone heeft, kunt u, als u abonnee bent op het betreffende blad, de gidsen ook raadplegen via onze Online Reader. Daar vindt u de pdf's met afbeeldingen wel in hoge resolutie.

groet

Vincent van Amerongen

Beste Vincent,

Ik vind dit erg kort door de bocht.....

Ik betaal voor het volledig toegankelijk zijn, via de website, van alle testen en artikelen uit het blad. Wanneer de afbeeldingen in deze artikelen onleesbaar zijn, doordat deze op de hoogste jpeg-compressie zijn verkleind, krijg ik als antwoord dat ik dan de app maar moet gebruiken?

Ik vindt dit wel heel makkelijk beredeneerd....! Het zoeken in de app door het hele archief werkt daarnaast niet, waardoor het geen alternatief is voor de site. Ook moet in de app voor veel artikelen die via de site 'gratis' zijn, vanwege het extra abonnement, in de app alsnog betaald te worden....

Ik vraag me af of hier gewoon niet over na wordt gedacht, of dat de kritische blik die de bond naar andere organisaties gebruikt, voor jullie zelf niet geldt?

Dit zou een mooi item zijn voor in jullie blad!
Reputatie 5
Badge +5
Ben het volledig met TS eens. Ook ik zou de gidsen in hoge kwaliteit PDF's willen ontvangen. Daarnaast is het jammer dat voor oudere exemplaren soms redelijk fors betaald moet worden. Bijvoorbeeld Consumentengids 7/2014 kost 5 euro via CB Kiosk.

Ik kan mij voorstellen dat abonnees de nummers vanaf het begin van hun abonnement/lidmaatschap gratis krijgen en wel op de gids(en) waarop men geabonneerd is. Men heeft er immers voor betaald en was toen al lid/abonnee.

Stel: ik ben lid vanaf 1 januari 2013 - abonnement op Consumentengids.

Dan gratis download van die gidsen tot 1 jan 2013. Eventuele oudere nummers, mochten die bestaan: daarvoor moet ik betalen. Dito andere gidsen (Geldgids, etc), ook daarvoor betalen: immers, ik was toen nog geen abonnee.

=
Ik ben het ook eens met het kunnen downloaden van HQ PDF's. Ook ik doe al jaren moeite om al die papiermassa uit m'n kasten te krijgen, en jaren lang ben ik al bezig met het scannen van de Consumentengidsen. Downloaden van HQ PDF's zou dus een perfecte oplossing zijn.Het is inderdaad raar dat abonnee's voor oudere uitgaven nóg een keer moeten betalen! Ik ben al lid van de Consumentenbond sinds 01-01-1993!Ik zit al met de CB Kiosk te stoeien, maar daarin krijg ik voor álle gidsen, zelfs voor de gids van Januari 2016, alleen de optie om een paar pagina's in te zien, of om hem voor € 5,99 te kopen.
Voor abonnees zijn ze gratis, ga naar "mijn account" en daar staan ze. Ik vind de App eigenlijk best wel lekker werken, probeer het maar eens.

Ik ben het ook eens met het kunnen downloaden van HQ PDF's. Ook ik doe al jaren moeite om al die papiermassa uit m'n kasten te krijgen, en jaren lang ben ik al bezig met het scannen van de Consumentengidsen. Downloaden van HQ PDF's zou dus een perfecte oplossing zijn.Het is inderdaad raar dat abonnee's voor oudere uitgaven nóg een keer moeten betalen! Ik ben al lid van de Consumentenbond sinds 01-01-1993!Ik zit al met de CB Kiosk te stoeien, maar daarin krijg ik voor álle gidsen, zelfs voor de gids van Januari 2016, alleen de optie om een paar pagina's in te zien, of om hem voor € 5,99 te kopen.

Geplaatst door J.B.F. Mercelina op Jan 14, 2016.
Reputatie 5
Badge +5

Voor abonnees zijn ze gratis, ga naar "mijn account" en daar staan ze. Ik vind de App eigenlijk best wel lekker werken, probeer het maar eens.

Wat ? Consumentengids in PDF formaat??Enne . . . waar precies? Als ik onder mijn account kijk staat daar Mijn Consumentenbond Mijn online profiel Mijn nieuwsbrievenMogelijk kijk ik verkeerd...?

=
Reputatie 4
Badge +4
Beste J.B.F. Mercelina,

In de Kiosk-app kunt u oude gidsen raadplegen. Als u in de app inlogt, verschijnen de nieuwste gidsen van uw abonnement op uw leestafel, en kunt u oudere exemplaren (tot 2012) opvragen via 'Mijn boekenkast', en tik dan op 'alles'.

Geplaatst door J.B.F. Mercelina op Jan 14, 2016.
Reputatie 4
Badge +4

Beste cbw62,

Losse artikelen in pdf-vorm kunt u vinden via de zoekfunctie op de website. Zoekt u complete gidsen, dan vindt u in onze Online Reader. Sinds kort kunt u die ook raadplegen via https://www.consumentenbond.nl/cb-reader Als u inlogt, kunt via de leestafel oudere gidsen raadplegen.

Wat ? Consumentengids in PDF formaat??Enne . . . waar precies? Als ik onder mijn account kijk staat daar Mijn Consumentenbond Mijn online profiel Mijn nieuwsbrievenMogelijk kijk ik verkeerd...?

=

Geplaatst door cbw62 op Jan 15, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Dank. Het ging met name om de vraag"Ik ben het ook eens met het kunnen downloaden van HQ PDF's."Sommige andere tijdschriften doen dit al geruime tijd.
U kunt niet via de App bij de PDF maar u de HQ PDF wel lezen via de App en dat kost u als abbonee niet extra geld. Het ziet er zo uit:

=

Geplaatst door cbw62 op Jan 15, 2016.
ik probeer de belastinggids te lezen in de consumentenbond reader op mijn pc

maar deze is slecht leesbaar en ik kan het lettertype niet groter/duidelijker maken ??

ik probeer de belastinggids te lezen in de consumentenbond reader op mijn pc

maar deze is slecht leesbaar en ik kan het lettertype niet groter/duidelijker maken ??

Geplaatst door J. vd Leeuw op Feb 5, 2016.
Vervelend dat je de Belastinggids niet goed kan lezen, welk programma wordt nu gebruikt om hem te lezen? En betreft het een windows of een apple computer?
Reputatie 4
Badge +4
Heeft u al geprobeerd te klikken op de pagina? Dan wordt de pagina uitvergroot en zou de tekst goed leesbaar moeten zijn.
Reputatie 5
Badge +5
Het zou voor de Consumentenbond toch niet zo moeilijk moeten zijn om de gidsen in hoge kwaliteit PDF als 'download' ter beschikking te stellen.Met wat gepruts heb ik zelf een PDF-je samengesteld, maar het kost relatief toch wel wat tijd.. . .

https://onedrive.live.com/redir?resid=EC2CFF94FA795A44!2651&authkey=!AHE7VBg7ZXFQOxs&ithint=file%2cpdf

Reageer