Rendement elektrische kachel

• 14 September 2022
  • 6 reacties
  • 2804 Bekeken

Ik lees regelmatig dat (oudere) elektrische kachels een laag rendement hebben. Ik vraag me dan af wat hieronder wordt verstaan. Volgens mij is de input van een elektrische kachel een bepaald vermogen. Geteld over bepaalde tijd is dit elektrische energie. Deze energie wordt omgezet naar warmte. De warmte is de output. Als het rendement dus wordt gedefinieerd als geleverde warmte gedeeld door opgenomen elektrische energie, en dit is een getal lager dan 1, waar blijft de opgenomen elektrische energie dan wel?

6 reacties

Het rendement van een electrische kachel is zoals je vermoedt inderdaad 100%, of ze nu nieuw zijn of oud. Alle electrische energie die er via de kabel in gaat gaat immers verloren - als warmte.
Wat waarschijnlijk door de reclamemakers - die zelf vaak geen natuurkunde op de mavo hebben gehaald omdat het voor hen te moeilijk was - bedoeld wordt is dat een warmtepomp een veel groter rendement haalt; tot wel 400%, afhankelijk van een boel variabelen. (kun je zelf opzoeken op internet, begin op wikipedia)
Het kan ook zijn dat ze bedoelen dat de omweg om brandstof via een centrale electriciteit te maken, dit te transporteren en vervolgens er weer warmte van te maken als geheel een kleiner rendement heeft. In dat geval is het rendabeler om zelf de aardgas in een verwarmingsketel te verbranden. Deze redenering heeft uiteraard minder betekenins sinds een deel van de electriciteit opgewekt wordt met wind- en zonne-energie.

Dank voor jouw genuanceerde reactie. Helemaal mee eens!

Een kachel heeft energie verlies doordat een deel van de hitte als IR straling door de muren verdwijnt. Een plaat van 2 m^2 van 30 graden boven omgevingstemperatuur is efficiënter dan een plaat van 1m^2 van 60 graden boven omgevingstemperatuur. Als je praat over een gloeispiraal of een ander verwarmingselement geldt natuurlijk hetzelfde. Ik heb m’n cv ketel dan ook op een lage temperatuur staan.

Een kachel heeft energie verlies

Elke kachel heeft 100% energieverlies. Dat is namelijk het doel van een kachel.

Daarbij: IR-straling DOOR de muren? Ik dacht toch van niet. Ik kan met mijn warmtebeeldcamera zelfs niet door een papiertje heen kijken.

Is de aanschaf van een laserkachel een alternatief voor de gasgestookte cv?

De kachel wordt petroleum gestookt, geeft dat een petroleumlucht in bv. de huiskamer?

Wat zijn de ongeveer de verschillen in kosten bij een thermostaat-temperatuur van gemiddeld 19 C?

Is de aanschaf van een laserkachel een alternatief voor de gasgestookte cv?

De kachel wordt petroleum gestookt, geeft dat een petroleumlucht in bv. de huiskamer?

Wat zijn de ongeveer de verschillen in kosten bij een thermostaat-temperatuur van gemiddeld 19 C?

Hoe voert u de uitlaatgassen van die petroleumkachel af?

Reageer