Consumentenbond.nl

Samenwerking Qmusic en Consumentenbond

• 2 augustus 2020
  • 27 reacties
  • 797 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Altijd gedacht dat de Consumentenbond geen reclame maakte, maar tot mijn verbazing kreeg ik zojuist een mail binnen met als titel: Een jaar lang gratis autorijden? Er wordt daarna aangegeven dat je kans maakt op een jaar lang gratis autorijden als je meedoet aan de wedstrijd van Qmusic. Ook op de website van CB kom je direct deze reclame tegen. 

CB is kennelijk niet meer reclamevrij en dat stoort mij. Ga diep nadenken of ik hier nog wel lid van wil blijven.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Het ledenaantal loopt terug. Dan doen ze er wat bij om dat te compenseren. Dan kunnen ze nieuwe dingen doen voor de leden. Je kan je ook afmelden voor dat soort mails. Dan is het toch ook goed?

Reputatie 1
Badge

Consumentenbond geeft zelf aan dat het reclamevrij is. Waar blijft de onafhankelijkheid als men dit toelaat?  Je kunt je wel afmelden voor mails, maar als je op de website komt staat het er ook al pontificaal op. Het is gelijk het eerste wat je ziet. En daar zit ik niet echt op te wachten.

Een jaar lang gratis autorijden=een jaar lang gratis het milieu verpesten.

Reputatie 7
Badge +6

Dan kun je indien van toepassing het lidmaatschap van de ANWB en VEH en diverse andere verenigingen ook wel opzeggen . Veel verenigingen hebben neveninkomsten nodig om het lidmaatschapsgeld aanvaardbaar te houden en hun taken te kunnen uitvoeren . Belangenverenigingen als de Consumentenbond en vakverenigingen zijn dringend nodig . Mensen die geen lid willen zijn of worden , zijn vaak dezelfden die mopperen dat er zo veel mis is en de bonden zo weinig invloed hebben . Daar kunnen de mopperaars wat aan doen door juist WEL massaal lid te worden of te blijven  . Dan kunnen de kosten ook veel lager blijven.

Ik ben echt geschokt door de platte commerciële aanbieding die de CB nu doet met Q-music. Dit druist voor mij echt in tegen alles waar de bond voor staat. 
Ik kan me niet voorstellen dat een commerciële omroep als Q-music hier niet voor betaalt, maar dat is in strijd met de uitleg over bedrijfsinkomsten die de bond zelf geeft. Die kunnen immers alleen van toepassing zijn bij licenties. Toch? Of is de bond toch niet zo transparant als zij mij belooft?
En als ik op de aanbieding klik, wordt ik direct doorgeleid naar de site van Q-music, waar ik eerst de cookies moet accepteren voor ik verder kan. 
Ik vind dit een actie waar de bond zich diep voor moet schamen en ik hoop dat er een aanvaardbare uitleg voor is.

Reputatie 1
Badge

Dan kun je indien van toepassing het lidmaatschap van de ANWB en VEH en diverse andere verenigingen ook wel opzeggen . Veel verenigingen hebben neveninkomsten nodig om het lidmaatschapsgeld aanvaardbaar te houden en hun taken te kunnen uitvoeren . Belangenverenigingen als de Consumentenbond en vakverenigingen zijn dringend nodig . Mensen die geen lid willen zijn of worden , zijn vaak dezelfden die mopperen dat er zo veel mis is en de bonden zo weinig invloed hebben . Daar kunnen de mopperaars wat aan doen door juist WEL massaal lid te worden of te blijven  . Dan kunnen de kosten ook veel lager blijven.

Als jij mij een mopperaar vindt, moet je het bericht en mijn reactie nog eens goed lezen. Ik constateer iets wat niet thuishoort bij CB. En dat heeft niets met andere belangenverenigingen te maken. Je moet er niet van alles bij halen wat er niet bij hoort. Als CB aangeeft reclamevrij te zijn, dan is dit iets wat niet strookt met dit beginsel. Niets meer en niets minder.

Reputatie 7
Badge +6

Dan heb je zelf niet goed gelezen , beste @A. Eland . Ik had het in zijn algemeenheid over mopperaars die mijns inziens het er niet beter op maken als ze geen lid willen zijn van een vereniging die voor hun belang opkomt . Ik heb je persoonlijk niet genoemd . Op de man spelen is nooit goed en tracht ik te voorkomen . Valt niet altijd mee en zie ik sommigen regelmatig doen. CB is inderdaad niet reclamevrij meer , wat ik betreur . Betekent echter niet dat ik geen vertrouwen meer heb in hun onafhankelijkheid tenzij het tegendeel bewezen wordt .

Reputatie 1
Badge

Dan heb je zelf niet goed gelezen , beste @A. Eland . Ik heb je persoonlijk niet genoemd . Op de man spelen is nooit goed en tracht ik te voorkomen . Valt niet altijd mee en zie ik sommigen regelmatig doen. CB is inderdaad niet reclamevrij meer , wat ik betreur . Betekent echter niet dat ik geen vertrouwen meer heb in hun onafhankelijkheid tenzij het tegendeel bewezen wordt .

Je reageerde wel op de topic die ik begon. Maar goed, je nadere uitleg is wel helder. Mijn vertrouwen in de onafhankelijkheid van CB heeft juist wel een deuk opgelopen met deze actie. Hopelijk wordt het z.s.m. duidelijk waarom dit zo is gedaan. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik hoop dat CB hier binnenkort ook nog op wil reageren ,  @A. Eland  , al hebben Jan en ik al iets gezegd over de redenen waarvan wij aannemen dat het zo zit.  

Reputatie 1
Badge

Ik hoop dat CB hier binnenkort ook nog op wil reageren ,  @A. Eland  , al hebben Jan en ik al iets gezegd over de redenen die waarvan wij aannemen dat het zo zit.  

Dat hoop ik ook, al vind ik het vergoelijken van het feit dat er meer inkomsten gegenereerd moeten worden omdat het ledenaantal terugloopt niet een sterk argument. Maar daar mogen we van mening over verschillen nietwaar?

Reputatie 7
Badge +7

Het is prettig, zelfs een bevrijding als er nog organisaties zijn die de commercie niet zo nodig hebben. Het is helaas zo dat je nauwelijks buiten de commercie kunt, ze sponsoren overal en de gesponsorden kunnen het geld vaak goed gebruiken, maar de onafhankelijkheid is dan wel verdwenen, want de sponsor doet niets voor niets, ze willen er (uiteraard) wat voor terug hebben. Maar hoe dat werkt hoef ik niet uit te leggen., en dat het een algemeen feit is, kan en wil ik ook nog wel begrijpen. Maar die organisaties die hun informatie geheel onafhankelijk kunnen verschaffen, vind ik wel een verademing…. en al zijn het er maar een paar. (Keerzijde is, het benodigde geld zal dan uit de lidmaatschappen of abonnementen moeten komen). Dat ‘men’ waakt dat de commercie daar, dus ook bij de bond, niet toeslaat is  een goed gegeven en ook te tolereren. Je zou kunnen zeggen hou ze scherp die organisaties. Maar moet er nou gelijk weer gedreigd worden met opstappen. Van iemand die jaren zo'n “klokkenluider” is en kan aantonen dat ie tegen de bierkaai vecht kan ik het me nog voorstellen. Maar na één keer een constatering en één keer een reactie, is dan meteen dreigen te vertrekken niet een enorm zwaktebod. Blijft juist meedoen, blijft waakzaam, laat je meer horen. Wie weg is, is gezien, en doet in feite niet meer mee. Is dat niet het tegengestelde van wat “ u  “ wilt.

Badge +8

Hi @A. Eland, dank voor je feedback. De Consumentenbond strijdt voor eerlijke contracten. Weg met de kleine lettertjes. Met het Autolease-collectief maakt de Consumentenbond private lease inzichtelijk en begrijpelijk voor iedereen.

We hebben samen met Qmusic een actie opgezet waarbij auto’s uit ons Autolease-collectief te winnen zijn. Dit doen we omdat Qmusic een groot marktaandeel heeft in de doelgroep jongvolwassenen, 25-40 jaar. Het is dus niet dat we reclame maken voor hun actie. We hebben juist de handen ineengeslagen om deze actie samen van de grond te krijgen. Mocht je meer willen lezen over ons Autolease-collectief, dan kan dat op deze pagina.

Dit zal ons echt een betere wereld brengen: auto’s leasen.

Dit zal ons echt een betere wereld brengen: auto’s leasen.

Ben je per ongeluk lid geworden van de consumentenbond terwijl je eigenlijk lid had willen zijn van milieudefensie?

Reputatie 7
Badge +4

tussen de regels door lees ik dat imke ook wil verjongen, qua CB aanhang 🤗

Reputatie 5
Badge +4

Nou, tussen de regels door, zou ik het echt niet willen noemen. Het staat nog net niet in hoofdletters.

Dat ze jongeren proberen binnen te halen, is niets mis. Maar met de manier waarop heb ik grote moeite. 
Ik vind het een slechte zaak dat ook CB hun belangen voorrang geeft boven het belang van de consument, namelijk jezelf zo weinig mogelijk in de schulden steken.

C.V. ketels leasen, e-bikes leasen, auto;s leasen, wasmachines leasen, etc. etc. Wel of geen zogenoemde kleine lettertjes, als mensen om de één of andere reden werkloos raken, komen ze met al dat leasen op zeker in de financiële problemen.

Als de Bond niet net als de vakbond wil eindigen als de belangenbehartiger voor één “bepaalde” doelgroep is daar ook alle aanleiding toe.

Reputatie 7
Badge +6

Tja , @Mazzel . Prima als alle leeftijdsgroepen hier goed vertegenwoordigd zijn . Als we elkaars verschil in inzichten maar respecteren en oog hebben voor de feiten en niet zomaar wat roepen wat niet of slechts ten dele klopt. Leasen houdt zeker een gevaar in , want ook als het minder gaat blijft die maandelijkse rekening komen. Toch is het een oplossing voor mensen die iets dringend nodig hebben zonder dat contant te kunnen kopen of om andere redenen niet willen kopen. Sparen en dan pas kopen is in de meeste gevallen verstandiger als dat mogelijk is. Ongeacht welke keuzes de CB ook maakt in de toekomst, laat men oppassen dat het ledenbelang op de eerste plaats blijft staan . Bij sommige bonden ben ik daar niet ( meer ) van overtuigd.

Reputatie 1
Badge

Hi @A. Eland, dank voor je feedback. De Consumentenbond strijdt voor eerlijke contracten. Weg met de kleine lettertjes. Met het Autolease-collectief maakt de Consumentenbond private lease inzichtelijk en begrijpelijk voor iedereen.

We hebben samen met Qmusic een actie opgezet waarbij auto’s uit ons Autolease-collectief te winnen zijn. Dit doen we omdat Qmusic een groot marktaandeel heeft in de doelgroep jongvolwassenen, 25-40 jaar. Het is dus niet dat we reclame maken voor hun actie. We hebben juist de handen ineengeslagen om deze actie samen van de grond te krijgen. Mocht je meer willen lezen over ons Autolease-collectief, dan kan dat op deze pagina.

Hi Imke, Als het zo is dat jullie de handen ineen hebben geslagen, zie ik dat niet terug in de communicatie daarover. Prima als jullie vinden dat er een jonge doelgroep aangesproken moet worden, maar doe dat dan op een wat transparantere manier. Het lijkt nu er op dat de consumentenbond reclame maakt voor Q-music. Verder merk ik op dat jullie wel op een ongelukkig tijdstip met de actie begonnen zijn, en wel om reden dat de website wat betreft aanmelden gewoon plat ligt tot 10 augustus. Dat zal de doelgroep natuurlijk niet echt als een goede ervaring meenemen. En over het meer lezen over het autocollectief: daar heb ik in het verleden al meer dan genoeg mails over ontvangen.

Reputatie 5
Badge +4

Ongeacht welke keuzes de CB ook maakt in de toekomst, laat men oppassen dat het ledenbelang op de eerste plaats blijft staan 

@E.T. Wiersum Hier ben ik het niet mee eens. De Consumentenbond is er voor de consument, ongeacht of men wel of niet lid is van CB. Zo staat het ook op hun site “Wij zijn van en voor consumenten. Samen zorgen we dat consumenten vinden wat ze zoeken en krijgen waar ze recht op hebben.”

Ik vind die overkill aan lease ‘aanbiedingen’ niet in het belang van de consument. Veel te commercieel en uitsluitend in het belang van CB. Dat er vers bloed nodig is, begrijp ik echt wel, maar dit vind ik een verkeerde weg.

En waarom maakt CB niet een makkelijke eenmalige toegang tot een test? Stel ik zou een CB test in willen zien, dan wil ik daar best via bijv. ideal een bedrag voor betalen. Maar ik heb echt geen zin daarvoor allerlei gegevens in te moeten vullen, of er aan te moeten denken om op tijd weer op te zeggen.

Reputatie 7
Badge +6

Mag je het niet mee eens zijn @Mazzel . Het voelt niet goed dat velen niet die paar tientjes over hebben om verenigingen te steunen die voor hun belangen opkomen en zodoende als het ware gratis meeliften met wat bereikt wordt . Daarom heb ik meer waardering voor leden dan voor niet-leden en dat zal de bond ook zo zien neem ik aan.

Reputatie 5
Badge +4

Mag je het niet mee eens zijn @Mazzel . Het voelt niet goed dat velen niet die paar tientjes over hebben om verenigingen te steunen die voor hun belangen opkomen en zodoende als het ware gratis meeliften met wat bereikt wordt . Daarom heb ik meer waardering voor leden dan voor niet-leden en dat zal de bond ook zo zien neem ik aan.

Maar dat is het juist: ik vind het niet in de belang van de consument zoals CB bezig is met o.a. die lease business. En ik heb CB echt niet nodig om op te komen voor mijn belangen, ben ik prima zelf toe in staat. Dus ik zie geen enkele reden om daaraan geld te verspillen.

Reputatie 7
Badge +6

Heel veel verbeteringen die door invloed van de CB bereikt zijn en waar alle consumenten voordeel van hebben , had je nimmer alleen voor elkaar gekregen , @Mazzel . Natuurlijk zijn we in veel gevallen zelf in staat om onze belangen te verdedigen .

Reputatie 7
Badge +7

Het is een wat andere discussie wel of niet lid zijn van de consumentenbond en het insluipen van de commercie bij de consumentenbond.  Maar het heeft wel veel met elkaar te maken.

Ik ben lid van de bond omdat ik het werk wat zij doen toch wel steun of wil steunen. Ook wil ik op de hoogte blijven van de onderwerpen die zij behandelen en o.a. consumentengids wil ontvangen en voor mij zelf geldt dan ook nog de digitaalgids. In de geldgids zie ik ook nog wel wat interessante onderwerpen staan, maar 3 gidsen wordt me effe te prijzig. Maar als de consumentenbond geen gelden zou krijgen vanuit de leden, dus de lidmaatschappen en vanuit de abonnementen op de gidsen, dan moet zij voor het werk wat zij doet en voor de betaling van de medewerkers toch elders geld vandaan halen. En dan krijg je dus waar deze topic overgaat. Het komt al gauw neer op de commercie, want zoveel mecenassen lopen er niet meer rond. Je kan de gidsen dan volproppen met reclame, je kan allerhande nevenactiviteiten organiseren, de bond biedt ook heel wat boekwerken over haar onderwerpen aan, en die moeten dan betaald worden. En dan al dat leasen of anderszins gemeenschappelijke combinaties die aangeboden worden. Ik heb er geen exacte gegevens van maar men zal op al dat soort zaken wat willen verdienen. Ik denk dat de onafhankelijkheid dan verdwijnt en degenen die je nog steunen, je minder serieus gaan nemen. Zie wat er gebeurt. En het moeten gaan betalen voor testen, onderzoeken, diensten, adviezen enz., is ook geen uitkomst, want hoe dan ook, wie betaalt die bepaalt. Wie de oplossing weet mag het zeggen, al is het toch deels bezijden dit topic. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +4

Heel veel verbeteringen die door invloed van de CB bereikt zijn en waar alle consumenten voordeel van hebben , had je nimmer alleen voor elkaar gekregen , @Mazzel . Natuurlijk zijn we in veel gevallen zelf in staat om onze belangen te verdedigen .

Jij (of wie dan ook) mag het verbeteringen vinden, ik denk er anders over. Nuff said.

Reageer