Consumentenbond.nl

Stekeligheden 06/2019: Beetje jammer

• 8 juni 2019
  • 4 reacties
  • 545 Bekeken

Waarom gooit iemand de rekeningafschriften van zijn rekening weg? Als je kunt zien in dit geval, je verliest de mogelijkheid om bewijs te voeren.

Ik heb de afschriften van mijn rekening bij de Rabobank van 2010 tot heden op de vaste schijf van mijn computer staan. Ze nemen op een HDD van 2 Terabyte in totaal 13 MB in beslag (ongeveer de ruimte van een liedje in MP3-formaat).

4 reacties

Reputatie 6
Badge +4
of nog beter, niet laten versturen en gewoon gebruik maken van online bankieren. Voor bewijsvoering kun je volgens mij gewoon een papieren rekeningafschrift opvragen bij je bank.
In het geval van het artikel van stekeligheden was terugzoeken bij online bankieren niet mogelijk, omdat was gewisseld van bankrekening.
Reputatie 6
Badge +4
even bij mijn eigen (rabo)bank gekeken, maar daar kun je zelfs als je geen klant meer bent, tot 8 jaar terug papieren rekeningafschriften opvragen. kan me voorstellen dat meerdere banken dit doen. is daar ook naar gekeken?
Digitale pdf-bestandjes van dagafschriften, die je alleen kunt lezen, en dus niet bewerken, die je bij de bank kunt downloaden, kun je tegenwoordig al als bewijslast gebruiken. Zelfs de pdf- bestandjes die je zelf samenstelt, door een begindatum, en einddatum, en eventueel ook nog een filtering op een bepaald gegeven, als dat laatste bij de bank mogelijk is. En die je daarna download. Daarvoor heb je echt geen papier afschrift meer nodig.

Reageer