Consumentenbond.nl

Tabellen in de Consumentengids: plussen en minnen of rapportcijfers?

We zijn achter de schermen bij de Consumentengids druk bezig met een restyling. Een van de elementen die we gaan aanpakken, is de tabel. Ik wil hierbij als hoofdredacteur jouw hulp vragen.

In eerdere discussies hier in de community zijn al meerdere varianten besproken. Mede op basis van die feedback zijn twee nieuwe varianten opgemaakt.

Hieronder zie je twee varianten. EÉn is de oude, vertrouwde tabel met plussen en minnen. De andere is een tabel met rapportcijfers met ÉÉn cijfer achter de komma (zoals we ook op de website gebruiken) in combinatie met een kleur.

De vraag is welke van beide (Tabel 10 of 11) jouw voorkeur heeft en waarom. Ook ben ik benieuwd hoe je de rapportcijfers en de kleuren interpreteert.

Klik op onderstaande afbeelding om een pdf met de twee varianten te openen.

Update 18 maart:

Dank voor al jullie reacties, we zijn eruit! Naast de discussie op deze plek hebben we ook een enquete onder 5000 panelleden gehouden. De voorkeuren zijn uiterst duidelijk geworden. Hiermee en met alle suggesties die we ontvangen hebben, gaan we aan de slag. Op 28 april valt de volledig vernieuwde Consumentengids bij leden op de mat. Nog even geduld dus 🙂

[img]172edf29-d1b8-4ab0-8629-bc86744c0222.jpg[/img]

38 reacties

Nog steeds tabel A. Alleen rood, groen en wit is rustiger. Weet niet zeker of dat mijn voorkeur heeft.

Hoe is de waardering?:

Rood is 7
Tabel 10 is voor mij het duidelijkst. Je kunt nu in ÉÉn oogopslag zien, welk produkt het "meeste groen" heeft.

Daarna kun je op je gemakje de details bekijken, die voor jou het meest belangrijk zijn.

Tabel 11 was voor mij allang afgevallen met die priegel-plusjes en -minnetjes 😉
Badge
Tabel 10 heeft mijn voorkeur. Het geeft een snel overzicht van de beste keuze, de betere keuze en een potentiËle miskoop ☺ .

De kleuren zijn wel Érg prominent aanwezig, die kunnen wat mij betreft wat minder intensief.

(Bijvoorbeeld het rood vervangen door “Tomato” RGB-code: 255 99 71, of “Indian Red” RGB-code 205 92 92. Het groen zou vervangen kunnen worden door “Spring Green”RGB-code: 0 255 127. Yellow Green” RGB-code 154 205 50 misstaat overigens ook niet. Die hebben jullie nu gebruikt, verwacht ik).

Interpretatie van de kleuren: Bij veel rood zal ik het product niet aanschaffen. Bij veel groen ga ik kijken op welke testonderdelen het product groen scoort en hoe hoog het cijfer is. Vervolgens kijk ik hoe hoog het product in de lijst staat.

Zoals ik het nu zie is 0 tot 5,4 rood, en 7,0 tot 10 groen. Mijn interpretatie van die cijfers is dat 5,4 en lager de kans op teleurstelling van product groot is. Ik vertrouw erop dat scores van 7,0 en hoger een goed product vertegenwoordigen.

Wat ik vreemd vind is dat bij deze test van HD televisies, het onderdeel “kijktest HD” niet meeweegt voor het testoordeel!

Ik neem aan dat in deze test alle tv’s dezelfde afmeting scherm hebben. Anders had ik graag een kolom “afmeting” erbij gezien.

Daarnaast zou ik de kolommen met het hoogste percentage in weging testoordeel voor in de tabel zetten. Zo heb ik in een oogopslag het beeld wat het zwaarste heeft gewogen in de test.

Misschien off-topic: de afbeelding naast de test over “…..trouw aan Samsung” vind ik niet passen bij een test. Het komt bij mij over als sluikreclame.

Succes!
I prefer Table 10. If only the colors were a bit lighter (more transparency).
Reputatie 5
Badge +6
Ik kan zo snel de vorige versies niet meer terugvinden, maar ik ben wat in verwarring. Waren in de vorige versies er meer rood- en groen-schakeringen? 1 kleur groen en dan op zo'n range aan waarden (7.1 t/m 9 scoort allemaal groen), helpt me niet in snel zien wat nu de beste is. Ik vind nu beide niet fijn...
Doe mij maar tabel 11. Als ik die cijfers zie, moet ik ze alsnog interpreteren op de schaal van slecht tot zeer goed. Terwijl een - of + al gelijk een beeld oproept. Zeker met dit soorrt lange tabellen loont het om het overichtelijk te houden en de welbekende ++ en -- dragen daar meer aan bij dan cijfertjes.
Tabel 10! Veel duidelijker. En ik hou van cijfers 🙂
Tabel10!

Deze tabel is gedetaileerder. Bij het onderdeel kijkttest zie je bv dat het verschil tussen de Samsung EUE40H6410 en de LG 42LB730v 0.7 is. Terwijl ze in de andere tabel beidde een + krijgen.
Ik zou ook nog iets doen met BESTE UIT DE TEST = GROEN voor de kantlijn (en onder aan)

en BESTE KOOP = BV. ORANJE of andere kleur GROEN

Het gebruik van BLAUW en ROOD = m.i. niet logisch en komt niet overeen met aanduidingen in de tabel zelf, daar is ROOD slecht/minder goed.
Ik pleit voor de tabel met de cijfers, maar dan zo, dat de oude indeling met plussen en minnen terugkomt in de kleuren. Aangezien de oude indeling 5 smaken had, pleit ik voor het gebruik van 5 kleuren.
Voorkeur gaat uit naar nr. 10. Cijfers geven een duidelijkere indruk dan + en - .

Ook de kleuren groen, wit en rood geven een duidelijk overzicht.

Hopelijk gaat dit de tabel van de toekomst worden.
Tabel 10 geeft meer informatie en daar gaat het om.
Badge
Tabel 10 is wat mij betreft de beste tot nu toe. Toch heb ik nog enkele suggesties.

De kolom 'testoordeel' onderscheidt zich onvoldoende tov de naastgelegen kolommen met de eigenschappen. Daardoor is onduidelijk dat in deze kolom het 'eind'oordeel staat. Het onderscheid kan op diverse manieren worden aangegeven: vette cijfers tov normale cijfers / dikke vertikale lijnen / steunkleur oid De kleuren zouden voor mij iets lichter mogen. De bandbreedte voor groen is erg groot. Als de hoogste score(s) per kolom (bijvoorbeeld >8) wel stevig groen zouden zijn, zoude tabel zelfs aan inzichtelijkheid winnen. Het driehoekje 'beste koop' in rood spoort niet met het kleurgebruik in de tabel. In de tabel staat magenta-rood voor 'slecht. Dit werkt verwarrend.
Succes, Mark!
Mark - Hoofdredacteur Consumentengids schreef:

We zijn achter de schermen bij de Consumentengids druk bezig met een restyling. Een van de elementen die we gaan aanpakken, is de tabel. Ik wil hierbij als hoofdredacteur jouw hulp vragen.

In eerdere discussies hier in de community zijn al meerdere varianten besproken. Mede op basis van die feedback zijn twee nieuwe varianten opgemaakt.

Hieronder zie je twee varianten. EÉn is de oude, vertrouwde tabel met plussen en minnen. De andere is een tabel met rapportcijfers met ÉÉn cijfer achter de komma (zoals we ook op de website gebruiken) in combinatie met een kleur.

De vraag is welke van beide (Tabel 10 of 11) jouw voorkeur heeft en waarom. Ook ben ik benieuwd hoe je de rapportcijfers en de kleuren interpreteert.

Wat mij betreft 10. De kleuren bevorderen het overzicht en de cijferbeoordeling geeft een betere detaillering. Het testoordeel kan wat mij betreft achterwege gelaten worden. Ik bepaal liever zelf welke onderdelen voor mij relevant zijn en in welke mate. Het voorkomt ook schijnpredikaten waar leveranciers weer mee aan de haal gaan. Bovendien benadrukt dit nog eens de onafhankelijkheid van de Consumentenbond.

Wellicht zou je de tabel op de site dynamisch kunnen maken zodat je met je eigen oordeel vergelijkingen kunt maken.
Tabel 10 is het duidelijkste. Misschien nog een licht groen en rode scharkering toevoegen om nog meer verschillen te krijgen.
Tabel 10 met lichtere variant van de kleuren
Tabel 10 heeft mijn voorkeur, want een kleurtje geeft direct informatie. Wel graag jullie advies als Beste en Voordelige Keus blijven aangeven.
Tabel 10. In een oogopslag zie je de goede en slechte onderdelen van de test.
De cijfertabel 10 heeft mijn voorkeur. De kleuren, met name de rode, mogen wel wat gedimd worden, dat maakt het overzicht wat rustiger en daardoor prettiger te lezen.
de cijfertabel heeft duidelijk mijn voorkeur, de kleuren geven optisch direct een overzicht van de positieve en negatieve beoordelingen. Nadeel is wel dat de verfijning die in tabel 11 bestaat door het onderscheid in ++ en + niet meer zichtbaar is.

Mogelijk dat ++ een donkere kleur groen kan krijgen, + een lichte kleur groen, -- donkerrood en - een lichter rood. Hierdoor worden de positieve en negatieve beoordelingen toch in 1 oogopslag duidelijk en de verfijning is af te lezen aan de kleurintensiteit.
Het zal wel wat discussie opleveren om iedereen tevreden te stellen, maar persoonlijk zou ik opteren voor de plussen en minnen (tabel 11) omdat je zo veel sneller kunt screenen op wat je belangrijk vindt. Een + is veel makkelijker herkenbaar als goed dan een 6,7. Misschien een combinatie maken met groen voor een ++ en rood voor een --.
Tabel 11

Een tabel met cijfers tot zelfs tienden achter de komma suggereert een nauwkeurigheid en onderscheid dat volgens mij niet waar te maken is. Hoeft ook niet wat mij betreft. Geen rode toeters of groene bellen, gewoon neutraal met plussen en minnen.
Badge
Tabel 10 met de rapportcijfers en de kleuren.

Misschien met meerdere kleurgradaties, zodat je aan de intensiteit van de kleur kan zien hoe goed of slecht een bepaalde score is.
Wat mij betreft is de tabel met de cijfers het meest overzichtelijk en duidelijk.
Tabel 10! Voor mij veel duidelijker en overzichtelijker en daardoor sneller en makkelijker te interpreteren.

Bij tabel 11 heb ik geen overzicht en blader ik door (of klik ik weg).....

Reageer