Consumentenbond.nl

Tabellen in de Consumentengids: plussen en minnen of rapportcijfers?

Toon eerste bericht

38 reacties

De cijfertabel. De huidige tabel vindt ik zo onoverzichtelijk! Je staart je helemaal gek met al die plussen en minnen! Veel duidelijker zo!
Tabel 10 heeft mijn voorkeur. Geeft de meest gedetailleerde info !
Dank voor al jullie reacties tot dusverre. Er is tot op dit moment een toch wel duidelijke voorkeur voor de tabel met kleuren en rapportcijfers met 1 decimaal.

Een suggestie die veel voorbijkomt, is om de kleuren lichter te maken. Dat gaan we zeker doen, maar hierbij speelt een niet te onderschatten rol dat de kleuren ook voor mensen met kleurenblindheid goed te onderscheiden moeten zijn. Als iemand hier verstand van heeft, hoor ik het graag.

Daarnaast gaan we nog aan de slag om te kijken wat er gebeurt als we bij de kleurenvariant de grens niet bij 7,0 en 5,5 gaan leggen (zoals in het huidige voorbeeld), maar per testaspect gaan kijken welke producten er positief en negatief uitspringen.

Gedachten en meningen hierover zijn ook welkom!
Mijn voorkeur gaat uit naar tabel 10 maar dan ook de groene en rode kleuren in niveaus.

Dus bijv. 7.* heel licht groen 8.* iets donkerder en 9.* het getoonde groen, en bij de rode kleuren 5.* licht rood, 4.* iets donkerder en 3.* en lager het huidige rood. Ik vind een beoordeling onder 6 overigens ook onvoldoende. Die zouden naar mijn mening ook rood moeten zijn.

Cijfers geven je net wat meer info. Als je twee artikelen hebt die dicht bij elkaar zitten kun je meer uit de cijfers halen. Bij de plussen en minnen kun je bijvoorbeeld het verschil niet zien tussen een ruim plusje (bijna een ++) of een zwak plusje (bijna een o) Dit is met cijfers duidelijker.
Tabel 10. Onderscheid is duidelijker.
tabel 11 heeft de voorkeur. de plussen en minnen geven een beter overzicht. door de vele cijfers in tabel 10 zie je door de bomen het bos niet meer.
De kleuren hebben mijn voorkeur al was het oude systeem niet slecht.
Ik vind tabel 10 het duidelijkste.

Het eindoordeel mag wel iets meer onderscheiden worden van de rest
Absoluut nr./pag. 10! De groene en rode kleur mogen wat minder hard en een kleurverloop (bv. 5 categorieËn) maakt het nog duidelijker. Succes!
Mijn voorkeur gaat ook uit naar tabel 10. Met lichtere kleuren zou het er voor mij beter uitzien. Dan kan je inderdaad wel in de problemen komen met mensen die kleurenblind zijn. Misschien is het een idee om de twee verschillende kleuren verschillende rasters te geven. Rood wordt dan bijvoorbeeld onderbroken door verticale witte lijnen en bij groen kan je stipjes gebruiken.

Mij lijkt het ook het best om de twee kleuren alleen te gebruiken bij de positieve en negatieve uitschieters in een categorie.
Gewoon lekker houden zoals het nu is, tabellen gaan anders op villa kakelbont lijken. Bovendien is voor ouderen cijfertjes of tekens in een kleur lastig om te lezen. En gebruik a.u.b. nooit witte letters en tekens in een kleur.
Dank voor al jullie reacties, we zijn eruit! Naast de discussie op deze plek hebben we ook een enquete onder 5000 panelleden gehouden. De voorkeuren zijn uiterst duidelijk geworden. Hiermee en met alle suggesties die we ontvangen hebben, gaan we aan de slag. Op 28 april valt de volledig vernieuwde Consumentengids bij leden op de mat. Nog even geduld dus 🙂
Badge
Tabel 10 heeft verreweg mijn voorkeur. Dit komt omdat met 2 kleuren de tabel heel overzichtelijk wordt zonder dat je je bril moet opzetten!
Al jarenlang reageer ik op de gekozen kleuren van de consumentenbond omdat ik enigszins kleurenblind ben. Krijg ik nooit reacties op. Via deze community wordt het veel overzichtelijk om te reageren en te zien hoe anderen daarover denken!
Het kleurenschema in tabel 10: is vele malen zichtbaarder voor mij dan de kleuren in de huidige consumentengids.
Alleen zijn het geen mooie kleuren. mogelijk hier nog wat aan werken en uittesten op kleurenblinden.
Kleurenblindheid, vooral voor rood en groen komt veel voor, zowel bij leden als bij redacteuren!
Ik ben nu zo´n 40 jaar lid van consumentenbond en vind gebruik kleuren heel belangrijk.

Raadpleeg altijd de consumentenbond voordat ik een grote aankoop ga doen. Meestal via internet want dat gaat het snelste. En ik vindt de productinformatie eigenlijk het belangrijkste om je te verdiepen in de materie. Dan kun je daarna een betere keuze maken en komt soms niet uit op beste getest maar hecht soms meer waarde aan geruisloosheid, levensduur of gebruiksaanwijzing.

Reageer