Testen of een produkt echt doet wat er beloofd of voorgespiegeld word

• 6 February 2016
  • 0 reacties
  • 77 Bekeken

Vaak als je een nieuwe wasmachine koopt of iets dergelijks dan zitten daar allemaal snufjes waarvan je niet precies weet wat het is. Maar de naam van het snufje en de beknopte uitleg insinueert wel altijd dat het een geweldige techniek is.

Bijv:Zo heeft mijn wasmachine een 'active water' systeem en met behulp van een laserstraal detecteert hij hoe vuil de was is en aan de hand daarvan past hij de waterhoeveelheid aan. Maar als ik een donkere was heb dan zal de laser straal denken dat mijn was heel vuil is terwijl dat enkel de kleurstof is die het water troebel maakt. En ik heb geen programma voor donkere was dus dat snufje is waardeloos op mijn wasmachine. Ook zou 'active water' water er voor moeten zorgen dat bij een halve belading er minder water word gebruikt, waardoor er minder water opgewarmd hoeft te worden, wat weer scheelt in energie verbruik. Maar nu blijkt dat effect minimaal te zijn bij het wassen zelf, enkel bij het spoelen verbruikt hij minder water. Maar op de site staat echt duidelijk : bespaar water en kosten. Of: zuinig en efficiƫnt wassen bij halve en hele belading. Maar als ik Bosch opbel dan blijkt dat zuinig en efficiƫnt alleen te slaan op het waterverbruik en niet op het energie verbruik. Daar zit dus heel duidelijk een marketingstrategie achter.

Mijn wasmachine doet dus niet wat er beloofd of voorgespiegeld word. En daar kom je pas achter als je het product hebt al hebt aangeschaft. En voordat je door hebt hoe alles echt werkt ben je een paar maand verder.

0 reacties

Geen reactie

Reageer