Uitkeren levensverzekering

• 30 March 2022
  • 7 reacties
  • 160 Bekeken

Op 25 mei a.s. keert Aegon mijn levensverzekering uit.

Nu werd er aan mij gevraagd of ik aan de belastingdienst een niet-afgetrokken premie document wil opvragen.

Dit heb ik gedaan maar kreeg als antwoord: “Wij kunnen niet verder kijken dan 2008. Nu verwacht de belastingdienst dat ik moet bewijzen dat ik vanaf 1998 tot 2008 geen premies afgetrokken heb.

Volgens mij hoef ik maar van de laatste 5 jaar belastingpapieren te bewaren.

Als de belastingdienst dit al niet hoeft te bewaren zal ik het dan wel moeten doen?

Ik kan dus niet meer bewijzen dat ik nooit geen premieaftrek heb genoten.

Wat kunnen de gevolgen zijn als ik geen bewijzen op kan sturen en of kan ik hier nog iets aan kan doen?

Met vriendelijke groet,

MJC Langenberg 

[Privégegevens weggehaald door beheerder in verband met privacy]

7 reacties

Bij een levensverzekering moet het zo zijn dat u bij de inleg niets heeft afgetrokken van de belasting en dan hoeft u bij de uitkering ook niets te betalen. 

Aegon moet dat wellicht controleren, want als het wel zo zou zijn, dan is de uitkering - of een deel daarvan - belastbaar en zijn zij inhoudingsplichtige. 

Als ze slechts vragen om een niet-afgetrokken premie document, en ze zeggen er niet bij dat het van alle jaren moet zijn, dan zou ik gewoon insturen wat u van de belasting heeft ontvangen. U heeft dan voldaan aan wat ze vragen toch? Het lijkt mij vreemd dat ze een document zouden willen over de jaren die de belasting niet meer heeft. Waarschijnlijk is dat voldoende omdat bij zo'n levensverzekering elk jaar steeds hetzelfde gaat toch. Dus als na 2008 niets is afgetrokken, dan zal vòòr 2008 ook wel niets zijn afgetrokken. 

In 2009 is de wet geloof ik verandert. U moet maar eens kijken of u dit begrijpt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/lijfrente/Hebt-u-niet-alle-premies-of-stortingen-afgetrokken-in-uw-aangifte. Het gaat mij fiscaal boven de pet.

Reputatie 6
Badge +6

Het is helaas al jaren zo dat de belastingdienst het bewijs niet hoeft te leveren en u dit zelf aannemelijk moet maken!

Dus voor alle premiejaren.

Onder heb ik een deel gekopieerd uit de link van @A.Deen als je het hele stuk doorleest is het misschien duidelijker voor je.

Belast of onbelaste uitgekeerde lijfrente kan wel heel veel geld zijn.

Het overzicht moet per jaar zijn uitgesplitst voor de jaren waarvoor u de verklaring aanvraagt. Hebt u meerdere polissen of overeenkomsten waarvan u de premies of stortingen niet hebt afgetrokken? Stuur dan per polis of overeenkomst een overzicht mee.

• bewijsstukken
    U moet aannemelijk maken dat de premies of stortingen niet of gedeeltelijk in aftrek zijn gebracht. Stuur daarom bewijsstukken mee. Bijvoorbeeld kopieën van uw aangiften en aanslagen over de jaren waarvoor u een verklaring vraagt. 

Dank u wel. Het probleem is dat ik dat niet kan bewijzen. Ik heb de eerste 4 jaar geld ingelegd. Daarna niks meer. Dit heb ik ook op papier. Als er geen andere optie is zal ik mijn verlies moeten pakken.

U moet van elk jaar nog jaaroverzichten hebben. Ik zou een kopie daarvan, en die 4x inleg en wat u kon krijgen van de belasting opsturen met bericht dat u niet meer heeft. Dat zijn de dingen waarmee je het aannemelijk maakt. Het gaat hun er ook om dat zij kunnen laten zien dat ze aan hun plicht hebben voldaan. Heeft u de definitieve aanslag nog van die 4 jaren van de inleg? Daar ook een kopie van insturen.

Nee, ik heb alleen van de laatste jaren. Heb wel van Aegon een brief gekregen dat ik de eerste 4 jaar heb ingelegd. Meer kunnen ze dan toch ook niet belasten?

Ik vind het een vreemde eis want toen je met die levensverzekering begon bestond dat nog niet. Dat is pas vanaf circa 2013 ingevoerd dat de maatschappij inhoudingsplichtige werd. 

De maatschappij heeft mogelijk nog wel alle jaaroverzichten. Die kan daarin zelf zien dat je na het vierde jaar niets meer hebt ingelegd. 

Dus dan hoef je alleen van die vier jaar aan te tonen dat je de inleg niet hebt afgetrokken. Maar dat was - neem ik aan - vóór 2013, en toen was dat nog niet van toepassing. 

Maar ik weet van de belasting dat al die tijd premie voor een levensverzekering niet aftrekbaar is als de polis slechts inhoudt dat je leven verzekerd is, bij voortijdig overlijden krijgen je erfgenamen het verzekerd eindkapitaal, en als je niet voortijdig overlijdt krijg je na de afgesproken periode, bijvoorbeeld 20 jaar, het eindkapitaal in een keer. Als het goed is moest je het saldo van deze polis als kapitaalverzekering opgeven in box 3 als het boven de jaarlijkse vrijstelling van eerst €25.000 uitkwam, recent gewijzigd in €30.000+ en nu €50.000. 

Een lijfrentepolis is anders, daar verzeker je een lijfrente mee aan het einde van de looptijd. Het is bedoeld als een pensioenaanvulling voor je oude dag, maar er zijn meerdere varianten hierop. Het verzekerde deel is dat als je eerder overlijdt, dan krijgen je erfgenamen op dat eerdere tijdstip het eindkapitaal of wat is afgesproken. Een lijfrentepolis valt in principe in box 1, het opgebouwde spaarbedrag hoef je niet op te geven in box 3. Eerst was lijfrente altijd aftrekbaar, later kwamen er verschillende regimes. Het laatste regime vanaf ik dacht 2013 is dat je alleen nog lijfrente kan aftrekken als je nog een pensioengat hebt, danwel een nog ongebruikt pensioengat van de voorgaande 8 jaar. Je moet dan van die jaren steeds de factor A uit je jaarlijks pensioenoverzicht invullen op het aangiftebiljet. 

Met een verklaring dat je dit nooit hebt gedaan met de premie van de polis kom je al een heel eind. Heb je nog de bankafschriften van die tijd waarop staat of je iets terugkreeg van de belasting vanwege een definitieve aanslag? Gewoon bij elkaar scharrelen wat je hebt van die tijd. Volgens mij mogen ze niet terugvragen van vóór 2013, want toen bestond die inhoudingsplicht niet.

Die inhoudingsplicht is gekomen toen de belasting een rechtszaak verloor van een man die vergeten was zijn vrijgekomen lijfrentekapitaal op te geven. Hij had die in een keer laten uitkeren. De rechter gaf die man gelijk en hoefde hij niet te betalen. Om te voorkomen dat iedereen voortaan vergeet de vrijgekomen lijfrentepolis op te geven is toen de wet veranderd. De maatschappij is toen inhoudingsplichtig geworden. 

Reageer