van het GAS af gaan...

• 5 March 2022
  • 3 reacties
  • 105 Bekeken

Hallo, ik wil graag even ervaringen in deze spiegelen...

In het gebouw waar ik woon, hebben wij buren afgesproken "Van het GAS af" te gaan. Ik kook sinds dit jaar op inductie en vraag me intussen het volgende af:

1. Wat doen we met al die nog prima functionerende gaskookplaten? de 2e ronde kan er nu ook niets meer mee! Iets goeds weggooien voelt raar. Wordt het soms ergens verzameld voor verscheping naar andere landen, waar gas voorlopig nog minder vervuilend  is dan houtvuur, bruinkool, kolen en briketten, etc.?

(zo vraag ik me ook af hoe we in de energie transitie naar bv elektrisch rijden, gaan dealen met het probleem van de oude toxische “accu’s opruimen”, een probleem dat hopelijk niet wordt geëxporteerd naar 3e wereld landen!)

1. ​​​​​​​Mijn gas-aansluiting is/was ‘onbemeterd kookgas’ voor een vaste prijs/mnd. Al sinds januari probeer ik bij transporteur Liander te melden dat de gaskraan dicht staat, en niet meer wordt gebruikt. Het lukt maar stroperig traag om die definitieve afsluiting erdoor te krijgen (€€?); pas in Februari lukte het via Liander Online wél melding te maken van stop gebruik (na gemaakt account in “Mijn aansluitingen”), maar is het platform niet geschikt (brief 2 Maart!) voor een simpele afmelding als deze (doch biedt het álle ruimte voor gasafsluitingen incl. sloop, leidingen verwijderen, etc.). Super frustrerende ervaring...                Heeft hier nóg iemand ervaringen mee?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5

die eerste is niet zo moeilijk: Waar kan ik oude en gebruikte huishoudelijke apparaten inleveren? | Rijksoverheid.nl En uiteraard biedt marktplaats ook de mogelijkheid tot hergebruik.

Reputatie 6
Badge +3

Eerste vraag: als het een veilige en nog goede gaskookplaat is, kan je het het beste op Marktplaats zetten.  Vooral als je merk en type er bij zet wil er wel eens iemand heel blij mee zijn. Inbouwgaskookplaten hebben van alle maten en het keukenblad wordt daarvoor op maat gemaakt.

Tweede vraag: ik denk dat er nog weinig mensen in Nederland zijn die wel op gas koken, maar verder geen gas meer nodig zijn. Zo snel als mogelijk opzeggen. En inderdaad dat is heel strooooperig. Ik kan er nu over meepraten ivm een aanpassing van mijn elektra aansluiting. Gelukkig heb ik niet zo'n haast.

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb mijn gasmeter laten verwijderen en het contact en planning verliep eigenlijk prima met Liander. Via mijn aansluiting kon je ook documenten uploaden. Ze waren vanaf begin duidelijk over hun vertragingen. Ook diverse malen telefonisch contact gezocht, hetgeen vlot en naar tevredenheid verliep. Ik moest even googelen op ‘onbemeterd kookgas’. Ik was in de veronderstelling dat iedereen met een aansluiting, dus ook een meter heeft. Weer wat geleerd. 

Reageer