Consumentenbond.nl
Beantwoord

voorlopige aanslag 2019

• 12 juli 2019
  • 8 reacties
  • 389 Bekeken

Wwaarom wordt het terug te krijgen bedrag in termijnen betaald,de voorlopige aanslag 2019 .
icon

Beste antwoord door Celine 15 juli 2019, 12:47

Ah, excuses!
Terugkrijgen in termijnen klopt met een voorlopige aanslag.
Op de site van de belastingdienst staat het volgende:
"Waarom zou ik een voorlopige aanslag aanvragen?
Omdat u dit jaar al geld wilt terugkrijgen van ons. Of omdat u volgend jaar niet ineens een groot bedrag wilt betalen.

Normaal gesproken doet u volgend jaar aangifte inkomstenbelasting over dit jaar. Daarna krijgt u een definitieve aanslag. En ontvangt of betaalt u het geld in 1 keer.

Maar u kunt ook een voorlopige aanslag aanvragen. Dan krijgt u dit jaar iedere maand al een deel van wat u anders volgend jaar zou krijgen. Of u betaalt iedere maand al een deel van wat u dan zou betalen."

Op deze pagina lees je hier meer over. Via deze pagina vind je de data van uitbetaling.
Liever toch alles in 1x ontvangen? Dan kun je volgend jaar aangifte inkomstenbelasting doen en moet je voor nu de voorlopige aanslag 2019 stopzetten. Hoe dit exact lees je hier op de website van de belastingdienst.

Groet,
Celine
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Hi!
Je kunt de voorlopige aanslag zowel in termijnen als in 1 keer betalen (zie hier).
Meer informatie over de voorlopige aanslag lees je op deze pagina 🙂
Groet,
Celine
Reputatie 7
Badge +6
Het gaat om een terug te krijgen bedrag @Celine . Nooit gehoord dat men dat ook in termijnen doet . Ook hogere bedragen heb ik altijd ineens terug gehad. Bij betalen kunnen we inderdaad kiezen tenzij het bedrag te klein is.
Reputatie 4
Badge +5
Ah, excuses!
Terugkrijgen in termijnen klopt met een voorlopige aanslag.
Op de site van de belastingdienst staat het volgende:
"Waarom zou ik een voorlopige aanslag aanvragen?
Omdat u dit jaar al geld wilt terugkrijgen van ons. Of omdat u volgend jaar niet ineens een groot bedrag wilt betalen.

Normaal gesproken doet u volgend jaar aangifte inkomstenbelasting over dit jaar. Daarna krijgt u een definitieve aanslag. En ontvangt of betaalt u het geld in 1 keer.

Maar u kunt ook een voorlopige aanslag aanvragen. Dan krijgt u dit jaar iedere maand al een deel van wat u anders volgend jaar zou krijgen. Of u betaalt iedere maand al een deel van wat u dan zou betalen."

Op deze pagina lees je hier meer over. Via deze pagina vind je de data van uitbetaling.
Liever toch alles in 1x ontvangen? Dan kun je volgend jaar aangifte inkomstenbelasting doen en moet je voor nu de voorlopige aanslag 2019 stopzetten. Hoe dit exact lees je hier op de website van de belastingdienst.

Groet,
Celine
Reputatie 6
Badge +6
Ik kan bij de belastingdienst alleen vinden:
Je krijgt geld terug van de Belastingdienst als je gedurende het jaar al meer belasting betaald hebt dan je verschuldigd bent. Je hebt deze belasting dan al afgedragen via jouw werkgever (ingehouden loonheffing), dividendbelasting of eerder opgelegde voorlopige aanslagen. De belastingteruggave wordt normaal gesproken binnen een week nadat je de aanslag hebt ontvangen op je rekening gestort. Is er sprake van een voorlopige aanslag? Dan krijg je het bedrag dat op die aanslag staat in maandelijkse termijnen. De eerste termijn ontvang je ongeveer zes weken nadat je de voorlopige aanslag hebt aangevraagd.
Elders bij de dienst nog:
U hebt een voorlopige aanslag over 2019 aangevraagd
Het bedrag dat op die aanslag staat, krijgt u in maandelijkse termijnen. De 1e termijn krijgt u ongeveer 6 weken nadat u de voorlopige aanslag hebt aangevraagd.
En helaas het waarom kan ik ook niet vinden.
En Celine heeft uiteraard gelijk als het om geld betalen gaat, zoals @E.T. Wiersum al aangeeft.
Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Het verschil zit er dus kennelijk in of het een voorlopige of definitieve aanslag is . Teruggave bij een definitieve aanslag was bij mij altijd het hele bedrag ineens.
Is het verschil niet dat het in het ene geval om een beschikking gaat (vooraf) en in het andere geval om een aanslag (achteraf)?
Reputatie 6
Badge +6
Heren, ik weet het ook niet en kan het ook niet vinden. Maar ik denk dat het makkelijker is geld terug te geven dat al definitief betaald is, dan geld wat nog "voorlopig" is, voorlopig is vastgesteld ????, het blijft gissen. Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +5
Klopt, @E.T. Wiersum en @A. Deen 😄

Reageer