Consumentenbond.nl

VRAAG & ANTWOORD: Wat is nu wèrkelijk het huidige beleid van de Consumentenbond?

  • 10 november 2019
  • 7 reacties
  • 450 Bekeken

Beste community-deelnemers e.a.,

Als fris aangemelde deelnemer stel ik al snel vast, dat er een meningsverschil bestaat over het gebruik van deze community. Het zou in ieder geval “géén podium voor discussies zijn”, of er komt deelnemerskritiek over het inrichten van een persoonlijke signatuur ònder een post.

Om met het laatste te beginnen, mij is er alles aan gelegen, dat de Consumentenbond bèter kan worden en die boodschap plak ik dus onder mijn reacties als een soort promotieboodschap, zoals een tune bij een tv- of radioprogramma hoort of een bekend logo direct de afzender zichtbaar en herkenbaar kan maken.

Dat mijn “tune” lang is, kan ik me veroorloven, want ik ben helemaal niet van plan om hier dagelijks berichten te posten, maar voor de enkele keer dàt ik een bijdrage lever, herhaal ik graag mijn goedgemeende reclameboodschap. Wanneer overigens óók de redactie vindt, dat het korter moet, geef ik ze de raad om in het signatuurprogramma pragmatisch gewoon minder ruimte aan te bieden, bij voorbeeld voor slechts één regeltje. We kunnen volwassen met elkaar omgaan.

Eén van de hoofdoorzaken om juist dit topic onder het begrip "denk mee” te beginnen is het feit, dat er vaker kritieke vragen/opmerkingen over het beleid van de Consumentenbond komen en daarbij stel ik vast, dat het niet zelden de betalende leden zijn en omdat dit potentiële uitstappers zijn wordt het doel van groeien steeds moeilijker gehaald.

Ergo: de Consumentenbond heeft dus een imago-probleem en is inhoudelijk erg onduidelijk … dàcht ik.

Op zoek naar richtlijnen waarin e.e.a. schriftelijk is vastgelegd eindig ik met het posten van een document, waarin weliswaar niets over de lengte van een signatuur staat, maar wèl iets over de wens om te discussiëren en nog véél meer over het (toekomstige) beleid.

Misschien … vindt iemand hier in dit document een antwoord op één van de jongste topics, “dat de Consumentenbond te commercieel is geworden” met de toegevoegde dreiging om daarom dus maar op te zeggen als langjarig lid. Wanneer u, de community-deelnemer interesse heeft voor het gedocumenteerde beleid, dan ga er stevig voor zitten, want het leest als een uitvoerig verkiezingsprogramma. Ik snap inmiddels dat de Consumentenbond inmiddels een log en moeilijk te manoeuvreren lichaam is geworden ...is dat nu contraproductief?

https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/over-ons/wie-zijn-we/bondsraadswijzer-2018.pdf

 


7 reacties

De genoemde discussie!! over het te commercieel worden van de Consumentenbond vindt overigens plaats op deze topic:

https://community.consumentenbond.nl/overige-consumentenzaken-13/consumentenbond-wordt-te-commercieel-19680

 

Reputatie 7
Badge +4

hier op de community zijn slechts een handjevol leden actief in dergelijke discussies. ik  ben geen statisticus, maar dat lijkt me niet representatief voor de CB. 

dus om hier nou een hele ingewikkelde discussie over beleid te beginnen….. levert vast en zeker weer de al vele malen geplaatste reacties op. hier wordt nl nogal eens in herhaling gevallen.

Voor een objectief beeld m.b.t. de toestand (toe- en afgang leden) en activiteiten van de Consumentenbond kan men teruggrijpen op de Jaarverslagen waarvan het laatste jaar 2018 is:

https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/over-ons/wie-zijn-we/jaarverslag-2018.pdf

 

PS. Tevergeefs heb ik gezocht naar een tabel over de actuele leeftijdsstructuur van de betalende vaste leden.

Wie heeft daar een goed overzicht?

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat de leeftijdsstructuur nooit gepubliceerd is. In 1978 hadden ze 470.000 leden, in 2008 540.000. Met het online lidmaatschap kwamen er bijna 80.000 nieuwe leden bij. In 2013 waren er 486000 leden en in 2018 470000. 

Het dalende ledenaantal houdt een beetje gelijke tred met het kerkbezoek, CDA-en PvdA-stemmers en zo. Niet dat die lid van de Consumentenbond waren, maar dat er gewoon door overlijden veel oudere leden van de lijst afgingen en er minder jonge leden bijkwamen. Van 1953, en eigenlijk vooral na de Lexington affaire in de jaren ‘60, steeg het ledenaantal van 0 tot 470000 in 1978. Daarna was er niet meer zo’n grote toename. 

Na 1978 heeft de bond niet zoveel meer kunnen groeien en haar activiteiten kunnen uitbreiden. Dat ze nu extra inkomsten hebben uit die bemiddeling vind ik zelf niet erg, want wie het niet wil kan zich gewoon uitschrijven uit die emails. Maar de bond kan dan weer extra dingen doen. Ik heb de indruk dat ze ook de consumenten die geen lid zijn willen bereiken met hun publicaties. 

Meer toekomstige veranderingen bij de Consumentenbond (BRON): 

De Consumentenbond is een onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk. Op dit moment zijn we volop in beweging. Er is een nieuwe strategie ontwikkeld waarbinnen ‘toonaangevend zijn in een digitale wereld’ centraal staat.

Onze ambitie is om consumenten  (opm. ook niet betalende?) zekerheid en gemak te bieden bij moeilijke beslissingen die hen raken. Dit doen we op een proactieve, grensverleggende, samenwerkende en eerlijke manier.

Onderdeel van de strategie is ook de holacratische* manier van werken. Dat betekent dat je werkt in zelfsturende teams (gildes en proposities) met veel ruimte voor proactiviteit, eigen invulling en je kunt in korte tijd bijsturen. Holacratie - Wikipedia 
Reputatie 7
Badge +4

ik vind die ambitie eigenlijk veel mooier en bij deze tijd passen dan hetgeen in jou signatuur staat, want de tijd en ontwikkelingen vooruit, die blijven niet stilstaan en gaan zeker niet achteruit.

Reputatie 7
Badge +7

ik vind die ambitie eigenlijk veel mooier en bij deze tijd passen dan hetgeen in jou signatuur staat, want de tijd en ontwikkelingen vooruit, die blijven niet stilstaan en gaan zeker niet achteruit.

Dank je wel! Dat vinden wij ook. :wink:

Reageer