Consumentenbond.nl

Vuurwerkoverlast: in actie voor verbod consumentenvuurwerk?

• 14 januari 2015
  • 13 reacties
  • 364 Bekeken

Kan de CB niet een discussie op gang brengen om een einde te maken aan het jaarlijkse vuurwerkoverlast?

Iedereen spreekt over "Conusumenten" vuurwerk, vanzelfsprekend zou de CB daar een platform voor moeten openen.

Theo Houba Steyl

13 reacties

Dat is een actueel onderwerp Theo.

Ik heb je topic verplaatst naar het forum Denk mee met de CB, aangezien dat dÉ plek is voor ideeËn zoals deze.

Wat voor overlast ervaar je zelf van het vuurwerk? Ik ben benieuwd wat anderen hier van vinden.
Ik sluit me bij Theo aan. Als we ook de afgelopen jaarwisseling weer de keiharde feiten op een rijtje zetten, kan je moralistisch gezien consumentenvuurwerk niet meer goedpraten. Hier wat statistieken van o.a. veiligheid.nl, nrc.nl, volkskrant.nl over afgelopen jaarwisseling (2014/2015):

4253 brandmeldingen bij de brandweer 574 slachtoffers behandeld op de SEH, een afname van 18% dankzij beperking afsteektijden 31-12 50% van de slachtoffers is een omstander omzet is 65 miljoen euro (let op: dit is niet de winst!) materiËle schade particulieren betreft 13 miljoen, dit is excl. medische kosten en zakelijke schades naar verwachting zal de zakelijke schade de particuliere overstijgen
Kortom: zonder de medische kosten mee te rekenen, zit je al op 26 miljoen, daar kan je de brutowinst al praktisch mee wegstrepen. Dan rekenen we dus ook niet eens alle overige kosten, zoals dus de brandweer.

Ik ben dan ook voor een algeheel verbod. Laat de gemeentes maar een (aantal) vuurwerkshows geven die door professionals opgezet worden. Daar hebben we veel meer aan dan de laffe sierpotjes van de buurman (even oneerbiedig gezegd). En het commentaar van een minister die aangaf "dat het niet te handhaven is, wanneer de landen om ons heen geen verbod hanteren", is je reinste onzin. Het is juist makkelijker te handhaven dan nu, want nu kan je van een afstand niet zien of het vuurwerk legaal of illegaal is, dat merk je met afsteken pas en zelfs dan is het soms niet makkelijk te achterhalen voor politie wie exact de afsteker is. Met een algeheel verbod, is in feite al het vuurwerk illegaal (lees: verboden), of het nu gaat over het vuurwerk wat tot op heden wel altijd in de winkels heeft gelegen of wat er toch al elk jaar het land in gesmokkeld wordt. Naar mijn mening maak je met de huidige situatie juist een handige cover waarachter je je enigszins kan verschuilen en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Ik vind ook dat het consumentenvuurwerk verboden moet worden. Niet alleen hebben daar veel oudere mensen last van, ook huisdieren hebben hier veel last van. Ik ken een heleboel mensen die hun huisdier extra rustgevende medicatie moeten geven. Anders houden deze dieren het niet vol, meestal door het zwaarknallende vuurwerk. En de terechte opmerking van de letselschade die het veroorzaakt. Ik hoop dat de regering hier toch eens een referendum over houden.
Reputatie 5
Badge +4
Ik vind niet dat het verboden moet worden, het gewone vuurwerk is ook het probleem niet.

Vooral het zware illegale vuurwerk zorgt voor problemen, maar bij een verbod verdwijnt alleen het reguliere vuurwerk, het zware ilegale vuurwerk zal blijven.

Ik kan vanuit een slaapkamer het hele dorp overzien, prachtig gezicht.

Leuk dat er bij een verbod in de grote steden een groots vuurwerk wordt aangeboden, maar buiten de steden wordt het doods en stil.
Qua stilte buiten de steden ben ik het deels met u eens. Uw argument over "bij een verbod verdwijnt alleen het reguliere vuurwerk, ..." ben ik het niet mee eens.

Het probleem zit hem immers in de handhaving van de regeling, zoals hierboven ook al een keer aangegeven wordt. Tuurlijk, het normale vuurwerk ben je dan kwijt, maar JUIST daardoor is het handhaven op illegaal vuurwerk vele malen makkelijker. Immers: AL het vuurwerk wat door burgers dan afgestoken wordt, is illegaal. Nu valt het verschil niet te zien en dient de politie te beoordelen of het illegaal was of niet.

Andersom gezegd: juist doordat we op oudjaarsdag vanaf 18:00 uur legaal vuurwerk mogen afsteken, valt illegaal vuurwerk minder op, het 'verdwijnt' in de grotere massa. Daarom is het zo lastig te handhaven.

Verder geldt helemaal niet dat alleen illegaal vuurwerk voor schade en/of verwondingen zorgt. Ook slecht omgaan met legaal vuurwerk brengt (letsel)schade met zich mee. Een heel simpel voorbeeld: een vuurpijl die in een te kleine, niet gevulde fles wordt afgestoken, valt om en komt bij een omstander terecht. Heb ik persoonlijk meegemaakt (ging gelukkig net goed, anders had ik zware brandwonden in mijn nek gehad, bleef immers in mijn capuchon steken).

Terugkomend op de stilte in het dorp, vind ik dat ook een zwak argument voor het verbieden van vuurwerk. Het is uw keuze om op een plek te wonen waar het toch al minder levendig is dan een grote stad. Nu betekent het qua vuurwerk dat een dorp soms nog mooier vuurwerk kan verwachten van enthousiaste buurtbewoners dan menig wijk in grote steden. Dat betekent echter niet dat dit een recht is. Het is logisch dat, in het geval vuurwerk verboden wordt en enkel gecontroleerd afgestoken wordt door gemeente/brandweer, er eerder voor steden dan dorpen gekozen wordt, maar dat is inherent aan het probleem waar we mee kampen.

Ik woon in een plaatsje tegen een grote stad geplakt en zou ook ver(der) moeten reizen om een vuurwerkshow te zien. Desalniettemin vind ik mijn persoonlijke vermaak niet opwegen tegen de algehele veiligheid en daarmee gemoeide (letsel)schade.

En als laatste: nu is er nog veel tegenspraak, maar zoals met alles wat "we gewend zijn", zullen we over 30 jaar niet anders gewend zijn. Dit is een typisch onderwerp dat nu nog voor teveel wrijving zorgt, maar ieder jaar meer aandacht zal eisen en op den duur (5/10/15 jaar) de overheid een keer de knoop doorhaakt en zegt: nu is mooi geweest. Zo ging het ook met roken en alle verboden en regelgevingen daaromheen. 40 jaar geleden wisten we amper nog dat het kankerverwekkend was en verklaarde iedereen de regelgevingen ook voor gek dat het "niet te stoppen" zou zijn. Inmiddels zitten we op een all-time laagtepunt en blijft het aantal rokers maar dalen. Kortom: de gezonde (in het geval van roken) of verstandige (in geval van vuurwerk) aanhouder wint. Soms duurt het alleen wat langer voordat iedereen het doorheeft. Een ander voorbeeld wat steeds meer aan banden gelegd wordt en langzaam maar zeker bij steeds meer mensen begint door te dringen is alcoholgebruik. En punten waar we de komende jaren (10+) veel progressie in zullen zien zijn o.a. energy drinks en (toegevoegd) suikerhoudend voedsel. Andere industrie, maar de gelijkenissen qua regelgeving en consumentenkennis/-begrip zijn vrijwel in een lijn met elkaar te zien.
Reputatie 5
Badge +4

Qua stilte buiten de steden ben ik het deels met u eens. Uw argument over "bij een verbod verdwijnt alleen het reguliere vuurwerk, ..." ben ik het niet mee eens.

Het probleem zit hem immers in de handhaving van de regeling, zoals hierboven ook al een keer aangegeven wordt. Tuurlijk, het normale vuurwerk ben je dan kwijt, maar JUIST daardoor is het handhaven op illegaal vuurwerk vele malen makkelijker. Immers: AL het vuurwerk wat door burgers dan afgestoken wordt, is illegaal. Nu valt het verschil niet te zien en dient de politie te beoordelen of het illegaal was of niet.

Andersom gezegd: juist doordat we op oudjaarsdag vanaf 18:00 uur legaal vuurwerk mogen afsteken, valt illegaal vuurwerk minder op, het 'verdwijnt' in de grotere massa. Daarom is het zo lastig te handhaven.

Juist het handhaven voor 18.00 uur faalde jammerlijk, het had totaal geen prioriteit bij de politie en men deed er dan ook niks tegen of het moest al een toevals treffer zijn. Het is een illusie om te denken dat het wel gehandhaaft kan worden bij een totaal verbod. In tegendeel de jeugd zal nog veel meer hun toevlucht tot vernielingen zoeken wat ook weer meer mankracht bij de politie zal vergen.
Aangezien ik bang ben voor vuur, breng ik oudejaarsdag altijd in huis door. Het geknal vind ik ook heel erg. Doordat ik die dag niet naar buiten durf, wordt mijn vrijheid beperkt. Alleen al daarom vind ik dat er een verbod moet komen op consumentenvuurwerk. In onze buurt zag en zie je jonge jongens (altijd jongens) die de hele dag en gelukkig is dat nu verboden, constant knallen en vuurwerk gooien. Je zult er maar het slachtoffer van worden.

De maatschappelijke schade is nog veel groter. Daders zouden hiervoor aansprakelijk gesteld moeten worden.

We hebben een proefjaar met een vuurwerkverbod.
De trend dit jaar is, sparen voor de boete en gewoon knallen.

We gaan het zien.
(Ik doe al 25 jaar niet mee aan vuurwerk kopen)

Reputatie 7
Badge +6

Wat heeft een knalverbod voor nut als er vrijwel niet gehandhaafd wordt ? Er wordt al weken geknald met vaak verboden troep dus dat zijn twee overtredingen tegelijk . Richting jaarwisseling gaat dat alleen maar erger worden. Daarnaast zijn er in onze buurt het hele jaar door tuinfeestjes etc die  vaak midden in de nacht als anderen hadden willen slapen kennelijk opgeluisterd moeten worden met zwaar vuurwerk . Nieuw modeverschijnsel . Wat een aso's . 

Reputatie 7
Badge +7

De vuurwerk problematiek is vooral nu zeer actueel. Maar gezien de topic 5 jaar geleden ook al, en waarschijnlijk al die jaren ervoor ook.

En de vrees is inderdaad dat het wel zo zal blijven. Want er zijn al diverse wettelijke regels gemaakt, zoals alleen op oudejaarsdag knallen enz. Maar ik ben het met @E.T. Wiersum eens, wat heeft het voor nut als er  nauwelijks iets aan handhaving wordt gedaan. En dit jaar blijkt er al genoeg te doen aan handhaving. En als er alleen maar bij komt zie ik het voor alle andere problematiek somber in. Vuurwerk manifestaties per regio organiseren (door gemeente/overheid) en strenge handhaving van een vuurwerk verbod, zou kunnen helpen.

Het klopt, ik hoor zo'n 200 dagen per jaar vuurwerk.
Op sommige dagen op volle oorlog sterkte en heel lang.
Ze hebben er een opgepakt in de buurt, daar is het wat rustiger door geworden.
We hebben het wel over extreem zwaar siervuurwerk dat niet voor consumenten bedoelt is.

vuurwerk is te debiel voor woorden en haalt het slechtste in de mens naar boven.

Er zijn zóveel goede argumenten voor een permanent verbod, zoals de luchtvervuiling, zwerfvuil, de steeds erger wordende rellen tegen de politie, die bekogeld wordt met zwaar vuurwerk, de enorme maatschappelijke schade ieder jaar, vernielingen, branden,  letsel, zorgkosten, dierenleed! etc, etc, kortom, vuurwerk is echt niet meer van deze tijd, totaal achterhaald. 

Er moet natuurlijk zo snel mogelijk een europees verbod komen, zodat het ook niet geimporteerd kan worden, of opgehaald andere landen. 

Reputatie 5
Badge +4

vuurwerk is te debiel voor woorden en haalt het slechtste in de mens naar boven.

Er zijn zóveel goede argumenten voor een permanent verbod, zoals de luchtvervuiling, zwerfvuil, de steeds erger wordende rellen tegen de politie, die bekogeld wordt met zwaar vuurwerk, de enorme maatschappelijke schade ieder jaar, vernielingen, branden,  letsel, zorgkosten, dierenleed! etc, etc, kortom, vuurwerk is echt niet meer van deze tijd, totaal achterhaald. 

Er moet natuurlijk zo snel mogelijk een europees verbod komen, zodat het ook niet geimporteerd kan worden, of opgehaald andere landen. 

Ik ben net zo faliekant tegen een verbod als jij voor bent.
Er wordt nog veel meer plezier aan beleeft en verbind op oude oudjaarsavond de hele buurt.
Het is ook een mooi spektakel.
Dat je het plezier van miljoenen maar om zeep moet helpen vanwege een zootje raddraaiers wil er bij mij niet in.
Ja er gebeuren ongelukken, maar die gebeuren altijd en overal, dan kun je alles wel verbieden.
Je legt het verkeer ook niet stil om 600 doden en tienduizenden gewonden waarvan een flink deel voor altijd invalide blijft.
Ik heb al 35 jaar geen vuurwerk afgestoken, maar ik wil het ook niemand verbieden.
Veel maakte het ook niet uit, het zware illegale vuurwerk waar het om te doen is, bleef gewoon door gaan en zal ook bij een totaal verbod door blijven gaan.
Niet van deze tijd is loze kreet zonder inhoud, het leven is geen geplaveid paadje en zal het in geen enkele tijd worden.

Reageer