Consumentenbond.nl
Vraag

Waar kan ik het beste een bril kopen? En welke bril componenten kan ik dan het beste kiezen.

• 5 januari 2020
  • 4 reacties
  • 471 Bekeken

Ik zou graag zien dat de Consumenten brillen veel uitgebreider en vaker zou testen. Dwz alle aspecten: glazen, monturen, service, advies, verzekering, winkels etc..

Welke winkels presteren het beste, welk materiaal/service is het beste.

Net als wasmachines en supermarkten zou het onderwerp brillen steeds terug moet komen.

Veel mensen hebben een bril, de aanschaf kan veel geld kosten..

De grondstoffen voor brillen kosten weinig, en alle brillen komen tegenwoordig uit dezelfde fabriek.

Dus ik denk dat het belangrijk is om de impact voor de consument kritisch te volgen.

Bij dure brillen heb ik vaak de indruk dat het “de kleren van de keizer zijn”.

Mvg,

Kees Besse

4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor je suggestie @K. Besse. Een uitgebreide test zoals jij noemt staat voorlopig niet op de planning, maar ik geef je idee wel door. Vorig jaar hebben we wel onderzoek gedaan naar online brillen aanschaffen en in 2018 namen we oogmetingen bij de opticien onder de loep. Ook kun je op onze website meer lezen over de garantie die je hebt bij de opticien. Wellicht heb je hier alvast iets aan.

Groetjes,

Monique

Reputatie 6
Badge +5

Ik ben het niet eens dat alle brillen uit dezelfde fabriek komen.
Voor een hip merk montuur betaal je meer, vanwege het merk.
Ook in glas zit een gigantisch verschil, vooral als je boven de 4 dioptrie komt.
Helaas zijn er ook dure winkels die flut brillen verkopen voor een hoge prijs.

Ik heb in de loop van de jaren, zo mijn ervaring opgedaan.
Er is een heel groot verschil.
Hoe sterker de bril, hoe meer vakmanschap je nodig hebt van de opticien.

Reputatie 7
Badge +6

Er zijn zeker grote verschillen per winkel . Helaas ook in de winkels onderling van dezelfde keten , hebben wij mogen ondervinden na een paar verhuizingen . Niet alleen de prijs , maar ook de  vakbekwaamheid en dienstbaarheid van medewerkers speelt een grote rol in het geheel. Onmogelijk om dit bij alle winkels te testen. Een klant wegsturen zonder te kijken of de dure nieuwe bril goed afgesteld staat vind ik niet kunnen . Elk hoofd is anders . Na vier keer terug en nog niet goed doordat ze nauwelijks enige moeite deden was voor mij reden om naar een ander te gaan die het wel gratis en goed deed terwijl ik er nog geen klant was. Nu wel dus…...

Reputatie 7
Badge +6

Welke soort bril en glazen hangt helemaal af van je persoonlijke wensen . Met een goed gesprek met een kundige medewerker kwam ik daar meestal wel uit. Bij een tere huid beter kunststof glazen nemen wegens het lagere gewicht . Bij verschil in sterkte veraf en dichtbij kun je kiezen voor variofocus , aparte leesvensters of twee aparte brillen . Allemaal met voordelen en nadelen. Verder kun je kiezen voor getinte glazen of ontspiegelde glazen . Ook zijn er glazen die in de zon automatisch donkerder worden . Helaas duurt die aanpassing aan het licht even .

Reageer