Wanneer houdt de sluikreclame voor overstappen van energieleverancier op?

• 10 April 2016
  • 8 reacties
  • 193 Bekeken

Badge +1
Op alle mogelijke manieren probeert de Consumentenbond (evenals de Vereniging Eigen Huis) het overstappen van energieleverancier te promoten, het liefst door iedere keer de maximaal te behalen winst bij eerste overstap met grote letters aan te prijzen. Dat dit voordeel als sneeuw voor de zon verdwijnt na de eerste keer wordt nauwelijks vermeld. Kwalijker vind ik nog dat deze reclame gewoon tussen redactionele artikelen verschijnen.

Als je goed zoekt lees je dat de Consumentenbond er zelf ook wijzer van wordt (en indirect de leden dus). Maar wees daar dan gewoon transparanter over en blaas niet hoog van de toren over de te behalen kortingen die de meeste leden niet meer zullen halen omdat ze al eens eerder zijn over gestapt.

8 reacties

Reputatie 1
Bedankt voor je feedback. Op de pagina Onze inkomsten leggen we uit wat onze verdiensten zijn aan deze overstapservice. Misschien moet dit inderdaad nog duidelijker naar voren komen in de overige uitingen. Ik zal zorgen dat je opmerkingen en feedback hierover bij de juiste collega's terecht komt.
Lotte, vaak is het zo dat voortschrijdend inzicht een ander licht kan werpen op dezelfde problematiek.Het lijkt over hetzelfde te gaan. De weg waarlangs een betoog is opgebouwd is bepalend. Ik hoopte de lezer daarin mee te nemen, wat gedeeltelijk gelukt is. Vooral bij die lezer die zich niet eerder in de rechten en plichten van de reiziger verdiept heeft. Van Sanne van Galen (Rover) intussen een goed antwoord ontvangen. Een korte samenvatting had ik graag willen delen. Helaas werd de mogelijkheid dit binnen het juiste kader te plaatsen ontnomen.
Reputatie 1

Een korte samenvatting had ik graag willen delen. Helaas werd de mogelijkheid dit binnen het juiste kader te plaatsen ontnomen.

Geplaatst door Fjondor op Apr 11, 2016.
Misschien wil je de 'samenvatting' nog plaatsen in één van de twee discussies (één, twee) die je eerder over dit onderwerp bent gestart?
Badge +1

Bedankt voor je feedback. Op de pagina Onze inkomsten leggen we uit wat onze verdiensten zijn aan deze overstapservice. Misschien moet dit inderdaad nog duidelijker naar voren komen in de overige uitingen. Ik zal zorgen dat je opmerkingen en feedback hierover bij de juiste collega's terecht komt.

Geplaatst door Lotte Witty op Apr 10, 2016.

Lotte, dank voor je hele snell reactie. Echter jouw antwoord dekt slechts de inkomsten-kant. Je gaat niet in op het feit dat de Consumentenbond de hele tijd schermt met € 398 voordeel. Dat haal je misschien de eerste keer overstappen maar dan is het wel bekeken. Als de Consumentenbond (en andere soortgelijke aanbieders) er bij zouden zeggen dat € 398 besparing te behalen valt bij de eerste keer overstappen dan doe je de werkelijkheid meer recht aan. Ik kan me al helemaal voorstellen hoe de Consumentenbond zou reageren bij een vergelijkbare actie van een 'normale' marktpartij ...

Om mijn argumenten te illustreren sluit ik nog even een screenshot van mijn mobiel bij toen ik vanochtend je reactie las. Die spreekt boekdelen ... een ongeclausuleerde korting van€ 398 wordt me beloofd ... waar kan ik die claimen?

Reputatie 1

Lotte, dank voor je hele snell reactie. Echter jouw antwoord dekt slechts de inkomsten-kant.

Klopt, dit omdat ik enkel daarop het antwoord zelf kon geven. Ik zal vragen of mijn collega die verantwoordelijk is voor ons energie-collectief je andere vraag wilt beantwoorden!
Badge
Het klopt dat de grootste besparing wordt bereikt door consumenten die al heel lang bij dezelfde energieleverancier zitten. En dat geldt nog steeds voor een heel groot deel van de Nederland. Ook mensen die eerder zijn overgestapt en al weer een aantal jaar niet, hebben een groot voordeel bij het Energiecollectief.

Op het moment dat je wél elk jaar overstapt kun je je persoonlijke besparing bereken door je eigen verbruik in te vullen.

Als aanvulling: op de website staat bij het getoonde voordeel à 398 Euro het volgende (onderaan de pagina bij het sterretje *): "*Het getoonde voordeel is berekend voor een 1-jarig contract en 3-jarig contract met vaste tarieven en een gemiddeld verbruik van 3500 kWh en 1700 m3 in gasregio 4 (Friesland). Als basis dienen de actuele tarieven van de modelcontracten van de drie grote energieleveranciers (Nuon, Essent & Eneco), op peildatum 01-03-2016. Verwachte jaarlijkse kosten zijn inclusief netbeheerkosten, energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en BTW. Het gastarief is inclusief regiotoeslag gas. De overheid kan jaarlijks de netbeheerkosten aanpassen. Verder kan de overheid de overheidsheffingen wijzigen. Hierdoor kunnen de jaarkosten afwijken. De jaarkosten zijn afhankelijk van het verbruik en aansluiting."

Dit heeft dus niets te maken met de hoeveelste keer je al bent overgestapt. Het is simpelweg een gemiddelde besparing die opgemaakt is aan de hand van voornoemde data.

Geplaatst door Lotte Witty op Apr 10, 2016.

Lotte, dank voor je hele snell reactie. Echter jouw antwoord dekt slechts de inkomsten-kant. Je gaat niet in op het feit dat de Consumentenbond de hele tijd schermt met € 398 voordeel. Dat haal je misschien de eerste keer overstappen maar dan is het wel bekeken. Als de Consumentenbond (en andere soortgelijke aanbieders) er bij zouden zeggen dat € 398 besparing te behalen valt bij de eerste keer overstappen dan doe je de werkelijkheid meer recht aan. Ik kan me al helemaal voorstellen hoe de Consumentenbond zou reageren bij een vergelijkbare actie van een 'normale' marktpartij ...

Om mijn argumenten te illustreren sluit ik nog even een screenshot van mijn mobiel bij toen ik vanochtend je reactie las. Die spreekt boekdelen ... een ongeclausuleerde korting van€ 398 wordt me beloofd ... waar kan ik die claimen?

Geplaatst door ErikM op Apr 11, 2016.
Badge +1
Beste Natasja,

De tekst (kleine lettertjes) die jij aanhaalt moet je wel zoeken. Zelfs het sterretje dat aangeeft dat je wat verder moet kijken kom je uiteindelijk pas tegen op als je verder klikt. Net als bij de reclame op het forum (zie mijn plaatje van de reactie van Lotte) wordt ook op de home page van de Consumentenbond website zonder enig voorbehoud reclame gemaakt met € 398 voordeel. Er staat opnieuw geen sterretje bi. Het zou zo leuk zijn als de Consumenten bond ook volgens de richtlijnen adverteert die ze zo graag (en terecht!) andere commerciële partijen opdringt.

Groet,Erik
Badge
Bedankt voor je oplettendheid. Wij waarderen het zeer en nemen je feedback mee.

Reageer