Consumentenbond.nl

Wat mag de Consumentenbond voor jou onder de loep nemen?

Reputatie 5
Badge +7
De Consumentenbond heeft aandacht voor heel wat verschillende consumententhema’s.

Maar is het onderwerp van jouw interesse eigenlijk al eens behandeld? Wat zou je graag getest zien? Waarvoor of waartegen mag de Consumentenbond van jou actie voeren?

Hoewel we niet kunnen garanderen dat alle suggesties worden uitgevoerd, willen we graag met jou brainstormen. Alle ideeën zijn welkom, op elk gebied. Wie weet kunnen wij vroeg of laat iets voor jou betekenen. Laat dus jouw idee hier achter.

54 reacties

Ik zou het op prijs stellen als jullie eens aandacht besteden aan het feit dat de Nederlandse consument machteloos staat tegenover een gigant als Apple, die het zich blijkbaar kan veroorloven de vigerende wetgeving naast zich neer te leggen. Ik heb hier een ronduit droevige ervaring mee. In januari 2013 heb ik voor EUR 700 het logic board van mijn MacBook Pro laten vervangen door MacCity in Emmeloord. MacCity heeft de reparatie uitbesteed aan MicroFix in Amsterdam, dat hiervoor een logic board bij Apple heeft besteld. Het nieuwe logic board ging nog geen anderhalf jaar mee. De vervanging heeft in totaal 7 weken geduurd, waarin door betrokkenen niet gereageerd werd op email of telefoon, uit communicatie met Apple rijst het vermoeden dat er nooit een nieuw logic board geplaatst is, en gebleken is inmiddels dat het logic board van de MacBook Pro gevoelig is voor oververhitting, maar dit terzijde. Dit was nog maar het begin van de ergernis. MacCity wringt zich in alle bochten om iedere aansprakelijkheid te ontkennen: MicroFix geeft nu eenmaal niet meer dan een jaar garantie, Apple beschouwt de MacBook Pro inmiddels als 'vintage' en vindt dat men verder geen service hoeft te verlenen. Daarna zwijgt MacCity in alle talen, en weigert zelfs een aangetekende brief, MicroFix reageert nergens op, en Apple houdt mij maanden bezig met vriendelijke verzoeken toch vooral nog eens een briefje te schrijven, te bellen, te chatten, te mailen, totdat Margaret Lordan, Executive Relations EMEIA uit Ierland, mij afpoeiert met de mededeling dat Apple niets te maken heeft met de Nederlandse consumentenwetgeving, het begrip conformiteit niet erkent, want Apple hanteert eigen richtlijnen, en als Apple me niet bevalt dan moet ik maar Windows gaan gebruiken. Bovendien is zelfs de Consumentenbond akkoord met het garantiebeleid van Apple, dus de consument moet niet klagen. Ik besloot mij tot de instanties te wenden. De Autoriteit Consument en Markt bedankte mij vriendelijk voor mijn melding, maar gaf te kennen alleen te registreren, en verder niets te ondernemen. Voor verder advies verwees men mij door naar Consuwijzer. Consuwijzer hield mij een paar weken bezig met algemene informatie en een duur betaalnummer, om mij vervolgens door te verwijzen naar het Juridisch Loket. Het Juridisch Loket is niet gevestigd in mijn woonplaats, dus een bezoekje aan Lelystad kostte mij een ochtend, plus reiskosten. Een medewerkster van het Juridisch Loket luisterde vol begrip naar mijn relaas, om mij vervolgens door te verwijzen naar een advocaat voor gefinancierde rechtsbijstand. Na een kwartier stond ik weer buiten. De toegewezen advocaat, mr. H.K. Scholtens, had er duidelijk geen zin in deze klus te klaren tegen een, ongetwijfeld niet riant, vast tarief, en bedankte voor de eer. Het Juridisch Loket zweeg in alle talen. Ik heb de reactie van de ACM, of het gebrek daaraan, voorgelegd aan de minister van Economische Zaken, waar de ACM onder valt. Nadat allerhande plaatsvervangers en uitzendkrachten hun tandjes op de zaak hadden stukgegoogled, gaf men aan niet geïnteresseerd te zijn: als zelfstandig bestuursorgaan onttrekt de ACM zich aan iedere vorm van controle, ik moest mijn probleem maar voorleggen aan een geschillencommissie, of zelf naar de rechter stappen. Op mijn verweer dat Apple en andere betrokkenen niet zijn aangesloten bij een geschillencommissie, en dat ik een rechtsgang niet kan betalen, werd niet gereageerd. Men liet zich nog wel ontvallen dat er met Apple afspraken waren gemaakt, maar weigerde mij inzage te geven, om later zelfs het bestaan van deze afspraken te ontkennen en botweg de discussie te af te kappen. De Nationale Ombudsman was niet bereid deze zaak op te pakken: de ACM stelt nu eenmaal de eigen agenda en prioriteiten vast, en onttrekt zich verder aan iedere vorm van toezicht. Nota bene 'consumentenprogramma' Radar verwijderde een discussie over deze kwestie van hun forum. Men zou van Apple informatie hebben ontvangen waaruit blijkt dat er wél een nieuw logic board geplaatst is, maar weigert deze informatie met mij te delen, want dit zou iets tussen Apple en mij zijn, waar men verder buiten staat. Op mijn verweer dat ik op het forum word weggezet als leugenaar, zonder dat ik mij hiertegen kan verdedigen, antwoordt de redactie koeltjes dat ze nu eenmaal geen journalistiek pretenties heeft, en dus geen hoor en wederhoor hoeft toe te passen. Zowel Radar als AvroTros weigert verder op mijn klacht in te gaan. Nederland kent een uitgebreide wetgeving om de rechten van de consument te waarborgen, maar er is blijkbaar niemand die deze rechten ook respecteert. Uiteraard, het staat de consument vrij naar de rechter te stappen, maar voor een belang van EUR 700 loont dit eigenlijk niet de moeite, even los van het feit dat de gemiddelde consument een goede advocaat niet kan betalen. Bovendien zijn daarmee ACM, Consuwijzer, Juridisch Loket en Nationale Ombudsman overbodig geworden, want de consument is blijkbaar op zichzelf aangewezen. Organen die op papier verantwoordelijk zijn voor de belangen van de consument, blijken meer met zichzelf bezig dan met hun taak, en een bedrijf als Apple is de lachende derde. Het verhaal zal wel eindigen op de dag dat er iemand met een blik benzine een Apple Store binnenloopt: "Leuke winkel heeft u, zou jammer zijn als er wat mee zou gebeuren". Toch zou ik liever zien dat de Nederlandse organisaties die hiertoe zijn opgericht zich ook effectief hard maken voor de rechten van de Nederlandse belastingbetaler, die nu immers niet beschermd wordt tegen de malversaties van bedrijven als Apple en trawanten?
Ik merk dat ik steeds meer verse kruiden gebruik en dat ik de neiging heb deze als champions niet te willen wassen, munt in de thee, bladpeterselie, rozemarijn over de gebakken aardappeltjes, thijm. Is het aan te raden kruiden te wassen of niet? Sommige kruden zoals munt zijn bijna een soort onkruid dus ik ga er eigenlijk vanuit dat ze zonder bestrijdingsmiddelen worden gekweekt, klopt dat?
KPN

Wij zijn zzper en hebben onlangs nieuw contract afgesloten bij KPN voor televisie internet vast bellen en 4 mobiele abonementen met de samsung galaxy s5 neo. voor tv internet en vast bellen betalen we 82.00 euro....voor de 4 mobiele abonementen met telefoons 49.34 per maand per telefoon tot einde contract oktober 2018. Nu is er 1 telefoon stuk (wil niet meer aan gaan) en hebben deze 4 keer aangeboden bij kpn en steeds was er wel iets waardoor ze het niet in behandeling namen en nu bij de 4e keer wel in behandeling genomen en wordt opgestuurd nadat ik 4 keer ben op en neer gereden (20 minuten in de auto heen en hetzelfde terug en helaas loopt mijn auto nog steeds niet op water en benzine is al duur genoeg op deze manier). Nu is het zo dat ik me inmiddels flink genaaid voel door kpn en wil liefst zsm van al mijn contracten af maar dit kan en mag niet volgens kpn omdat ik contract heb en dus afkoopsom moet betalen (tot einde contract het volle maandbedrag) en zoveel geld heb ik niet want ik kan dan geen nieuw abonement meer afsluiten bij een andere provider en dus moeten we klant blijven bij kpn omdat we als bedrijf niet zonder internet bellen en mobiel kunnen en dus voel ik me klem gezet en weet geen uitweg. We hebben geen verzekering afgenomen voor de mobiele telefoons en hebben deze vanaf 1 juni 2016 Wat kan ik doen want heb al telefonisch geklaagd en men weigert een klacht aan te nemen van mij
ik erger mij regelmatig aan het feit dat, als ik mijn bankafschrift controleer, ik de meest vreemde namen zie van firma's waar ik kennelijk iets gekocht heb. Vaak staan betaalautomaten op andere namen dan de winkel waar deze staan. Laatst kleding gekocht in Oosterhout, op het afschrift komt een onbekend bedrijf in Vlijmen! Alleen aan het bedrag kan je nog herleiden waaraan je je geld hebt uitgegeven. Ook met webwinkels is dit vaak het geval.

Ik vind dat je in staat moet zijn om te zien waar je je geld hebt uitgegeven en dat je zo beter kan bewaken of er misbruik wordt gemaakt van je rekening.

Bedrijven zouden verplicht moeten worden om in de omschrijving weer te geven bij welk bedrijf/vestiging je iets gekocht hebt.

Kan de Consumentenbond zich hier sterk voor maken?

Jeroen
Geachte Consumentenbond,

Neemt u eens een keukenleverancier op in uw onderzoeken. Over deze leveranciers hebben heel veel mensen, die een nieuwe keuken laten plaatsen, ernstige klachten. Zo ook ik.

De keuken blijkt niet juist te zijn opgemeten. Er moest daardoor een onderkast worden vervangen (wat inmiddels is gebeurd) en het aanrechtblad sluit niet aan op de kozijnen van het raam. De KEUKENKAMPIOEN ontkent alle verantwoordelijkheid en wij hebben daarom de Rechtsbijstandverzekeraar in moeten schakelen. Hadden wij die verzekering niet gehad dan zouden we nu voor hoge kosten moeten opdraaien om een nieuw aanrechtblad te kunnen plaatsen.

Wij horen alom klachten over fouten die worden gemaakt bij het plaatsen van nieuwe keukens en badkamers. En geen leverancier die aansprakelijkheid erkent. Ook op aangetekende brieven wordt niet gereageerd.

Consumentenbond, ga hier alstublieft eens aandacht aan schenken.

Francischa Klaver,

Assen
Reputatie 5
Badge +7
KPN

Wij zijn zzper en hebben onlangs nieuw contract afgesloten bij KPN voor televisie internet vast bellen en 4 mobiele abonementen met de samsung galaxy s5 neo. voor tv internet en vast bellen betalen we 82.00 euro....voor de 4 mobiele abonementen met telefoons 49.34 per maand per telefoon tot einde contract oktober 2018. Nu is er 1 telefoon stuk (wil niet meer aan gaan) en hebben deze 4 keer aangeboden bij kpn en steeds was er wel iets waardoor ze het niet in behandeling namen en nu bij de 4e keer wel in behandeling genomen en wordt opgestuurd nadat ik 4 keer ben op en neer gereden (20 minuten in de auto heen en hetzelfde terug en helaas loopt mijn auto nog steeds niet op water en benzine is al duur genoeg op deze manier). Nu is het zo dat ik me inmiddels flink genaaid voel door kpn en wil liefst zsm van al mijn contracten af maar dit kan en mag niet volgens kpn omdat ik contract heb en dus afkoopsom moet betalen (tot einde contract het volle maandbedrag) en zoveel geld heb ik niet want ik kan dan geen nieuw abonement meer afsluiten bij een andere provider en dus moeten we klant blijven bij kpn omdat we als bedrijf niet zonder internet bellen en mobiel kunnen en dus voel ik me klem gezet en weet geen uitweg. We hebben geen verzekering afgenomen voor de mobiele telefoons en hebben deze vanaf 1 juni 2016 Wat kan ik doen want heb al telefonisch geklaagd en men weigert een klacht aan te nemen van mij

Geplaatst door mourik2007 op Jul 31, 2016.

Beste mourik2007,dank voor jouw reactie, vervelend dat de afhandeling door KPN zo moeizaam verloopt. Over problemen met de leverancier van smartphones en mobiele telefoonabonnementen heeft de Consumentenbond de nodige informatie op de website staan. Ik verwijs je graag naar onze Smartphone pagina. Ook kun je een klacht indienen op www.klachtenkompas.nl. Succes!
QBuzz is de aanbieder van busvervoersdiensten in oa Groningen en Drenthe. Er is een lijn 163 die van Groningen via Lauwersoog naar Holwerd gaat. Juist in de vakantie wordt de dienst zo ingekort dat je in de praktijk dus geen vervoer hebt naar Lauwersoog (veer naar Schiermonnikoog) en Holwerd (veer naar Ameland) . Je wordt in het geval Schiermonnikoog / Lauwersoog gedwongen in het hoogseizoen om via Leeuwarden !! te reizen. Dat is een belachelijke omweg. Laat staan de extra kosten en tijd die je kwijt bent met deze ongein. Als je dan als QBuzz geen diensten wilt leveren waarom schrijf je dan in op aanbestedingen van busvervoer. Wat een ontzettend slechte service in het hoogseizoen. Van mij mogen ze wederom aan de schandpaal.
Badge +1
Beste Consumentenbond,

Al heel lang voel ik mij - als alleengaande - gediscrimineerd door de Nederlandse Spoorwegen. Het zit zo. Ik heb een voordeelurenabonnement en daarom krijg ik het blad Spoor. Dat is gevuld met aardige artikelen en kortingsbonnen. De meeste van die bonnen zijn óf 2 voor de prijs van 1, óf de tweede persoon met korting. Dat is natuurlijk leuk als je een partner hebt of een vaste vriend(in) met dezelfde interesses, maar dat is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Ik betaal hetzelfde voor mijn abonnement als iemand met een partner, maar ik kan slechts zelden van een korting gebruik maken en dan is het nog juist iets wat me niet interesseert of wat niet bereikbaar is (een lezing op een ongelukkige tijd in een verre plaats). Ik heb ooit een e-maildiscussie hierover gehad met een medewerker van de NS, maar het beste advies dat hij me kon geven was op hun site alle voordeeltjes uitspitten omdat er soms toch iets tussen kon zitten. Ik heb het een keer gedaan maar er kwam toen niets zinnigs uit. Mensen met een partner hoeven dat niet te doen, voor hen gelden álle voordeeltjes. Ik voel me hierdoor echt achtergesteld en met mij vast wel veel meer mensen. Het lijkt me zo eenvoudig om een aanbieding voor halve prijs of met korting te geven, daar kunnen stellen net zo goed gebruik van maken als alleenstaanden. Maar bij een aanbieding van "2=1" kan een alleenstaande niets. Zouden jullie hier eens aandacht aan willen schenken?

Met vriendelijke groet,
Badge +1
Ik merk dat ik steeds meer verse kruiden gebruik en dat ik de neiging heb deze als champions niet te willen wassen, munt in de thee, bladpeterselie, rozemarijn over de gebakken aardappeltjes, thijm. Is het aan te raden kruiden te wassen of niet? Sommige kruden zoals munt zijn bijna een soort onkruid dus ik ga er eigenlijk vanuit dat ze zonder bestrijdingsmiddelen worden gekweekt, klopt dat?

Geplaatst door A. Deen op Jul 30, 2016.
Badge +1
Ik zou de kruiden zéker wassen, en wel om twee redenen. Ten eerste, als ze niet biologisch zijn, kan er gif op gespoten zijn. En ten tweede, als de kruiden in een doosje/zakje zitten, kun je er zeker van zijn dat er een flinke bacteriegroei in zit. In beide gevallen zou ik ze niet zo op willen eten.
Badge +1
Zou graag een nieuwe test zien van zuinige auto s, dit naar aanleiding van wijzigingen in gebruik, door berekening fouten en sjoemelsoftware.

Ook zou ik graag een nieuwe vergelijking van prive lease en aankoop i.v.m. duurder geworden goedkope auto s.

groetjes Karel FNV
Badge +1
Wil me bij onderstaande aansluiten. Denk b.v. aan de vele alleen staande ouderen ook!! Vooral mensen met een klein pensioen of alleen AOW is reizen zo toch al duur genoeg. Groetjes Karel FNVBeste Consumentenbond,

Al heel lang voel ik mij - als alleengaande - gediscrimineerd door de Nederlandse Spoorwegen. Het zit zo. Ik heb een voordeelurenabonnement en daarom krijg ik het blad Spoor. Dat is gevuld met aardige artikelen en kortingsbonnen. De meeste van die bonnen zijn óf 2 voor de prijs van 1, óf de tweede persoon met korting. Dat is natuurlijk leuk als je een partner hebt of een vaste vriend(in) met dezelfde interesses, maar dat is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Ik betaal hetzelfde voor mijn abonnement als iemand met een partner, maar ik kan slechts zelden van een korting gebruik maken en dan is het nog juist iets wat me niet interesseert of wat niet bereikbaar is (een lezing op een ongelukkige tijd in een verre plaats). Ik heb ooit een e-maildiscussie hierover gehad met een medewerker van de NS, maar het beste advies dat hij me kon geven was op hun site alle voordeeltjes uitspitten omdat er soms toch iets tussen kon zitten. Ik heb het een keer gedaan maar er kwam toen niets zinnigs uit. Mensen met een partner hoeven dat niet te doen, voor hen gelden álle voordeeltjes. Ik voel me hierdoor echt achtergesteld en met mij vast wel veel meer mensen. Het lijkt me zo eenvoudig om een aanbieding voor halve prijs of met korting te geven, daar kunnen stellen net zo goed gebruik van maken als alleenstaanden. Maar bij een aanbieding van "2=1" kan een alleenstaande niets. Zouden jullie hier eens aandacht aan willen schenken?

Met vriendelijke groet,

Rina Reinders

Geplaatst door RinaR op Jul 31, 2016.[/quote]
fietshelmen
Geachte Dame/Heer,

Heb een kalknagel en getracht hiervan af te komen en tot drie keer verschillend merk/middel gekocht echter na maanden aanbrengen middel, exact volgens voorschriften geen enkel resultaat.

Vraag mij af of andere gebruikers wel resultaat en baat hebben gehad bij aanbevolen middelen .

Johan
Badge +1
Voor kalknagels zijn er alleen goede afdoende middelen in tablet vorm. Volgens een dermatoloog in het St. Anna ziekenhuis in Geldrop. Van deze middelen, die hij afraad door de zwaarte en je kan er goed beroerd van worden. dus de keus aan jouw. Andere hulp middelen zoals lak, stift en nagel jel, zijn puur om het wat tegen te gaan, maar er vanaf komen gaat beslist niet met deze middelen.

[opmaak reactie door beheerder aangepast]
Ik zou graag zien dat uw bond de verschillende bloedsuikermeters eens test en de wijze waarop ze het best gebruikt kunnen worden aangeeft. Er zijn 850.000 mensen met diabetes in ons land en die hebben daar zeker interesse in.

Bij voorbaat dank,

R. Bos
Ik wil gaan sporten bij fit for free met een abonnement van 9,95 per maand maar er word 25 euro inschrijfgeld gerekend is dit normaal?

Met vriendelijke groet,

Tijmen.
saturatiemeters, waar op te letten en hoe kwaliteit van meten? Wat is de meerwaarde om 1 aan te schaffen en voor wie?
Reputatie 4
Badge +7
Beste Jeroen, bedankt voor je reactie eind juli over onbegrijpelijke of moeilijk traceerbare namen bij bankrekeningen. Wij krijgen dit signaal vaker. We zijn voornemens om een online meldpunt te openen, waar consumenten onbegrijpelijke/moeilijk traceerbare namen bij transacties kunnen melden. Via het forum zullen we je op de hoogte houden hiervan.
Het zou goed zijn als de Consumentenbond stelselmatig aandacht zou schenken aan "krimpflatie", het verschijnsel dat producten niet duurder worden, maar wel minder [van gewicht of kwaliteit]. Dit verschijnsel komt op grote schaal voor, en is niet alleen een vorm van consumentenbedrog, maar heeft ook tot gevolg dat het officiële inflatiecijfer geen reëel beeld geeft van de werkelijke inflatie. Zie over dit onderwerp de column van Peter de Waard in de Volkskrant van donderdag 10 november 2016.
Badge +1
Waskaarsen. Hoe schoon zijn ze? Die ik laatst kocht ruiken echt niet lekker.
Alarmsystemen.

Het aantal inbraken neemt bij ons in de wijk en in de gemeente toe, dus ik ben zeer geïnteresseerd in een alarmsysteem. Nu ben ik niet op zoek naar een systeem van bijvoorbeeld Verisure of Woonveilig, maar een systeem dat ik zelf kan installeren en dat gewoon een appje of sms stuurt op het moment dat er een alarm is.

Ik zag dat er in oktober een stuk stond over aangevraagde offertes voor alarmsystemen, maar geen uiteindelijke conclusie van wie nu een goede offerte opleverde en met wie je beter niet in zee kan gaan. Daarnaast is ook niet gesproken over welke apparatuur gebruikt is voor de diverse alarmsystemen.
Badge +1
De WLA mini-vaatwasser van Blokker, er kunnen 6 couverts in. Wat kan er écht in (pannen, schalen)? Hoeveel weegt hij (moet op een plank gezet worden)? Kun je hem gemakkelijk verplaatsen om hem op het aanrecht te zetten, als je geen aansluiting hebt? Hij is alleen op de website van Blokker te 'bekijken'. Zijn er nog andere mini-vaatwassers?
Badge +1
Het fruit uit de supermarkt, dat wordt volgens mij steeds slechter. Handperen en kiwi's beginnen op de schaal al te rimpelen (zelfs te rotten) voordat ze rijp zijn. En de kaki's krijg ik ook al niet goed rijp. Volgens mij wordt het veel te vroeg geplukt met de bedoeling dat het onderweg wel rijpen zal, maar dat rijpen gebeurt dus niet meer. Er zijn vast wel supermarkten waar het fruit wél goed is, maar welke zijn dat?

Het fruit uit de supermarkt, dat wordt volgens mij steeds slechter. Handperen en kiwi's beginnen op de schaal al te rimpelen (zelfs te rotten) voordat ze rijp zijn. En de kaki's krijg ik ook al niet goed rijp. Volgens mij wordt het veel te vroeg geplukt met de bedoeling dat het onderweg wel rijpen zal, maar dat rijpen gebeurt dus niet meer. Er zijn vast wel supermarkten waar het fruit wél goed is, maar welke zijn dat?

Geplaatst door RinaR op Jan 16, 2017.

Volgens mij kan "de handel" het fruit geleverd krijgen op iedere gewenste rijping maar met name AH maakt er de laatste tijd een gewoonte van om het fruit steeds groener te verkopen. Mijn ervaring is dat de markt rijper fruit levert.

Een trucje waarvan ik weet dat hij bij kiwi's goed werkt is om deze gelijk met een rijpere banaan in een plastic zakje te doen. Dan rijpen ze in turbo mode.

Reageer