Consumentenbond.nl

Wat wil je dat de Consumentenbond test?

• 2 december 2019
  • 88 reacties
  • 3484 Bekeken

Badge +7
  • Moderator
  • 1041 reacties

De Consumentenbond kiest zelf welke producten en diensten wij testen, maar we houden natuurlijk rekening met de wensen en behoefte van onze leden. Daarom horen we graag welke producten jij getest zou willen zien.

Wij testen producten uit de volgende groepen: Digitaal, Energie, Woning & Huishouden, Geld & Verzekering, Auto, Fiets & Reizen, Voeding & Gezondheid en Baby & Kind.

Heb je een goed idee? Laat dan een reactie achter.

88 reacties

Reputatie 3
Badge +4

WC-papier. :blush:  Ben benieuwd naar de ervaringen van het test-panel.

Ik heb ook een ander punt, waar jullie vast al aan gedacht hebben.

Bij tests waar persoonlijke voorkeuren heel erg belangrijk zijn, is de standaardscore die de CB hanteert niet altijd van toepassing op de persoon die de test leest. Bijvoorbeeld bij matrassen kan het zijn, dat iemand meer waarde hecht aan de zachtheid van de matras, dan de CB in de test hanteert. 

Is het mogelijk om bij zulke voorkeuren de tests op de site te presenteren op een manier, waarbij je zelf de waardering voor een eigenschap binnen de tests kunt veranderen? Zo krijg je als het goed is je eigen nummer 1 en 2, omdat de totaalscores van de producten nu anders zijn. Hopelijk leg ik het goed uit. 

Ik begrijp wel dat zo’n presentatie een heel stuk moeilijker te maken is op een manier die eenvoudig te hanteren blijft. Maar het kan wel handig zijn, omdat we nu nog zulke tests een beetje uit ons hoofd moeten herberekenen met onze voorkeuren in ons hoofd. Ik heb ook nogal eens  kritiek gehoord op tests van de CB, die ermee te maken heeft dat een product “onterecht” de beste is, terwijl de betreffende persoon een eigenschap die maar weinig meetelt in de totaalscore juist heel erg belangrijk vindt.

Reputatie 1

Ik zou graag een test van brillenglazen willen zien. Ik betaal zelf bijna € 400 voor een glas (dubbel focus met cylinder en coating). Als ik naar de stuntprijzen op de TV reclame kijk moet ik wel gek zijn om dat te doen, maar mijn opticien zegt dat er wel degelijk verschil is. Is dat zo?

Reputatie 1

Graag apparaatjes testen die poezen en honden uit je tuin houden.

WC-papier graag. De laatste test was in juli 2015. Sinds die tijd gebruik ik Edet Ultra Soft en dan Xtra Long. Dat beviel prima en Xtra Long betekende ook niet alle dagen bezig zijn met een nieuwe rol.

Helaas is sinds dit jaar de sterkte van het papier niet meer wat het was. Eerst had ik nog de hoop dat het een hick-up in de productie was, maar een volgende pak heeft hetzelfde euvel. Ik wil dus overstappen, maar waar naar toe? Voor ik alles getest heb, ben ik jaren verder met waarschijnlijk veel ergernis over slap papier, slecht absorberend papier of schuurpapier.

WC- blokjes

Raamwissers

Kattengrind

Cashewnoten

Ik zou wel eens een test willen zien van gehoorapparaten:

er zijn zoveel aanbieders dat het vast een lucratieve zaak is.

Welke apparaat biedt het meeste comfort en welke aanbieder is

het aantrekkelijkst qua prijs/prestatie?

De kwaliteit van goedkope medicijnen die veel voorgeschreven worden. De hoeveelheid werkzame stof(fen) en de zuiverheid van de medicijnen zoals zuurremmers en penicilline. Dat zou in Europees verband kunnen zoals wel eens eerder is gebeurd.

Beamers. Er zijn er zoveel, met veel verschillende specificaties.

Ik zou graag een test zien.

Luchtreinigers / ionisators.

Badge

Douche-wc's. Zijn heel populair in o.a.. Japan en Zwitserland. In Nederland ook meer in opkomst, tenminste als je de verhalen moet geloven van aanbieders als frissebips.nl en bidetdouche.nl. Het zou veel hygiënischer en gezonder zijn dan de huidige gewoonte.

Maar is dit ook zo?

Het zou een mooie dubbeltest zijn met het hier al een paar keer genoemde wc-papier.

Wij hebben nu enige ervaring met dierenartsen. In tegenstelling tot de reguliere geneeskunde waar alle kosten gereguleerd zijn. Lopen de kosten bij een dieren arts vaak ver uiteen. Is dit op zich geen verdieping waard. Veel kleine huisdier eigenaren krijgen te maken met een dierenarts en hun verdienmodel.

Ik kan enkele voorbeelden noemen uit het heden en uit het verleden. Deze ervaringen worden ook gedeeld door andere huisdier bezitters.

Bestaan er geen vaste wettelijke tarieven voor dierenartsen ? 

Reputatie 5
Badge +4

@Silex  Ja, wc papier. Daar zeg je wat. Zo is mijn ervaring dat 4 laags van de lidl plee verstopper is.

Vandaag kwam de Calgon reclame weer voorbij.
Ik heb namelijk nog steeds een gevoel, dat ze die reclame niet deugt.
Toen dacht ik, een test van wasmachine en vaatwasser onderhoudsmiddelen.
Ik gebruik zelf, af en toe de dure originele Miele reiniger in mijn wasmachine.
De eerste keer dat ik het gebruikte, schrok ik van de brokken vuil dat los kwam.

In ontkalken geloof ik niet zo. Mijn vorige machine is 1 keer in de 35 jaar levensduur ontkalkt.
Wel met het heftigste goedje wat ik ken, Renegite.
Gebruik van dit middel, moet je geen gewoonte van maken.

Ik zou graag ontharingsapparaten voor thuis getest willen zien (HPL/IPL/laser). Die dingen zijn best duur, maar als ze werken is het wellicht de investering waard.

Ik zou graag getest zien hoe ecologisch was- en schoonmaakmiddelen echt zijn uit de eco middelen. Er bestaan keurmerken maar hoor ook dat sommige door de fabrikanten zelf ondersteund worden. Dus naast de test die jullie al doen, staan altijd 1 of 2 eco middelen bij, meestal niet de ‘volgens mij’ meest ecologische zoals Sonett, maar iedereen zelfs de Hema heeft een eco middel, die testen jullie wel op effectiviteit, maar niet op hoe ecologisch ze zijn, zeker ten opzichte van test winnaars ed. Ik graag bereid met een iets minder effectief of duurder middel te wassen/poetsen als ik weet dat het echt uitmaakt voor het milieu. Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. 

Reputatie 1

En ik weet niet of  ik dit hier mag plaatsen : Post .nl . de betrouwbaarheid testen. Het was schandalig afgelopen kerst met de bezorging van kerstkaarten terwijl de (kerst-) postzegel duurder geworden is. Veel te late bezorging in verhouding tot het afstempelen en in november heb ik via Hallmark een verjaardagskaart voor mijn zoon besteld en die is niet eens aangekomen op zijn verjaardag. ik moest hem opnieuw bestellen met een slap en lauw excuus van Hallmark. Ook niet best  :-(

Reputatie 1

Wat ik graag getest zou willen zien, is dat ik vaak meemaak dat als ik vlees bak, er ineens een enorme plas water in mijn pan ligt. Zowel bij (vaak dure) biefstuk als kipfilet gebeurt dit. Of het nou biologisch vlees is of niet. Omdat ik al zeker 50 jaar kookervaring heb, weet ik echt wel hoe ik een stukhe vlees moet bakken, en vroeger gebeurde dit echt niet. Een paar dagen geleden eens de proef op de som genomen: heb 600 gram kipfilet gebakken. Na hwt bakken was er nog 400 gram over....

De Consumentenbond zal nieuw personeel moeten aantrekken.

Zou graag een test zien over internet radio,s.

Best @Imke

Ik zou graag een test zien van ‘portable monitors’. Tegenwoordig werken steeds meer mensen mobiel met hun laptop op locatie (openbaar vervoer, vliegveld, vliegtuig, open office, open work spaces...) waardoor er meer noodzaak is aan een extern beeldscherm dat draagbaar is en gemakkelijk in gebruik. Er is reeds een groot aanbod van deze beeldschermen met verschillende aansluitingen, grootte van beeldschermen, resoluties (bv. 4K), touchscreen (ja/nee) etc. Er is echter nog geen objectief vergelijkbaar onderzoek gedaan naar deze beeldschermen. Tevens zijn er ook enkele aanbieders via goedkopere websites (bv. aliexpress.com). De kwaliteit via deze aanbieders lijkt mij minder te zijn, na het lezen van meerdere reviews.

Alvast bedankt om hier over na te denken.

Met vriendelijke groet

Reputatie 1
Badge +1

Hoi,
Mijn vraag is ‘Zou de Consumentenbond a.u.b. actie willen ondernemen tegen de toepassing van verpakkingen die bij lange na niet vol zijn?’
Koop je iets en dan blijkt thuis dat je tas voor een groot deel gevuld was met lucht. Zie de bijgaande link naar een foto met 6 foto's. Dat waren echt alle koekjes in de doos Granolakoekjes! De zak müsli was net halfvol. De doos amandelmeel was echt niet meer dan halfvol. Biologisch nog wel.
De zak whiskas van de linkerfoto bevat 950 gram. De andere zak 1,9 kilo, terwijl hij echt nauwelijks groter is. Die verkopen ze in België.
En ja, er staat keurig op hoeveel grammen er in zitten en dat zal vast kloppen. Maar ik voel me gefopt.
Foto: http://pix.toile-libre.org/upload/original/1578925802.jpg

Inductiepannen

Graag tests van inductiepannen en tips waar je op moet letten bij aankoop.

Nu we van Gas naar elektrisch bewegen is er een grote vraag naar inductiepannen. Maar de kwaliteit van het aanbod is onduidelijk en veel inductiepannen gaan gemakkelijk stuk bij maximaal vermogen (trekken krom en/of gaan lekken bij de sandwichbodem). Dan maar vaker een goedkope pan kopen, of los je dat probleem op met een dure?

Ook ik wil me graag scharen onder degenen die vragen om een test voor luchtreinigers.  Die apparaten zijn best kostbaar maar vallen vaak tegen.

Teruglezend zie ik dat er al een paar jaar vragen zijn voor zo'n test. 

Heel graag actie in deze.

Elektrische vouwfietsen

Rol /functie/ effect/ transparantie: bookingsites reserveringen hotels e.d., zoals :booking.com, expedia.nl, hotels.com, trivago.nl, kayak.com, hotelspecials.nl. enz.

Staat een hotel niet in “hun” lijstje dat stuurt de site door naar een hotel dat wel in hun lijstje voorkomt. Toeval? De ervaring leert dat rechtstreeks boeken bij een hotel dat dan wel in hun lijstje staat veelal goedkoper is, zeker na het aanvragen van een offerte ( b.v. vakantie).

Graag regelmatig controle op de inhoud van veel gebruikte/voorgeschreven geneesmiddelen. Steeds meer komt uit Azië, daar wordt schijnbaar veel/meer gesjoemeld, met verdomd weinig controle vanuit Europa.

Graag een test van review-/beoordelingsites voor producten, diensten en zorgverleners. Welke zijn betrouwbaar, van welke kun je op aan?

Graag controle van het traject en de herkomst van een product: is bijvoorbeeld het vlees inderdaad biologisch?

Graag een check van de etikettering van voedselwaren: kloppen de hoeveelheden van ingrediënten en staat alles er op wat er in zit?

Graag vaker een test van bestrijdingsmiddelen in en op etenswaren.

De overheid laat op het gebied van voedsel en zorg meer en meer aan de markt over en controlerende instanties blijken papieren tijgers, Daarom graag een wat actievere Consumentenbond bij o.a. bovengenoemde kwesties.

En ja: graag wc-papier. Zelf gebruik ik Lidl 4-laags. Fijn wc papier vind ik. Maar zitten er schadelijke stoffen voor mens of milieu in?

Reageer