Consumentenbond.nl

Welke diensten moeten we volgens jou testen?

Reputatie 7
Badge +7
Naast veel producten test de Consumentenbond ook veel verschillende diensten. Onlangs namen we bijvoorbeeld diensten als Airbnb, Tikkie en Peerby onder de loep. Maar ook zaken als annuleringsverzekeringen, bezorgdiensten van supermarkten en de tevredenheid over luchtvaartmaatschappijen zijn zaken die in deze categorie thuishoren. Binnenkort bespreken we welke diensten we in 2019 willen gaan testen. Ken jij een dienst die volgens jou écht niet in onze planning mag ontbreken? Laat het dan hier weten. Wellicht nemen we jouw tip wel mee!

19 reacties

Reputatie 7
Belastingdienst met al zijn fouten en traagheid, of is die al eerder door de molen gehaald?
Notariaat en rechtspraktijk, met tarieven die de pan uitrijzen.
Ziekenhuizen die voor het hechten met twee nietjes of draadjes in een vinger de anesthesist, plastisch chirurg,ok verpleegkundige, gebruik ok en een dubbel consult in rekening brengen nadat je na drie uur wachten binnen drie minuten weer buiten stond.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je suggesties @MrsJones. Interessante onderwerpen die je noemt. Wat betreft de Belastingdienst: dat is nog al een breed aspect. We hebben wel verschillende onderdelen al getest, zoals de Belastingtelefoon (leuk artikel! Je kunt hem hier gratis aanvragen) en Mijn Belastingdienst. Wel altijd een interessant thema natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +5
Verzekeringen en vooral zwaar meewegen hoe klantvriendelijk hun voorwaarden zijn . Verzekeraars met kleine lettertjes waar in de praktijk bijna niet aan is te voldoen , dienen een lage score te krijgen . Als we denken verzekerd te zijn maar bij schade met de brokken blijven zitten , kunnen we de premie beter zelf opsparen en in een stroppenpot storten. Ook het traject van simpel kunnen claimen zonder tegen allerlei hindernissen en vertragingstactieken aan te lopen , willen verzekerden ongetwijfeld dolgraag weten over hun verzekeraar. Er moet een redelijke tijd zitten tussen claim en vergoeding. Een hogere premie moet daadwerkelijk verdedigbaar te zijn door wat verzekerden er voor terugkrijgen. Kortom , een verzekering moet een flink stuk minder een loterij zijn waarbij het altijd een gok is of we bij schade winnen of verliezen.
Reputatie 1
Test graag de banken hoe ze hun dienstverlening tegenover ouderen, die geen mobiele telefoon hebben, is.
Fietsenmakers. Ook voor kleine klusjes wordt de laatste jaren steeds meer berekend. Lekke banden worden in mijn hele woonomgeving niet meer geplakt maar meteen vervangen. Alle zaken in de buurt doen hier aan mee. Zou dit afgesproken werk zijn of zijn die hoge (reparatie)prijzen echt noodzakelijk?
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor jullie suggesties! Ik geef ze allemaal door. Via onze social media kanalen kregen we onder andere ook tips als bezorg/pakketdiensten, inboedelverzekeringen en Waterschap. Heb jij nog een goede tip? Ik hoor het graag. 🙂
Inboedelverzekeringen, de kosten daarvan en dan vooral het eigen risico dat niet altijd duidelijk is. Mobiele telefoonverzekeringen, de kosten en hierbij ook het eigen risico dat vaak niet duidelijk is en pas bij het claimen van een schade naar voren komt.
Wat te doen als je via een tussenpersoon een vakantie appartement geboekt hebt en dit niet aan de beloften/afspraken uit de overeenkomst voldoet. Vaak wordt er dan door die tussen persoon naar de appartementenverhuurder verwezen. Wij hebben een dergelijk geval in Mallorca meegemaakt en uiteindelijk na veel moeite een gedeelte van het betaalde bedrag terug gekregen.
Wellicht die Chinese webshops eens aanpakken, met name Wish. Misschien een beetje dom of: 'als het te mooi is om waar te zijn....'. Maar toch, ik bestel een sd-kaartje voor 'inderdaad' een hele lage prijs, maar het werkte dus niet.
Maar echt uit alles wat op de site vermeld stond/staat over dit product, kon je afleiden dat het om een betrouwbaar product moest gaan. Maar nee dus.

Het is gewoon keiharde oplichting..
Er worden door verschillende instanties een noodknop voor oudere aangeboden, er is veel verschil tussen de diverse diensten. Een overzicht van verschillen en gemak van gebruik en aanschaf zou handig zijn. Ook waar je wel en niet op moet letten.
tevens zou dit voor de kinderen een duidelijk verhaal zijn om eventueel de ouder over te halen om hier wat mee te doen.
Reputatie 7
Badge +4
@Sigfried
Dat zij een lekke band vervangen in plaats van hem gaan plakken begrijp ik wel omdat arbeid nu eenmaal duur is en het veel meer tijd kost om een band te plakken. Bovendien heb je dan het voordeel van een nieuwe binnenband in plaats van een oudere die sneller lek wordt of poreuze plekken krijgt.
Maar je kunt er natuurlijk wel voor kiezen om een band zelf te plakken.☺
De Banken, laten je steeds meer zelf doen, hebben minder personeel nodig, maar verhogen wel de kosten.
Medipoint, Welzorg en anderen die rolstoelen etc. Leveren en zouden moeten onderhouden, het duurt soms weken voor je hulp krijgt en weer zelfstandig kunt leven.
Ziekenhuizen, die door hoge werkdruk fouten maken die mensenlevens kunnen kosten. Zoals verkeerde medicijnen, bloedafname via picc-lijn zonder daarna door te flushen, patiënten in een badkamer zetten zonder handdoeken en washandjes etc.
Digitale dienstverlening van ziekenhuizen. Ik heb veel klachten over ziekenhuis Radboud en CWZ in Nijmegen hoe ze met deze patiënt omgaan via mijnradboud en mijncwz,zowel qua inhoud als toegezegde tijdsduur van reactie. Ze zijn totaal niet uitgerust voor deze vorm van dienstverlening.
Ergo, onderzoek naar deze vorm van dienstverlening bij ALLE ziekenhuizen zou een goed consumentenonderzoek/test zijn. Doen!!!!!

[opmaak door beheerder aangepast]
Reputatie 2
Badge +2
Het disfunctioneren van de Overheid wat betreft de Belastingheffing, waardoor dit totaal inefficiënte systeem ten onrechte niet grondig wordt hervormd. Inefficiëntie komt o.a. door het volgende:
- het naast elkaar bestaan van belastingheffing en toeslagen. (Waarom niet iedereen een soort rekening-courant bij de Belastingdienst?);
- de enorme hoeveelheid belastingsoorten met alle verschillende tarieven die onafhankelijk van elkaar bestaan (Maakt het echt wat uit of je nu bijvoorbeeld uitsluitend 'grondstoffen' en 'energie' belast? Wie gelooft er nu dat belasting op winst niet in het product/de dienst van het bedrijf is verrekend?) Uiteindelijk wordt ALLE belasting tenslotte door de burger opgebracht. Het gaat om de wijze waarop dit over de burgers verdeeld wordt). Als dit eerlijk gebeurt, zijn er ook geen toeslagen meer nodig. M.a.w. doe als politiek eens een stap terug naar het oorspronkelijke doel van belastingheffing. Start van daaruit opnieuw ideeën over de verdeling van de kosten van de maatschappij over alle gebruikers van de diensten van de maatschappij. Houd hierbij rekening met de huidige mogelijkheden van de ICT. (Het hoeft niet allemaal meer periodiek en op papier/elektronisch vastgelegd. Er is zoveel meer mogelijk!)
- het onvermogen om echt grondige wijzigingen te realiseren vanwege de huidig vastgelegde verantwoordelijkheden:
- de politiek beslist (weet de mogelijkheden van de huidige ICT echter onvoldoende)
- de belastingdienstorganisatie voert uitsluitend de beslissingen van de politiek uit. Binnen de door de politiek aangegeven grenzen dient deze organisatie een zo efficiënt mogelijke ICT te realiseren. De eisen van de politiek zijn hierbij altijd als 'heilig' beschouwd, waardoor heel vaak 'het onmogelijke' wat betreft ICT is gerealiseerd. D.w.z. alles 'hap snap', 'sneller dan mogelijk' aanpassen, waardoor het echte zicht op het totaal inmiddels is verdwenen.
- de ICT doet zijn best om de 'onmogelijke opdrachten' iedere keer weer binnen de tijd op te leveren. Er komt echter al jaren geen tijd en geld beschikbaar om eens een stapje terug te doen, opdat de totale ICT aan een grondige analyse kan worden onderworpen op zijn functioneren. Dat functioneren is de verantwoordelijkheid van de Belastingdienstorganisatie, maar de link tussen de technische uitwerking in de programmatuur en deze organisatie is onvoldoende beschreven. Hierdoor is het telkens weer 'trial and error' als er iets moet worden gewijzigd.

Wat heeft bovenstaande met de consument te maken? M.i. ALLES. Deze situatie kost ons allen heel veel geld. Bovendien is het moeilijk om op deze wijze m.b.v. belastingheffing de burger goed te sturen naar een verantwoorde levenswijze wat betreft gezondheid en milieu. Elke wijziging in de ICT kost onevenredig veel met daarnaast een behoorlijke kans op fouten en vergroting van toekomstige problemen. Wij, als consumenten zijn de klos. Wij mogen toch van de politiek en de Overheid verwachten dat deze de juiste maatregelen neemt om met beheersing van de kosten ook de toekomst van de betaalbaarheid van de dienstverlening van de Overheid veilig te stellen.

En of we problemen krijgen met het feit dat het buitenland niet met ons meedoet, is pas te overzien, als we weten WAT we eigenlijk zouden willen bereiken qua lastenverdeling. Pas als dit in eerste instantie op de meest eenvoudige wijze is bepaald, kunnen deze problemen worden geanalyseerd en stuk voor stuk hopelijk met eenvoudige maatregelen worden opgelost. Als we eerst maar eens weten hoe we het geheel zelfstandig als Nederlandse Overheid zouden kunnen regelen zonder met onze omgeving rekening te houden. En dan niet heel snel weer op ieder 'pijntje' een 'pleister' plakken, maar echt eerst heel goed nadenken voordat je elke volgende stap neemt. EN elke stap heel goed met redenen omkleed documenteren, zodat je nooit meer in de huidige situatie verzeild raakt.

Er is momenteel te weinig zicht op WAT nu eigenlijk minimaal nodig zou zijn om onze maatschappij te laten functioneren. Mijn vermoeden is dat het dus veel eenvoudiger (efficiënter en goedkoper) zou kunnen. Hiervoor is echter eerst een grondig onderzoek van de huidige situatie nodig, zodat we weten WAT er nu is en hoe alles gerelateerd is aan elkaar. Kunnen de consumenten/belastingbetalers m.b.v. de consumentenbond druk uitoefenen op de politiek/Belastingdienst dat hiervoor de eerste stap wordt genomen. We komen nu al jaren geen stap vooruit. Integendeel!
Badge +1
De klachtendienst van de gemeente i.v.m. overlast. In mijn geval heb ik jaren geklaagd over stankoverlast van een kebabzaak. De gemeenteambtenaar kon er niets mee omdat ik de enige was met klachten, en had ook geen bewijzen. Ik moest onder kantoortijd bewijzen dat de buurt 's avonds verging van de stank (verbrand vet, spiritus enz.). Met verslagen en foto's van mijn kant en mooie beloftes van de gemeente ging de tijd voorbij. Sinds kort weet ik dat veel mensen in de buurt al jaren klagen.
Reputatie 2
Badge +2
Telkens als ik gekoelde producten koop, zoek ik me wild naar de houdbaarheidsdatums. Op elk pakje staan ze op een andere plek en bij vele pakjes zijn ze vrijwel onleesbaar (bijvoorbeeld zwarte letters op een donkergroene achtergrond. Hierdoor moet ik iedere keer een pakje uitgebreid buiten de koeling bekijken voordat ik kan besluiten of ik het wel of niet kan kopen. Als iedereen dit doet, dan is dat zeker niet goed voor de houdbaarheid van het product en niet goed voor het milieu, omdat deze pakjes iedere keer weer extra koeling nodig hebben. Een verplichte standaardisatie met een duidelijke datum in grote letters op een vaste plaats voor op de verpakking lijkt me een loffelijk streven. Kan de consumentenbond hier iets betekenen?
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor alle nieuwe suggesties. Wat ontzettend fijn dat jullie met ons meedenken. Ik geef jullie input zeker door aan de betreffende onderzoekers.

@G.J. van der Ven, Chinese webshops namen we al eens 'onder de loep'. Zo vind je hier onze ervaringen met Chinese webshops, nadat we een hoop spulletjes bestelden en de mening van onze panelleden. Ook heb ik een algemene eerste indruk pagina over Chinese webshops in de aanbieding voor je. Deze vind je hier. In 2017 schreven we er ook over in de Consumentengids, waarvan je zo te zien lid bent. Als kers op de taart bij deze ook nog de link naar het artikel. Kan je hier iets mee? 🙂
Beste Monique,
Bedankt voor de reactie en extra info.
Ik lees toch dat het over het algemeen (bij Chinese webshops) vrij goed gaat. Wellicht heb ik dan gewoon pech gehad.
Gewoon goed op blijven letten en 'kennelijk' accepteren als het een keer mis gaat.
Mijn idee is wel dat je beter geen dure producten kunt kopen.... Bij goedkopere producten is het leed dan wel te overzien...
Badge +1
Inderdaad de brei van voorwaarden van autoverzekeringen. Wij hebben een all-risk verzekering. Op weg naar een 2 maandelijks verblijf in het buitenland krijgen we een aanrijding op de snelweg met een grote hond. Schade als gevolg, waarmee je niet maanden mee kan door blijven rijden. Maar..... als je de reparatie dan in het buitenland laat uitvoeren (erkende merk garage) wordt €300 in rekening gebracht omdat je het niet in NL hebt laten doen door een door hen aanbevolen garage. Dit vind ik zo absurd.

Ook vind ik de aanname dat iedereen maar een smartphone met internet moet hebben voor dienstverleningen. Zoals b.v. de ING die je nu wilt dwingen betalingen via hun app te laten doen, anders ontvang je geen tan-code meer. Wat is er mis met een tancode per sms zoals het is. Bij gemeentehuizen waar je alleen nog pinbetalingen kan doen.
Ik zou graag een test zien naar de (Politiek/ Overheid of )Belastingdienst:

Ik ben sinds zeker 25 jaar woningeigenaar, maar als onze jeugd straks van de kamer af wil en zelfstandig gaan huren voorspel ik veel frustratie en wacht-ellende... (Of voor mensen die van koop naar huur willen)

Hoe komt het toch dat we in BV NL tot 15 jaar op de wachtlijst mogen voor eenvoudige betaalbare woonruimte? Wat voor krachten spelen hier? In wiens belang wordt er gehandeld.
Hoe is de wachttijd, prijs en kwaliteit vergeleken met omringende landen?
Het zgn. "scheefwonen" en het gekoppelde prijskaartje, lijkt gewoon een nieuwe verborgen extra belastingschijf. Het geld gaat weliswaar naar de Woningbouw, maar via hun naar de Belastingen.
Als je als huurder flink wilt sparen voor een koopwoning is dat door deze maatregel eigenlijk ook al moeilijker gemaakt en iig onrechtvaardiger dan voor die maatregel.
Eigenlijk zou de Nederlandse overheid op kosten en beschikbaarheid aangesproken moeten kunnen worden.

Reageer