Windows 10 start niet op laptop

• 10 February 2019
  • 19 reacties
  • 1164 Bekeken

Windows 10 start niet op de laptop. De herstelopties op het herstelstation (usb stick) werken allen niet. Wat te doen? Het herstelstation is wel gemaakt op een andere laptop, misschien dat dat nog een rol speelt?

19 reacties

De computer eerst maar eens in de bios opstarten. Of doet hij helemaal niets meer?
De laptop start helemaal niet meer op
Dus er branden lampjes en je hoort geen geluid? Nooit gedacht dat ik de kans nog zou eens krijgen,..... en de stekker zit erin?😘
Met de herstel stick start ie wel op maar de verschillende opties die dan verschijnen om het systeem herstellen werken niet
Ok, dus hij start wel op maar hij wil windows niet starten. Welke melding geeft het systeem als je er géén usb stick in stopt?
De laptop staat niet bij mij thuis, maar bibij mijn zoon. Ik zal het hem vragen. Dank tot zover
dit verschijnt op het scherm na opstart zonder usb stick
Reputatie 7
Badge +5
Dit heeft bij honderden geholpen en vond ik op de Microsoft website.
Hoop dat het bij jou ook werkt.

I would suggest you to refer to the below steps and check if it helps to resolve the issue.

• Insert the installation media and see if the following suggestion helps, if any how the boot manager is missing (although chances are less).
  • Follow the path: Trouble Shoot > Advanced Options >Command Prompt
  • Enter the following command line to check the disk partition for errors: chkdsk/f /r X:( drive letter)
  • Try using the following command lines to rebuild the BCD store and see if it helps.
CMD> bootrec /scanos

CMD> bootrec /rebuildbcd

CMD> bootrec /fixmbr

CMD> bootrec /fixboot
Bedankt. Ik ga het proberen
Badge +8
Bedankt. Ik ga het proberen

En @L. Lusink? Is het gelukt?
Ik heb nog geen tijd gehad. De consumentenbond adviseerde mij om een volledige nieuwe installatie van Windows 10.
Dat is gemakkelijker en ga ik proberen. Je raakt wel al je bestanden kwijt maar die staan op een externe harde schijf
Reputatie 7
Badge +6
@L. Lusink Ik denk dat Windows10 opnieuw installeren niet de oplossing is. Want er mankeert iets aan de boorsector, de schijf is of beschadigd of de bootbestanden zijn corrupt. Wat @Bert geeft is heel goed want daarmee wordt geprobeerd de bootsector te herstellen. Dan zit je weer in de oude MSDos C:\ prompt.

Je kan op een andere computer een opstart oftwel bootable USB stick maken. Dan moet je in de setup van de laptop zeggen dat hij de USB stick als eerste bootdevice moet nemen. Dan start de laptop weer op, waarschijnlijk zonder Windows maar gewoon met de MSDos C:\prompt. Je kan dan tenminste weer bij de bestanden en die backuppen indien nodig. Dat je een vorige herstelpunt van WIndows10 van een andere pc dan wil terugplaatsen doet het w.s. niet omdat de bootsector corrupt is.

Misschien is de C:-schijf van de laptop aan het einde van zijn leven en heb je nu de prelude van een blue screen of death, oftwel bsod. De oplossing daarvoor is dat je met een bootable USB stick de bestanden er nog van af kan halen. Daarna koop voor weinig een 250 Gb SSD 2,5 inch schijf en steek je die in de laptop. Als je daarop Googelt in Windows krijg je uitgebreide uitleg inclusief filmpjes op Youtube. Je moet dan wel met je oude licentie Windows10 weer helemaal opnieuw op de SSD schijf installeren. Maar daarna heb je een frisse laptop die vijf keer sneller is dan de vorige! Kijk, dit is een blue screen of death:

Een bsod is moeilijk te fotograferen want hij flitst voorbij. Je moet er met een camera voor klaar staan anders mis je hem. Deze foto is dus een collectors item, zeldzaam! En een printscreen maken heeft geen zin, want zoals het beeldscherm zegt: "Ik doe het niet meer"!

En zoaqls je ziet, nog een advies van de Consumentenbond uit 2012 of zo, plak een sticker op de cameralens van je laptop voor al die hackers en spyers!
Dank voor je uitgebreide advies. In deze laptop van 7 jaar oud zit overigens een ssd sinds een jaar of 3.
Reputatie 5
Badge +4
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Het hulp programma downloaden en installeren en dan een dvd9 of usb 16 GB maken (Fat32) om Windows 10 vers te installeren.
Reputatie 7
Badge +6
Als het een SSD is heb ik je met een dooie mus blij gemaakt. Dan heb je al 5x sneller. Maar dat verandert de case want die zijn niet mechanisch en slijten dus niet zoals een draaiende hard disk drive. Dan lijkt het me geen prelude naar een bsod, maar hapert er iets aan de bestanden in de bootsector. Ik denk dat je dan het beste kan doen wat @Bert en @H. Beukman zeggen.

Je oude bestanden zijn nog te redden. Als je daar al een backup van hebt dan maakt het ook niet uit om Windows10 er overnieuw op te zetten. Dan formatteer je de schijf opnieuw. Als formatteren dan ook niet lukt dan is misschien de SSD schijf stuk. Daar heb ik geen verstand van.

Als je in Google zoekt kan je een heleboel vinden over dit probleem. Type gewoon de foutcodes in het scherm en lees wat je krijgt. Er staan dikwijls filmpjes op youtube waar ze de oplossing voordoen.
Reputatie 5
Badge +4
Je kan het proberen van Bert zie filmpje

https://www.bing.com/videos/search?q=0xc000014c+windows+10&&view=detail&mid=4BA5F9ACAAC1705888974BA5F9ACAAC170588897&rvsmid=3242AF427BE7B925C6363242AF427BE7B925C636&FORM=VDQVAP
@Bert ik krijg de volgende melding bij CMD> bootrec /fixboot, kan element niet vinden

Reputatie 7
Badge +5
@L. Lusink Oeps, dat gaat me ook te ver, dan denk ik dat de oplossing van @H. Beukman de beste is:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Het hulp programma downloaden en installeren en dan een dvd9 of usb 16 GB maken (Fat32) om Windows 10 vers te installeren.
Reputatie 5
Badge +4
Het kan zijn dat de SSD stuk is, voor weinig koop je een nieuwe SSD. Koop hem dan zeker van het merk Samsung en installeer dan daar Windows 10 op. Je kan dan de oude SSD schijf, in een externe behuizing plaatsen. Dan kan je na het installeren van Windows 10, via de usb je bestanden terug halen. Daarna kan je hem formatteren als NTFS en de schijf als backup gebruiken.

https://www.coolblue.nl/product/782628/ewent-ew7044-2-5-inch-hardeschijfbehuizing.html

https://www.coolblue.nl/product/801971/samsung-860-evo-500gb-2-5-inch.html

https://www.coolblue.nl/product/801969/samsung-860-evo-250gb-2-5-inch.html

Reageer