Beantwoord

Zonnepanelen op oude betonpannen?

• 22 February 2022
  • 17 reacties
  • 800 Bekeken

Mijn dakbedekking bestaat uit betonpannen 40 jaar oud. Is het dan wel slim om daar 17 zonnepanelen op te monteren?

icon

Beste antwoord door RonaldD 23 February 2022, 13:25

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Dat ligt eraan hoe de conditie is van de dakpannen. Ik heb zelf een huis van 41 jaar met goede betondakpannen. Daar liggen dus al jaren 15 panelen op.

In die tijd zijn er veel daken gelegd met mindere kwaliteit pannen. Die zanden al behoorlijk af. Ieder jaar de dakgoot met zand erin. Een aantal huizen heeft al nieuwe pannen.

Hoe zijn de pannen bij jou?  Normaal mogen ze wel 50 jaar meegaan. Of langer

De pannen hadden een "topcoating" in 1987! Dat zou kwalitatief een verbetering zijn! Nu is die toplaag al lang verleden tijd, en inderdaad zand in de goot. Niet veel, en misschien ook gewoon ingewaaid straatvuil. Op zich is er niets mis mee, maar van die 50 jaar zijn dus 35 jaar voorbij.

Ik heb aangrenzend ook platte daken, van aanbouw, maar opbrengst van zonnepanelen op platte daken schijnt minder te zijn. 

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb aangrenzend ook platte daken, van aanbouw, maar opbrengst van zonnepanelen op platte daken schijnt minder te zijn. 

Op een plat dak kun je de panelen onder de juiste (meest efficiënte) hoek laten plaatsen. Mogelijk zelfs meer opbrengst dan plaatsing op een dak met vaste schuinte.  Zou het zeker onderzoeken met een expert.

Goed plan, zal dat zeker gaan onderzoeken:thumbsup:

Groet, Winston.

Reputatie 6
Badge +3

Houd wel rekening met het feit dat je met plat gelegde panelen wel een hogere jaaropbrengst krijgt, maar  wel minder in het winterseizoen. Met een laagstaande zon krijg je meer opbrengst op een stijl dak.

Juist in winterseizoen wil je graag meer opbrengst. De topopbrengst in de zomer moet je toch verkopen voor een paar centen.

Zijn er bij jullie in de buurt huizen met dezelfde pannen? Dat is interessant. Toen wij 7 jaar geleden zonnepanelen op ons betonpannendak lieten plaatsen zeiden een paar aannemers ons dat die pannen eigenlijk aan vervanging toe waren na 40 jaar.
Echter, er zijn hier in de buurt ca. 1000 huizen met dezelfde pannen uit dezelfde tijd. Ik heb er nog nooit een kapotte pan gezien en 7 jaar geleden was ook nog geen van die 1000 daken gerenoveerd.
Mijn vertrouwen in betonpannen werd er groter van. Mijn vertrouwen in aannemers is inmiddels nul.

Zoals vaak,  blijkt dat er twee kanten bestaan aan de kwestie!  Inderdaad is er een verschil in zomer/winter rendement van de zonnepanelen op een plat dak. De  dakhelling van mijn woning is 40 graden. Met plat dak panelen op 20 graden zal het verschil te accepteren zijn???

Mijn idee voor de panelen op plat dak is, na mijn twijfels over de dakpannen,  ook ontstaan door de opmerking, die ik hoorde van een “deskundige” dat de panelen schuin op een plat dak veel minder warm worden, en in geval van problemen beter bereikbaar zijn!

Wat betreft de dakpannen; er zijn inderdaad meer huizen hier met dezelfde “sneldekkers”. Een daarvan is vervangen, maar dat was om esthetisch redenen Keramische pannen zijn gewoon mooier!

Mijn dakpannen zijn ca. 40 jaar oud, weliswaar geen mankementen, maar vanwege de levensduur van zonnepanelen zou het dak dan dus nog 25 jaar mee moeten. Ik lees overal dat beton pannen 50 jaar mee kunnen! Vandaar mijn twijfels!

Groet,

Voor de opbrengst van panelen in Nederland vind je op internet overal hetzelfde plaatje. Afhankelijk van richting en helling kun je aflezen wat de opbrengst van panelen zou zijn ten opzichte van het theoretische maximum. Je kunt direct zien dat het gebeid met 95% opbrengst in de verticaal loopt van 5 tot 45 graden, mits op het zuiden. 20 of 40 graden maakt dus erg weinig uit. Let wel: in de figuur is geen rekening gehouden met het weer of beprijzing afhankelijk van tijd. Ik heb daar wel eens naar gezocht op internet maar ondanks dat het een miljardenbusiness is kon ik daar niks kwantitatiefs over vinden.

Reputatie 6
Badge +3

@Harrie LPP

Dit plaatje gaat over de totale opbrengst over een jaar. Juist op een schuin dak heb je winterseizoen voordeel.

@W. Aarts

Wat voor mij een overweging was om ze toch op 40 jaar  oude pannen te leggen was de totale toestand van het dak.

Het dak  voldoet eigenlijk niet meer aan de isolatienormen van te toekomst, terwijl pannen en dakplaten nog gerust 20 jaar meekonden. In overleg met mijn buurman (samen een dak - zelfde leeftijd) dat we de komende jaren geen nieuw dak nodig hebben. De panelen konden er dus op en het dak zal nog aan de binnenkant verder geïsoleerd moeten worden.

Ook een plat dak kan onderhoud nodig hebben. En meestal vaker dan een stijl dak.

Reputatie 5
Badge +5

14-02-22: De zon ging bij mij rond 12.00 uur over de nok.  Dat zie je terug in dit plaatje, niet het meest gunstige PV dak.  Schuinte NO voorkant huis 45 graden en ZW achterkant 60 grd, geloof ik. Achteraf bekeken had ik de panelen zo hoog mogelijk moeten laten plaatsen qua productie.

Reputatie 7
Badge +7

Ik hoorde dat je pas subsidie krijgt als je twee maatregelen neemt, dus zonnepanelen en nog iets anders. Het zou mooi zijn als je dan samen met de buurman het dak van allebei kan vernieuwen naar de moderne normen. Dus bestaand dak vervangen door 12 of 18cm dikke isolatieplaten PIR of Rockwool Rc>=6,3, nieuwe panlatten erop spijkeren met draadnagels 55x2,6mm en dan nieuwe pannen erop. Het dak wordt wel iets hoger maar dat mag van de welstandsnota. Als de kleur overeenkomstig bestaand is kan alles vergunningsvrij denk ik. Even navragen. 

Voor €300 per maand kan je een steiger huren, Nelemans kan de dakplaten op maat gezaagd met bij de nok onder 45° bij je thuis leveren. De rest is niet moeilijker dan Lego Duplo, alleen groter. Naarmate je de panlatten timmert worden die je ladder. Niet de gewone pan, maar de randpan bepaalt de panlatafstand, probeer maar uit, dikwijls minimaal 35cm maximaal 39cm. Stuur de vrouw met haar vriendin naar een 14-daagse strandvakantie of zo, dan is iedereen blij.

Niet alleen de dakpannen maar ook de woning is gebouwd voor 50 jaar. Dat wil niet zeggen dat die woning geen 300 jaar kan worden, maar het moderne wooncomfort en de "luxe" gaan maar zo lang mee. Dan worden ze gemoderniseerd of gesloopt. Er is een website waar je de leeftijd van alle woningen van heel Nederland kan zien. Ik weet die niet uit mijn hoofd. Maar daarin zag je dat circa 90% van alle woningen van na 1890 is.

Ik zou zelf voor het moderniseren kiezen, subsudie krijgen en vanwege die dikke dakisolatie maar half zoveel energie nodig hebben voor verwarmen en gratis stroom van de zonnepanelen. Rond 70% van het warmteverlies gaat door het dak bij woningen van begin jaren '80. De vrouw zal extra blij zijn! 

Oh ja, ik krijg zo het hele dorum over me heen. Als je het zelf doet krijg je geen subsidie. Maar je hebt wel een dijk van een tijd en het is nog voordeliger dan laten doen met subsisie..

Reputatie 6
Badge +3

Een dak vervangen op die manier is geen doe het zelf werk. Die platen die vaak nog dikker zijn, worden er met een kraan opgedaan. Als ik zie hoe lang (kort) ze daar mee bezig zijn is het voor mensen niet erg lonend om dat zonder subsidie te doen. Ik zou het never nooit doen ivm hoogtevrees.

Reputatie 7
Badge +5

subsidie op zonnepanelen staat los van andere maatregelen en bestaat uit btw teruggave. ook subsidie op bv een warmtepomp is een opzichzelf staande subsidie. als je maatrgelen neemt van bv spouwmuur iso, hr++, vloerisolatoe etc, dan moet je 2 maatregelen tegelijkertijd indienen om subsidie te krijgen. kijk vooral ook naar lokale/regionale initiatieven voor extra korting op duurzaamheidsmaatregelen

Reputatie 7
Badge +7

Die betonnen vloerplaten heb ik met een kraan laten doen. Maar die dakisolatieplaten van 4,5 meter lang of zo, come on man, die kan je met z'n tweeën tillen, het is niet veel zwaarder dan piepschuim. Daar ga je toch geen kraan voor laten komen? Moeders de vrouw duwt ze een stuk omhoog vanaf de grond met een balk eronder voor steun, en vaders de man staat met z'n gympies van de Action op de gordingen en trekt die zo omhoog. 

P.S. Ach, alweer vergist. Moeders de vrouw is op het strand ver weg voor een paar broodnodige photoshoots voor in die blaadjes. Nou de buuv dan. 

Badge

Beste W. Aarts,

Ivm een aantal rotte panlatten liepen we al snel tegen een probleem aan omdat we de afspraak voor het leggen van de zonnepanelen al hadden staan. Om de kosten te dekken kwam de dakdekker met een advies om alleen de panlatten waar de zonnepanelen kwamen te vervangen. Ook werden eventueel poreuze dakpannen vervangen. Dit was een uitkomst om toch snel met weinig budget de panelen te kunnen plaatsen.

Reputatie 7
Badge +6

Lastig in te schatten hoe lang betonpannen in de praktijk meegaan . De onze zijn ruim 40 jaar oud en de installateurs die twee jaar geleden offertes voor de panelen uitbrachten , zwegen over dat onderwerp . Als de pannen dus eerder aan vervanging toe zijn , dan de panelen , dan zullen de panelen eraf moeten en weer terug geplaatst of eventueel door nieuwe vervangen moeten worden . Hangt er vanaf wat op dat moment wijsheid is . Velen zullen hier vroeg of laat mee te maken krijgen . Echter zo'n probleem is dat nou ook weer niet lijkt me . Eraf halen en terug plaatsen is in een paar uur gebeurd . 

Badge +1

Is het niet zo dat de pannen door de z-panelen minder slijten en dus langer meegaan? Geen directe neerslag. Geen zon, dus ook geen warm-koud behalve van de nacht, beton is vorstbestendig. Er is ook een z-PV systeem waarmee je zonder pannen kunt, de panelen nemen de pannen functie over. Maar dat heb ik nooit verder uitgezocht.

Reageer