Zonnepannelen

• 9 February 2022
  • 10 reacties
  • 191 Bekeken

Beste consumentenbond. 
ik zit met een dilemma. 
het zit zo. 
Ik heb in 2019 zonnepanelen aangwschaft bij volta solar. ik had na aanschaf een service abonnoment aangeschaft bij hun voor 30 euro per jaar. Na een jaar liep mijn contract door. Nu vragen ze mij een contract aan te gaan voor ongeveer 150 per jaar. Vind ik duur aangezien ik maar 9 panelen heb. Bij andere erkende bedrijven zou ik max 70 betalen. Nu heb ik ze gisteren gebeld dat ik de service bij hun wil stoppen. ze zeggen gelijk tegen mij dat mijn garantie om de zonnepanelen en onvormer echt per direct komt te vervallen.  
hoe moet ik hiermee omgaan. 
wat is me ook afvraag? Moet ik een inspectie en onderhouds contract aangaan?  Dat geven ze aan dat de verzekering straks dat gaat eisen. 

ik hoop voor meer verduidelijking. 
mvg 

dhr ismail

10 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Je moet de garantie voorwaarde lezen van de fabrikant en tevens het contact wat je met hun hebt afgesloten. Het kan goed zijn dat de fabrikant eist dat er onderhoud plaatsvinden voor garantie maar dat is niet gebonden aan een specifiek bedrijf. Zoek een dealer van het zelfde merk in de omgeving en vraag daar een offerte op. 

Reputatie 7
Badge +5

ik ben wel benieuwd waar dat onderhoud dan uit bestaat. 

Ja dat is het probleem. Er wordt nu ineens gesproken over onderhoud en inspectie.  De vraag is od dat wel nodig bij zonnepanelen?  En dat weet ik zelf niet. 

Reputatie 7
Badge +6

Lijkt me sterk dat ze dit kunnen afdwingen op straffe van intrekken van de garantie . En dan moet dat ergens staan in de voorwaarden . En wat valt er te onderhouden aan panelen en omvormer ? Indien nodig reinigen . En dat hoeft meestal niet jaarlijks . Hangt af van de omstandigheden . Bovendien gaan vuile panelen normalerwijze niet stuk . De opbrengst wordt alleen minder . Dit voelt als geldklopperij . Mijn leverancier heeft daar met geen woord over gesproken . Adviseerde alleen periodiek reinigen . Wie dat doet , mag ik zelf weten .  En als er iets mis is weet hij dat eerder dan ik omdat hij dat online kan zien . 

Het voelt zeker als geldomkoperij. Ze zeggen nu dat bv inspectie een eis gaat worden voor de verzekeraars en daarom adviseren ze het pakket waar inspectie in zit. Je zit met je handen in je haar omdat ik niet weet wat wel of niet klopt. 

Reputatie 7
Badge +5

dit klinkt meer en meer als geldklopperij. ik zou even de verzekering bekijken of dat erin staat. ook de koppeling tussen garantie en onderhoud is volgens mij niet gerechtvaardigd. 

Nu is mijn vraag. Moet ik bij 9zonnepanelen die ruim 2 jaar oud zijn een onderhouds contract en inspectie contract aanschaffen?  
ik hoor graag adviezen

Nee natuurlijk hoeft dat niet. Onze zonnepanelen zijn nu aan het 8e jaar bezig en er is op het vervangen van een optimizer na - 140 euro incl alles - na helemaal niks aan hoeven gebeuren.

Als ik op de site van Volta kijk zie ik vier service-abommementen: https://voltasolar.nl/zonnepanelen/serviceplan/#abonnementen
Kennelijk had je eerst de versie van 2,40 per maand en willen ze je de versie van 12 euro per maand verkopen.

Reputatie 6
Badge +3

Dat zou ik zeker niet doen. Als de panelen 2 jaren het goed hebben gedaan is er geen reden om zo'n contract af te sluiten. Wel zelf in de gaten houden of ze het goed blijven doen. Ik hoop dat je monitoring hebt. Ook zonder monitoring en een slimme meter krijg je het vlot in de gaten als er wat helemaal fout is. Maandelijkse energierapporten in de gaten houden.

Nee natuurlijk hoeft dat niet. Onze zonnepanelen zijn nu aan het 8e jaar bezig en er is op het vervangen van een optimizer na - 140 euro incl alles - na helemaal niks aan hoeven gebeuren.

Als ik op de site van Volta kijk zie ik vier service-abommementen: https://voltasolar.nl/zonnepanelen/serviceplan/#abonnementen
Kennelijk had je eerst de versie van 2,40 per maand en willen ze je de versie van 12 euro per maand verkopen.

Klopt de service abonnement wat je op de site ziet is nieuw. Gaat in vanaf maart.  Voorheen was er alleen 1. Die van 30 per maand met dezelfe werkzaamheden zonder inspectie.  Maar nu zeggen ze dat inspectie een eis wordt van de verzekering. 

Reageer