2030 - arm of warm?

• 15 December 2018
  • 9 reacties
  • 504 Bekeken

Badge
2030 – arm of warm?

Tijdens een bijeenkomst over isolatie van woningen op 26 november jl. in de Spil in Nieuwleusen mocht ik onderstaand verhaaltje houden. Na een technische bijdrage over de verschillende isolatie mogelijkheden mocht ik aan de bak.

Vragen. Wat een gedoe en wat een kosten! Wil ik dit allemaal wel? En hoe weet ik of het allemaal goed gaat komen? Of: verdien ik het wel terug? Dit zijn herkenbare vragen.

Energieneutraal. Mijn vrouw en ik hebben voor diezelfde vragen gestaan toen we in 2012, besloten om te gaan voor een energie neutrale woning. - En ja dat is inmiddels 6 jaar geleden.

We wonen in het voormalige kantoor van notaris van den Houdt, die bij de bouw in 1985 al vloer-, muur- en dakisolatie liet aanbrengen. Op de beneden verdieping werden alle ramen in 1985 voorzien van drievoudige beglazing. Daardoor was een goede basis gelegd voor het vervolg.

Van Mars. Met Kerst 2012 dronken we met onze buren een mooi glas en we spraken over de aardbeving bij Huizinge in Groningen. De zwaarste beving, - 3,8 op de schaal van Richter – tot nu toe.

We besloten gezamenlijk op onderzoek uit te gaan en het bleek al snel dat we nogal kennis te kort kwamen. De installatie wereld sprak in een voor ons vreemde taal. Delta T, COP, EPC, open en gesloten bronnen; zo maar een paar begrippen, die van Mars kwamen.

We kregen ook nogal verschillende adviezen, zo van: u heeft 120 zonnepanelen nodig en ook: energie neutraal dat verdient u nooit terug.

Terugverdienen. En over die laatste opmerking wil ik het nu even met jullie hebben. Onze buurman Harry van Dijk kwam met de volgende gedachte:

We betalen ongeveer € 2500, - tot € 3.000, - per jaar aan energie. In dat bedrag zitten dan alle kosten zoals afschrijving en onderhoud. Als we dat jaarlijkse bedrag maal 15 jaar zouden kunnen investeren en we kunnen dan energie neutraal worden? Willen we dat dan? En ja dat wilden we.

Terugverdienen stond dus niet op de eerste plaats. Beheersing van de energiekosten over 15 jaar, CO2 reductie, een rustiger Groningen en waarde behoud van onze woning zijn belangrijker volgens ons.

Een vraag: Wie wilde ooit de aanschafkosten van zijn CV terugverdienen ?

Komt het wel goed? Ik zei al eerder dat we niet echt snapten waar de installatiebedrijven het over hadden. We waren geen gesprekspartner op niveau en kwam het allemaal wel goed?

Dat bracht ons ertoe externe deskundigheid in te huren en ja…. dat kostte geld. Maar het is wel gelukt en het een en ander werkt goed na 3 jaar. Aan de hand van een stappenplan en een open begroting konden we zelf de regie houden en afgewogen beslissingen nemen. Verzeker je dus op welke manier dan ook van deskundigheid.

Nadenken of voordenken. De kosten van energie voor een huishouding zijn volgens het CBS van 1995 tot 2016 gestegen met 100%. Dat betreft dus het verleden.

En nu de toekomst: in 2019 stijgen de energiekosten naar verwachting voor een gemiddelde huishouding met ca. € 150, - per jaar*. De kosten voor Groningen komen hier volgens mij op termijn nog bovenop; los nog van de bouw van een nieuwe kerncentrale en de import van Poetins gas.

Als waterstof al een alternatief voor ons aardgas wordt, zullen de kosten ook dan waarschijnlijk stijgen.

Woningmarkt in 2030. Dan nog even iets over de ontwikkelingen van de woningmarkt op middellange termijn. Er is een rapport verschenen over de woningmarkt in 2030. In dat rapport wordt gesteld dat de woningen zonder energie beperkende maatregelen in waarde zullen dalen.

Ik weet: “Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat”, maar ik daag je wel uit om vooruit te denken. Nadenken doe je vaak achteraf. Voordenken is voorbereiden.

Tenslotte.

Deze avond gaat in eerste instantie over isolatie. En daarmee begint het allemaal, goede of betere isolatie.

Meer informatie. Wij zelf zijn iets verder gegaan; onze woning is nu energieneutraal Dat wil zeggen we wekken evenveel energie op als we verbruiken. Als u daarover meer wilt weten, kijk dan op de site:

Duurzamehuizenroute.nl voor alle achtergrond informatie.

*Inmiddels ingehaald door nieuwe feiten.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Op de onderste regel staat dat de info al weer achterhaald is. De gemiddelde huiseigenaar en huurder betaalt steeds meer voor energie . Wie Kassa vanavond gezien heeft , weet dat de regering en parlement zich kapot mogen schamen voor het helemaal doorgeslagen beleid om bedrijven te ontzien ten koste van particulieren . Huiseigenaren weten nog steeds niet goed wat wijs is en wat niet . Als ze het wel weten , ontbreekt het geld vaak . Huurders zijn afhankelijk van verhuurders . Bij slechte woningen betalen ze onnodig veel voor energie en dat wordt nog veel meer in de toekomst . Bij goede woningen betalen ze fors meer huur. Ik word er niet vrolijk van , wat er alle gebeurt en vermoedelijk gaat gebeuren.....Ik roep de Consumentenbond en onze zgn volksvertegenwoordigers op om alert te zijn en niet alles van het kabinet voor zoete koek te slikken.
@E.T. Wiersum Ik denk dat de schrijver bedoelt "ingehaald" en dan niet de hele tekst, maar alleen die vijf woordjes waar hogerop in de tekst een sterretje bij staat " . . . met ca. €150,- per jaar . . . ". Het is een voetnoot.
Reputatie 7
Van Eneco heb ik nog niets gezien over nieuwe tarieven, volgens mij moeten die al bekend zijn.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones https://www.eneco.nl/duurzame-energie/tarieven

Een gemiddeld huishouden gaat ongeveer veertien euro per maand meer betalen voor het leveringsgedeelte van de energienota. Dit is gebaseerd op een verbruik van 2.800 kWh stroom en 1.200 m3 gas per jaar.

De overheidsheffingen gaan ook omhoog per 1 januari 2019. De definitieve leveringstarieven vindt u na 1 januari in uw Mijn Eneco of de Eneco app.
Reputatie 7
@Bert , dank je wel, ik had al iets verwacht van Eneco, niet pas in januari. Gas hebben we hier niet maar ze zullen de elektriciteitskosten ook wel "aanpassen". Hei is te gek voor woorden dat huishoudens zo veel meer gaan betalen terwijl er zo veel vervuilende en CO2 uitstotende bedrijven zijn. Die worden ontzien in het belang van de economie maar een consument zonder geld zal in die economie niet investeren.
Reputatie 7
Badge +6
Mijn maandbedrag afgelopen periode was € 131 , maar moest € 128 zijn , want ik heb € 38 terug gehad . ( alles afgerond ) . Mijn nieuwe termijnbedrag gaat € 151 worden. Eneco noemt andere cijfers voor het gemiddelde huishouden dan Bert. 3100 kwh voor stroom en 1300 m3 voor gas. Mijn gemiddelde is ongeveer 2600 kwh en 1400 m3 . Dat is niet slecht voor een vrijstaand huis met 3 bewoners. Voor mijn type huis met drie bewoners noemt Eneco nl 4050 kwh en 2050 m3 . Mede daarom kijk ik even de kat uit de boom alvorens allerlei dure investeringen te doen. Het huis is al behoorlijk goed geisoleerd , maar het kan beter.
Reputatie 7
Ik wacht maar even af wat het gaat worden. Ik heb maar 75 m2, geen gas, stadsverwarming en alles is goed geïsoleerd. Als ze het dubbele in rekening gaan brengen ga ik moorden, als het om een paar tientjes gaat kan ik er wel mee leven maar er zijn wel veel zaken die om "maar" een paar tientjes gaan, VvE bijdrage, verzekeringen, Ziggo pakket, parkeergarage, dan nog het nieuwe BTW tarief, arm of warm? Afwachten maar.
Reputatie 7
Badge +5
Dan plaatst Eneco verschillende tarieven in zijn communicatie @E.T. Wiersum

Zie: https://www.eneco.nl/duurzame-energie/tarieven#heeft-deze-informatie-u-geholpen

Onder: Wat betekent het wijzigen van de energietarieven precies voor mijn situatie?
Daar staat de tekst die ik eerder plaatste van Eneco zelf.
Reputatie 7
Badge +6
Dat klopt , @Bert . Op mijn in oktober ontvangen jaarnota staan andere gemiddelde verbruikscijfers dan wat in die link staat. Mogelijk zijn die laatste cijfers herzien met het oog op de verwachting dat het verbruik in 2019 omlaag gaat voor de gemiddelde huishoudens.

Reageer