Consumentenbond.nl

Aanbieding Budget energie.

• 8 november 2019
  • 28 reacties
  • 1535 Bekeken

Deze aanbieding is te mooi om waar te zijn, volgens mij klopt de berekening niet. Zijn er meer mensen die dit zien?

28 reacties

Badge +8

Hi @H. Demmer, welkom op de Community!
Even voor de duidelijkheid: welke aanbieding bedoel je precies?

Er zijn onjuiste  gegevens gebruikt, waardoor het erg goedkoop leek. Over het algemeen komt Budget energie niet zo best uit de groene score. Dus weinig vertrouwen in de keuze van de consumentenbond. Daarom maak ik een overstap naar een “betrouwbare”leverancier.

Badge +8

Voor wat betreft de groene score: leveranciers mogen met ons Energiecollectief meedoen als het aangeboden product groen is. We stellen voor het Energiecollectief geen criteria aan de groenheid van de leverancier met al zijn investeringen, inkoop en levering. We informeren consumenten juist heel duidelijk over welke leveranciers groen zijn zodat de consument zélf een goed geïnformeerde en weloverwogen beslissing kan maken. Consumenten die een echt milieubewuste keuze willen maken kunnen kiezen voor Greenchoice, zij doen ook mee aan het Energiecollectief.

Reputatie 7
Badge +7

Het is bijzonder moeilijk mee te discussiëren met zo weinig gegevens. Ik ken dat Budget energie niet, en hun aanbieding al helemaal niet. Dus daar moet je toch wat vanaf weten. En wat is dan groen, ook zo'n magisch woord evenals duurzaam. Ongetwijfeld hebben ze een letterlijke = juiste betekenis, maar er wordt enorm mee gegoocheld (en ik bedoel niet Google). Een groot voorstander van een collectief ben ik ook niet. Er zijn inmiddels op zo'n groot gebied zoveel collectieven dat ik het totaal niet meer vertrouw, maar dat is een ander onderwerp. Ik kan slechts denken dat Budget zo één van de velen is. Maar dat is gissen bij gebrek aan verdere gegevens. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

@Imke 
Hoeveel groene stroom is sjoemelstroom?
Budget energie is van de nutsgroep.
Volgens mij komt dat van Scandinavische waterkrachtcentrales.
Dat in Nederland verkopen onder het motto, wat ben ik groen vind ik bedenkelijk.
Als je echt groen bent, doe je iets aan het milieu in eigen land.

En bomen in de fik steken voor stroom is in ogen van velen ook niet groen.
Want we stoken het hout namelijk nog steeds sneller op als het weer terug groeit.
Dat is in mijn beleving dus ook sjoemelstroom.

@H. Demmer 
Ik gebruik voor vergelijken voor energiecontracten  jaar in, jaar uit, dezelfde verbruikscijfers.
Het praatje we halen even het verbruik van afgelopen jaar erbij, trap ik niet in.
Want iedere verkoper komt op een ander geschat jaarverbruik uit.

Reputatie 5
Badge +4

Ik lees zojuist dit artikel over Budget Energie en CB in het AD 

https://www.ad.nl/economie/consumentenbond-in-zee-met-energieleverancier-die-dikke-onvoldoende-scoort-in-eigen-ranking~ae1a4a56/

Reputatie 7
Badge +7

Sorry, ik heb ook het AD maar kennelijk is het mij ontgaan. Maar heb het nu alsnog gelezen en beveel het ieder aan. Er staat in wat ik al zo lang heb gedacht,  dus heb ik er ook niets aan toe te voegen. Op dit en ander collectief gebied is zoveel bedrog, het gaat louter om commercieel gewin, het winnen van u en uw geld.  Jammer dat sommige goede instellingen daar hun naam aan geven, heel, heel erg jammer. Groet Leo.

Ik vind het ook triest dat zowel de Consumentenbond als Vereniging Eigen Huis met Budget Energie aankomen vanuit hun collectief.

Woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond, weet het leuk te brengen in de AD:
“ We zeggen niet: je moet duurzame energie kiezen. Die beslissing laten we aan consumenten over.“

Toch jammer dat je als je voor één jaar je contract wil verlengen, je verder niks te kiezen hebt. Ondertussen is politiek vastgesteld dat we een klimaatcrisis hebben. Onbegrijpelijk voor organisaties als Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis die zich normaal gesproken in zetten voor het algemeen goed. Ik hoop dat beide organisaties volgend jaar naast de goedkoopste leverancier, ook een aanbod hebben van een duurzame leverancier.

@martijnw123 je bent toch vrij om iedere aanbieder te kiezen die je wil? Niemand zegt toch dat u budget energie MOET kiezen.

@martijnw123 je bent toch vrij om iedere aanbieder te kiezen die je wil? Niemand zegt toch dat u budget energie MOET kiezen.

Dat klopt. Ik verwacht van belangenorganisaties dat zij haar leden een keuze voorschotelt die het algemeen belang dient, daar betalen we voor. Met de huidige leverancier die slecht scoort op duurzaamheid is in mijn ogen het algemeen belang niet gediend.

@martijnw123 volgens mij had jij persoonlijk een andere keuze gemaakt en scherm je nu met "het algemeen belang" alsof iedereen weet wat dat is. Ik denk dat geen enkele keuze iedereen past en deze past jou gewoon niet, dat kan gebeuren als je een heterogene groep vertegenwoordigd. Of in gewoon Nederlands, ain't no pleasing everybody.

@martijnw123 volgens mij had jij persoonlijk een andere keuze gemaakt en scherm je nu met "het algemeen belang" alsof iedereen weet wat dat is. Ik denk dat geen enkele keuze iedereen past en deze past jou gewoon niet, dat kan gebeuren als je een heterogene groep vertegenwoordigd. Of in gewoon Nederlands, ain't no pleasing everybody.

We hebben duidelijk een andere mening of het leveren van een bijdrage aan het verhelpen van de klimaat crisis het algemeen belang dient. Aangezien ook het Europees Parlement aangeeft dat we spreken van een -crisis- dient een duurzame optie in mijn ogen het algemeen belang.

https://www.nu.nl/klimaat/6014139/europees-parlement-spreekt-nu-officieel-van-klimaatcrisis.html

Reputatie 2
Badge +2

Dat klopt. Ik verwacht van belangenorganisaties dat zij haar leden een keuze voorschotelt die het algemeen belang dient, daar betalen we voor. Met de huidige leverancier die slecht scoort op duurzaamheid is in mijn ogen het algemeen belang niet gediend.

Het algemeen belang zoals u dat definieert kennelijk. Uw mening dus.
Ik verwacht van een belangenorganisatie dat ze de belangen van de aangeslotenen behartigt, dat ze de belangen van de leden dient, op een eerlijke en transparante manier. Vervolgens is de keuze aan die individele leden of consumenten. Ik verwacht van de Consumentenbond geen politieke stellingname.

Het algemeen belang zoals u dat definieert kennelijk. Uw mening dus.
Ik verwacht van een belangenorganisatie dat ze de belangen van de aangeslotenen behartigt, dat ze de belangen van de leden dient, op een eerlijke en transparante manier. Vervolgens is de keuze aan die individele leden of consumenten. Ik verwacht van de Consumentenbond geen politieke stellingname.

Als u van mening bent dat het zoveel mogelijk voorkomen van de gevolgen van een klimaatcrisis niet in het algemeen belang is, maar dat dit een politieke stellingname is dan is de discussie inderdaad redelijk zinloos.

Mijn mening is inderdaad dat het voorkomen van o.a. een stijgende zeespiegel en extreme droogtes in het algemeen belang zijn en dat de Consumentenbond zich hiervoor in moet zetten.

Reputatie 7
Badge +7

Schitterend de discussie, dit keer over energie, met name dus Budget Energie.

Men probeert op een overigens nette manier elkaar voor de eigen mening te winnen. En overigens ook fraaie meningen, daar waar men milieu, klimaat, rampen van stijgende zeespiegel, orkanen, overstromingen, duurzaamheid enz. voorop stelt. Maar is hier iemand echt tegen deze stellingname. En gaat het daar in wezen eigenlijk over.

Het toverwoord de laatste jaren is overstappen. We moeten allemaal overstappen en waarom. Omdat de argumenten er toe doen?? Mijn mening is, en bij deze discussies steeds een herhaling, het gaat om geld,  het is louter commercieel gewin. De maatschappijen maken hierdoor nog meer winsten. Andere zorgverzekering, andere energiemaatschappij, andere provider, telefoonmaatschappij enz. enz.,, allemaal overstappen. De maatschappijen lachen zich rot en jammer dat consumenten belangen organisaties er aan meedoen. Beveel niet al die zakkenvullers aan, neem er afstand van. Groet Leo.

Zolang winstbejag het hoogste doel blijft, ziet het somber uit voor “het klimaat”, letterlijk en figuurlijk.

Zolang winstbejag het hoogste doel blijft, ziet het somber uit voor “het klimaat”, letterlijk en figuurlijk.

De grote grap is dat het klimaat het weinig uitmaakt of de zeespiegel stijgt. Het klimaat en de aarde passen zich aan, al kost dat het leven van miljoenen dieren en waarschijnlijk mensen. Dat aanpassen lukt ons mensen (en onze voedselproductie) minder goed.

Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde, bottom line is dat het klimaat er niet om wakker zal liggen :)

Waarom? We kunnen toch randvoorwaarden stellen. Ik zie een veel grotere bedrijging in het feit dat in ons democratisch systeem je principieel overal een meerderheid voor nodig hebt en nu de kosten in beeld komen beginnen de.mensen af te haken. En daar kunnen we dan de politici "de schuld" van geven maar zolang wij die politici samen zelf kiezen lost dat niets op. Er staan al een paar fijne lieden klaar die de zorgen van de gewone man begrijpen en ook de boeren nog eens een hart onder de riem steken en die gewoon zeggen dat milieumaatregelen weggegooid geld zijn. Ga daar maar eens compromissen mee bedenken.

Reputatie 3
Badge +2

@H. Demmer en anderen. Laten we eindelijk wat duidelijkheid proberen te scheppen (tenminste wat het cijfermatige aangaat):

Een plaatje (van een eigen spreadsheet) met de actuele cijfers van mijn huidige en toekomstige leverancier.
(OXXIO vs. Budgetenergie - en 2019 data vs 2020 offerte VEH)

Verhelderend? - Opmerkingen/Vragen?

Voor mij het tegendeel van verhelderend.

Reputatie 3
Badge +2

Voor mij het tegendeel van verhelderend.

Duidelijk! - Niet dus. Ik heb ook in eerste instantie op de TS geantwoord, hij had helaas geen cijfers laten zien en zijn verhaal bleef daardoor wat vaag.

Had je misschien wat anders verwacht bij een cijfermatig voorbeeld?
(Voor connaisseurs kan ik uiteraard het spreadsheet beschikbaar stellen.)

Voor privé-gebruik heb ik mijn eigen Excel-bestand, maar dat houdt zich bezig met het verbruik en de verbruikshistorie.

Ik vind prijzen per KWh en dergelijke compleet irrelevant.

Je bezoekt een aantal vergelijkingssites en kijkt naar het bedrag per jaar, op basis het gebruik in het laatste jaar.

Doorslaggevend zijn echter vrijwel altijd de Welkomstpremies: die tikken serieus aan.

Reputatie 3
Badge +2

@Léonz Mijn voorbeeld illustreert nu, niet geheel toevallig, ook de invloed van welkomstpremies.

Er is altijd een probleem met welkomstpremies, de berekende/geschatte maandtermijnen houden er geen rekening mee en zijn eigenlijk tijdens de looptijd te hoog.

In feite verstrek je zo vaak ongemerkt een soort “renteloze lening” c.q. extra liquiditeit aan de energieleverancier. Algemeen gesproken is het lastig deze “kunstmatig” hoge maandtermijnen omlaag te krijgen.

Just my 2 cts

Persoonlijk heb ik nog nooit een probleem ervaren met welkomstpremies, noch met maandbedragen, noch met de energievoorziening.

Heeft Budget Energie ook een app om het verbruik te monitoren ?, Ik wil  trowens een scherpe prijs en verder maakt het mij niets uit waar de energie vandaan komt  

Reageer