Consumentenbond.nl

Aanbieding energiecolectief voordelig? Echt niet!

• 9 november 2019
  • 19 reacties
  • 395 Bekeken

Badge

Forummers,

Vol spanning opende ik het “winnende bod” voor het energiecollectief. Ik heb de laatste paar dagen al diverse energievergelijkingssites bezocht, en diverse aanbod in een Excelsheet verwerkt om tot goede vergelijkingen te komen.

Wat schetst mijn verbazing…….. het winnende bod waarmee ik zomaar 300 Euro zou besparen is een stuk duurder dan exact hetzelfde aanbod via de site energievergelijken.nl! (selecteer 50 % stroom, dat is gelijk aan groene stroom uit buitenland, zelfde als waarop aanbod consumentenbond op gebaseerd is).

De electriciteitstarieven (laag en hoog) zijn ieder een cent per kWh hoger, het tarief voor gas is wel anderhalve cent per m3 goedkoper. Maar de vastrechtkosten zijn voor zowel stroom als gas per stuk 20 Euro hoger! Met de cashback op de genoemde site kom ikzelf uit op een bedrag van 168,17 Euro per maand, en omgerekend na cashback van 195 Euro (!) op 151,92 per maand.

Voor het aanbod bij de consumentenbond kom ik met exact hetzelfde uit op een bedrag van 171,98 per maand, en na de 150 Euro op 159,48 per maand.

Kortom, bij het collectief van de consumentenbond zal ik voor exact hetzelfde 90 Euro voor 1 jaar meer kwijt zijn. Ik vind dat echt geen geweldig aanbod consumentenbond en Budget Energie. 

En dan ga ik het al helemaal niet hebben over het gewonnen 3 jaars contract van GreenChoice! Met mijn verbruik kom ik op 175,21 Euro per maand uit. Via vergelijkingsite zit je met vast/3 jaar/groen 100% (Nederland) al vanaf 165 Euro bij dezelfde getallen. Als voorbeeld een 100% groene leverancier (volgens de test in het rijtje van de besten) Pure Energie gewoon voor 170 Euro.

Hoe is dit toch mogelijk?

Sorry, maar ik denk dat het tijd wordt om de collectieve inkoop op te doeken, hoewel er denk ik toch velen in stinken en de consumentenbond zijn extra melkkoetje (voor ieder afgesloten contract wordt de consumentenbond goed “beloond”) niet kwijt wil……….

19 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Dit is slechts één bericht, maar ik heb er al zeer vele voorbij zien gaan met klachten over de zgn. collectieve energie bedrijven, allemaal aanbevolen en gepropageerd door de consumentenbond. Mijn vraag is begrijpt men zo zachtjes aan daar nou zelf niet dat men beter kan stoppen met al die zgn. goedkope collectieve bedrijven. Het is zo zachtjes aan een volledig en nog betaald ook advertentieblad geworden. Stop met al die collectieve aanbiedingen. het behoort helemaal niet tot u taak. wel de rotte appels benoemen maat niet anderen, waar op de duur ook een forse steek aan los zit aan te bevelen. Stoppen met die , het is niet anders, complete reclame voor collectieve instellingen en bedrijven. Schoenmaker hou je bij je leest. De klachten zullen alleen maar toenemen het is nu nog ten goede te keren.

Reputatie 6
Badge +4

leo, dus je vindt het geen probleem als daardoor de contributie verdubbelt? iets met alles wordt altijd duurder :thinking:

Reputatie 6
Badge +6

Er zijn nu toch wel wat klachten over de gang van zaken. Wat jaren terug kwam je dat minder tegen. Nu is men de laatste jaren ook mondiger geworden dus er zijn veel redenen te noemen waardoor men zich duidelijk kritischer opstelt.

De oplossing is meestal simpel, je negeert dat allemaal, waardoor vooral jonge mensen weglopen. Of je probeert er iets aan te doen, in elk geval mee te denken en te bezien of er geen andere mogelijkheden zijn. Dus bij de kritiek ter harte nemen zoek ik het niet in resolute oplossingen maar men kan natuurlijk sturen. Ik wil ook geen advertentieblad, maar men zou afgemeten stukjes bij testen, als men goed uit de test komt, kunnen toelaten. Dan is daarmee ook je verantwoording weg….. wat je wel hebt of kan worden gesuggereerd als zou je iets voor een goedgekeurd apparaat krijgen. Het zgn. onderhandse geld moet je vanaf. Bij weglopen van jonge mensen zou ik nog een opmerking kunnen maken dat zij zich wat positiever en actiever op kunnen stellen, bijv. in het forum lijkt mij de jongeren ver in de minderheid, maar eerlijk is eerlijk ik heb daar geen cijfers van.

Kortom met behoud en strenge bewaking van de kwaliteit zouden er van mij mogelijkheden kunnen zijn wat financiën te regenereren uit testen of artikelen zonder schreeuwende reclames ,maar zoals ongeveer op TV…. mede mogelijk gemaakt door enz., maar daar zijn mensen zat te krijgen om over na te denken.,

Dan hoeft dus ook niet meteen de contributie omhoog, hoewel dat ook een mogelijkheid is, bescheiden verhoging, om de huidige kritiek een halt toe te roepen. Vergeet ook de enorme boekverkoop niet via de brieven met acceptgiro.  Groeten Leo.

Ik denk dat we een beetje voorzichtig moeten zijn om geluiden op social media en fora tot de "waarheid" te gaan verheffen. Op dit forum kom je gok ik 0,01% van de leden tegen en behoudens de mensen die het forum zelf interessant vinden is de rest toch vooral klagers en een enkeling die ergens dol enthousiast over is en echte vragen. Als je daar je beeld op gaat baseren krijg je een vertekend beeld.

Reputatie 6
Badge +6

Beste @A. Deen . Ten eerste heb je volkomen gelijk,  maar ik tracht het uit ten leggen, want gelijk geven is, zal een ander zeggen, ook wel erg makkelijk. Maar mijn bericht van boven, o.a. als antwoord op @E.B.F. Stroeve  over de contributie en dan de 'kritische’ leden, ik ga ze niet allemaal noemen om wat jij ook stelt, men uit wat kritiek maar vaak zijn dan weer de bedoelingen anders en wordt een discussie oeverloos.

Toch wilde ik het niet voorbij laten gaan omdat ik toch vrees dat men met het kiezen van bepaalde zaken, en vooral de collectieven, mogelijk een verkeerde kant op kan gaan.  Ik vind alle teksten, verhalen, beoordelingen, testen enz, prachtig, maar vind het ook fijn als ik zelf mijn conclusies kan trekken en ik vind dat moeilijker worden als men dingen gaan aanbevelen. En het gaat nu dus over collectieven, overstappen naar energie maatschappijen enz.. Ik kan me dan de kritiek van anderen voorstellen. Dat is voor mij in feite alles en zal er zeker geen “halszaak’ van maken. Ik ben het met je eens je moet voorzichtig zijn met dat soort “waarheden”, maar wees wel waakzaam. Groeten Leo.

Ik las ergens de vraag; "hoe kan een organisatie die geld 'verdient' onafhankelijk zijn?" en dat vat het voor mij goed samen. Ik denk dat de bond daar een antwoord op heeft gegeven, mogelijk wel tien keer, maar het is duidelijk een ding waar mensen over van mening kunnen verschillen. De een vindt dit en de ander dat en, heel belangrijk, iedereen denkt dat hij gelijk heeft. 

Als we daar een zinnige discussie over willen voeren dan lijkt mij het slechtste startpunt iemand die met gestrekt been inkomt met een stevige mening. Misschien zijn fora überhaupt ongeschikt tot dialoog?

Reputatie 6
Badge +6

Terecht een moeilijk vraagstuk: Hoe kan een organisatie die geld verdient onafhankelijk zijn. Ja dat lijkt me moeilijk, maar ergens zegt me iets dat het zou moeten kunnen. Maar dat zou een lange discussie opleveren, want het antwoord weet ik ook á la minute niet.

En met een ‘gestrekt been’ in discussie komen lijkt me niet een goed uitgangspunt. Je krijgt er een rode kaart voor en wij hebben toch de VAR, de moderatoren.  Ik kan slechts aanvoeren in discussie respect en begrip voor elkaar te hebben. Groeten Leo.

Reputatie 5
Badge +4

Ik doe al een paar jaar mee met een energiecollectief.
Op dit moment een die via de Consumentenbond kwam.
Op een ander moment was VEH de winnaar voor mij.
Zeggen dat je het collectief moet opdoeken omdat ze bij 1 beurs een iets zwakker bod hebben, is wel heel kortzichtig.
Ik vind dit hele systeem onprettig. Dat je als consument  continu moet kijken, welke tussenhandelaar jouw het beste energiecontract kan leveren.

Wat ik niet begrijp:

De Consumentenbond is onafhankelijk, maar ik ben zelf ook onafhankelijk.

Ik neem elk jaar een ander energiebedrijf en ook een andere zorgverzekeraar.

Ik kijk dan:

Wat zegt de Consumentenbond?

Wat zegt gaslicht.com?

Wat zegt die en die?

Enzovoort.

Een jaar of drie geleden was het aanbod van de Consumentenbond het beste, de laatste twee keer niet.

Het is allemaal zo simpel.

Waar ligt nu het probleem?

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb ook een hekel aan het huidige systeem@Wortelstamper . Dat geldt voor de meesten vermoed ik. Die juichverhalen van tot honderden Euro's per jaar voordeel vind ik ook maar zozo. Het venijn zal wel in het woordje ‘ tot ‘zitten. Het grootste deel van wat we betalen bestaat uit allerlei kosten en heffingen waar energiebedrijven geen invloed op hebben . Dat maakt de speelruimte klein om concurrerend te zijn en toch nog wat te verdienen . 

Reputatie 4
Badge +7

Beste @H. Pieper, dank voor je vraag. Wellicht geeft onderstaand antwoord u enige verklaring??

Met zowel het Energiecollectief als de Energievergelijker kun je geld besparen op je energierekening. Door enkele belangrijke verschillen biedt de Consumentenbond ze toch allebei aan.

Ten eerste toont de Energievergelijker meer contractvormen dan het Energiecollectief. Daarnaast kun je in de Energievergelijker uitgebreid zoeken op basis van zoekfilters. Zo kun je bijvoorbeeld selecteren op groene of grijze stroom en op de looptijd van het contract. Je kunt energieleveranciers daarnaast vergelijken op mate van duurzaamheid. De Energievergelijker toont duurzaamheidsscores op basis van het stroometiket, het investeringsbeleid en de productie en/of inkoop van de energieleverancier. 

Bij het Energiecollectief is filteren op duurzaamheid niet mogelijk. De partij(en) die op de veiling het voordeligste bod doen, mogen dit contract aan de inschrijvers aanbieden, ongeacht het investeringsbeleid en hoe de productie en/of inkoop van energie door deze leverancier(s) plaatsvindt. Leveranciers zijn via het Energiecollectief wèl verplicht om uitsluitend groene stroom producten aan te bieden met een bewezen herkomst uit Europese wind en/of zon.

Ten tweede bevatten de acties uit de Energievergelijker vaak hogere welkomstpremies (een eenmalige korting die wordt verrekend met je jaarafrekening). De eenmalige korting van het Energiecollectief mag maximaal € 250,- bedragen voor het 1-jarig product. Het 3-jarig product bevat geen eenmalige korting.

Waar ligt nu het probleem?

In het knagende gevoel dat het mogelijk toch nog ergens goedkoper had gekund. 

Dat is inderdaad een geldige uitleg, Heer Deen.

Ik ken dit knagende gevoel heel goed. Het houdt mij geregeld uit de slaap en een definitieve oplossing heb ik nog niet gevonden.

Stel je hebt iets gekocht of besteld en je ziet het een dag later ergens anders goedkoper. Dan ben je toch mooi in de aap gelogeerd.

Met als gevolg het knagende gevoel.

Stel je hebt iets gekocht of besteld en je ziet het een dag later ergens anders goedkoper. Dan ben je toch mooi in de aap gelogeerd..

Dan wéét je het, dat is gewoon pech. Knagend is nu juist de onzekerheid dat je mogelijk iets heb laten liggen maar je het niet weet.

Dan wéét je het, dat is gewoon pech.

Waar je geen weet van hebt kun je ook geen last hebben, is tot op heden altijd mijn gedachte geweest.

Ik word slechts gekweld door hetgeen ik weet.

Gelukkig ben ik zeer blij met mijn meest recente energie-aanbieder.

“Samen beter worden van groene energie. Power to the People!”

Dat zeiden zij en ik was verkocht: Power to the People!

Geen knagend gevoel. Goede nachtrust. Power to the People!

Na het debacle van Energie-flex ben ik wel een beetje klaar met de energieveiling hier. Goedkoop kan dan ineens een enorm duur alternatief worden.  Ik kies voor echt groen en regionaal.  Kost een paar euro meer dan de goedkoopste maar so what. Geen aandeelhouders en winstoogmerk is een belangrijke pre.

Hoe en/of waar vind je regionale aanbieders, Kattenkop?

In mijn geval: vanons, via Grunneger Power.

https://energie.vanons.org/

Misschien niet een alternatief voor heel Nederland :)

Hallo Kattenkop,

Na invulling van mijn postcode (Zuid-Limburg) lijkt het gewoon te werken.

De regio Groningen wordt dus enigszins ruim gedefinieerd. Misschien is dat typisch Gronings.

Of het werkt gewoon regionaal door heel Nederland.

Dank voor de tip. Ik zal deze onthouden.

Reageer