Forummers,
Vol spanning opende ik het “winnende bod” voor het energiecollectief. Ik heb de laatste paar dagen al diverse energievergelijkingssites bezocht, en diverse aanbod in een Excelsheet verwerkt om tot goede vergelijkingen te komen.
Wat schetst mijn verbazing…….. het winnende bod waarmee ik zomaar 300 Euro zou besparen is een stuk duurder dan exact hetzelfde aanbod via de site energievergelijken.nl! (selecteer 50 % stroom, dat is gelijk aan groene stroom uit buitenland, zelfde als waarop aanbod consumentenbond op gebaseerd is).
De electriciteitstarieven (laag en hoog) zijn ieder een cent per kWh hoger, het tarief voor gas is wel anderhalve cent per m3 goedkoper. Maar de vastrechtkosten zijn voor zowel stroom als gas per stuk 20 Euro hoger! Met de cashback op de genoemde site kom ikzelf uit op een bedrag van 168,17 Euro per maand, en omgerekend na cashback van 195 Euro (!) op 151,92 per maand.
Voor het aanbod bij de consumentenbond kom ik met exact hetzelfde uit op een bedrag van 171,98 per maand, en na de 150 Euro op 159,48 per maand.
Kortom, bij het collectief van de consumentenbond zal ik voor exact hetzelfde 90 Euro voor 1 jaar meer kwijt zijn. Ik vind dat echt geen geweldig aanbod consumentenbond en Budget Energie.
En dan ga ik het al helemaal niet hebben over het gewonnen 3 jaars contract van GreenChoice! Met mijn verbruik kom ik op 175,21 Euro per maand uit. Via vergelijkingsite zit je met vast/3 jaar/groen 100% (Nederland) al vanaf 165 Euro bij dezelfde getallen. Als voorbeeld een 100% groene leverancier (volgens de test in het rijtje van de besten) Pure Energie gewoon voor 170 Euro.
Hoe is dit toch mogelijk?
Sorry, maar ik denk dat het tijd wordt om de collectieve inkoop op te doeken, hoewel er denk ik toch velen in stinken en de consumentenbond zijn extra melkkoetje (voor ieder afgesloten contract wordt de consumentenbond goed “beloond”) niet kwijt wil……….