Consumentenbond.nl

Aanbieding Energiecollectief niet voordeliger

• 29 maart 2019
  • 14 reacties
  • 1672 Bekeken

Badge +1
Vandaag de aanbiedingen gekregen van het Energiecollectief van de Consumentenbond. Mijn situatie is eenvoudig: ik verbruik alleen elektriciteit, 5000kWh/jaar.

Het aanbod van het Energiecollectief is;
Engie 3 jaar €1017,53 per jaar voor 5000kWh;
Engie 1 jaar €1061,61 per jaar voor 5000kWh;
NLE 3 jaar €1028,42 per jaar voor 5000kWh.

Ga ik naar Gaslicht.com dan ben ik bij Greenchoice 1 jaar €995.30 kwijt en op
Independer.nl ben ik bij Innova Energie 1 jaar €982.13 kwijt.

Ik heb echt alle getallen en berekeningen vergeleken. Conclusie: het Energiecollectief van de Consumentenbond is zeker niet voordeliger en het zou de Consumentenbond pleiten hier op te wijzen.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dat zou heel handig zijn, maar alle energievergelijkers kunnen per dag andere aanbiedingen en prijzen hebben, afhankelijk van vraag een aanbod en prijzen op de internationale inkoopmarkt.
Ik heb het een paar weken gevolgd, omdat ik over wilde stappen na een faillissement en ik bij een dure energiemaatschappij was terecht gekomen en zag de ene dag een bepaalde energieleverancier als goedkoopste en de volgende dag was hij al een stuk duurder en een ander weer een stuk goedkoper.
Ik vermoed dat dit niet bij te houden is, morgenvroeg en morgenmiddag kan het weer anders zijn.
Reputatie 2
Badge +2
hier hetzelfde. Ik kreeg gisteren een aanbod via inkoop CB, ook van engie. Als enige; Engie

Maar als ik zelf op pricewise kijk zijn er >5 leveranciers goedkoper, het verschil tot meer dan 200 euro per jaar (1 jarig). Voor het 3 jarig contract zijn de verschillen kleiner maar is ook Engie niet de goedkoopste.
Wel is het aanbod goedkoper dan direct bij Engie zelf afsluiten.
Ik vermoed dat er dealtjes CB/ PW/Engie zijn waarvan niemand meer snapt hoe het zit.

Oftewel zelf goed blijven zoeken en niets zomaar aannemen!!
Reputatie 7
Badge +5
"Ik vermoed dat er dealtjes CB/ PW/Engie zijn waarvan niemand meer snapt hoe het zit."

Verdient de Consumentenbond eraan als ik gebruikmaak van het Energiecollectief?

De Consumentenbond ontvangt een vergoeding per overstapper.
  • Nieuwe klant 1 jaar: € 46
  • Nieuwe klant 3 jaar: € 50
  • Bestaande klant: € 28,50
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/vergelijker/energiecollectief
Hallo Bert,

Toen ik onlangs wilde overstappen, maakte ik hetzelfde mee als jij: het gunstigste aanbod verandert bijna ieder uur.

Energiecollectief dus bekijken als één van de vele mogelijkheden.

That’s the way!
Reputatie 2
Badge +2
Dank. Dat heb ik idd eerder gelezen. Maar iets in mij zegt dat dat niet het hele plaatje is maar alleen een stukje ervan.

Ben alweer bezig met energie. Na het energieflex debacle dacht ik er voorlopig af te zijn.

Maar ik ergerde me de laatste tijd zo enorm aan de idioot hoge huurprijzen in amsterdam dat ik vrij impulsief een appartement in die stad heb gekocht. Voor mij een onbekende markt en biedingscultuur.
Derde poging was het raak. Wat eerder dan verwacht ;-)

Ik wil dat gaan verhuren tegen een eerlijke prijs. Gewoon met het puntensysteem. Uit protest tegen al die parasieten waaronder zelfs onze prins. Te triest voor woorden. En om een fatsoenlijke niet al te rijke huurder aan iets goeds te helpen wat een basis levensvoorwaarde is. Die worden nu de stad uitgejaagd. Omdat expats het dubbele klakkeloos betalen.

Maar eerst de keuken badkamer etc aanpakken. En een energieleverancier regelen 😉
Reputatie 1
Badge +1
Actua2 schrijft:

"Maar als ik zelf op pricewise kijk zijn er >5 leveranciers goedkoper, het verschil tot meer dan 200 euro per jaar (1 jarig). Voor het 3 jarig contract zijn de verschillen kleiner maar is ook Engie niet de goedkoopste.
Wel is het aanbod goedkoper dan direct bij Engie zelf afsluiten.
Ik vermoed dat er dealtjes CB/ PW/Engie zijn waarvan niemand meer snapt hoe het zit.

Oftewel zelf goed blijven zoeken en niets zomaar aannemen!!"

Volkomen mee eens, zelf goed blijven zoeken en niets zomaar aannemen.
Zelfs niet van de consumentenbond.
Kijk niet alleen op de verschillende energievergelijkers maar bezoek ook de websites van de leveranciers zelf.
Dat kan verrassende voordelen opleveren.
En wellicht ga je je dan afvragen of Pricewise wel zo wise is.
Reputatie 7
Badge +5
Je kunt ook op de Energie Vergelijker van de Consumentenbond kijken, dan zie je hetzelfde als op Pricewise.
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/vergelijker

https://www.consumentenbond.nl/over-ons/voorwaarden-en-privacy/voorwaarden-overstappers-en-vergelijkers/voorwaarden-energievergelijker

Voor de Energievergelijker werkt de Consumentenbond samen met energievergelijker Pricewise. Pricewise houdt de energieproducten en tarieven up-to-date. De Consumentenbond is verantwoordelijk voor de kwaliteitsbeoordelingen van de energieleveranciers.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @van Spa,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je energieprijzen zorgvuldig met elkaar vergelijkt. Alleen zo kun je voor jezelf de beste deal vinden!
Met het Energiecollectief beoogt de Consumentenbond je hierin bij te staan, omdat wij de onderhandelingen met leveranciers tijdens een veiling aangaan, en tevens mogen er alleen leveranciers meedoen die door onze check zijn gekomen. We geven echter nooit aan dat het Energiecollectief standaard het goedkoopste aanbod heeft, dat is simpelweg ook niet altijd zo. Het loont dan ook zeker om het aanbod uit het Energiecollectief te vergelijken met andere aanbieders bijvoorbeeld door middel van onze Energievergelijker, en door de kosten naast je huidige kosten te leggen. Spelen er voor jou andere factoren mee, zoals duurzaamheid en contractduur, dan kun je dit in de vergelijker invoeren, om zo tot de beste aanbieder voor jou te komen.

Met vriendelijke groet,

Monique
Reputatie 1
Badge
Ook ik kwam er vandaag achter dat het energiecollectief van de consumentenbond van ditmaal, net zoals alle keren dat ik er aan deelgenomen heb, wederom niet de voordeligste was!

Ook gezien de hoeveelheid topics die er over dit onderwerp lopen over dit onderwerp rijst bij mij toch een aantal vragen:

1. Waarom, gezien bovenstaande, besteden jullie tijd en moeite aan het aanbieden van een collectief?
  2. Waarom wordt er niet duidelijker in de aanbiedings e-mail vermeld dat het aanbod wellicht (misschien is het woordje 'waarschijnlijk' hier beter op zijn plaats) niet het goedkoopste/best passende aanbod is. Op dit moment wordt er in de e-mail slechts halfslachtig en en passant verwezen naar de Energievergelijker.
Deze vragen stel ik natuurlijk in het licht van mijn lidmaatschap. Ik ben lid van de consumentenbond omdat ik verwacht dat (zoals de naam van de vereniging aangeeft) u opkomt voor het belang van consumenten in het algemeen. Daar betaal ik graag lidmaatschapsgeld voor en ik lees met plezier jullie blad.

Gezien bovenstaande kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er voor de Consumentenbond andere motieven dan enkel consumentenbelang meespelen of zelfs zwaarder wegen om het energiecollectief in de lucht te houden. Zoals bijvoorbeeld de uitkering die wordt ontvangen per overstapper.

Ook het feit dat het telefoonnr. dat aan het energiecollectief verbonden is, een compleet andere organisatie lijkt te zijn dan de Consumentenbond, en die op geen enkele manier de door mij gestelde en hierboven beschreven vragen kan beantwoorden, stemt me droevig.

Ik heb hierover uiteindelijk ook met de consumentenbond gebeld en ik ben in afwachting van het antwoord. Graag deel ik op deze wijze deze info met andere leden, wordt vervolgt!
Reputatie 1
Badge +1
@ Rob v Es,

U had de vragen die ook ik heb niet beter kunnen verwoorden.
Mijn aversie tegen de energievergelijker van de bond en de bond zelf neemt met de dag toe.
De bond staat altijd direct klaar om kritiek te leveren als een bedrijf over zijn producten en/of diensten met halve- of onwaarheden komt. En terecht, daar is de bond ook voor.
Maar met de energievergelijker ligt het duidelijk wat anders.
Als je b.v. op zoek gaat naar een goedkope leverancier, die een 3-jarig contract aanbiedt en je vult je gegevens en (verplicht) je huidige leverancier in, dan lees je dat overstappen naar die gevonden leverancier een besparing oplevert van € 430,00 ten opzichte van de huidige.
Zodra je echter op het bedrag van die besparing klikt, komt de adder onder het gras tevoorschijn. Het blijkt n.l. dat de vaste prijs voor het 3-jarig contract wordt vergeleken met het variabele tarief van de huidige leverancier. Appels met peren vergelijken en een halve waarheid dus. En waarom staat niet duidelijk aangegeven, dat je op het besparingsbedrag moet klikken om dat te kunnen ontdekken.
Ik begrijp dan ook echt niet waarom de bond zo gecharmeerd is van deze vergelijker en niet eist dat de zaken niet mooier worden voorgespiegeld dan ze in feite zijn. Naar mijn mening een vergelijker die meer bezig is met het eigen commerciële belang dan dat van de leden van de bond.
Reputatie 7
Badge +5
Een energie vergelijker kan alleen uitgaan van het variabel tarief van de huidige energie leverancier, want zij kunnen tientallen verschillende contracten hebben afgesloten met duizenden mensen in verschillende tijden waar de marktprijzen hoger dan wel lager waren.
Alle energievergelijkers werken op deze manier en zijn daar duidelijk over.
Reputatie 1
Badge
Hoi Bert,

Je hebt gedeeltelijk gelijk. Er is inderdaad geen andere manier om te vergelijken dan met de variabele tarieven. MAAR.. om dat dan meteen groot te adverteren als de te behalen besparing en het werkelijke verhaal op de metaforische achterkant in kleine lettertjes te plaatsen is niet netjes.

Helaas, zo werkt marketing en dat een commerciële partij als een energieleverancier of energievergelijker dat soort praktijken hanteert is in deze wereld (helaas) gemeengoed.

Dat een organisatie als een consumentenbond daarin in mee lijkt te gaan; daar ben ik, net als de heer Kruijff, al wat minder over te spreken.

Maar goed, de door mij hierboven aangebrachte punten gaan inde kern niet over de energievergelijker. Dus ik wacht nog even rustig af.
Reputatie 1
Badge
Update:
Helaas zie ik dat hier nog geen reactie of antwoord is verschenen op mijn vragen, ook het beloofde telefoontje met daarin meer uitleg is tot nu toe uitgebleven.

Edit: 2 minuten na mijn reactie ontving ik wel een geautomatiseerde email met als kop "Duizenden consumenten stapten al over. Jij ook?" en als eerste tekst "" Bekijk jouw aanbod
en zie hoeveel voordeel jij kunt behalen.".

Blijkbaar werken de reclamebots van de consumentenbond nog wel prima.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Rob v S,

Bedankt voor je bericht. Je stelt kritische vragen, wat we op prijs stellen. Het antwoord heeft daardoor iets langer op zich laten wachten, gezien het langs verschillende verantwoordelijke afdelingen heeft moeten gaan.

Mijn collega heeft je een aantal keer telefonisch getracht te bereiken, jammer genoeg zonder resultaat. Uiteraard nemen we hier op de community ook graag de moeite om je vragen te beantwoorden.

Je vraagt je af waarom wij zoveel moeite blijven stoppen in het collectief, terwijl deze niet altijd het meest voordelig is. Een terechte vraag, die we graag met een aantal hele belangrijke nuances willen beantwoorden.

Als eerste is het door de grote hoeveelheid variabelen zo goed als onmogelijk een enkel aanbod te vinden dat voor iedereen de voordeligste is en voor de aanbieder nog steeds reëel haalbaar. We streven er dan ook naar zoveel mogelijk mensen een zo goed mogelijk aanbod te kunnen doen. Dit zal inderdaad niet voor iedereen het goedkoopste aanbod zijn.

Een tweede belangrijke reden is het feit dat een van de eisen voor de aanbieders is dat er 100% groene stroom geleverd wordt. Gezien in veel gevallen 100% groen nog steeds (een fractie) duurder is dan niet groene stroom weegt dit ook mee (zeker bij een hoger verbruik).

Wij willen zoveel mogelijk mensen helpen. Hoe meer deelnemers, hoe beter het aanbod, omdat het onze onderhandelpositie sterker maakt. Daarom blijven we de moeite ook nemen. We raden daarbij wel iedereen aan om ons collectief te vergelijken, en vragen daarom voor een persoonlijk aanbod de belangrijkste variabelen op te geven. Zo kunnen wij een duidelijk en eerlijk aanbod doen. Dit betekent inderdaad dat er voor een dele van de deelnemers goedkopere opties te krijgen zijn op basis van de specifieke situatie. Omdat we ook deze deelnemers graag van een goed advies voorzien, is er de vergelijker.

Je geeft in je reactie aan dat je als lid graag betaald voor onze services en adviezen. Met ons collectief en de Energievergelijker proberen wij zoveel mogelijk consumenten te helpen. Hierin is er geen verschil of iemand lid is of niet. Omdat we deze werkzaamheden graag blijven doen, maar natuurlijk niet alle kosten bij onze leden willen leggen, ontvangen wij inderdaad een kleine vergoeding per afsluiting.

Doordat deze echter per aanbieder precies hetzelfde is (een harde eis van onze kant) maakt het voor ons niets uit welk aanbod de consument op in gaat. Dit zorgt er natuurlijk voor dat wij ongeacht een financiële vergoeding nog steeds de consument het beste advies kunnen geven. De vergoeding die we krijgen vermelden we ook bewust en transparant onder de veel gestelde vragen. (https://collectief.pricewise.nl/veelgestelde-vragen/)

Voor onze Energievergelijker en het collectief maken wij gebruik van de expertise van Pricewise. Uiteraard houden wij de kwaliteit en eventuele commerciële inslag hier in de gaten zolang ze uit naam van de Consumentenbond functioneren en hebben wij hier uitgebreide afspraken over gemaakt. Omdat voor de meest gestelde vragen specifieke kennis nodig is hebben wij ervoor gekozen dit probleem op deze wijze te ondervangen.

We waren graag ook persoonlijk met je in contact gekomen. Zoals eerder aangegeven is dit jammer genoeg niet gelukt op het telefoonnummer dat bij ons bekend is. Mocht je na het lezen van dit bericht toch nog vragen hebben, dan staat het je uiteraard vrij om ons nogmaals te benaderen. Dat kan hier op de community, maar ook door te bellen naar 070 – 445 4545 (bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08:30 – 18:00)

Met vriendelijke groet,

Monique

Reageer