Aanmelding zonnepanelen niet doorgegeven door monteurs

• 21 July 2022
  • 31 reacties
  • 638 Bekeken

Ik heb door de firma ZON ADVIES NEDERLAND zonnepanelen laten plaatsen dit was 17-01-2022

De panelen zijn op die dag aangesloten en moeten functioneren maar daar heb ik geen inzicht in de firma moet mij aanmelden bij SOLAR EDGE dan krijg ik van deze firma de mogelijkheid om de opbrengst per paneel te zien en of alles goed functioneert.

Maar ZON ADVIES NEDERLAND meld mij niet aan, deze firma is zeer slecht met communicatie diverse malen geschreven en gebeld maar je praat tegen een muur ze reageren niet eens.

Na 5 maanden krijg ik bericht de monteurs waren vergeten een foto te maken van de gegevens van de omvormer SolarEdge zijn gegevens, deze heb ik toen gemaakt en doorgestuurd naar Zon advies Nederland maar tot op heden niets meer vernomen van de firma, zo werkt de firma Zon advies Nederland.

31 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb ze ook laten plaatsten door Zon Advies. De toenmalige adviseur/verkoper is inmiddels weg, ze zijn verhuisd en reageren ook niet meer op verzoekjes/vragen van mijn kant. De communicatie hapert inderdaad. Concreet doorvragen en afspraken maken helpt vooral telefonisch. In de trant van “wanneer hoor ik weer iets, wie houdt zich ermee bezig?” etcetera. Dag na het niet nakomen van een afspraak wederom bellen met uitleg en wederom doorzeiken op wanneer wel, wie er over gaat et cetera. Maak het ze moeilijk. Vervangen van een optimizer duurde bij mij 2 maanden. Vervangen van het communicatieboard omvormer idem 2 maanden.  Na installatie werkte de SolarEdge meteen. Is je energieleverancier al op de hoogte dat je panelen hebt.? Ik monitor mijn energie ook nog via de gratis energiemonitor Umeter. Die dient wel toestemming te hebben van je netwerkbeheerder. Zij lezen dan dagelijks je meter uit.

Ik mag toch hopen dat je op basis van je meterstanden hebt gezien dat de panelen wel stroom leveren? Anders kan je inmiddels ook nog voor zomaar 500 euro stroom door de neus geboord zijn.

Bij ons duurde het geloof ik nog geen twee dagen; ook Solaredge.

Staat de aanmelding wel in de opdracht?

Reputatie 7
Badge +7

Op de omvormer zit mogelijk een display met een knopje ernaast. Als je meerdere keren aaneen op het knopje drukt kun je allerlei dingen aflezen zoals de opgewekte kWh's en het vernogen op dat moment in kW.

Als je een slimme meter hebt in de meterkast, als je daar meerdere keren op het groene knopje drukt zie je de teruglevering. Het verschil tussen opwekken en terugleveren is je rechtstreekse verbruik van de zonnepanelen dat helemaal gratis is exclusief afschrijving.

Je kan de SolarEdge app installeren op je mobiel. Je moet dan van tevoren de wifi van de omvormer configureren op je modem router en op je smartphone. Dat is niet uitgevoerd bij jou. Bij mij heb ik het zelf gedaan, maar ik zit bij GoodWe en SEMS-portal.

Als je daarna inlogt op je solaredge app zie je de dagelijkse opwekking en zo. Ik beb mij dezelfde dag nog aangemeld bij waar ik me moest aanmelden.

Reputatie 5
Badge +5

Reageren op social media wil ook nog wel eens helpen versnellen.

https://www.facebook.com/search/top?q=zon%20advies%20nederland

Hartelijk dank voor jullie reactie, ik kan wel zien dat ze leveren de totaalstand. De energieleverancier is ook op hoogte maar ik heb geen slimme meter die de gegevens door geeft aan de leverancier.

Ik denk dat je gelijk hebt met melden op sociaal media.

M.v.g. C.Cousijn.

Reputatie 6
Badge +3

@C.Cousijn 

Heb je je installatie aangemeld bij energieleveren.nl Zodra je dit doet krijg je vaak een aanbieding om met voorrang een slimme meter te krijgen. Daarna kun je op dagniveau controleren hoeveel levering en teruglevering er is.

De monteurs hadden niet alleen de gegevens van de omvormer moeten noteren of fotograferen, maar ook de nummers van de optimizers moeten doorgeven. Op iedere optimizer zit een sticker met nummer. Die plakken ze op een kaart, zodat dat Solar Edge ze kan invoeren.

Kun je je nog herinneren dat dit gebeurd is.

Jan heeft hierboven over een display met enige knopjes. Op de nieuwere modellen zit dat er niet meer op. Het gaat allemaal via een communicatiemodule. De oudere modellen zoals ik die nog heb, kun je nog totaalstanden etc. zien. Zoals jij schrijft zie je wel de totaalstand.

Ik vrees het ergste nu na 5 maanden of ze die kaart met optimizer nummer nog wel hebben.

Ja ik heb me aangemeld bij energieleveren.nl

Ik weet dat er nummers op zitten en weet ook dat de monteurs deze hebben doorgegeven dat hebben ze mij verteld.

Er zit op mijn display geen knopjes, maar de totaalstand van terug leveren zie ik op de meter.

Reputatie 5
Badge +6

Dit is een heel vervelende situatie voor u, ik hoor dat hier een aantal dingen fout zijn gegaan.

Wat ik uit uw verhaal begrijp dat u wel heeft aangemeld, maar heeft u daar ook een bevestiging van de netbeheerder gekregen, met de aanmeldings/inbedrijfstellings datum van installatie?

De aanmeldgegevens moet u al wel van uw installateur hebben gehad.

@C.Cousijn Maar ZON ADVIES NEDERLAND meld mij niet aan

Het (hoofd)account voor uw installatie moet door de (beheerder)installateur geactiveerd worden.

Als hij op dat moment geen "rechten” heeft om een account voor u aan te maken (cowboy) dan kan dat de reden zijn dat u nog steeds niet kan monitoren.

(mijn ervaring/verhaal “eerste zonnepanelen” ga ik nog in dat Topic plaatsen)

Ja ik heb bevestiging gehad van de netbeheerder.

Deze firma heeft bij mij nog een opdracht gehad en heeft deze goed behandeld, en me aangemeld bij Solar Edge en daar kon ik verder zodat alles zichtbaar is.

Maar nu heeft deze Zon Advies Nederland er maling aan om me aan te melden.

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest, de andere opdracht was onder een andere naam.

Reputatie 7
Badge +5

wat is nu het probleem? is een deel van je panelen wel zichtbaar? lijkt me raar, het ding is aangemeld of niet. die netbeheerder heeft volgens mij niks te maken met het wel/niet zichtbaar zijn van je opbrengst

Reputatie 5
Badge +6

Het verhaal is mij ook niet helemaal duidelijk, Maar ZON ADVIES NEDERLAND zijn adviseurs, en Solvarie die kiest dan (drie) installateurs voor een offerte (of onderaannemers voor de uitvoering) klopt dat?

Dit is van de site Zon Advies Nederland 

“Heeft Solvari je in contact gebracht met meerdere professionals die jouw klus kunnen uitvoeren? Mooi! Je staat nu voor de keus: met welk bedrijf ga je een overeenkomst aan? Als een offerte te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo. We raden je daarom allereerst aan om altijd je gezond verstand te gebruiken bij het kiezen van een offerte.”

“Solvari brengt consumenten en bedrijven met elkaar in contact om klussen uit te laten voeren. Wanneer je een overeenkomst aangaat met een bedrijf, speelt Solvari verder geen rol in de gemaakte afspraken. Zorg dat afspraken altijd duidelijk op papier worden gezet. Mocht er discussie ontstaan over de uitvoering of afhandeling van de klus, dan kan je hier altijd op terugvallen”

Ik heb door de firma ZON ADVIES NEDERLAND zonnepanelen laten plaatsen dit was 17-01-2022

…...maar daar heb ik geen inzicht in de firma moet mij aanmelden bij SOLAR EDGE …..

Is het dan een onderaannemer die de klus heeft geklaard?

Ja ik heb bevestiging gehad van de netbeheerder.

Deze firma heeft bij mij nog een opdracht gehad en heeft deze goed behandeld, en me aangemeld bij Solar Edge en daar kon ik verder zodat alles zichtbaar is.

Maar nu heeft deze Zon Advies Nederland er maling aan om me aan te melden.

Wat voor rol speelt Zon Advies Nederland hier dan nog in?

Zon Advies Nederland heb ik zelf uitgekozen via internet. Deze firma regelt alles zij zijn ook degene die alles af handelt als de monteurs het opleveren, vandaar dat zij de aanmelding moeten doen bij Solar Edge.

Reputatie 5
Badge +5

Zon Advies Nederland heb ik zelf uitgekozen via internet. Deze firma regelt alles zij zijn ook degene die alles af handelt als de monteurs het opleveren, vandaar dat zij de aanmelding moeten doen bij Solar Edge.

Maar is dit nu niet telefonisch met een administratief medewerk(st)er te regelen? Bij mij werden issues telefonisch opgelost, totdat het functioneerde.

Zojuist bericht gehad van Solar Edge, ik kan nu alles controleren en zien wat de panelen geven.

Het probleem is opgelost.

Tot hoever terug in de tijd heb je de data terug?

Ik zet tijdens de vakantie altijd het modem uit. Als ik op het vakantie-adres dan bij solaredge inlog zie ik tot mijn schrik nulopbrengst, totdat ik me realiseer dat de data via het modem lopen. Na de vakantie worden de data opgehaald, maar dat zijn maar een paar weken.

Ze hebben de maand Mei aangehouden maar ik kon wel op de meter zien wat er totaal was terug geleverd.

Reputatie 5
Badge +6

Wat ik op 20-07-2022  (2e dag PV) ook heb gezien dat bij Ziggo storing 10:00-14:15uur geen monitoring en productie 0 wordt geregistreerd in de app, ook later worden deze gegevens niet meer bijgesteld!

Ik moet wel de meterstanden, verbruik en teruglevering op de meter controleren met de opgeslagen gegevens in de app.

De app heeft 4uur niet geregistreerd, dus mijn totaal opbrengst in de app dus zal lager zijn, in vergelijk met de slimme meter die wel blijft registeren.

Als ik dan naar de week productie terug kijk blijft de storing periode die dag op 0 

Reputatie 7
Badge +7

Dus dat was het @Gebr...728, jij hebt het gevonden. Ziggo was een upgrade aan het doen, daarom was er een hap uit mijn SEMS-portal grafiek. Ik kreeg ook meteen een email van Ziggo dat ze eraan geprutst hadden en mijn abo snelheid nu weer hoger was. Maar de paneeltjes bleven produceren, alleen de registratie lag eruit. Het lag dus niet aan de heetste dag van het jaar of de driedaagse vierdaagse.

Reputatie 6
Badge +3

Bij mij maakt het voor de monitoring helemaal niets uit of mijn glasvezel urenlang eruit ligt, ik heb een 4G backup in de router. En de omvormer doe ik sowieso lokaal uitlezen en in eerste instantie gaat er niets naar de (chinese) producent van de omvormer. Alle gegevens worden ook lokaal nog een keer opgeslagen.

Ik ga wel om de 5 min de productie gegevens naar pvoutput uploaden, zeer uitgebreide visualisering en rapportage naar mijn mening.

De “app” gebruik ik dus helemaal niet.

En voor mijn levering en teruglevering en het salderen maakt het hele verhaal sowieso geen verschil.

Reputatie 7
Badge +5

idem hier, ik ben niet afhankelijk van systemen ‘buiten de deur’, ik verzamel alle energie/klimaat info lokaal en sla dit lokaal op in een database die ik naar eigen inzicht weer kan uitlezen en dashboards kan maken. en het leuke is dan dat je inzicht krijgt in bv je elektra huishouding inclusief zonnepanelen, warmtepomp, groot- en kleinverbruikers en de energieleverancier/slimme meter. 

Uiteraard gaan de backups van dit alles naar de cloud 😉 

Reputatie 5
Badge +6

Zover was ik na een paar dagen nog niet, om ook lokaal op te slaan. En daar kom je dan achter als er een storing is.

Zijn aan de voorzijde 2 USB aansluitingen.

Iemand een tip? 

Reputatie 7
Badge +5

met die usb's doe je niks. je hebt een domotica systeem nodig om je omvormer (gewoon via het netwerk) uit te lezen. Dat domotica systeem moet wel kunnen ‘praten’ tegen je omvormer. Afhankelijk van het domotica systeem moet je die data dan ook weer lokaal opslaan.

Ik gebruik Openhab op een RaspberryPI als uitlees (domotica) systeem, zet de data in een MySQL database en maak grafieken met Grafana. Software is allemaal gratis, de database en dashboard draait op een gewone windows pc. 

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728   Ik doe het op een vergelijkbare manier, het e.e.a. hangt van het merk/type omvormer af. En uiteraard van je eigen wensen en capaciteiten. Vele wegen leiden naar “jouw Rome”, zou ik maar zeggen.

Reputatie 3
Badge +4

@C.Cousijn Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Reageer