Aanmelding zonnepanelen niet doorgegeven door monteurs

• 21 July 2022
  • 31 reacties
  • 666 Bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

RonaldD Heeft het duidelijk gezegd via andere openbare instellingen het duidelijk maken, zodat de firma eigenlijk even goed wordt blootgesteld aan opmerkingen hoe de firma werkt en aflevert.

Reputatie 6
Badge +6

RonaldD Heeft het duidelijk gezegd via andere openbare instellingen het duidelijk maken, zodat de firma eigenlijk even goed wordt blootgesteld aan opmerkingen hoe de firma werkt en aflevert.

Met “na”trappen waarschuwt u natuurlijk wel een kleine doelgroep, maar of er dan een oplossing voor u uit rolt zal dan de vraag zijn.

De oplossing was er snel, toen kon alles.

In het kader van toegang krijgen, is (ook voor de consumentbond wellicht), dit verhaal op Follow the Money relevant: https://www.ftm.nl/artikelen/hack-chinese-zonnepanelen-bedreiging-stroomnet

• Veel apparaten die aan internet hangen, zijn slecht (of niet) beschermd. Het Chinese Solarman, dat zonnepanelen beheert en monitort hoeveel ze aan het stroomnet leveren, deed daar nog een schep bovenop: het beveiligde zijn eigen systemen slecht.
  • Een Nederlandse ethische hacker wist er zonder moeite binnen te komen en was ineens de baas over de klantendata. Wat erger was: hij kon alle omvormers van de zonnepanelen uitzetten, waardoor het stroomnet een opduvel zou krijgen. Bovendien kon hij nieuwe firmware voor de omvormers uploaden. In principe kun je daarmee meterkasten opblazen en stroomkabels laten oververhitten.

Ik weet niet of dat in dit geval ook zo is, maar ik vind het uiterst merkwaardig, dat je niet zelf de baas bent over iets dat je hebt aangeschaft en van een derde partij 'toestemming’ moet krijgen voor toegang.

Het is geen derde partij, de firma die opdracht kreeg moest melden dat de panelen geplaatst zijn en in werking zijn gesteld.

Reputatie 6
Badge +3

@Ronaldvr   Voor zover ik van Internet kan halen is SolarEdge een firma met de hoofdvestiging
in Israel/Herzliya. Ik kan me bijna niet voorstellen dat verhalen over firma's uit China relevant zouden kunnen zijn op SolarEdge, tenzij hun servers in China staan.
En met de problemen van de TS heeft dit alles vermoedelijk niets te maken.

Reageer