Aanmelding zonnepanelen niet doorgegeven door monteurs

  • 21 July 2022
  • 31 reacties
  • 666 Bekeken

Ik heb door de firma ZON ADVIES NEDERLAND zonnepanelen laten plaatsen dit was 17-01-2022

De panelen zijn op die dag aangesloten en moeten functioneren maar daar heb ik geen inzicht in de firma moet mij aanmelden bij SOLAR EDGE dan krijg ik van deze firma de mogelijkheid om de opbrengst per paneel te zien en of alles goed functioneert.

Maar ZON ADVIES NEDERLAND meld mij niet aan, deze firma is zeer slecht met communicatie diverse malen geschreven en gebeld maar je praat tegen een muur ze reageren niet eens.

Na 5 maanden krijg ik bericht de monteurs waren vergeten een foto te maken van de gegevens van de omvormer SolarEdge zijn gegevens, deze heb ik toen gemaakt en doorgestuurd naar Zon advies Nederland maar tot op heden niets meer vernomen van de firma, zo werkt de firma Zon advies Nederland.

 


31 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@Ronaldvr   Voor zover ik van Internet kan halen is SolarEdge een firma met de hoofdvestiging
in Israel/Herzliya. Ik kan me bijna niet voorstellen dat verhalen over firma's uit China relevant zouden kunnen zijn op SolarEdge, tenzij hun servers in China staan.
En met de problemen van de TS heeft dit alles vermoedelijk niets te maken.

Het is geen derde partij, de firma die opdracht kreeg moest melden dat de panelen geplaatst zijn en in werking zijn gesteld.

In het kader van toegang krijgen, is (ook voor de consumentbond wellicht), dit verhaal op Follow the Money relevant: https://www.ftm.nl/artikelen/hack-chinese-zonnepanelen-bedreiging-stroomnet

 

  • Veel apparaten die aan internet hangen, zijn slecht (of niet) beschermd. Het Chinese Solarman, dat zonnepanelen beheert en monitort hoeveel ze aan het stroomnet leveren, deed daar nog een schep bovenop: het beveiligde zijn eigen systemen slecht.
  • Een Nederlandse ethische hacker wist er zonder moeite binnen te komen en was ineens de baas over de klantendata. Wat erger was: hij kon alle omvormers van de zonnepanelen uitzetten, waardoor het stroomnet een opduvel zou krijgen. Bovendien kon hij nieuwe firmware voor de omvormers uploaden. In principe kun je daarmee meterkasten opblazen en stroomkabels laten oververhitten.

 

Ik weet niet of dat in dit geval ook zo is, maar ik vind het uiterst merkwaardig, dat je niet zelf de baas bent over iets dat je hebt aangeschaft en van een derde partij 'toestemming’ moet krijgen voor toegang.

De oplossing was er snel, toen kon alles.

Reputatie 6
Badge +6

RonaldD Heeft het duidelijk gezegd via andere openbare instellingen het duidelijk maken, zodat de firma eigenlijk even goed wordt blootgesteld aan opmerkingen hoe de firma werkt en aflevert.


Met “na”trappen waarschuwt u natuurlijk wel een kleine doelgroep, maar of er dan een oplossing voor u uit rolt zal dan de vraag zijn.

 

RonaldD Heeft het duidelijk gezegd via andere openbare instellingen het duidelijk maken, zodat de firma eigenlijk even goed wordt blootgesteld aan opmerkingen hoe de firma werkt en aflevert.

Reputatie 4
Badge +4

@C.Cousijn Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728   Ik doe het op een vergelijkbare manier, het e.e.a. hangt van het merk/type omvormer af. En uiteraard van je eigen wensen en capaciteiten. Vele wegen leiden naar “jouw Rome”, zou ik maar zeggen.

Reputatie 7
Badge +5

met die usb's doe je niks. je hebt een domotica systeem nodig om je omvormer (gewoon via het netwerk) uit te lezen. Dat domotica systeem moet wel kunnen ‘praten’ tegen je omvormer. Afhankelijk van het domotica systeem moet je die data dan ook weer lokaal opslaan.

Ik gebruik Openhab op een RaspberryPI als uitlees (domotica) systeem, zet de data in een MySQL database en maak grafieken met Grafana. Software is allemaal gratis, de database en dashboard draait op een gewone windows pc. 

Reputatie 6
Badge +6

Zover was ik na een paar dagen nog niet, om ook lokaal op te slaan. En daar kom je dan achter als er een storing is.

Zijn aan de voorzijde 2 USB aansluitingen.

Iemand een tip? 

Reputatie 7
Badge +5

idem hier, ik ben niet afhankelijk van systemen ‘buiten de deur’, ik verzamel alle energie/klimaat info lokaal en sla dit lokaal op in een database die ik naar eigen inzicht weer kan uitlezen en dashboards kan maken. en het leuke is dan dat je inzicht krijgt in bv je elektra huishouding inclusief zonnepanelen, warmtepomp, groot- en kleinverbruikers en de energieleverancier/slimme meter. 

Uiteraard gaan de backups van dit alles naar de cloud 😉 

Reputatie 6
Badge +3

Bij mij maakt het voor de monitoring helemaal niets uit of mijn glasvezel urenlang eruit ligt, ik heb een 4G backup in de router. En de omvormer doe ik sowieso lokaal uitlezen en in eerste instantie gaat er niets naar de (chinese) producent van de omvormer. Alle gegevens worden ook lokaal nog een keer opgeslagen.

Ik ga wel om de 5 min de productie gegevens naar pvoutput uploaden, zeer uitgebreide visualisering en rapportage naar mijn mening.

De “app” gebruik ik dus helemaal niet.

En voor mijn levering en teruglevering en het salderen maakt het hele verhaal sowieso geen verschil.

Dus dat was het @Gebr...728, jij hebt het gevonden. Ziggo was een upgrade aan het doen, daarom was er een hap uit mijn SEMS-portal grafiek. Ik kreeg ook meteen een email van Ziggo dat ze eraan geprutst hadden en mijn abo snelheid nu weer hoger was. Maar de paneeltjes bleven produceren, alleen de registratie lag eruit. Het lag dus niet aan de heetste dag van het jaar of de driedaagse vierdaagse.

Reputatie 6
Badge +6

Wat ik op 20-07-2022  (2e dag PV) ook heb gezien dat bij Ziggo storing 10:00-14:15uur geen monitoring en productie 0 wordt geregistreerd in de app, ook later worden deze gegevens niet meer bijgesteld!

Ik moet wel de meterstanden, verbruik en teruglevering op de meter controleren met de opgeslagen gegevens in de app.

De app heeft 4uur niet geregistreerd, dus mijn totaal opbrengst in de app dus zal lager zijn, in vergelijk met de slimme meter die wel blijft registeren.

Als ik dan naar de week productie terug kijk blijft de storing periode die dag op 0 

 

Ze hebben de maand Mei aangehouden maar ik kon wel op de meter zien wat er totaal was terug geleverd.

Tot hoever terug in de tijd heb je de data terug?

Ik zet tijdens de vakantie altijd het modem uit. Als ik op het vakantie-adres dan bij solaredge inlog zie ik tot mijn schrik nulopbrengst, totdat ik me realiseer dat de data via het modem lopen. Na de vakantie worden de data opgehaald, maar dat zijn maar een paar weken.

Zojuist bericht gehad van Solar Edge, ik kan nu alles controleren en zien wat de panelen geven.

Het probleem is opgelost.

Reputatie 6
Badge +5

Zon Advies Nederland heb ik zelf uitgekozen via internet. Deze firma regelt alles zij zijn ook degene die alles af handelt als de monteurs het opleveren, vandaar dat zij de aanmelding moeten doen bij Solar Edge.

 

Maar is dit nu niet telefonisch met een administratief medewerk(st)er te regelen? Bij mij werden issues telefonisch opgelost, totdat het functioneerde.

Zon Advies Nederland heb ik zelf uitgekozen via internet. Deze firma regelt alles zij zijn ook degene die alles af handelt als de monteurs het opleveren, vandaar dat zij de aanmelding moeten doen bij Solar Edge.

 

Reputatie 6
Badge +6

Het verhaal is mij ook niet helemaal duidelijk, Maar ZON ADVIES NEDERLAND zijn adviseurs, en Solvarie die kiest dan (drie) installateurs voor een offerte (of onderaannemers voor de uitvoering) klopt dat?

 

Dit is van de site Zon Advies Nederland 

“Heeft Solvari je in contact gebracht met meerdere professionals die jouw klus kunnen uitvoeren? Mooi! Je staat nu voor de keus: met welk bedrijf ga je een overeenkomst aan? Als een offerte te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo. We raden je daarom allereerst aan om altijd je gezond verstand te gebruiken bij het kiezen van een offerte.”

“Solvari brengt consumenten en bedrijven met elkaar in contact om klussen uit te laten voeren. Wanneer je een overeenkomst aangaat met een bedrijf, speelt Solvari verder geen rol in de gemaakte afspraken. Zorg dat afspraken altijd duidelijk op papier worden gezet. Mocht er discussie ontstaan over de uitvoering of afhandeling van de klus, dan kan je hier altijd op terugvallen”

Ik heb door de firma ZON ADVIES NEDERLAND zonnepanelen laten plaatsen dit was 17-01-2022

 …...maar daar heb ik geen inzicht in de firma moet mij aanmelden bij SOLAR EDGE …..

 

Is het dan een onderaannemer die de klus heeft geklaard?

Ja ik heb bevestiging gehad van de netbeheerder.

Deze firma heeft bij mij nog een opdracht gehad en heeft deze goed behandeld, en me aangemeld bij Solar Edge en daar kon ik verder zodat alles zichtbaar is.

Maar nu heeft deze Zon Advies Nederland er maling aan om me aan te melden.

Wat voor rol speelt Zon Advies Nederland hier dan nog in?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

wat is nu het probleem? is een deel van je panelen wel zichtbaar? lijkt me raar, het ding is aangemeld of niet. die netbeheerder heeft volgens mij niks te maken met het wel/niet zichtbaar zijn van je opbrengst

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest, de andere opdracht was onder een andere naam.

Ja ik heb bevestiging gehad van de netbeheerder.

Deze firma heeft bij mij nog een opdracht gehad en heeft deze goed behandeld, en me aangemeld bij Solar Edge en daar kon ik verder zodat alles zichtbaar is.

Maar nu heeft deze Zon Advies Nederland er maling aan om me aan te melden.

Reputatie 6
Badge +6

Dit is een heel vervelende situatie voor u, ik hoor dat hier een aantal dingen fout zijn gegaan.

Wat ik uit uw verhaal begrijp dat u wel heeft aangemeld, maar heeft u daar ook een bevestiging van de netbeheerder gekregen, met de aanmeldings/inbedrijfstellings datum van installatie?

De aanmeldgegevens moet u al wel van uw installateur hebben gehad.

@C.Cousijn Maar ZON ADVIES NEDERLAND meld mij niet aan

Het (hoofd)account voor uw installatie moet door de (beheerder)installateur geactiveerd worden.

Als hij op dat moment geen "rechten” heeft om een account voor u aan te maken (cowboy) dan kan dat de reden zijn dat u nog steeds niet kan monitoren.

(mijn ervaring/verhaal “eerste zonnepanelen” ga ik nog in dat Topic plaatsen)

 

 

Ja ik heb me aangemeld bij energieleveren.nl

Ik weet dat er nummers op zitten en weet ook dat de monteurs deze hebben doorgegeven dat hebben ze mij verteld.

Er zit op mijn display geen knopjes, maar de totaalstand van terug leveren zie ik op de meter.

Reageer