Vraag

Aanpassing Vattenfall tarief zonder opname meterstanden

• 17 September 2022
  • 13 reacties
  • 212 Bekeken

Vattenfall schrijft dat ze het tarief gaan aanpassen per 1 oktober. Geen duidelijke brief met dit betaal je eerst en dat betaal je straks. Dus je moet inloggen, zoeken en gokken dat je het snapt. MAAR, het gekste vind ik dat ze geen meterstanden opvragen per ingang wijziging. Dus als in 3000 kuub gas verbruik in een jaar, wie bepaalt dan welke tarief gehanteerd wordt. Het zou toch zo moeten zijn dat je dan een halfjaarlijkse afrekening krijgt ipv een jaarlijkse? Daar lees ik niets over. Heel vreemd. Of mis ik iets?

13 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Op hun site staat:

• Bij een slimme meter lezen we de standen uit op 1 oktober 2022 en op de datum van afrekenen.
  • Bij een conventionele meter schatten we de stand op 1 oktober 2022. Op de datum van afrekenen geef je zelf de stand door, zoals altijd bij de jaarafrekening.

Ook op hun site:

De inkoopprijzen op de energiemarkt zijn gestegen tot een uitzonderlijk hoog niveau. Ook onze variabele tarieven gaan per 1 oktober omhoog. We geven je graag uitleg over de prijsstijging. Ook adviseren we je wat de slimste keuzes zijn in jouw situatie.

Inloggen op de app is wel handig en toespitst op uw situatie.

www.vattenfall.nl/klantenservice/nieuwe-tarieven-energiemarkt

Je raadt t al, ik heb geen slimme meter. Is toch belachelijk dat ze de inschatten? 
Tarieven verdubbelen bijna. Dan kan je toch niet gaan schatten. 

Reputatie 7
Badge +5

neem eens contact met ze op en vraag of je je meterstanden kunt doorgeven. ik zou ze in iedergeval met foto zelf bijhouden

Reputatie 4
Badge +3

Schatten is heel normaal. Dat zal ook wel ‘afgedekt’ zijn in voorwaarden, en waarschijnlijk ook in wet. Zonder extra tariefswijzigingen is dat allemaal ‘vestzak-broekzak’, maar met een verveelvoudiging zoals nu kan het een misschien wel aanzienlijk voordeel of nadeel opleveren als de schatting substantieel afwijkt van de realiteit.

Tip: Leg zelf de stand op de peildatum vast en zorg dat je daarvan bewijs hebt (foto's o.i.d.). Wacht af wat de schatting is. Doe er het zwijgen toe als de schatting hoger is dan de werkelijke stand. En zoek uit of je er iets aan kunt doen (regels nakijken) als het omgekeerde het geval is. Of vraag dan gewoon of men de door jou opgenomen standen (bewijs heb je) willen gebruiken in plaats van de schatting.

Reputatie 4
Badge +3

neem eens contact met ze op en vraag of je je meterstanden kunt doorgeven. ik zou ze in iedergeval met foto zelf bijhouden

Deug ik nou niet als ik zeg dat je dat alleen moet doen als de schatting nadelig voor je uitvalt? 😀

Reputatie 7
Badge +5

en hoe denk je dat de leveranciers gaan inschatten? in hun of in jou voordeel? 😉

Het lijkt mij logisch dat je bij een wijziging van tarief een meterstand moet (kunnen) doorgeven. Maar ik zal inderdaad contact opnemen met Vattenfall. 

Reputatie 4
Badge +3

en hoe denk je dat de leveranciers gaan inschatten? in hun of in jou voordeel? 😉

Denkt u dat schattingen nattevingerwerk zijn?

Reputatie 7
Badge +5

nee, dat denk ik niet. Ze hebben nl enorm veel gegevens van hun klanten qua verbruik en zullen dat statistisch verwerken en gebruiken. 

Waar je wel voor moet waken is of jou situatie past in dat gemiddelde. Bij mij geven ze bv nog steeds aan dat ik ver onder het gemiddelde gasverbuik zit wat ze voor mij berekenen, terwijl ik juist bovengemiddeld veel elektra verbruik. Klopt allemaal als je niet verwarmt met gas maar met een warmtepomp, maar dat weten ze natuurlijk niet.

Reputatie 6
Badge +3

Deels eens met @E.B.F. Stroeve. Met het verschil dat elektra en gas compleet onafhankelijk en anders berekend kan worden. Voor elektra inderdaad de statistische gegevens van hun klanten. Dat zal veelal misschien wel iedere maand gelijk zijn. Voor gas heb je de graaddagenmethode.

Dan kun je van allerlei redenen bedenken waarom juist jij niet aan dat gemiddelde voldoet. Veelal zal de afwijking niet groot zijn. Dan weet ik niet precies wie  die schattingen doet. De leverancier of het netwerkbedrijf. Die laatste heeft nog meer gegevens over het verbruik.

Voor degene die  denken of weten dat ze te veel betalen: even wachten op de slimme meter en dan niet meer weigeren.

Reputatie 7
Badge +5

ik had het inderdaad alleen over de elektra glazen bol.

Die graad dagen methode klinkt wel plausibel maar ze sturen me mails voor weet ik veel wat. Waarom niet op 1 oktober een mail met de door hen geschatte meterstanden zodat ik kan checken en reageren? 

Ze zullen vast niet gokken maar berekenen maar dan nog is het heel vaag dat ze daarvoor kiezen ipv doorgeven meterstanden. 
het zou mooi zijn als je daar vooraf over geïnformeerd wordt hoe dat werkt. 

Reputatie 5
Badge +5

Ik denk ook dat schatten een steeds complexer verhaal wordt. Mensen stappen komend stookseizoen veel over op alternatieve warmte bronnen. Hout- en pelletkachelverkoop is sterk gestegen. Zo ook verkoop elektrische kachels. Historische gegevens zullen dus mogelijk minder toepasbaar zijn. Er wordt geschoven met de balans gas- en elektriciteit verbruik. Beste is toch een slimme meter, lijkt me. Of een pro actieve houding. Zelf aantoonbaar de standen bijhouden en communiceren met de leverancier.

Reageer