Aanschaf CV-ketel CW3 of CW4? Aantal KW's en welk type thermostaat?

• 3 June 2022
  • 14 reacties
  • 279 Bekeken

Beste mensen, graag leg ik het volgende aan u voor:

Mijn tussenwoning is zo goed als niet geïsoleerd en zal ongetwijffeld het slechtste energie-label hebben.

Ik ben meestal thuis. Ik heb 3 slaapkamers waar niet zo veel gestookt wordt. Ik heb warm water nodig in de keuken en badkamer(douche en badmeubel). Een badkuip heb ik niet.

Ik heb 2 offertes gekregen van 2 Intergas-toestellen, het zijn:

Kombi Kompakt HReco 30     CW4      28 KW

Xtreme 24                               CW3     14 KW

En nu is de volgende ketel ook op mijn pad gekomen:

Kombi Kompakt HReco 24     CW3      22 KW

Op mijn installatie wil ik graag een boiler aansluiten voor in mijn badkamer en een close-in boiler voor in de keuken om meer van het gas af te willen gaan.

De leverancier van de Kombi Kompakt HReco 30 zegt dat een CW3 niet kan en later dat het aantal KW's te laag is van de HReco 24, zijn argumentatie veranderd steeds als ik een bezwaar of een tegenwerping doe….

Ook las ik ergens dat een bepaald type thermostaat beter is dan een andere?

Gaat het dan om een sturing op alleen aan/uit i.p.v. geleidelijk stoken of wat was het?

Kan iemand enige zinnige adviezen geven?

Groeten,

14 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Hallo @Ed1975-1999. Het is moeilijk om zinnige adviezen te geven over een passende CV en thermostaat.  Daarnaast wil u ook wat boilers (laten) plaatsen. Oriënteren en een goede deskundige adviseur vinden, lijkt me van belang.  Als u hier op dit forum - CV - intoetst, verschijnen er al 351 topics over dit onderwerp. Mogelijk zitten hier al wat vergelijkbare vragen en antwoorden tussen. Succes.

Reputatie 7
Badge +7

Er wordt eerst een warmteverliesberekening gemaakt door een adviseur die een mbo opleiding werktuigbouwkunde heeft gedaan met installatietechniek. Dat is niet een uitvoerder maar iemand die de ontwerp- en bestektekeningen maakt en de bestekken schrijft. Op basis van die berekening wordt de ketelcapaciteit bepaald. Daarna ga je een ketel uitzoeken.

Wat je beter eerst kan doen is de isolatie van het dak van de woning aanpakken. Als die nog niet geisoleerd is vliegt je warmte door het dak uit. Bij nieuwbouw maken ze nu daken met 12cm PIR of 18cm rockwool. Dan is de Rc 6,3. Hoe dichter je dat kan benaderen hoe beter. Het kan meer dan de helft in je stookkosten schelen.

Je zou een heel huis met een 6kW ketel kunnen verwarmen als je overdag continu stookt van 8-22u. Maar als het huis koud is duurt het drie dagen om het op temperatuur te krijgen. Als kinderen uit school komen wil je dat dat sneller gebeurt. Daarom een ketel van 22 of 28kW. Die brandt dan niet continu maar slechts af en toe. Maar als het nodig is even vol gas om de boel in een uur op temperatuur te krijgen.

Het is voorschrift dat slaapkamers dan een temperatuur kunnen hebben van 18° en de woonkamer 21°. Het gaat om het "kunnen", de bewoner mag de kraan van de radiator en de thermostaat lager zetten.

Dat een cw3 kleiner is wil niet zeggen dat hij zuiniger is. Sterker: hij zal vaker op maximaal moeten draaien. Als je daarbij kijkt naar puur de apparaatprijzen, dus zonder installatie, dan is het verschil tamelijk klein.

Modulerende thermostaten, wat je kennelijk bedoelt, zijn nu wel de norm en stoken in pricipe zuiniger. De hele installatie en thermostaat moeten dat wel goed zijn ingeregeld, wat niet altijd gebeurt.

Wel zijn modulerende thermostaten tegenwoordig bijna altijd ‘slim’ wat betekent dat je data naar bedrijven over de hele wereld worden gestuurd die uiteraard zeggen dat alles wat ze er mee doen volkomen legaal is.

Reputatie 5
Badge +5

Ik vraag me af of de vraag van TS serieus is op basis van “vertaald-achtig” taalgebruik en datum aanmaak account. Vermoedelijk straks weer wat vreemde linkjes in reacties.

Ik vraag me af waarom u een boiler voor de badkamer zou willen,de ketel levert immers warm water tenzij u een fervent badderaar bent en een riante waterstraal op prijs stelt.

Ik heb zelf gekozen voor een cv ketel tbv de badkamer en verwarming en een close in boiler voor de keuken.Het kiezen voor cw3 of cw4 is een komfort kwestie voor een warmwaterstraal van 6 of 7.5 liter per minuut.

Ook voor komfort in een slecht geisoleerd huis zou ik niet kiezen voor een modulerende kamerthermostaat,de ketel moduleert al van zichzelf.

Reputatie 6
Badge +3

Naast de zinvolle opmerkingen hierboven de volgende vragen en zaken.

Wat is het bouwjaar van de tussenwoning en de energieklasse?

Je wilt boilers om meer van het gas af te gaan. Maar waarom kies je dan voor een ketel met warmwater voorziening. Ze zijn ook te koop zonder. De meeste ketels zijn qua kW zo groot omdat ze een aantal liters warm water moeten kunnen leveren. Hoe hoger de CW waarde hoe meer vermogen de ketel moet hebben.

Mijn eerste ketel in de woning van 1981 had een vermogen van ongeveer 7 kW. Die had geen ww en het is ook een tussenwoning.

Kies je voor een boiler kun je misschien ook voor een warmtepompboiler kiezen. Duurder in aanschaf, maar goedkoper in verbruik.

Reputatie 5
Badge +6

@Ed1975-1999   Er zijn inderdaad een paar tegenstrijdige gegevens.

De ketels die u noemt zijn met WW voorziening!

Wat ik ook vreemd vind het grote verschil in vermogen van de Ketels.

Een groter vermogen levert wel meer liters WW

Als u een elec.boiler op uw (elec.) installatie aansluit is het hierna met 3-weg mengklep niet van toepassing!

*Als u een boiler op uw (cv) installatie aansluit! denk ik aan een indirect gestookte boiler met een 3-weg mengklep.

Dan verwarmt u een voorraad water met gas en de nodige stilstandverliezen! (buiten beschouwing  gelaten keuken close-in)

En dan heeft u geen ketel met WW voorziening nodig!*

Als uw installateur steeds met andere argumenten komt, kunt u misschien twijfelen aan zijn vakkennis.

Uw vraag over de modulerende thermostaat, zou ik kiezen voor de thermostaat voor die ketel.

(even niet uitgegaan van een weersafhankelijke regeling met een buitenvoeler)

Deze spreekt de taal van de ketel, en communiceren beter, soms met extra opties.

Alle modulerende universeel type, merken, werken ongeveer volgens het zelfde principe.

Elke 2-draads thermostaat is eigenlijk aan/uit, de schakelingen zijn dan met aanwarmtijden-afkoeling zodat de installatie niet blijft na ijlen en de temperatuur soms ongewenst nog iets oploopt.

Zal later nog een simpel voorbeeldje posten om het vermogen van uw ketel/woning enigszins in te schatten.

ook voor komfort in een slecht geisoleerd huis zou ik niet kiezen voor een modulerende kamerthermostaat,de ketel moduleert al van zichzelf.

Daar ben ik het niet mee eens.
Van een aan/uit thermostaat krijg je zo'n energie slurpende warmteboost.
Deze ervaren heel veel mensen als aangenaam en dan ineens is het te warm en doen ze het raam open.
Met een modulerende thermostaat, stook je veel zuiniger en heb je een constante temperatuur.

Als je veel gaat stoken in de slecht geïsoleerde bijvertrekken, zou een aan/uit type minder gasverbruik kunnen veroorzaken.

Dan heb je nog de slimme variant.
Je CV onderweg al aan doen en zo.
Ik ben er geen fan van.
Vaak heb je een betaald abonnement voor nodig om het werkend te houden.

Dan is er nog de thermostaat met buitensensor.
Iets uit het verleden, dat heel storingsgevoelig is.

Van een aan/uit thermostaat krijg je zo'n energie slurpende warmteboost.
Deze ervaren heel veel mensen als aangenaam en dan ineens is het te warm en doen ze het raam open.

Dan is de anticipatieregeling van de thermostaat niet goed ingesteld. Dat is niks nieuws. De bekende ronde kwikthermostaten hadden al zo’n regeling. In zo'n thermostaat zat een electrische weerstand, die het bimetaal iets opwarmde voordat de kamer op temperatuur was. Met schroefjes kon je een en ander keurig instellen. In moderne thermostaten gaat dat electronisch met vaak een leerfunctie, wat niet wil zeggen dat het allemaal zo geweldig werkt, laat staan begrijpelijk in te stellen is, wat ik een paar jaar geleden nog uitgebreid gedemonstreerd heb gekregen door de nieuwe thermostaat hier.

Reputatie 5
Badge +6

@Harrie LPP 🤝 De bekende ronde kwikthermostaten hadden al zo’n regeling. In zo'n thermostaat zat een electrische weerstand, die het bimetaal iets opwarmde voordat de kamer op temperatuur was. Met schroefjes kon je een en ander keurig instellen. 

Weet jij dan ook nog, waar je die waarde kon vinden?

Op het gasblok van de ketel, de waarde van de spoel van de magneetklep was dan de instelwaarde op de kwikthermostaat.

Instellen van die oude mechanische thermostaten, deed je door de stroom te meten.
Bij een moderne ketel is die effectief nul voor zo'n oud ding.
De weerstand wordt nooit warm.
Heb je nog zo'n oud ding aan de muur, instellen helpt niet.

Bij een aan/uit type weet de ketel niet hoeveel het warmer moet worden.
De ketel regelt alleen op de delta T regeling.
Als ik mijn verwarming een halve graad hoger zet, weet het systeem dat het een kleine verhoging is.
De brander gaat op 20% branden in plaats van de 100% bij het aan/uit type.
Bij de nieuwere ketels moduleert de pomp ook nog eens mee.
Bij aan/uit systeem worden de radiatoren het dichtst bij de ketel knetter warm en de kachel gaat dan weer uit.
Door de cv waterzijdig in te regelen verminder je dat effect.(is tegenwoordig verplicht bij een nieuwe ketel)

Ik sprak niet voor niets in de verleden tijd wortelstamper.

Reputatie 5
Badge +6

@Ed1975-1999 zie van jou even geen reactie meer, maar zoals beloofd,

Globale berekening van cv ketels voor woningen.

Inhoud ruimte X factor =watt. Totaal watt is benodigd aantal Kw

Ketel nemen met vermogen 3Kw meer nemen.Dan heb je een globale indicatie van het Vermogen Kw C.V. Ketel. 

• woonkamer                 M3X65=watt
  • gang/hal                      M3X50=watt
  • sl.kamer.stoken           M3X65=watt
  • sl.kamer.ongestookt   M3X50=watt
  • badkamer.                    M3X90;=watt
  • keuken/koken.              M3X50=watt
  • keuken/eten en koken M3X65=watt
  • garage/berging.           M3X50=watt

Aan deze berekening kunnen natuurlijk geen rechten ontleend worden.

Je kunt wel zien of je installateur “natte vingerwerk” doet of op zeker, meestal een iets grotere ketel kiest,

of echt het vermogen uitrekent wat nodig is voor uw woning.

Bedankt allen,

Er zitten belangrijke factoren en tips bij.

Eind van de week zal ik inhoudelijk reageren. Eerder gaat mij niet lukken.

Bedankt iedereen in zo verre!

Met een hartelijke groet,

Reageer