Consumentenbond.nl
Vraag

aanschaf en verbruik zonnepanelen.

• 13 mei 2020
  • 9 reacties
  • 717 Bekeken

Ik heb een vraag over een aanbieding voor het plaatsen van 7 zonnepanelen.

Ons verbruik is 3000 kwh per jaar. Volgens ons energiecontract betalen wij hier €420 per jaar voor.

De 7 zonnepanelen zullen zo'n 2000 kwh per jaar gaan opleveren. De aanbieder rekent dan voor dat dit een besparing van €417 per jaar zal zijn. 

Dat betekent dat we per saldo ongeveer niet meer voor stroom hoeven te betalen. want €420 - €417 is eigenlijk niets.

Maar toch verbruiken wij 3000kwh en leveren maar 2000kwh op. 

Volgens de aanbieder klopt dit gewoon, maar ik vertrouw het niet. Iemand een idee.

Zelf denk ik dat er met een adviesprijsstroom en een werkelijke prijs stroom die lager is, net zoals met de benzineprijs, wordt gerekend. Maar dat is dan toch bijna oplichting?

Alvast bedankt voor de reacties.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

heeft je aanbieder met jou tarief voor elektra gerekend? als ie dat niet weet zal ie zelf een marktgemiddelde hanteren.

Badge +8

Hi @rondool, misschien kunnen deze handige rekenvoorbeelden je een eindje op weg helpen?

Reputatie 3
Badge +4

Ik heb een vraag over een aanbieding voor het plaatsen van 7 zonnepanelen.

Ons verbruik is 3000 kwh per jaar. Volgens ons energiecontract betalen wij hier €420 per jaar voor.

De 7 zonnepanelen zullen zo'n 2000 kwh per jaar gaan opleveren. De aanbieder rekent dan voor dat dit een besparing van €417 per jaar zal zijn. 

Dat betekent dat we per saldo ongeveer niet meer voor stroom hoeven te betalen. want €420 - €417 is eigenlijk niets.

Maar toch verbruiken wij 3000kwh en leveren maar 2000kwh op. 

Volgens de aanbieder klopt dit gewoon, maar ik vertrouw het niet. Iemand een idee.

Zelf denk ik dat er met een adviesprijsstroom en een werkelijke prijs stroom die lager is, net zoals met de benzineprijs, wordt gerekend. Maar dat is dan toch bijna oplichting?

Alvast bedankt voor de reacties.

Als je uitgaat van 21 cent per kwh dan kom je met 2000 kwh inderdaad uit op 420 euro.
Maar ik denk dat jij meer betaald dan die 420 euro voor 3000 kwh.
Je betaald al ruim 15 cent belasting over een kwh, bij 3000 kwh is dat al 450 euro.
Dan kun je 3000 kwh dus nooit voor 420 euro krijgen.
Je zult daar ook 21 cent  per kwh voor moeten rekenen en kom je op 630 euro uit.
Met een opbrengst van 420 euro blijft er voor jou nog een rekening over van 210 euro.

De energie rekeningen zijn nog steeds veel te complex en dan krijg je dit soort fouten.

Reputatie 7
Badge +6

Ons jaarverbruik ligt tussen 2000 en 2500 KWh . Drie aanbieders kwamen vorig jaar met offertes van omstreeks 2700 Wattpiek en een jaaropbrengst van ongeveer 2400 KWh . Omdat een paneel extra nog net paste en de meerprijs minimaal was , heb ik gekozen voor 10 keer 310 WP is 3100 WP . Redenen ? Met het ouder worden gaat de opbrengst omlaag , als er vuil op ligt gaat de opbrengst omlaag , als er een jaar weinig zon is gaat de opbrengst omlaag , als een van de 10 panelen het wat minder doet , gaat de opbrengst omlaag ( door de serieschakeling ) . Ook zal het stroomverbruik vermoedelijk in de toekomst hoger worden als het gas verdwijnt . Daarom snap ik niet dat de aanbieders allemaal de opbrengst aan de lage kant houden . Verder valt het me op dat veel woningen hier in de buurt ook gekozen hebben voor meer en soms veel meer panelen…...Als het goed is kom ik onder de streep uit met stroomkosten in de huidige situatie. Het is inderdaad wat ondoorzichtig , die berekeningen . Benieuwd waar Eneco op uit komt over ongeveer een half jaar .

Reputatie 3
Badge +2

@Free Spirit@rondool 

Afrekeningstechnisch: Op de energierekening worden de kosten voor stroomverbruik met de “vermindering energiebelasting” verrekend. Vorig jaar was de vermindering € 311,62, in 2020 is de vermindering € 527,17 (incl. btw). Uiteraard heb je naast de kosten voor stroom dan nog de kosten voor gas. Een spreadsheet kan handig zijn om het e.e.a. door te rekenen.

Reputatie 3
Badge +4

@Gebruiker1555668491 
De prijs die je voor een kwh betaalt staat los van de vermindering op de energie belasting.
Je krijgt dat bedrag sowieso, ook als je door zonnepanelen helemaal geen stroom verbruikt.
De benaming vermindering energie belasting is dus eigenlijk fout.

Reputatie 3
Badge +2

@Free Spirit Ik heb niets anders beweerd en de benaming heb ik natuurlijk niet zelf verzonnen.

Maar en betere naam??

“Belastingvermindering energiebelasting”

(O-toon Rijksoverheid)

Zonder gasaansluiting en met dank aan mijn pv installatie zou ik misschien aan het eind van mijn jaarcontract geld teruggestort krijgen (met dank aan de hoge “vermindering energiebelasting” dit jaar).

YMMV

Reputatie 3
Badge +4

Ik snap dat je de benaming niet zelf hebt verzonnen en je moet in ieder geval wel een elektriciteitsaansluiting hebben.
Omdat mijn elektriciteitsverbruik na saldering negatief is gaat dit bedrag van mijn gasrekening af.
Heb je geen gas aansluiting dan kun je inderdaad geld toe kunnen krijgen.
Zijn er mensen met een nieuwbouw  woning zonder gas aansluiting en met veel zonnepanelen die hier iets over kunnen zeggen?

Badge +8

Hi @rondool. hebben de reacties je verder kunnen helpen? Hoe staat het er ondertussen voor?

Reageer