Aanschaf nieuwe CV ketel

• 25 January 2021
  • 5 reacties
  • 392 Bekeken

Badge

Ik wil voor mijn appartement (120m2) een nieuw CV aanschaffen. Nu heb ik een Vaillant  VHR 24-28/3 CW4 van 2004.

Onze radiatoren zijn per 2 aan elkaar gekoppeld, waardoor de 2e radiator duidelijk minder warm is dan de 1e.

Ik wil graag een nieuwe ketel met heel laag minimumvermogen, weinig geluid (45 DB of lager), CW4 indikatie is voldoende voor vullen bad, vrij snel tapwater, en niet groter dan mijn huidige ketel (72x44x34).

In 1e instantie kwam ik uit op een Intergas Extreme 30, Echter Intergas geeft voor de Extreme een DB waarde aan van 58 wat voor ons niet acceptabel is. Bij navraag bij Intergas krijg ik hier geen antwoord op. Feenstra geef in hun dokumentatie in lagere waarde, maar boven de 50DB.

Maar ik houd toch maar aan wat Intergas zelf opgeeft.

De andere Intergas ketels (HRE en HRECO hebben een hoger minimumvermogen dus vallen af.

De Remeha Tzerra  geeft hogere kosten geven bij onderhoud (ivm modulaire vervanging) dus was voor mij geen optie.

Nu kwam ik uit op een Remeha Avanta 28C  CW4.   Deze ketel heeft een minimumvermogen van 6,2 wat duidelijk hoger is dan de Intergas Extreme 30 of 36. Echter verder voldoet deze ketel aan de eisen, welke wij stellen .

Kan iemand mij antwoord geven  op  het hoge DBwaarde van de Intergas Extreme 30 of 36?  En Heeft iemand misschien een beter advies dan plaatsing van een Remeha Avanta 28C in onze situatie?

5 reacties

Reputatie 5
Badge +3

@Tini van B Als de ketel de meeste tijd met relatief laag vermogen brand (en u bent sowieso op zoek naar een ketel met laag vermogen) is het daarmee gemoeide geluid ook overeenkomstig gering. Het maximale geluid produceert een ketel natuurlijk bij maximaal vermogen = bereiding van tapwater.

Als u een gasketel met mogelijkst laag vermogen zoekt is de kans bij de Nederlandse ketels niet bijzonders groot. Onder de ca. 4 kW is niets te vinden, helaas. Ketels uit bijvoorbeeld Duitsland hebben een groter modulatiebereik, moduleren terug tot minder dan 2 kW en zijn ook hier verkrijgbaar.

Badge

Darkfiber,

Kunt U me enkele goede Duitse ketels noemen en zijn er installateurs in Nederland, die deze ketels verkopen en onderhouden?

Met dank,

Tini

Reputatie 5
Badge +3

@Tini van B Een weet ik zeker met een minimaal vermogen van ca. 1,9 kW: Viessmann Vitodens-200.

Ik ben niet in de installatiebranche thuis, dus wat installateurs in NL betreft zou ik in eerste instantie gewoon bij Viessmann Nederland navragen.
Of er ook een installateur bij u in de buurt is i.v.m. onderhoud? Dat is eerder onwaarschijnlijk, maar u kunt geluk hebben.

Er zijn ook nog andere ketels met nog lager minimaal vermogen, maar hier is het maximale vermogen (voor warmwater) waarschijnlijk een beperkende factor.
Dit hangt uiteraard van uw warmwaterbehoefte af, normale douche, spaardouche of regendouche?

Badge

Toch gekozen voor de Vaillant Ecotec Plus CW4 en wel om de volgende redenen:

. Zeer weinig geluid. Ivm appartement zeer belangrijk.

. In verhouding t.o.v. andere ketels een vrij laag minimumvermogen. (Even vergeten de Intergas Extreme welke een lager minimumvermogen heeft. 

De Intergas Extreme 36 viel af, omdat hij volgens de fabrikant toch in sommige gevallen een zeer hoge DB-waarde heeft. Deze metingen vinden volgens bepaalde standaardnormen plaats om subjektiviteit te vermelden.

De installatie is uitgevoerd door een installateur van de Fa. WarmteBeheer(Maassluis). Deze firma opereert landelijk. Wij zijn daar zeer tevreden over.  Duidelijke offerte, goede afspraken en komt deze na , redelijk lage prijs,  goede communikatie. Kortom wat ons betreft → aan te bevelen.

Reputatie 7
Badge +6

Onze Remeha Avanta 28c is nu 4 jaar oud en bevalt tot nu toe uitstekend . Remeha geeft minder dan 44 Db aan op 1meter afstand . Het enige wat wij horen is de zoemtoon van de pomp als er warmtevraag is . De ketel is vrijwel onhoorbaar . Vermoedelijk mede omdat hij vrijwel nooit hard hoeft te weken . Die 44 zal gemeten zijn bij nominaal vermogen . Minimum vermogen van 5,5 kW had ik graag lager gezien . Daar zouden de fabrikanten wat aan mogen doen , zolang er nog ketels geproduceerd worden .

Reageer