Consumentenbond.nl
Vraag

Aanschaf zonnepanelen als zzp'er

• 24 oktober 2019
  • 2 reacties
  • 665 Bekeken

Badge

Geachte lezer,

we zijn momenteel bezig om zonnepanelen aan te schaffen voor onze PRIVE woning. Echter komen wij tegen enkele problemen aan te lopen, mede omdat we beide zzper zijn. 

de eventueel terug te vragen btw moet via ons zakelijk btw nummer worden gedaan. na navraag bij de balastingdienst heeft dit ook consequenties  hoe we dit moeten gaan uitvoeren. We moeten nu ‘aantonen’ hoeveel we zakelijk gaan gebruiken en prive, dit moeten we jaarlijks bij houden. Wat we dan ‘zakelijk’ zouden gebruiken mag worden afgetrokken,  maar over de terug geleverde stroom dient ook btw te worden afgedragen (jaarlijks). Terwijl de consument dit maar 1 malig hoeft af te kopen en daarna vrijstelling krijgt.

ik sta niet te wachten op deze extra administratie en de jaarlijkse btw afdracht van de extra terug geleverde stroom.
Heb het met de belastingdienst nog gehad over het beginnen van een maatschap met mijn vrouw, maar dan moet de rekening van de stroom op beide’s naam staan. Ook moet de belastingdienst dit dan nog verifieren.  
Het wordt je als zzper niet makkelijk gemaakt om je huis dan te gaan verduurzamen.

volgens mij kun je nog het beste de btw niet terug vragen,  bespaard veel tijd de jaarlijkse btw afdracht.

weet iemand nog een andere oplossing / mogelijkheid om de btw nog terug te vragen, zonder alle jaarlijkse rompslomp en btw afdracht?

aan de consumentenbond de vraag of deze ‘rechts ongelijkheid’  tussen zzper en particulier niet moet worden opgelost? aangezien er ook steeds meer zzpers zijn en verduurzamen toch van iedereen gelijk moet kunnen zijn.

2 reacties

Reputatie 1
Badge

Die oplossing is er niet. 

In deze situatie is de ondernemer verplicht om de zonnepanelen voor de BTW zakelijk te kopen. De ondernemer dient elk jaar de BTW op de opgewekte energie in de aangifte BTW aan te geven. De opbrengst zal vaak rond de € 140,- exclusief BTW per 1.000 kWh liggen op basis van € 0,19 inclusief BTW vergoeding.

Het energiecontract moet bij voorkeur op naam van die ondernemer, die de zonnepanelen heeft aangeschaft. Dit i.v.m. een eventuele controle van de Belastingdienst.

Bron uit 2016 maar nog steeds van toepassing: https://degroenesubsidie.nl/2018/wp-content/uploads/2016/02/160912.zonnepanelen-ondernemers-ZZP-1.pdf

Verandert hier nog iets aan als je onder de (nieuwe) kleine ondernemersregeling valt?

Ik worstel hier ook wel mee. Naast mijn vaste baan doe ik ook wat trainingen e.d. (als zzp-er). Ik wil nu privé zonnepanelen kopen, waarvan je als particulier de BTW terug zou moeten vragen.

Zit ook niet te wachten op allerlei moeilijk gedoe, terwijl de zonnepanelen helemaal niet te maken hebben met mijn zakelijke activiteiten.

Reageer