Actie-korting bij 1 jaar contract NUON?

• 5 February 2016
  • 11 reacties
  • 854 Bekeken

Badge
Via website van de Consumentenbond hebben we energiekosten vergeleken en zagen interessant aanbod van NUON, waarbij je een "Actiekorting" krijgt bij een contract voor 1 jaar. Ik begreep dat deze korting pas aan het eind van het jaar gegeven wordt, en vervalt als je voor contracteinde overstapt. Maar krijgt de klant deze korting ook als hij na 1 jaar weer zou willen overstappen?

Het advies om ieder jaar de prijzen te vergelijken kun je dan inderdaad volgen, maar ik twijfel of er ergens een addertje onder het gras zit ...

11 reacties

Sinds enkele jaren ben ik ook zo'n 'overstapper' die gaat voor de gunstigste tarieven èn daarnaast voor de extra premie of een welkomskado.

Vorig jaar een bonus van € 120,- bij de NLE

Dit jaar een welkompremie van € 190,- bij NUON

Wanneer u overstapt, wordt er gevraagd wanneer u wilt overstappen en daarbij is het dus even oppassen, dat een juiste einddatum van het nog lopende contract vermeld wordt. Daarna gaat alles met hulp gesmeerd. Wel oppassen, dat u kort voor de overstap nog even checkt of de actie nog actueel is, want een vergelijkingssite heeft er géén controle op of boodschap aan wanneer een actie begint of eindigt. Moeilijker is de beslissing over de duur van het nieuwe contract.Ook is er de extra keuze voor een variabel of vast contract.

De energiemaatschappijen roepen deze ontrouwe toestanden over zichzelf af en mogen een al bestaande klant géén welkomspremie meer geven. Eigen schuld.... ! Nuon heeft daarentegen ook een kortingssysteem voor klanten die wèl willen blijven, maar zover is het nog niet bij u en bij mij.

Nuon Blijven Loont!

Addertjes onder het gras? Heb ik nog niet meegemaakt......! Vooral goed lezen wat er staat is de enige succesformule, óók bij Nuon Blijven Loont!
Badge
Bedankt voor de reactie!

Het was meer dat we twijfelen of ze dan aan het einde van het jaar kunnen zeggen dat je die actiekorting alleen krijgt als je ook langer klant blijft, maar dat zal wel niet zo zijn.

We zitten nu bij Greenchoice, hadden daar i.p. ook een goede deal. De aanbieding van Nuon is net iets gunstiger per maand (maar dat scheelt maar 2 euro), het meest verleidelijk is natuurlijk de 195 euro extra korting. We zijn vroeger langdurig klant bij Nuon geweest, en op een gegeven moment verbaasden we ons erover dat we als trouwe klant steeds veel mer betaalde dan nieuwe klanten (in die tijd was het nog niet zo gebruikelijk om steeds te vergelijken en over te stappen). En toen we hun vroegen om een goed aanbod was er rommelige communicatie en ze maakten er een beetje een potje van. Toen waren we blij dat we er weg waren eerlijk gezegd.

De deal van Nuon heeft grijze stroom (bij Greenchoice groene energie), maar ik zag dat OXXIO ook een goed aanbod heeft, die staat in de lijst direct onder Nuon wat betreft de prijs. En ze geven 190 euro actie-korting. Daarbij zouden we hetzelfde termijn bedrag hebben als bij Greenchoice (nieuwe offerte voor 1 jaar contract), plus die 190 euro extra korting. En OXXIO heeft ook groene stroom. Met maar 2 euro per maand meer vinden we het goed om dat te nemen. Dus ik ga die deal nog eens goed bekijken en misschien gaan we die wel nemen. De resultaten van de Energieveiling van de Consumentenbond komt pas medio maart geloof ik, dus dan zouden we nu moeten wachten en eerst nog een maand een variabel tarief hebben van de huidige aanbieder. Zou ik moeten uitrekenen, hoe 'ongunstig' dat is voor een maandje, als er dan misschien een zeer goed aanbod uit de veiling komt.

Maar dan vraag ik me ook af of die actie-kortingen misschien alleen nu gelden voor korte tijd. Of houden de energie-bedrijven die zeker erin als ze bij zo'n veiling proberen om de meeste klanten te laten overstappen?
Ik ben voor de windmolenstroom eerder uit idealistische overwegingen bij Eneco en Greenchoice klant geweest en heb bij Eneco mijn betere NLE-aanbod voorgelegd, maar ze hebben me nog niet de helft van de premie kunnen aanbieden. Achteraf véél ge-mail en post om weer terug te komen en zelfs twee keer iemand aan de deur geweest, tot ik uiteindelijk een contactstilte heb afgedwongen.

Mogelijk worden op korte termijn nieuwe klanten aangebaggerd voor de statistieken om de stakeholders tevreden te stellen, maar ik begrijp de verkooppolitiek ook niet. Voor mij dus een onnavolgbare zig-zag-koers die ik moest vaststellen op de vergelijkingssites.

Energieveilingen zijn ook bij mij voorbij gekomen, maar waren nooit echt overtuigend. Manko is daarbij hoofdzakelijk, dat niet alle aanbieders meedoen aan de veilingen!
Badge
Zag nu dat Budget Energie als eerste op de lijst staat qua prijs bij de vergelijking. Ze hebben minder actie-korting, maar voor de totaalprijs komen ze toch als goedkoopste eruit. En ook groene stroom daar. Dus misschien gaan we die wel nemen, gewoon voor een jaartje proberen.

De vraag is alleen of er nog betere deals te verwachten zijn met de veiling. Als we daar op willen wachten moeten we ons huidige contract niet stopzetten, en dan een maandje variabel tarief betalen en overstappen zodra de beste deal via de veiling er is.
Ik kan me herinneren meerdere veilingen te hebben gezien zoals, CB, VEH, groepsveiling.nl, via de Telegraaf en Independer.....

Meer informatie
Badge
Ja, we hebben ons ook ingeschreven voor de veilingen van CB en VER. Weet dat er meer is, maar ik hou het even bij deze twee, vind die van CB al een mooie deal. De vraag is alleen of die actie-kortingen nog even blijven, of dat het over een week opeens duurder is, dus zonder korting of met lagere korting. Heb het vorige jaren niet gevolgd, of de prijzen dalen, naarmate je dichter bij de datum van de veiling komt.
Interessenconflict bij de Consumentenbond?

Vraag het direct bij de Consumentenbond wanneer u lid bent. Mogelijk wordt er door de CB niet gereageerd via dit forum! Soms schakelt zich een afdeling in, meestal echter niet. De medewerkers moeten hier eigenlijk een onafhankelijk advies geven, maar tegelijkertijd, tégen de eigen commerciële belangen via de vergelijkingssite/veiling in, informatie geven. Daar ben ik erg benieuwd hoe ze deze tegenstrijdigheid OPRECHT voor u gaan oplossen.

Energiecollectief: vergoeding per overstapper

Nieuwe klant 1 jaar €46
Nieuwe klant 3 jaar €50
Bestaande klant €28,50
Energievergelijker: vergoeding per overstapper

Vergoeding per overstapper €14,29

PS. Verder geven enkele sites aan, dat hun supportafdeling zal gaan/kunnen helpen/bemiddelen, wanneer er een confilct bij het overstappen is ontstaan.......misschien een extra argument om te beslissen bij gelijkwaardige aanbiedingen. Wanneer u hier waarde aan hecht zéker even navragen.
Beste J.W.M. Frenken,

Het klopt inderdaad dat een aantal aanbieders aan het eind van het jaar contract de welkomstpremie verrekenen. Dit gebeurd ook als je na het jaar overstapt. We raden echter wel aan om bij de eindafrekening goed te kijken of dit bedrag daadwerkelijk is verrekend.

@ H. van Rheenen, wat is precies uw vraag/opmerking? Ik kan deze niet plaatsen in de context van deze discussie.
Badge
Bedankt voor alle reacties op mijn vraag! Voor ons is het nu even nadenken of we snel overstappen of toch nog die veiling afwachten (omdat het aanbod anders misschien ongunstiger zou kunnen worden dan nu?).

We zijn al zeer lang lid van CB. Had er nog niet over gebeld omdat het weekend was.

Ik begrijp het stukje niet zo goed over de overstap-vergoeding. Is dit een bedrag dat de CB krijgt per persoon die via hun vergelijken overstapt? De verschillen zeggen me niets. Ik kan me voorstellen dat de CB er iets voor krijgt, ze leveren tenslotte ook de mogelijkheid om de vergelijking te doen.
- @J.W.M. Frenken De vergelijkingssites, dus ook de Consumentenbond, krijgen per overstap (en meestal ook per jaar daarna zolang de klant blijft zitten) een vergoeding van de energiemaatschappij. Per nieuwe klant via een veiling is de vergoeding een stuk hoger zoals in de tabellen te zien is.

- @M.Nieuwenhuis De opmerking over een confilctsituatie betreft de te maken keuze voor de CB-medewerker tussen: a. een éénjarig contract, b. een meerjarig contract, c. de energieveiling d. te wachten met overstappen tot er misschien een grotere premie wordt uitgezet door een maatschappij.

Verschillende mogelijkheden met afwijkende verdienstmogelijkheden. Ik ben altijd sceptisch wanneer er ergens bonussen vloeien....... Bonussen en (onafhankelijke) adviezen, daar hadden we eerder al meer dan gewenst grote conflicten mee.
Reputatie 1

Bedankt voor alle reacties op mijn vraag! Voor ons is het nu even nadenken of we snel overstappen of toch nog die veiling afwachten (omdat het aanbod anders misschien ongunstiger zou kunnen worden dan nu?).

We zijn al zeer lang lid van CB. Had er nog niet over gebeld omdat het weekend was.

Ik begrijp het stukje niet zo goed over de overstap-vergoeding. Is dit een bedrag dat de CB krijgt per persoon die via hun vergelijken overstapt? De verschillen zeggen me niets. Ik kan me voorstellen dat de CB er iets voor krijgt, ze leveren tenslotte ook de mogelijkheid om de vergelijking te doen.

Geplaatst door J.W.M. Frenken op Feb 7, 2016.
De consumentenbond krijgt inderdaad een vergoeding per persoon die overstapt via onze vergelijker. Dit krijgen andere overstap/vergelijkingsites ook. De tarieven die wij ontvangen via onze vergelijkers kunnen hier worden nagelezen.

Mocht je nog vragen hebben kan je altijd telefonisch contact met ons opnemen. Dit kan via 070 - 445 45 45.

Reageer