Advies of test doorstroomtoestellen?

• 22 November 2018
  • 25 reacties
  • 8086 Bekeken

Onze CV-ketel staat nogal ver van de keuken af, met als gevolg dat we veel water moeten doorspoelen voordat er warm water uit de keukenkraan komt.
Ons werd geadviseerd om een elektrisch doorstroomtoestel in de keuken te monteren, dat zou water besparen. Ik vind hier echter weinig informatie over / ervaringen mee.
Is dit een goed idee? V.w.b. milieu (minder water en minder gas) versus kosten (aanschaf en installatie plus stroomverbruik)?

25 reacties

@E.C.E. Hermans Een doorstromer is voor in de keuken perfect, dit zal je inderdaad in de kosten gaan schelen!

Een doorstromer is een soort waterverwarming die in werking treedt zodra er vraag is naar warm water, als u de kraan aan doet. Het grote voordeel is dat je vrijwel nooit met een overschot aan opgewarmd water zit. Door het kleinere verbruik van energie, bespaar je natuurlijk ook heel wat op je rekening.

Als je dit alleen zou gebruiken voor in de keuken, zal ik het zeker aanschaffen het bespaart je kosten. Zou je dit op grotere schaal willen gebruiken voor bijv ook de badkamer zitten er wel nadelen aan. Een nadeel is dan bijv dat je niet tegelijkertijd kunt douchen en het warme water in de keuken kunt gebruiken. Het warme water zal dan van de douche weggenomen worden of andersom. De doorstromer is dus wat minder praktisch wat het verspreiden van warm water betreft.
Toch is het grote voordeel dat een doorstromer ook positief je energierekening beïnvloed.

Wat betreft kosten is geheel afhankelijk van het type doorstromer je wil en kiest. Zoek eens op google doorstroomtoestel warm water informatie en laat je adviseren of het voor jou rendabel is.
Reputatie 5
Badge +5
@E.C.E. Hermans sorry, geen tijd voor een uitgebreider antwoord, maar in het kort: water besparen weegt niet op tegen investeringen en hoger energiegebruik voor het verwarmen en warm houden (elektrische boiler is minder energiezuinig dan warm water maken met de HR-ketel). Zie ook de info van Milieu Centraal hierover. Zeker als je niet enorm vaak een heel klein beetje warm water uit de keukenkraan nodig hebt is een aparte voorziening in de keuken dus niet aan te raden vanuit milieu- en kostenoogpunt.
Reputatie 7
Badge +6
Kortom , het hangt van je tapgedrag af zoals Peter ook al zegt. Ook het wel of niet hebben van zonnepanelen speelt een rol bij dit onderwerp . Verder is de vraag hoe belangrijk je de tijd vindt dat het duurt tot het tapwater warm is. Bij mij is dat in de keuken ca 15 sec en dat vind ik aanvaardbaar in relatie tot de enkele keer per dag dat we warm water tappen. Onze douche is naast de ketel zodat daar vrijwel direct warm water is. Ook het type ketel speelt een rol . De ene levert veel sneller warm water dan de andere.
Kortom , het hangt van je tapgedrag af zoals Peter ook al zegt. Ook het wel of niet hebben van zonnepanelen speelt een rol bij dit onderwerp . Verder is de vraag hoe belangrijk je de tijd vindt dat het duurt tot het tapwater warm is. Bij mij is dat in de keuken ca 15 sec en dat vind ik aanvaardbaar in relatie tot de enkele keer per dag dat we warm water tappen. Onze douche is naast de ketel zodat daar vrijwel direct warm water is. Ook het type ketel speelt een rol . De ene levert veel sneller warm water dan de andere.
Wat bedoel je met de rol van zonnepanelen? Die hebben we namelijk, maar onvoldoende om helemaal in ons stroomverbruik te voorzien (oud huis, niet genoeg plek).
@Peter van der Wilt , dank voor je reactie! Echter MilieuCentraal heeft het alleen over close in boilers en dat is iets heel anders dan een elektrisch doorstroomtoestel. Die verbruiken veel minder, maar is dat genoeg minder...? Heb je enig idee?
Reputatie 7
Badge +6
Lijkt me duidelijk @E.C.E. Hermans . Op momenten dat er zonnestroom geleverd wordt terwijl het doorstroomtoestel gebruikt wordt , maakt dat het gebruik voordeliger vergeleken met een huis zonder zonnestroom. Uiteraard zitten daar mitsen en maren aan , maar het scheelt wel.
Reputatie 7
Badge +5
Ik vind dit een enorme interessante discussie mede omdat wij nu volgens onze overheid op weg gaan naar een energietransitie. Of dit nu wel nodig is omdat het Groningse gas gaat wegvallen is op zich zelf ook een interessant onderwerp maar daar gaat het nu niet over.

Milieu Centraal heeft natuurlijk een punt maar het is maar net waar jij je prioriteit legt. Als jouw prioriteit puur waterbesparing is dan denk ik dat Milieu Centraal gelijk heeft. Als jouw prioriteit tijd is (hoe lang duurt het voordat ik warm water heb) dan wordt het gelijk van Milieu Centraal al iets minder vanzelfsprekend. Als jouw prioriteit milieu(belasting) is dan heeft Milieu Centraal nog steeds een punt maar dat punt wordt steeds minder omdat energiemaatschappijen natuurlijk in toenemende mate trachten om milieuvriendelijke (groene) energie te produceren. Als jouw prioriteit besparing van energiebelasting (en dat bedoel ik dan fiscaal) is weet dan dat de overheid al van plan is om gas steeds zwaarder te gaan belasten en stroom steeds minder totdat wij allen op elektriciteit zijn overgezet waarna die heffing weer omhoog zal gaan want zo werkt het ook bij de overheid. Voorbeeld: let even op wat er in de naaste toekomst op dit punt met elektrische auto’s gaat gebeuren. Daarbij gevoegd de omstandigheid dat mensen zelf in toenemende mate hun eigen energie gaan opwekken door middel van zonnepanelen. En als je prioriteit energiebesparing is dan heb je zeker een punt want het kost je veel minder energie om snel warm water te hebben. Daarom geef ik @Meladorable ook geheel gelijk met het argument dat je dan nimmer meer zit met een restant opgewarmd water wat je dan niet meer gebruikt maar waarvoor wel energie is gebruikt om die warmte op te wekken.

Je kunt daarbij ook nog overwegen dat mensen steeds vaker overstappen van koken op gas naar koken op elektriciteit, de magnetron en de elektrische oven. Met andere woorden: elektriciteit heeft toch wel de toekomst en de eventuele nadelige milieuaspecten daarvan worden daarbij toch ook minder meegewogen. Ik ben daar zelf ook al over aan het nadenken bijvoorbeeld hoe ik op de beste manier mijn gaskachels vervang. Dat is natuurlijk bezijden deze discussie (maar wel een hele interessante) omdat ik in toenemende mate gebruik van elektrische (bij)verwarming in plaats van gas, ook al omdat elektriciteit ongeveer € 0,20 per kWu kost.

Mijn eigen situatie is als volgt: ik woon in een oud huis waar nog nooit CV in heeft gezeten. Dat mis ik ook niet want als ik dat wil dan kan ik elk vertrek net zo warm stoken als ik dat zelf wil maar dan op een andere manier. In mijn keuken hangt een geiser op gas waarmee ik warm water uit de keukenkraan kan krijgen en ook kan douchen. Omdat ik heb gemerkt dat niet iedereen meer weet wat een geiser is even de volgende uitleg: een geiser is in dit geval niet een natuurverschijnsel in het Yellowstonepark waarbij er allerlei gassen uit de grond opborrelen maar een gasgestookt apparaat waarmee water snel wordt opgewarmd en waarmee je dus warm water kunt tappen alsmede kunt douchen.

Omdat die geiser boven de gootsteen hangt heb ik vrijwel meteen warm water als ik de kraan open draai. Als ik nadien ga douchen in de doucheruimte wat voorheen waarschijnlijk een gangkast is geweest dan duurt het even voordat ik daar warm douchewater heb. Geen punt want daar heb ik me op ingesteld. Ik zet de warme douchekraan open , loop vervolgens naar het vertrek er naast, ga eerst even op de weegschaal staan, stap daar dan weer teleurgesteld van af, pak mijn handdoek en washandje, loop terug naar mijn douche en heb daar dan heerlijk heet water. Ik schat dat dat een dikke 30 seconden duurt.

Mijn mening en conclusie: ik vind het wel een goed idee, zit daar nu zelf ook over na te denken mede voor de tijd dat ik zelf ook van het gas af moet. Een bezwaar kan misschien nog zijn dat het lang, of zelfs nooit meer, duurt om de aanschaf- en installatiekosten terug te verdienen.

Ik heb zelf een keukenboiler geplaatst omdat ik bijna 1,5min water moest laten doorstromen voor het een keertje heet werdt (via mijn intergas op zolder) en al het hete water in de leiding staat vervolgens af te koelen voor een halve liter heet water in de pan.
Mijn gas verbruik is sinds ik een close-in heb gehalveerd en mijn elektra rekening nauwelijks omhoog.

Wat ik wel mis is een goede vergelijkings test van de Consumentenbond voor Close-in boilers en Doorstroom-boilers.
Ik vermoed dat mijn inmiddels 10 jaar oude close-in (begonnen met een 2e handsje) inmiddels 2x zo veel zou kunnen gebruiken als een moderne variant.  Ik zou zeker niet meer terug willen voor al die keren dat ik kort en snel heet water wil pakken en dit op Elektra gedaan wordt nu ipv op gas met behoorlijk water en leidingverlies (+20m)

Reputatie 7
Badge +6

Voor grote hoeveelheden warm water gebruiken we de combiketel . Voor kleine beetjes is mijns inziens zowel in aanschaf als gebruik de losse waterkoker meestal een goed alternatief  . Daar hebben wij voor gekozen . Het hangt natuurlijk ook af van wat we het belangrijkst vinden . Comfort of besparing van kosten . Alle oplossingen hebben voordelen en nadelen . 

Reputatie 4
Badge +3

Doorstroomtoestellen hebben wel nadelen, zoals het eventueel aanpassen van de meterkast en een beperkte warmwater flow die ze kunnen realiseren. Toch heb ik er wel oren naar, omdat ze een stap vormen naar een all-electric woning, dus zonder gas. Het is één van de mogelijkheden om de overcapaciteit aan elektrische energie, afkomstig van zonnepanelen te benutten.

Zeer actuele vraag voor mij:
zijn doorstroomtoestellen het kopen waard?

Ik wil een doorstroomtoestel onder in het keukenkastje plaatsen, hoofdzakelijk voor de afwas. Belangrijk is dat het water heet genoeg is (50 graden). 2 à 3 liter water van deze temperatuur per minuut is prima.

Ik heb wat toestellen gevonden maar heb geen idee, door ontbrekende informatie van de fabrikant, of het wat is.
- Wahlbach doorstromer 10 kW
- Stiebel Eltron DCE 11/13 Elektrische Doorstromer
- Clage elektrische doorstroomboiler

Het zou fijn zijn als de Consumentenbond dit soort producten zou testen.

Voor de goede orde: deze doorstromers zijn geen boilers, hebben geen voorraadvat waar 24/7 water warm gehouden wordt. Het zijn geisers op stroom.

En ook voor de goede orde, mijn stroomvoorziening in de keuken is op orde: ik heb 3 fase (400 volt) beschikbaar, afgezekerd met 35 ampère. Dus dik in orde.

Reputatie 6
Badge +3

Dergelijke producten hoeft, wat mij betreft, niet te testen. Doorstromers van ongeveer 10kW kosten gewoon te veel stroom voor de gemiddelde consument. Die trekken ongeveer (afhankelijk van welke je kiest) een stroom van 3 x 16 A. Als je dan een aansluiting hebt van 3 x 25 A heb je niet veel meer over. Met de 3 x 35 A aansluiting van Bernd kan dat natuurlijk wel, maar die aansluiting kost €800 per jaar extra aan vastrecht. Als er dan ook nog een elektrische auto geladen moet worden en elektrisch gekookt ben je  zo op 3 x 63 A aansluiting. Die kost nog eens €1000 extra.

Een advies aan Bernd: doe maar rustig aan met je  stroom.

Reputatie 5
Badge +5

Zeer actuele vraag voor mij:
zijn doorstroomtoestellen het kopen waard?

Ik wil een doorstroomtoestel onder in het keukenkastje plaatsen, hoofdzakelijk voor de afwas. Belangrijk is dat het water heet genoeg is (50 graden). 2 à 3 liter water van deze temperatuur per minuut is prima.

En ook voor de goede orde, mijn stroomvoorziening in de keuken is op orde: ik heb 3 fase (400 volt) beschikbaar, afgezekerd met 35 ampère. Dus dik in orde.

Ha Bernd,

Ik heb sinds oktober jl. een Tronic 5000, in te stellen op 15/18 kWh, aangeschaft om te douchen met 6 liter/minuut. Hij koste 515 euro en is gezekerd op 3 fase 20A. Ik zou nog naar een 25A zekering kunnen, maar dit bleek voldoende. Hij staat ingesteld op stand 15 kWh. Ik heb verder geen grootverbruikers, die gelijktijdig stroom vragen. Bij mij staat deze doorstromer afgesteld op 41,5 graden (onze douche temperatuur zonder bijmengen van koud water) en bij de wasbakken zijn de kranen begrensd naar 3 liter/minuut. Voor mij hoeft een wasbak niet snel vol te lopen. De Tronic hangt op zolder naast de inmiddels werkeloze CV ketel. Ìk heb wat warmteverlies, doordat de afstand douche doorstromer wat langer is. Door deze doorstromer ben ik overigens van het gas af. Ik verbruikte nog zo'n 75 m3/jaar voor ww. De 3 fase grondkabel heb ik zelf aangelegd via de bestaande koof in huis. Ook de waterleidingen heb ik eenvoudig met knelkoppelingen kunnen aansluiten. Montage instructie volgen was simpel.

Het verbruik, gemeten over 2 maanden, is vrij simpel en eenduidig. Per minuut verbruikt de doorstromer voor de douche (6 liter/minuut) 250 watt/minuut om het water te verwarmen naar 41,5 graden (display). 4 minuten douchen kost mij dus 1 kWh en mijn kids (die zijn niet begrensd) douchen zo'n 10-15 minuten. Is dus max 3,75 kWh/keer. Anders gezegd: 6 liter water verwarmen kost dus 0,25 kWh op de stand, onze douche temperatuur, zoals ik hem heb ingesteld.  Mijn ‘wasbak kranen’ verbruiken de helft, daar die begrensd zijn op ongeveer 3 liter ww/minuut.

Ik ben heel tevreden over deze doorstromer. Nog geen (technische) problemen mee gehad, onderhoudsarm en blij dat ik geen energie verbruik als ik geen ww nodig heb. Geen stilstandsverlies. Ik verwacht dat de douche temperatuur gevoelsmatig in de zomer nog iets omlaag kan.

@RonaldD , kijk, aan zo'n reactie heb ik wat.
Om de afwas te doen lijkt mij 41 graden wat weinig. Is dit apparaat zo in te stellen dat het water 55 graden wordt (met waarschijnlijk maar 2 liter per minuut)?

Reputatie 7
Badge +7

Iets van 250W geeft na 4 minuten niet 1 kWh maar 250Wminuten. 

1 kWh is 1000 Wh is 60000 Wminuten.

Reputatie 5
Badge +5

@RonaldD , kijk, aan zo'n reactie heb ik wat.
Om de afwas te doen lijkt mij 41 graden wat weinig. Is dit apparaat zo in te stellen dat het water 55 graden wordt (met waarschijnlijk maar 2 liter per minuut)?

Ja het klopt dat 41 grd te koud is om af te wassen. De Tronic is instelbaar tot 60 graden. Ik heb hem echter niet maximaal gezekerd, volgens het boekje. Per abuis heb ik een te zware gekocht. Maar goed, hij functioneert met een 3 fase 20A zekering. Ik heb overcapaciteit van mijn zonnepanelen en iedere 1000 watt die ik verbruik kost mij de terugleververgoeding a 7ct/1000W. Goedkoper kan ik niet. In mijn reactie heb ik slechts willen aangeven dat 4 minuten douchen mij slechts 1000 watt/1 kW kost. Kids verbruiken wat meer, maar ik laat dat zo. Ik ben echt blij dat ik geen boiler/apparatuur met stand-by verbruik heb aangeschaft. Ik reken op een gemiddeld verbruik van 1000 W/dag met deze doorstromer.

Reputatie 7
Badge +7

Een koffiezetapparaat van 1200W van €60 kost eenmalig 5ct/W. Daarna kosten de Watts niets meer. 

Iets heeft Watts, iets levert geen Watts. Een fabrikant kan een apparaat leveren dat Watts heeft. Een lamp heeft 7 Watt maar levert geen 7 Watt. Een Watt is niet iets dat je kan verbruiken.

Een geparkeerde Harley Davidson heeft veel kracht maar levert nog niks.

Een paard in de wei heeft 1 paardekracht maar levert nog niks.

Energie is iets dat bij iemand 7ct/1000Wh kan kosten maar niet per 1000W.

Dat is als het nog belangrijk gevonden wordt om dingen op een consumentenforum correct te zeggen. We hebben deze dingen toch allemaal op de middelbare school moeten leren? 1000W/dag schrijven in je proefwerk was bij ons een garantie voor zakken voor je eindexamen.

Reputatie 6
Badge +3

@Jan 

Ik vind dat niet geheel passend in dit topic.

Ik bestrijd ook dat dit iedereen op de middelbaren school heeft geleerd en dat nog moet kennen. Ik kan je van heel vroeger nog een anekdote vertellen over mijn eerste werkgever in een technisch bedrijf. Die was ook goed in de war met deze materie en die ging mij vertellen dat ik het fout had. Moest maar ja knikken, omdat het mijn baas was. Het is gewoon moeilijke materie ook voor Beta georiënteerde mensen. Zolang wij begrijpen wat ze bedoelen is het toch gewoon goed.

Maak maar een apart topic aan om het duidelijk te maken. Dat is moeilijk zat.

Ik bestrijd ook dat dit iedereen op de middelbaren school heeft geleerd en dat nog moet kennen.

Natuurlijk hoeft niet iedereen dat te kennen, maar wie zelfs de basisbegrippen niet beheerst zou in discussies afzijdig moeten houden qua berekeningen.

Reputatie 5
Badge +6

Ik zie dat dit Topic nog steeds actief is.

Alle "rekenmeesters” in het Forum hebben voormij allemaal gelijk!

(handafwasmiddel werkt overigens maximaal bij 55 graden)

Elec.Doorstroomtoestellen 3-fase voor onder keukenkastje is voor de huis,tuin en keuken installaties geen optie; tenzij er natuurlijk geen andere warmtebron\wisselaar aanwezig is of toegepast kan worden.

De stilstand verliezen van de ketel naar het keukentappunt is het volume per meter waterleiding.

Praktijkvoorbeeld: Voor de meerekenaars: ketel op zolder circa 12meter ww-leiding 

ww tappunt openen:  1à2 sec. ketel opstartijd en circa 1 sec. per meter opwarmtijd; bij 12m is ongeveer 12/15sec. wachttijd zal ongeveer 2L water volume zijn voor dat de 60/65graden bereikt is.

Als er periodiek getapt wordt in de keuken en kleine hoeveelheden zijn er per keer à 0,30 leidingverliezen.

De optie voor Elec. doorstroomtoestel is in dit voorbeeld niet van toepassing.

Om in deze situatie de tap wachttijd te verkorten kan een Hot Fill boiler 230V b.v. 5L geinstalleerd worden.

Deze investering compenseert de leidingverliezen niet maar geeft wel meer tapcomfoor.

Het verbruik van de Hot Fill in de eco-stand die gevoed met ww van de ketel is dan zo laag mogelijk.

Zorg wel dat deze op min. 60graden is afgesteld.

De warmte verliezen naar badkamer zijn meestal te verwaarlozen omdat daar vaak langere tijd getapt of gedouched wordt.

Er zijn nog vele andere voorbeelden maar die laat ik graag aan de vaste Rekenmeesters van dit forum over.

( ik heb geen rekening gehouden met elc. en gas prijzen maar Comfoort is ook een beetje luxe en dat kost nu eenmaal geld).

Ik hoop dat ik voor de forumleden in de voorbeeld situatie iets met deze bijdrage heb kunnen betekenen.

Reputatie 6
Badge +3

Laat ik nou net vorig jaar zo'n hotfill boiler van van 5 liter in mijn keuken laten installeren. Eerder klopte die ruim 2 liter niet warm genoeg water en ellenlang wachten op dat warm water wel.

Grote voordeel het comfort en onbeperkt warm water voor kinderbadjes etc. Grote nadeel: er wordt nu toch wel meer warm water gebruikt. Al was het alleen maar voor handenwassen. De grote reden dat we hiervoor gingen was dat de leiding gebruikt moest blijven worden ivm Legionella gevaar van het warme water. Een gewone 10 liter close in boiler kon daardoor niet. En verwijderen van de leiding was te veel werk. Dan zou er een vloer in de badkamer gesloopt moeten worden op een rare plek.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb een combi cv-ketel met een boiler die het water continu op temperatuur houdt. Ik begrijp dat dit duurder is dan een doorstroomapparaat op elektriciteit. Om warm water te tappen in de keuken is de leiding ongeveer 5 meter lang. Ongeveer 1 liter water moet er komen eerdat er warm genoeg water komt. Uit de kraan kan daarna 10 liter warm water per minuut stromen van 60°. Ik zeg kan, want hij staat lager afgesteld. Die 1 liter water wordt steeds in een kan opgevangen en later gebruikt in het huishouden. Dit is meestal maar een keer per dag.

Ik moet ook mijn huis verwarmen in de winter. Dus die 5 meter leiding van de boiler naar de keuken is voor mij een stukje verwarmen van het huis. Voor mij is het dus geen verloren warmte. Om die reden heb ik dus geen doorstroom apparaat genomen in de keuken. We hebben ook een ouderwetse ketel vol met water op de kachel staan. Daar pakken we altijd ons gratis warm water van voor de afwas en schoonmaak en zo. Als we straks van het gas afgaan zal er wel een doorstroomapparaat komen. 

Reputatie 5
Badge +6

Goed bezig Jan, terug naar Basic is er natuurlijk heel veel te besparen en in deze tijd van luxe en overvloed waarbij b.v. onder een stromende warmwaterkraan wordt afgewassen is voorbij.

Helaas betrap ik mij er ook soms op. Ook het (afgekoelde) restje theewater uit de waterkoker kan prima gebruikt worden om je tanden te poetsen. Terug naar de groene zeep enz.

In het huidige digitale leefklimaat en de consumptie maatschappij worden de kosten niet direkt in je portemonnee gevoeld. De jongeren kijken je dan raar aan, als je vraagt om het licht uit te doen in de ruimte waar niemand aanwezig is.

Met de gaspenningen die héél lang geleden bij de waterstoker gekocht werden werd je wel gelijk met de kosten geconfronteerd. En de oude elec.meters met draaischijf op topsnelheid lieten wel zien dat er veel verbruik was.

Terug naar de huidige tijd.

Met een zelf gemaakte zonnecollector (water) kan je ook best wel gratis energie verkrijgen maar je ben dan wel de stoker van je eigen ketelhuis en warm waterbufferen in een voorraadvat heeft bij tapwater natuurlijk altijd naverwarming nodig met de nodige waterzijdige beveiligingen!!

Ook vandaag Z-Holland buitentemp. 6 graden meet ik op zwarte opervlakten in mijn tuin 59 graden en die warmte kost niets.

Je moet ook niet opnieuw uitvinden wat een ander al voor je heeft gedaan.

Warmte terugwinsystemen zijn allang uitgevonden met de nodige (dure)regeltechniek.

Maar zelf lekker knutselen met een klein beetje technische kennis geeft proefondervindelijk wel voldoening als je daar resultaat mee kan boeken en elke cent is er één.

Bij de Eneco rekenen ze ook met 6cijfers achter de komma en resultaat is dan te vinden op de jaarnota.

Ik ga nu wel afdwalen van dit Topic.

Ook voor degenen die er niets mee kunnen hoop ik dat ik wel wat leestof heb bijgedragen. :tools:

Helaas betrap ik mij er ook soms op. Ook het (afgekoelde) restje theewater uit de waterkoker kan prima gebruikt worden om je tanden te poetsen. Terug naar de groene zeep enz.

Ik doe ook soms dingen waarvan ik me afvraag of dat wel zo effectief is.
De kunst is om op de zaken te besparen waar je veel effect kunt bereiken en niet je tijd te besteden aan dingen waarvoor je weliswaar veel moeite doet maar die nauwelijks effect sorteren.

Reputatie 5
Badge +6

Ik doe ook soms dingen waarvan ik me afvraag of dat wel zo effectief is.
De kunst is om op de zaken te besparen waar je veel effect kunt bereiken en niet je tijd te besteden aan dingen waarvoor je weliswaar veel moeite doet maar die nauwelijks effect sorteren.

Ik begrijp dat je het water wil koel blazen en dat kost inderdaad veel moeite:joy:

Gewoon laten afkoelen gaat vanzelf kost geen enkele moeite:wink:

Ander woord voor “quote op elk Topic: Mieren…s.:mortar_board:

Reageer