Adviesvraag: hoe werk ik mijn laatstse 125 m3 gas verbruik, het meest economisch, weg?

• 1 October 2021
  • 0 reacties
  • 74 Bekeken

Badge +1

Hallo,

Ik worstel met het wegwerken van 125 m3/jaar gas, zodat ik de aansluiting eventueel kan laten afsluiten.  Laatste loodjes zeg maar. Besparing is dan 205 euro aan leveringskosten. Situatie is als volgt:

• hoekhuis - redelijk geïsoleerd -3 persoonshuishouden
  • pelletkachel (verbruik 500 kg/jaar)
  • Brink hete lucht installatie
  • 3 airco's /verwarming op meest noodzakelijke kamers
  • overcapaciteit zonnepanelen 1000-1250 kw/jaar
  • HR ketel 15 jaar oud
  • waterverbruik 75 m3/jaar
  • douche gedrag: 3 x 20 minuten/week a 0,25 m3 gas met een 6l/min douchekop
  • huidige energienota/jaar (eindafrekening): 35 euro
  • verzwaren zekeringkast (2 naar 3 fase) gaat 233 euro excl aanleg leidingen. Los van of het kan met mijn huidige zekeringenkast. Leveringskosten blijven nadien gelijk.

Recent een offerte voor een boiler 120 liter gekregen. Die 53,3 w warmteverlies heeft = 466 kw/jaar standby verbruik. Rest er nog 5-700 kw/jaar voor verwarmen van (douche) water. Ben bang dat dat niet genoeg is. Doorstroomketels/ elektrische CV ed. kunnen nog niet, vanwege 2 fase aansluiting. Ik overweeg een aantal zaken:

1. Niets doen, totdat ik moet als bv. CV ketel de geest geeft
  2. Een nog zuinigere CV ketel zonder comfortfunctie, gasaansluiting behouden
  3. Warmtepomp …..voor mogelijk heteluchtverwarming en warm water
  4. Simpele boiler (tijdsschakelaars worden afgeraden?). Zonder standby verbruik?
  5. toch stiekem een windmolen plaatsen (-:
  6. Stoppen met dit nutteloze denkproces, omdat alle investeringen vele malen meer kosten dan het ooit zal opleveren.

De huidige energieverhogingen en energietransitie stimuleren bij mij 2 bewegingen. Bezuinigen en de drang om niet meer te willen betalen voor dienstverleningen en/of heffingen die hoger zijn, dan het eigenlijke product waar het om gaat.

Wie heeft een/het gouden idee of expertise, hoe ik in theorie 0 op de meter kan krijgen, zowel qua elektriciteit en gasverbruik, met minimale TVT?.

0 reacties

Geen reactie

Reageer