All-electric warmtepomp

• 3 January 2022
  • 34 reacties
  • 1723 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi,

Ik heb een huis uit 2012 en het is goed geisoleerd (vloer-, muur- en dakisolatie, vloerverwarming BG, HR++ glas, etc). Op mijn dak liggen 16 zonnepanelen met een SolarEdge omvormer op zolder. Ik heb in de woonkamer 2 Daikin Airco's waarmee ik ook kan verwarmen. Ik heb alles geautomatiseerd met mijn Loxone Smart Home systeem en het werkt als een zonnetje. Ik heb een Intergaz HR Ketel op zolder die wordt gevoed met warm water (50 graden) vanuit een Warmte Ventilatiepomp van Inventum. Ik verbruik met de huidige installatie zo'n 650 m3 gas per jaar (airco's zijn nog relatief nieuw, nog geen ervaringscijfers). Ik kook op een inductie kookplaat.

Ik wil eigenlijk wel van het gas af en een all-elektric warmtepomp aanschaffen. Ik heb het artikel over warmtepompen gelezen en de video bekeken. Veel daarvan wist ik al. 

Voorwaarde voor mij is dat de all-elektric warmtepomp te regelen moet zijn via mijn Loxone systeem. Ik stuur nu de HR ketel aan via het Opentherm protocol (KNX-OT box). Dat hoeft niet per se weer zo maar het moet wel te integreren zijn.

Vragen:

• Welke all-elektric warmtepomp is het geschikst.
  • In de video wordt een Qubiz Register genoemd maar ik zie er verder geen verwijzing naar in het artikel. Wat is dat en waar vind ik dat?
  • Hoe vind ik een betrouwbare installateur?

34 reacties

Reputatie 7
Badge +5

wat zou je actief willen regelen aan een warmtepomp? die stel je 1 keer in en dan is het klaar, ik heb nog nooit een instelling van mijn Nibe WP aan hoeven passen. ik lees ‘m wel uit om zo zicht te hebben op verbruik. Nibe heeft nibeuplink, een website waar alles verzameld wordt en die heeft ook een api beschikbaar. ik ben nu aan het overstappen naar modbus, dat blijft lokaal en kun je ook settings mee aanpassen, als je dat zou willen

Reputatie 6
Badge +3

@PaulSinnema De zoekterm is "qbis register” niet qubiz. Een all-electric wp wordt volgens mij pas interessant bij lage aanvoertemperaturen, maar dat wist je vermoedelijk al, net zoals dat de warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen een aandachtspunt is.  Verder weet je  dat een grotere flow in het cv- systeem aanbevolen wordt (grotere leidingdiameters).

Belangrijke vraag voor de dimensionering: Hoeveel verbruikt en levert de huidige ventilatiewarmtepomp?
Wil je deze trouwens houden? - Een integratie met een all-electric wp is waarschijnlijk wat exotisch., zeker i.c.m. de eis "LOXONE” en KNX?

Een aanbeveling voor een merk/type warmtepomp is op dit moment misschien een beetje vroeg.

Reputatie 1
Badge

wat zou je actief willen regelen aan een warmtepomp? die stel je 1 keer in en dan is het klaar, ik heb nog nooit een instelling van mijn Nibe WP aan hoeven passen. ik lees ‘m wel uit om zo zicht te hebben op verbruik. Nibe heeft nibeuplink, een website waar alles verzameld wordt en die heeft ook een api beschikbaar. ik ben nu aan het overstappen naar modbus, dat blijft lokaal en kun je ook settings mee aanpassen, als je dat zou willen

Dank voor je reactie.

Mijn Loxone systeem beheert o.m. alle koel-/verwarmingsonderdelen in mijn huis. Het is een slim zelflerend systeem. Het weet in welke situatie mijn huis zich bevind (er is wel/niet iemand thuis, er is een feestje, er staat een raam/deur open, er is iemand in een ruimte, etc.) en reageert daarop voor o.m. de verwarming. Zaak is dus dat het wel aan te sturen is door het smart home systeem (Loxone).

Reputatie 1
Badge

@PaulSinnema De zoekterm is "qbis register” niet qubiz. Een all-electric wp wordt volgens mij pas interessant bij lage aanvoertemperaturen, maar dat wist je vermoedelijk al, net zoals dat de warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen een aandachtspunt is.  Verder weet je  dat een grotere flow in het cv- systeem aanbevolen wordt (grotere leidingdiameters).

Belangrijke vraag voor de dimensionering: Hoeveel verbruikt en levert de huidige ventilatiewarmtepomp?
Wil je deze trouwens houden? - Een integratie met een all-electric wp is waarschijnlijk wat exotisch., zeker i.c.m. de eis "LOXONE” en KNX?

Een aanbeveling voor een merk/type warmtepomp is op dit moment misschien een beetje vroeg.

Nee, de ventilatie warmtepomp hoeft niet te blijven. Het is een stroomvreter. Hij verbruikt in zijn eentje al zo’n 2000 KwH per jaar. Da's best veel voor het verwarmen van een boiler van 50 liter. Het heette destijds een WTW unit (Warmte Terug Win unit). Mooi woord voor een niet super efficient apparaat.

Dat van die grotere diameter wist ik niet. Dat zou nog wel eens een dealbreaker kunnen zijn. De vloerverwarming staat ingesteld op 35 graden max. In de badkamer is ook vloerverwarming aanwezig.

Loxone beweert met elke warmtepomp om te kunnen gaan dus het lijkt me dat dit op zich geen issue zou moeten zijn maar ik hoor graag van experts of dat echt niet gaat. Het zou het verwarmingsysteem wel verarmen dus daar ben ik wel kien op.

Ah, daarom vond ik niks, qbis, ik ga nog een keer zoeken.

Reputatie 7
Badge +5

een wp werkt met lage temperaturen. de invloed van warmer of kouder duurt lang. je gaat dus niet een wp per moment van de dag regelen. 

en ik zou beginnen met dimensionering, die loxone komt wel en gaat toch niet veel uithalen. en voor dat begin hoort natuurlijk je isolatie checken en evt optimaliseren

Reputatie 1
Badge

een wp werkt met lage temperaturen. de invloed van warmer of kouder duurt lang. je gaat dus niet een wp per moment van de dag regelen. 

en ik zou beginnen met dimensionering, die loxone komt wel en gaat toch niet veel uithalen. en voor dat begin hoort natuurlijk je isolatie checken en evt optimaliseren

Ik denk eerlijk gezegd dat ik de WP ook hoofdzakelijk nodig zal hebben voor warm tapwater. Verwarming wordt denk ik bijzaak. In de woonkamer heb ik al 2 air-to-air warmtepompen en die maken het zeer aangenaam. Wel jammer dat de vloer nu relatief koud blijft.

Reputatie 6
Badge +3

@PaulSinnemaNog een aandachtspunt: Je hebt waarschijnlijk nu een bijmengende HT-vloerverwarmingsverdeler. Als je deze niet kan “ombouwen” tot een (pomploze) LT-verdeler moet je deze ook vervangen.

Wat is de reden dat de Inventum "warmtewinner” water van 50 °C moet maken?
50 °C is niet echt optimaal voor een wp (zie ook de 2000 kWh)

Reputatie 1
Badge

Nibe heeft nibeuplink, een website waar alles verzameld wordt en die heeft ook een api beschikbaar. ik ben nu aan het overstappen naar modbus, dat blijft lokaal en kun je ook settings mee aanpassen, als je dat zou willen

Ik heb ook niet zo'n behoeft aan 1 of andere cloud oplossing. Loxone kan ook Modbus aan. Dat zou prima zijn. Ik hoor graag of dat je lukt.

Reputatie 7
Badge +5

dan sluit je de vloerverwarming toch ook aan op de wp?! met de aanpassingen die darkfiber aangeeft, heeft ie ook wat doen 😉

Reputatie 1
Badge

dan sluit je de vloerverwarming toch ook aan op de wp?! met de aanpassingen die darkfiber aangeeft, heeft ie ook wat doen 😉

Als er een WP komt ga ik dat ook zeker doen. Je kunt in Loxone aangeven welke warmtebron duur/goedkoop is. Het systeem kiest dan voor goedkoop waar het kan en dat is dus niet gas op dit moment. Daardoor blijft nu de vloer relatief koud maar ik bespaar enorm op gas.

Reputatie 1
Badge

Nog even. Daikin heeft ook een warmtepomp die tot 70 graden levert en schijnt ook A+++ te zijn. Dat zou op zich een prima oplossing zijn, toch?

Reputatie 7
Badge +5

ik heb het idee dat je je teveel laat leiden door gadgets 😉 het blijft zo een samenraapsel vvan oplossingen en dan vraag ik me af of dat de beste oplossing is. ik heb een hybride oplossing, ketel voor heet water en bijverwarmen als het heel koud is, het aandeel gas in mijn energiekosten is minimaal, en ik hoef niks te regelen, dat doet de nibe allemaal

Reputatie 6
Badge +3

Nog even. Daikin heeft ook een warmtepomp die tot 70 graden levert en schijnt ook A+++ te zijn. Dat zou op zich een prima oplossing zijn, toch?

Als je de warmtepomp vooral wil gebruiken om (sanitair) warmwater van hoge temperatuur te maken (70°C is wel zeer hoog) dan reken maar op een verhoudingsgewijs zeer hoge elektra rekening, A+++ of niet. Wat de A+++ label ook mag betekenen, de natuurkunde (lage COP) kan je niet omzeilen.

Domotica kan je in dit geval bij het verbeteren van de efficiency maar heel beperkt helpen is mijn mening.

Ik heb voor €149,90 een elektrische boiler gekocht van 100 liter. Die laat ik 's nachts met een tijdschakelklok op goedkope nachtstroom opwarmen. Ik dacht tot 80°C. Voor ons huishouden hebben we dan alle warm water dat nodig is. En als er visite komt douchen is er ook nog genoeg.

Is dat niet veel goedkoper dan je warm water maken met zo'n All-electric warmtepomp?

Trouwens elektrisch verwarmen kan nooit van z'n leven van groene stroom komen want die is in zijn totaliteit allang verkocht aan die grote datacentra zoals in Zeewolde. Wat er overblijft kan dus alleen komen van die vervuilende gas- en kolencentrales. Trouwens België heeft vandaag verklaard dat gas voor hun ook groen is.

Reputatie 7
Badge +5

iets elektrisch verwarmen is de minst efficiente manier, een warmtepomp kan dat een factor 3-5 efficienter. Daarnaast is het verschil tussen dag en nachtstroom minimaal. De kostprijs van de boiler daarintegen is veel lager, dus die berekening moet ie maken.

Dat stuk over groene stroom is natuurlijk niet waar zonder feiten. Als ik een groen contract afsluit krijg ik ook groene stroom, volgens mij. Maar ik laat me graag overtuigen met feiten :wink:

Trouwens elektrisch verwarmen kan nooit van z'n leven van groene stroom komen want die is in zijn totaliteit allang verkocht aan die grote datacentra zoals in Zeewolde.

Je doet alsof je niet weet dat mensen ook zelf groene stroom opwekken. Wij doen het al 7 jaar. Het zijn die platte dingen die bij ons op het dak liggen. Die noemen ze zonnepanelen.

Reputatie 1
Badge

Ik heb voor €149,90 een elektrische boiler gekocht van 100 liter. Die laat ik 's nachts met een tijdschakelklok op goedkope nachtstroom opwarmen. Ik dacht tot 80°C. Voor ons huishouden hebben we dan alle warm water dat nodig is. En als er visite komt douchen is er ook nog genoeg.

Is dat niet veel goedkoper dan je warm water maken met zo'n All-electric warmtepomp?

Trouwens elektrisch verwarmen kan nooit van z'n leven van groene stroom komen want die is in zijn totaliteit allang verkocht aan die grote datacentra zoals in Zeewolde. Wat er overblijft kan dus alleen komen van die vervuilende gas- en kolencentrales. Trouwens België heeft vandaag verklaard dat gas voor hun ook groen is.

@Jan Een boiler is geen optie. Op korte termijn is het misschien goedkoper maar op de langere termijn niet efficient en zeker niet duurzaam. Mijn plannen zijn duurzaam en voor de langere termijn (10 - 20 jaar).

@Allen: De discussie gaat in de verkeerde richting. Ik heb al besloten om duurzaam te zijn en daar gaan ook mijn vragen over. Bijdragen zoals die van @Darkfiber en @E.B.F. Stroeve zijn constructief en helpen me verder. Graag zo houden a.u.b.

Het klopt helemaal wat @EBF Stroeve zegt dat elektrisch verwarmen niet efficient is. Een kolen- of een gascentrale wekt stroom op via een stoomketel en generator en met die stroom ga je weer water verwarmen. Door het warmteverlies en transport is het energierendemnent een stuk lager dan het water rechtstreeks met water verwarmen.  

Het rendement wordt weer een stuk verbeterd als je het water elektrisch verwarmt met een element dat in het water zit. Het warmteverleis wordt dan veel beperkt. Dat zijn die elektrsche waterkokers, Quookers, close-in en elektrische boilers. De efficiëntie is daar zo verbeterd dat die dingen in prijs concureren met water verwarmen op gas. Daarom bestaan die elektrische waterkokers nog steeds en worden ze niet in de ban gedaan. 

Daar komt bij dat de politiek de gasprijs flink omhoog laat gaan en de prijs van elektriciteit juist omlaag om de mensen te stimuleren dat zij van het gas afgaan. Dat maakt elektrisch verwarmen weer goedkoper ten opozichte van gas.

Als je zonnepanelen hebt kun je uiteraard overdag je waterboiler laten verwarmen met elektriciteit van die zonnepanelen. Maar niet iedereen heeft zonnepanelen. Om alleen daarvoor zonnepanelen aan te schaffen wordt wel een dure grap. 

Er was ook slechts de vraag gesteld of een elektrische boiler op goedkope nachtstroom niet veel goedkoper is dan met een all-electric warmtepomp. Ik zie daar nog geen bruikbaar antwoord op. 

Het is op tv geweest en bevestigt door de minister zelf dat alle in Nederland opgewekte groene stroom van de windmolen- en zonnepanelenparken opgaat aan inmiddels als een stuk of zes grote datacentra van Google, Microsoft en Facebook aanstaande. Het is een droom om nog te geloven dat je van je energiemaatschappij groene stroom krijgt want die gaat niet naar jou. Het zonnepanelenpark dat ze hier in Midden-Brabant hebben gebouwd stond zes weken na de oplevering al in de fik en ligt stil.

Het rendement wordt weer een stuk verbeterd als je het water elektrisch verwarmt met een element dat in het water zit. Dat zijn die elektrsche waterkokers, Quookers en close-in en elektrische boilers. De efficientie is zo daar zo verbeterd...

Jan waar haal je dit in hemelsnaam vandaan? Het is onzin.
Verwarmen met zo'n element is precies wat bedoeld wordt met INefficiënt verwarmen.

Om alleen daarvoor zonnepanelen aan te schaffen wordt wel een dure grap. 

Er was ook slechts de vraag gesteld of een elektrische boiler op goedkope nachtstroom niet veel goedkoper is dan met een all-electric warmtepomp. Ik zie daar nog geen bruikbaar antwoord op.

Het antwoord is “nee”.

En zolang de salderingsregeling bestaat is stroom uit zonnepanelen voor particulieren de allergoedkoopte vorm van stroom. Dat was al zo vóór de prijsstijgingen maar sinds de prijsstijgingen is het verschil extreem. Iedereen die plaats op zijn dak heeft en geen panelen legt is een dief van zijn eigen portemonnee. Je moet alleen de investering kunnen doen.

Reputatie 1
Badge

Mensen, de discussie gaat alle kanten op en geeft geen antwoord meer op mijn originele vragen. Ik zal de nog niet beantwoorde vragen nog een keer herhalen:

• Welke all-elektric warmtepomp is het geschikst.
  • Hoe vind ik een betrouwbare installateur?

De tweede vraag lijkt me het belangrijkste. Als ik voor alle zaken een betrouwbare en beschikbare installateur wist investeerde ik ook veel meer in mijn huis.
Vraag eens rond bij de leveranciers van de dingen die je al hebt. Die wijzen vast ergens naar toe. Maar ga dan niet af op één aanbeveling natuurlijk. Vraag rond bij vrienden en kennissen. Kijk in de straten om je heen waar je ziet dat er geïnvesteerd is in huizen en bel aan.  Misschien zijn er wel verenigingen, stichtingen of andere (bewoners)clubjes in jouw omgeving die zich met verduurzaming bezighouden.

Badge +5

@PaulSinnema We hebben helaas alleen info over hybride warmtepompen. Voor het vinden van een  installateur verwijzen wij naar erkende InstallQ installateurs, zie bijvoorbeeld https://echteinstallateur.nl/. Misschien heb je hier iets aan. 

Reputatie 6
Badge +3

@PaulSinnemaAls je de verwarmingsondersteunende Inventum ventilatiewarmtepomp er uit gooit kan je op deze plek misschien een compacte Atlantic Explorer, Buva, Hewalex o.id. voor sww plaatsen.
Tenminste als je alleen een (simpele) oplossing voor warmwater zoekt is dit een optie.

Natuurlijk heb je dan meer gas voor je verwarming nodig - met de eerder door jou genoemde 2000 kWh en een sCOP van geschat! 2,5 zou je ongeveer! 500 m³ extra gasverbruik voor cv krijgen.

De warmtepompboiler van meestal ca. 200l heeft natuurlijk extra boilerverliezen,
reken maar op ca. 400-450 kWh/jaar warmteverlies, elektrisch is dit msschien ca. 175 kWh/jaar.

Wat je voor het warmwater moet rekenen is vanzelfsprekend heel individueel en van het verbruikspatroon afhankelijk.

YMMV

Reputatie 1
Badge

@PaulSinnema

Natuurlijk heb je dan meer gas voor je verwarming nodig - met de eerder door jou genoemde 2000 kWh en een sCOP van geschat! 2,5 zou je ongeveer! 500 m³ extra gasverbruik voor cv krijgen.

Ik ben niet op zoek naar alleen een warmwater oplossing. Het moet een systeem zijin dat zowel warm tapwater als verwarming kan leveren. Ik heb ondertussen de Diakin Altherma 3 ontdekt. Die is er in een LT en HT versie. Ik vind de HT zeer aantrekkelijk maar ook prijzig (8000+ Euro, ex installatie).

Reageer