All-electric warmtepomp

• 3 January 2022
  • 34 reacties
  • 1712 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi,

Ik heb een huis uit 2012 en het is goed geisoleerd (vloer-, muur- en dakisolatie, vloerverwarming BG, HR++ glas, etc). Op mijn dak liggen 16 zonnepanelen met een SolarEdge omvormer op zolder. Ik heb in de woonkamer 2 Daikin Airco's waarmee ik ook kan verwarmen. Ik heb alles geautomatiseerd met mijn Loxone Smart Home systeem en het werkt als een zonnetje. Ik heb een Intergaz HR Ketel op zolder die wordt gevoed met warm water (50 graden) vanuit een Warmte Ventilatiepomp van Inventum. Ik verbruik met de huidige installatie zo'n 650 m3 gas per jaar (airco's zijn nog relatief nieuw, nog geen ervaringscijfers). Ik kook op een inductie kookplaat.

Ik wil eigenlijk wel van het gas af en een all-elektric warmtepomp aanschaffen. Ik heb het artikel over warmtepompen gelezen en de video bekeken. Veel daarvan wist ik al. 

Voorwaarde voor mij is dat de all-elektric warmtepomp te regelen moet zijn via mijn Loxone systeem. Ik stuur nu de HR ketel aan via het Opentherm protocol (KNX-OT box). Dat hoeft niet per se weer zo maar het moet wel te integreren zijn.

Vragen:

• Welke all-elektric warmtepomp is het geschikst.
  • In de video wordt een Qubiz Register genoemd maar ik zie er verder geen verwijzing naar in het artikel. Wat is dat en waar vind ik dat?
  • Hoe vind ik een betrouwbare installateur?

34 reacties

Reputatie 1
Badge

@PaulSinnema We hebben helaas alleen info over hybride warmtepompen. Voor het vinden van een  installateur verwijzen wij naar erkende InstallQ installateurs, zie bijvoorbeeld https://echteinstallateur.nl/. Misschien heb je hier iets aan. 

Hoi Isolda, fijn dat je meepraat. Ik zie op die site niet specifiek iets voor warmtepompen, wel gas en verwarming.

Reputatie 6
Badge +3

@PaulSinnema Een HT warmtepomp?

Over welke aanvoertemperatuur praten we dan bij jouw installatie
bij een buitentemperatuur van om de 0°C?

Vergeet niet: De (s)COP bij HT-warmtepompen is echter veel lager dan bij LT-warmtepompen,
dat kan natuurkundig helaas niet anders, maar dat vertellen de producenten/verkopers meestal niet.

Reputatie 1
Badge

@PaulSinnemaEen HT warmtepomp?

Over welke aanvoertemperatuur praten we dan bij jouw installatie
bij een buitentemperatuur van om de 0°C?

Vergeet niet: De (s)COP bij HT-warmtepompen is echter veel lager dan bij LT-warmtepompen,
dat kan natuurkundig helaas niet anders, maar dat vertellen de producenten/verkopers meestal niet.

Ik snap dat het altijd uit de lengte of de breedte komt. Een systeem dat een hogere temperatuur levert zal minder efficient zijn. Ik heb al 2 WP’s (airco’s) in huis dus de extra Daikin zal alleen maar aanvullend zijn en zorgen voor warm tapwater. Het is wel een beste prijs die daarvoor betaald moet worden. Dat zal ik af moeten wegen denk ik.

Reputatie 7
Badge +5

en dan dus geen vloerverwarming en dus een koude vloer? Is erg oncomfortabel en ik vraag me af of je daar geen spijt van gaat krijgen

Reputatie 1
Badge

en dan dus geen vloerverwarming en dus een koude vloer? Is erg oncomfortabel en ik vraag me af of je daar geen spijt van gaat krijgen

Je kunt op het domotica systeem aangeven wat de hoofd- en bijverwerwarming is. Ik denk nu vloerverwarming hoofd- en airco’s bijverwarming maar het kan ook andersom. Wat maar het meest comfortabel is.

Ik denk dat niemand er echt aan twijfelt dat vloerverwarming veel comfortabeler is dan aircoverwarming.

Reputatie 7
Badge +5

Je kunt op het domotica systeem aangeven wat de hoofd- en bijverwerwarming is. Ik denk nu vloerverwarming hoofd- en airco’s bijverwarming maar het kan ook andersom. Wat maar het meest comfortabel is.

we praten wellicht rakelings edoch volledig langs elkaar heen….

Je geeft aan een hoog-temperatuur warmtepomp te willen voor alleen heet water. En dan is mijn conclusie dus: koude voeten! geen vloerverwarming. Het lijkt mij echt heel slim om vloerverwarming te doen en die airco’s als bijverwarming/koeling te gebruiken.  Zoals Harry al aangeeft, 1 dag in de winter op een koude vloer en je weet wat comfort is. En qua energie kosten zal het niet veel uitmaken tov de airco’s, die ook nog eens meer herrie maken dan vloerverwarming

Reputatie 1
Badge

we praten wellicht rakelings edoch volledig langs elkaar heen….

Je geeft aan een hoog-temperatuur warmtepomp te willen voor alleen heet water.

En dan is mijn conclusie dus: koude voeten! geen vloerverwarming. Het lijkt mij echt heel slim om vloerverwarming te doen en die airco’s als bijverwarming/koeling te gebruiken.  Zoals Harry al aangeeft, 1 dag in de winter op een koude vloer en je weet wat comfort is. En qua energie kosten zal het niet veel uitmaken tov de airco’s, die ook nog eens meer herrie maken dan vloerverwarming

Helemaal eens E.

Badge +5

@PaulSinnema We hebben helaas alleen info over hybride warmtepompen. Voor het vinden van een  installateur verwijzen wij naar erkende InstallQ installateurs, zie bijvoorbeeld https://echteinstallateur.nl/. Misschien heb je hier iets aan. 

Hoi Isolda, fijn dat je meepraat. Ik zie op die site niet specifiek iets voor warmtepompen, wel gas en verwarming.

Onze informatie over waterpompen vind je hier https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp en informatie over de installatie hier: https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/installatie-warmtepomp :slight_smile:

Reageer