All that talk: Hoe doet Nederland eigenlijk in Groene Energie?

• 19 February 2016
  • 3 reacties
  • 163 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Hallo

Ik ben (de laatste 10 jaren of zo) een abonee geweest van energie bedrijven die groene energy leveren.

Maar dan zie ik deze:

"Renewable Energy Percentages in European countries"

Nederland doet zo slecht in groene energie. Eigenlijk doet Nederland de slechtse in de hele Europa.

Maar dan waar komt eigenlijk mijn groene energie? Van de kerncentrales van Frankrijk?

groet.

3 reacties

Veel groene energie in Nederland wordt op een kunstmatige manier groen gemaakt. Dat gaat door handel in certificaten. Bijvoorbeeld: In Noorwegen is vrijwel alle stroom groen en daar is dus geen behoefte aan het predicaat groene stroom. Deze stroom wordt gewoon door de Noren gebruikt maar de groene certificaten worden door energiemaatschappijen hier gekocht om hun grijze stroom te mogen verkopen als groen. Eigenlijk is dat gewoon oplichting, deze 'groene stroom' wordt op papier twee keer gebruikt en dat kan dus niet. Heel veel meer en betere info vind je op diverse sites, waaronder Wisenederland.nl .

Het energiecollectief van de CB heeft stroom ingekocht bij VanDeBron en dat is volgens mij wel echt groen. En mijn stroom wek ik zelf op 🙂
Beste Erzurum,

Wat is groene energie? Hoe komt Nederland eraan? Is kernenergie uit Frankrijk ook groen? Deze vragen houden mij ook bezig. Laten we op zoek gaan.

Op de klimaattop 2015 in Parijs is afgesproken om minder co2 uit te stoten zodat de opwarming van de aarde onder de twee graden blijft. Voor mij is groene energie alle energie die die dit doel dichterbij brengt.

Nederland is in Europa hekkensluiter geïnstalleerde renewable energy volgens het overzicht waar je naar verwijst. Afgezien van het geïnstalleerd vermogen is het volgens mij ook nuttig om te kijken naar de effectiviteit van al die windmolens en zonnepanelen. Deze vraag kwam bij me op toen ik las dat we meer fossiele brandstoffen zijn gaan gebruiken. Ondertussen staat de polder bij mij stampvol met windmolens. Ik was stomverbaasd. Deze molens dragen dus niet of nauwelijks bij aan de beperking van de co2 uitstoot. Dat is een heel ander verhaal als wat wij als groene stroom consumenten moeten geloven. Als het voor Nederland zo gaat hoe zit dat dan met Europa?

De feiten (Bron: Eurostat 2013 Co2 p/c) :

• Nederland 9,65 ton CO2 per inwoner;
  • Duitsland 9,24 ton CO2 per inwoner;
  • Frankrijk 5,24 ton CO2 per inwoner.
Nederland is het slechtste jongetje van de milieuklas.

Duitsland speelt een voortrekkers volgens de milieubeweging. Veel zon en wind energie. Zij scoren iets onder Nederland 9,24 ton CO2 per inwoner. De renewables zetten kennelijk weinig zoden aan de dijk!

Frankrijk is een middenmoter als het gaat om geïnstalleerde renewables. Maar een koploper als het gaat om de inzet van kernenergie. Volgens de milieubeweging is kernenergie vuil en gevaarlijk. Door hun overvloed aan elektriciteit is verwarming en transport (TGV) verder ontwikkeld dan bij ons. Frankrijk is bepaald geen ontwikkelingsland. Toch scoren ze slechts 5,27 ton CO2 per inwoner. Dus zo vuil is het niet. Bovendien is er in de westerse wereld in die halve eeuw kernenergie niemand door een ongeluk met kernenergie overleden. Dus zo gevaarlijk is het ook al niet. De inzet van kernenergie zet kennelijk wel zoden aan de dijk.

Mijn vermoedens over de geringe effectiviteit van windmolens bij mij in de polder worden door de cijfers bevestigd. Het lijkt erop dat windmolens en zonnepanelen slechts een bescheiden bijdrage leveren aan de doelstellingen zoals in Parijs afgesproken. Het is ook wel logisch. Onze 24x7 economie vraagt 24x7 energie. De windmolens en zonnepanelen kunnen dat niet leveren. Het is gewoon het verkeerde gereedschap.

Beste Erzurum, kernenergie uit Frankrijk kan je best groen noemen. Die uit Borsele trouwens ook.

Veel antwoorden op de vragen die jij ook hebt, heb ik gevonden op de website van de groene rekenkamer en in de film Pandora's promise.

Succes met je zoektocht naar het goede antwoord.
De Consumentenbond doet al jaren onderzoek naar hoe groen de stroom is die iedere leverancier aanbiedt. In de Consumentengids van november 2015 en op onze website geven we hier informatie over, inclusief een rangorde in rapportcijfers.

Reageer