Alternatieven Energie besparing

• 25 October 2021
  • 25 reacties
  • 220 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
  • Bondgenoot
  • 3234 reacties

Is dat niet al in veelvoud het geval met al die uitlaatgassen van cv-ketels, auto's, bussen en vrachtwagens, vliegtuigen, schepen en biomassacentrales? Die zijn viezer met meer chemische troep erin. Die tweetakt motortjes van bromfietsen en zo zijn het meest vervuilend. Hoe zit het met al die kolencentrales in China, Rusland en Oost-Europa? 

Vanaf dat de prehistorische mens vuur kon maken wordt er al hout gestookt. Dat zou nu opeens niet goed zijn omdat iemand daar een verhaaltje over heeft geschreven? Ze pikken de houtkachel er alleen maar uit omdat die concurreert met de veel duurdere warntepomp. En echt niet iedereen stookt houtkachel.

De Nederlandse en Belgische consument heeft daar geen boodschap aan, zoals op het VRT-journaal was en in die pdf-file van hierboven staat is er een run op de houtkachel. Met een houtkachel van €500 en 6 dagen per jaar arbeiten kun je zes maanden je huis heerlijk gratis warm stoken. Het duurt drie dagen eerdat je hem op temperatuur hebt, maar daarna blijft ie heerlijk warm als je van 8-22u continu blijft stoken. Alle binnendeuren kunnen wagenwijd open blijven. In de winter als het vriest een half uur met de buitendeur open met de buuv kleppen is geen enkel probleem. En de mensen stoken echt niet alle bossen maar de geweldige hoeveelheid mooi schoon afvalhout. Neem alleen al de hoeveelheid wegwerppallets uit het beroepsgoederen vervoer, prachtig hout, niks mis mee en CO2-neutraal.

Mensen kunnen die warmtepomp van €12.000 niet betalen. In Midden-Brabant mag een warmtepomp in de grond ook niet vanwege de zandduinen vanaf de Drunense duinen tot de Moerdijk. Er zou iets centraals als stadsverwarming komen maar het publiek wil niet.

In Oost-Europa en bijvoorbeeld in het buitengebied tussen de steden in Frankrijk wordt alleen maar hout gestookt voor de verwarming. Daar is geen gasleiding. Alleen bij de benzinepomp kan je flessengas propaan/butaan kopen. Dat zijn die 13kg flessen.

25 reacties

Ja Jan, maar dan moet je er ook bijvertellen dat wanneer iedereen met een houtkachel gaat stoken er zeer binnenkort geen boom meer rechtopstaat in de wereld en de steden gehuld zullen worden in een London fog die we kennen uit negentiendeeeuwse boeken.

Beste Harrie, is dat niet al in veelvoud het geval met al die uitlaatgassen van cv-ketels, auto's, bussen en vrachtwagens, vliegtuigen, schepen en biomassacentrales? Die zijn viezer met meer chemische troep erin.

Nee dat is niet zo. CV ketels werken op aardgas met een keurige vlam die nauwelijks fijnstof veroorzaakt en een maximaal rendement*. Houtkachels hebben een walmende gele vlam en een heel slecht rendement waardoor er veel meer van nodig is. En er is geen overschot aan hout in de wereld. Het kan gelden voor iemand die ergens een bosje mag kappen dat toch uitgedund moest worden, maar dat is marginaal denken. Als iedereen die bosjes gaat kappen schiet de houtprijs harder omhoog dan de aargadprijs; gewoon omdat het op is. Bomen aanplanten om aan die vraag te voldoen is onmogelijk. Heel Nederland vol met bomen zetten zou niet genoeg zijn. Er zijn nu gewoon veel meer mensen dan vroeger toen er hout gestookt werd. Huizen zijn wel beter geïsoleerd maar het zijn er veel meer en ze zijn groter. Nu wonen er gemiddels 2,5 mensen in een huis en vroeger tien.

En een warmtepomp hoeft niet 'in de grond’. Waar haal je het vandaan?

Ik ben wel eens in Oost-europa op het platteland geweest. Dat lijkt romantisch in de zomer maar in de winter is het armoede en kou lijden.

Alles bij elkaar: we weten al 48 jaar dat de energie opraakt en we krijgen nu pas voor het eerst een beetje de deksel op de neus. Het gaat hier echt niet bij blijven.

*: ik bedoel hier niet mee dat we fossiele brandstoffen moeten blijven stoken.

Er komt niemand aan de deur om je voor te schrijven dat je zonnepanelen moet plaatsen.

Er zijn wel geruchten dat het wel zo is.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i23925/minister-ollongren-gaat-warmtepompen-zonnepanelen-of-zonneboilers-verplichten-bij-ingrijpende-renovatie

Reputatie 6
Badge +3

Aanvulling: 6000 kg CO2-uitstoot via een NL cv-(combi)ketel komen overeen met ca. 3185 m³ “Groninger” aardgas (emissiefatoren brandstoffen).

Volgens het CBS is het gemiddelde gasverbruik van Nederlandse huishoudens een stuk lager
(in 2019 = 1180 m³), ook bij mindergas zie ik bijvoorbeeld actueel veel lagere jaarverbruiken.

CBS vrijstaand! 2019: gemiddeld 2040 m³; actueel mindergas.nl: ca. 1400 m³ (mediaan)

(Energieverbruik particuliere woningen; woningtype en regio's; gewijzigd. 11 augustus 2020)

(De verbruiken dalen natuurlijk elk jaar)

Houtige biobrandstoffen in de vorm van hout (pellets, snippers, haardhout) raken natuurlijk nog andere aspecten (behalve de CO2 uitstoot) tenminste als ze uit houtkap voortkomen:

Bossen/bomen reguleren de waterhuishouding, koelen significant de omgeving, filteren de lucht (m.n. grote bomen), etc.. Door nieuwe aanplant in de vorm van productiebossen wordt niet met alle aspecten rekening gehouden. - Just my 2 cts

Reputatie 7
Badge +7

@Darkfiber krijg jij van jou energiemaatschappij niet elke maand een overzicht van je verbruik en wat overige tyoen woningen dan doen? Wij wel. Met knip en plak zet ik het hier van afgelopen maand. Moet jij jouw cijfers niet herzien?

Reputatie 7
Badge +6

Eneco geeft iets andere cijfers :

appartement 875m3 , tussenwoning 1175 , hoekwoning 1575 , vrijstaand 2050 en maisonnette 1425 . 

Reputatie 6
Badge +3

@Jan  Ik krijg niet elke maand een overzicht van mijn/ons energieverbruik (analoge meters hier).
Het zijn ook niet “mijn cijfers” dus ik kan er ook niets aan “herzien”.
Maar wat is er mis met de cijfers van het CBS?
Deze (voorlopige) cijfers zijn van 2019 c.q. die van mindergas zijn van vandaag.

De cijfers van mindergas (voor een vrijstaande woning) zijn actueel en de basis hopelijk wat breder (representatiever) dan de cijfers van een willekeurige energieleverancier.

Het grote voordeel bij mindergas is dat je niet alleen gemiddelden voorgeschoteld krijgt, maar een histogram te zien krijgt waar de verdeling van de jaarverbruiken van de deelnemers te zien is.

Elke databron heeft zijn zwakke en sterke punten. Welke landelijke energieleverancier heb je en welke databron gebruikt hij? Zijn eigen klantenbestand?

Reputatie 7
Badge +6

Tja , en gemiddelden zijn ook maar gemiddelden he? Ieder huis is anders evenals stookgewoonten .  Ons vrijstaande huis zit ongeveer op de helft met 1148 m3 en heeft matige isolatie . 

Reputatie 7
Badge +7

@Darkfiber gaat het niet een beetje te ver wat je aan het doen bent als je alleen wilt duiden dat stoken op gas die 6000kg nieuwe CO2 in de lucht brengt en stoken op hout doet dat ook maar dat is bestaande CO2 die periodiek gerecycled wordt en dus klimaatneutraal is. Dat wordt in die pdf-file helemaal niet geduid, maar lijkt me toch een gunstige factor die het vemelden waard is. De cijfers waar jij mee komt zijn voor de mensen niet representatief voor hun eigen situatie want het geeft hun eigen footprint niet weer.

Uit jouw eigen berekening hierboven van die 13,5 m3 hout (350-420kg/m3, niet zijnde pellets maar schone pallets), die hierboven als casestudy was aangehouden, kwam jij uit op een tegenwaarde van iets van 3600m3 gas. Dat gas stoken ligt dus duidelijk boven de 6000 kg CO2, dus waar heb je het eigenlijk allemaal over met die becijfering? Is het niet prachtig dat je met een andere manier van stoken zoveel CO2 kan besparen?

Reputatie 6
Badge +3

Beste @Jan Jouw cijfers zijn meestal anekdotisch, hebben maar zijdelings met het onderwerp te maken, zijn zeer selectief gekozen en kloppen regelmatig niet.

De voortdurende herhaling van “stoken op gas brengt 6000 kg  nieuwe CO2 in de lucht” maakt niet dat de 6000 kg kloppen en dit was/is mijn punt.  Over nieuwe of recyclede CO2 heb ik helemaal niets geschreven. Trouwens: Jouw voortdurend herhaalde “conclusie” dat gerecyclede CO2 in toto klimaatneutraal is zeker niet onbetwist.

Maar hiermee terug naar “energiebesparen: je verwarming”

Het gaat dus in eerste instantie om de energie! en misschien dan pas om geld, CO2, fijnstof etc..

Ongetwijfeld nuttig, die technische uitweidingen, maar in een huurhuis met stadsverwarming helaas niet praktisch. De stadsverwarming zorgt al voor mijn bewust omgaan met energie doordat de radiatorkranen steeds verder opengedraaid moeten worden om het nog ouderwets warm te krijgen.

Resten mij nog de volgende besparingsmogelijkheden: meer naar buiten gaan zodat het thuis al sneller warm voelt dan wanneer je de hele dag binnen zit; warmere (wollen) kleding dragen en natuurvacht pantoffels; ovenwarmte gebruiken door na gebruik de oven open en de afzuig uit te zetten; gordijnen open zodra de zon schijnt; alleen kamer(s)  verwarmen die overdag gebruikt worden (deuren dicht) en voor de nacht alles uit. Kost weinig moeite of comfort, zeker vergeleken met mijn jeugdervaringen van vastplakkende blote voeten óp het diepgevroren slaapkamerzeil of je aankleden terwijl je nog in bed lag.

Wat ik wel mis in deze discussies is de ooit veelgebruikte mogelijkheid tot elektrisch (bij)verwarmen. Het zal toch niet zo zijn dat aan al die binnengehaalde datacentra, waarvan bekend is dat die aan elektriciteit net zoveel kunnen gebruiken als hele woonwijken, de voorkeur wordt gegeven boven het (bij)verwarmen van woonhuizen met al die nieuwe, groene energie? Je zou denken, dat de stijgende energieprijzen een ramp zijn voor al die dataverzamelaars, maar daar hoor je helemaal niets over. Vreemd.

Reputatie 7
Badge +5

en zoals altijd is google (…..) weer je beste vriend, even een voorbeeld: https://www.dutchdatacenters.nl/nieuws/digitale-infrastructuur-in-gevaar-door-hoge-energieprijzen/

Reputatie 7
Badge +6

@Lisa Boele , elektrisch bijverwarmen is in andere topics wel een paar keer genoemd , maar past hier ook goed  . Moderne airco's hebben  tevens een warmtepomp-functie . Wie  zonnepanelen heeft , kan op momenten dat er veel meer stroom opgewekt wordt  dan verbruikt , dat benutten voor warmte in plaats van terugleveren aan het net . Zonder panelen hangt het af van de prijsontwikkeling van stroom en gas  en het soort van elektrische verwarming of het aantrekkelijk is . 

Reputatie 6
Badge +3

@Lisa Boele Met elektrische (bij)verwarming kan je, mits je heel selectief verwarmd, energie besparen.

Denk maar aan een elektrische warmtedeken voor op de bank of aan IR-panelen/IR-stralers.

Maar er kleven ook nadelen aan de verschillende manieren van (puur) elektrisch verwarmen. Bijvoorbeeld wordt alleen maar (voor) een persoon verwarmd met een elektrische warmtedeken en IR-panelen verwarmen door warmtestraling, de lucht in de ruimte wordt namelijk in eerste instantie niet opgewarmd. Iemand die niet in de buurt van een IR-paneel zit krijgt het dus minder of überhaupt niet warm.

Het verwarmen met een airco lijkt eerder op met "hete lucht” verwarmen, maar is door de gebruikte warmtepomp “technologie” efficiënter dan puur elektrisch verwarmen. Maar je verwarmd dus in principe weer de hele ruimte. Nadelen zijn ook de soms forse luchtstroom en eventueel het geluid van de buitenunit.

Of je met de hierboven genoemde alternatieven uiteindelijk energie (en eventueel geld) bespaart hangt voor een deel ook van je (aangepast) gedrag af.

Reputatie 7
Badge +7

@Darkfiber wat je bedoelt is dus lokaal verwarmen met elektriciteit. Maar elektrisch verwarmen is altijd duurder dan de centrale verwarming. Alle warmte die in de constructie kruipt is altijd voordeliger want dan blijf je de warmte veel langer vasthouden en heb je er meer plezier van. Dus dat is geen oplossing. Misschien als je in de badkamer even de elektrisch infrarode straler gebruikt omdat je er maar even bent. Maar voor langdurig verwarmen in de woonkamer is het niet slim. 

Verwarmen met airco is niet realistisch als je er niet bij vertelt dat je dan drie van die dingen nodig hebt en dat die samen €5600 kosten. En ze maken continu ruim 48 dB lawaai buiten. Als je al stadsverwarming hebt is het niet realistisch die dingen er dan nog bij te nemen. Het is dan veel goedkoper de radiatoren iets verder open te draaien. Het ging ook om financieel wat te bezuinigen nu de prijzen zo stijgen en dat bereik je niet met wat je voorstelt. 

Ik weet niet hoe het gesteld is met de ramen, waarschijnlijk Thermopane dubbele beglazing. Maar ook dan kun je de isolatiewaarde van het glas verhogen met Tesa raamfolie. Bij de bouwmarkt ligt het voor €15,95 voor 2,5m2. Het is een dikke klonter en je moet het zelf met een föhn aanbrengen en uitspreiden over het glas. Er ontstaat een extra isolerende luchtlaag en is er minder kouval van het glas. 

Verwarmen met airco is niet realistisch als je er niet bij vertelt dat je dan drie van die dingen nodig hebt en dat die samen €5600 kosten. En ze maken continu ruim 48 dB lawaai buiten. Als je al stadsverwarming hebt is het niet realistisch die dingen er dan nog bij te nemen. Het is dan veel goedkoper de radiatoren iets verder open te draaien. Het ging ook om financieel wat te bezuinigen nu de prijzen zo stijgen en dat bereik je niet met wat je voorstelt. 

Ik moet zeggen dat het aantal ongefundeerde uitspraken hier in de topics van de Consumentenbond wel enorm is. Verwijs daarom ook al een aantal keer naar Tweakers waar het aantal ervaringsgebruikers en technisch geschoolde mensen groot is en men niet zulke uitspraken neerpent. Wordt wel een beetje moe van al die voor ingenomen meningen. Daarom reageer ik toch nog maar eens.

Ik verwarm nu reeds 2 jaar met L/L warmtepomp, of zoals u het noemt airco. Allereerst heb je helemaal niet 3 van die dingen nodig. De meeste mensen verblijven voornamelijk in de woonkamer. Je kunt dus als je dat wil uit met 1. Ik verwarm mijn badkamer (als dat al nodig is, heb goed geisoleerd) gewoon een kwartiertje met een electrische kacheltje. Een IR paneeltje kan je ook overwegen. En mijn Daikin maakt  helemaal geen 48dB geluid buiten. Zal de helft zijn en de buren (staat op erfgrens) hebben hem nog nooit gehoord. U heeft ergens de klepel horen luiden enz enz.

Met stadsverwarming moet je juist verwarmen met airco want wat die leveranciers rekenen is helemaal godsgeklaagd. Met airco schat ik in dat je al snel de helft goedkoper stookt en…...in de zomer zalig koel. Mijn huis koelen heeft me vorig jaar met die bloed hitte 145 kWh gekost en dat is gratis door de besparing op verwarmen met gas.

Ik heb gisteren mijn huis de hele dag verwarmd (continue 20/21 graden) voor €0,80. En u? Die airco's verdien je dus heel snel terug.

Jan,

Deze Gebruikermetgetal heeft wel een beetje gelijk.

Van een apparaat kun je niet zeggen dat het een bepaald aantal decibels lawaai maakt. Dat is slechts een genormeerd getal. Wat je buren ervaren is afhankelijk van de plaatsing en vooral de afstand. Bovendien draait de ventilator van een warmtepomp nooit continu op maximaal, tenzij het buiten 15 graden vriest of zo.

Ten tweede is jouw idee dat het gunstig is als warmte in de constructie gaat zitten gewoon helemaal niet waar. Ja iets dat zwaar is en eenmaal warm is blijft langer warm maar je zult wat je warm wilt houden ook eerst warm moeten maken. De netto besparing daarvan is om precies te zijn nul, maar omdat de ruimte daardoor langer warm blijft dan nodig, is het uiteindelijk is het alleen maar een nadeel.

Reputatie 7
Badge +6

Wij hebben de airco alleen voor de bovenverdieping omdat het daar in de zomer veel heter kan worden dan beneden . Hij draait meestal maximaal op half vermogen en is van zichzelf redelijk stil ( Daikin ) . Buren horen hem niet en wij de hunne ook niet . Ook dat is uiteraard verschillend afhankelijk van omstandigheden .  Wie eentje koopt die krap bemeten is en hij dus hard moet werken , zal veel meer herrie ervaren . Die warmtepompfunctie vinden wij erg fijn omdat we die er als het ware ongevraagd bij kregen . Voldoet prima als bijverwarming en om gas te besparen en is erg voordelig op momenten dat er voldoende zonnestroom is .

Reputatie 7
Badge +7

Ik moet zeggen dat het aantal ongefundeerde uitspraken hier in de topics van de Consumentenbond wel enorm is. Verwijs daarom ook al een aantal keer naar Tweakers waar het aantal ervaringsgebruikers en technisch geschoolde mensen groot is en men niet zulke uitspraken neerpent. 

Ik heb gisteren mijn huis de hele dag verwarmd (continue 20/21 graden) voor €0,80. En u? 

Je komt niet geloofwaardig over als je wel kan roepen dat "je jaren '70 huis héél goed is geïsoleerd" terwijl je hier op het forum de dikte van die isolatie (vloer, gevel, dak) niet kan noemen, danwel het voorlopig energielabel dat je in 2015 is toegekend en tot welk definitief energielabel je isolatiemaatregelen per 31-12-2020 hebben geleid. Je geeft dan aan dat je niet weet wat je aan het doen bent, danwel dat je die deskundige van het energielabel niet hebt kunnen overtuigen dat jouw isolatiemaatregelen een verbetering zijn. Heb jij meer dan 7cm isolatie in een spouwmuur van 7cm kunnen doen? 

Tweakers is voor mensen die niet opkomen voor de kwaliteit van dit forum van de Consumentenbond en met de zoekmachine die schat aan informatie in vroegere draden niet kunnen vinden. Waar Tweakers uit mensen bestaat die allemaal hetzelfde weten, dus twee mensen weten niet meer dan één, bestaat dit forum uit mensen die allemaal verschillend weten, twee mensen weten dus twee keer zoveel. Gezien je reactie hierboven weet je als Tweaker duidelijk niet om te gaan met mensen die vanuit een totaal andere invalshoek in hetzelfde onderwerp zitten. Op Tweakers maken ze dan opmerkingen op elkaars geestesgesteldheid en verstandelijke vermogens, terwijl ze dat op dit forum helemaal niet doen. Als je op dit forum zit krijg je dus veel bredere informatie. Je moet dan door die Tweakers-reacties heen lezen.

Op je vraag: Ik heb gisteren mijn huis helemaal gratis verwarmd. Alle binnendeuren staan open. Het is boven ook warm. Ook in de badkamer. Ik heb in 1998 al maatregeken genomen op basis van de ontwikkelingen die voortvloeiden uit de oliecrisis van 1973. Zonder na 1998 iets extras te hebben gedaan kreeg ik in 2015 een voorlopig energielabel B. Zonder iets extras te doen heb ik de deskundige van het energielabel kunnen overtuigen en is mijn energielabel A geworden per 30-12-2020. Mijn relaas met pret en plezier daarover staat op dit forum in een vroegere draad. Het was een wedstrijdje of je tussen kerst en oud en nieuw nog een A-label kan aanvragen. Dat is gelukt.

Het is lovenswaardig wat je allemaal realiseert met je airco's. Ook al terugverdiend. Je bent het voorbeeld voor iedereen. Ik wou hier hogerop alleen maar met je praten over waar seniore mensen dat dan van moeten betalen. De spaarcenten die ze hebben zijn al naar hun kinderen en zitten in hun hypotheek en zo, en wat er nog is, zit al bij de kleinkinderen. Je geeft daar geen antwoord op terug, je komt niet verder dan de uitgangspunten ter discussie te stellen. Je laat graag weten dat bij jou het gras groener is, je bent er trots op, zou ik ook doen. Maar moeten de seniore mensen dan maar ergens anders hun heil zoeken?

Als huurder die niets heeft in te brengen en als uiterst zuinige energiegebruiker zie ik geen enkel probleem wat dit onderwerp betreft.

Wat een gelijkhebberij!

Badge +5

Hallo allemaal.

Ik lees hier een hoop berichten die niet meer alleen gaan over het besparen van energie op de verwarming. Daarom is nu dit topic gecreëerd waarin jullie reacties zijn geplaatst. Discussiëren is verder prima, maat laat iedereen in zijn/ haar waarde. Soms kan een let’s agree to disagree ook een uitkomst zijn :wink:

@Jan  Ter geruststelling van u. Mijn huis uit 1978 heeft een definitief A-label. Al zegt zo'n label ook helemaal niets gezien het gemak waarmee ik dit kon aanvragen. Ik zie verder geen enkele toegevoegde waarde op hier verder op in te gaan want een ieder kan snappen dat isoleren, isoleren, isoleren DE enige echte sleutel is voor ik denk zo’n 80 procent van de woningen in Nederland. Daarna volgen pas andere maatregelen.

De meerderheid van alle eigen woning bezitters (ook de meeste pensionado’s) kunnen stap voor stap gaan isoleren, maar doen/deden het gewoon niet. Een ieder die een laag inkomen heeft en/of huurt @Léonz dient anders geholpen te worden en daarvoor ligt een verantwoording bij de overheid. Verder ga ik niet in op dat klagerige 50 Plus geluid (en ik ben ook niet echt meer een jonkie). Energie besparen kost in eerste instantie geld, dat klopt. Als u echt zo zit met hoe zielige oude mensen (sorry voor mijn cynisme) dat dan moeten betalen lijkt me dat hier niet op zijn plaats. Open dan daarvoor een ander topic.

En op Tweakers zitten mensen van allerlei pluimage, net als hier. Ik heb zelf helemaal geen technische achtergrond en help mensen daar weer met mijn kennis. Maar als iemand hier ongefundeerd roept dat een buitenunit 48dB herrie produceert dan vertrouw ik toch liever op mensen met echte gebruikerservaring en technische kennis op Tweakers. Dan reageer ik hierop met 2 units buiten in mijn tuin zodat mensen een eerlijk beeld krijgen. NB: grappig is dat door Tweakers ik hier nu een lidmaatschap heb en via het Energiecollectief een mooi contract nog net  op tijd heb gesloten bij Greenchoice. U ziet dus dat beide sites hun waarde hebben, maar dan moet je er wel voor open staan.

Verder heb ik ook aangegeven dat iedereen aan de gang kan gaan met CV inregelen en dat kost je een paar tientjes voor een IR camera. Prima oplossing voor uw minder kapitaalkrachtige. Heb dat zelf ook al gratis gedaan hier in de straat voor een aantal pensionado's. Als we allemaal elkaar een beetje helpen kunnen we ver komen. Succes!

Reputatie 6
Badge +3

Het vroegere energielabel (tot 31-12-2020) is nu vervangen door een nieuwe methodiek met inspectie volgens een uitgebreide checklijst en kost hierdoor een veelvoud van het oude label.

Het nieuwe label moet zich nog bewijzen, helaas komen met een nieuw label geen verbetervoorstellen of adviezen voor de woning, een gemiste kans denk ik.

Ik zou idd aan een oud label niet te veel waarde hechten, ook is het definitief. Gelukkig is definitief niet eeuwig.

@Gebruiker1633091203  Voor het waterzijdig inregelen van een cv-installatie gebruik ik een (goedkoper?) IR-thermometer.

Wat is hier het voordeel van een IR-camera? - Veel radiatoren/convectoren zijn slecht toegankelijk (achter bekleding/banken etc.) en dus niet goed in “beeld” te krijgen.

Omdat het hier nu niet alleen over de verwarming gaat, nog 2,5 tips wat warmwater betreft (en wat niet op de CB-website staat):

1. Een makkelijke - Het stand-by verbruik van een boilervaatje kan door de zgn. ECO-stand van de ketel verminderd worden. Nadeel is dat in het begin een korte temperatuurdip ontstaat en het dus enkele seconden langer duurt tot dat men warm water krijgt.
  2. Verder kan met de meeste opentherm thermostaten en passende ketel de warmwaterbereiding in de nacht en tijdens afwezigheid/vakantie helemaal uitgeschakeld worden.

Ik zelf zet de combiketel in de zomer alleen aan (via een “intelligent” stopcontact) als er gedoucht wordt, ander warmwater wordt indien nodig in de juiste hoeveelheid ter plekke elektrisch bereid (waterkoker). Maar dat werkt natuurlijk niet voor iedereen.

Hierdoor zijn de stand-by verliezen buiten het stookseizoen nihil.

@Darkfiber Damned heb ik als wijsneus hier toch nog een foutje gemaakt. Bedoelde ook een IR Thermometer natuurlijk. Hahaha.:joy:  Maar laten we hier maar niet uitleggen hoe we inregelen. Daarvoor verwijs ik toch graag naar https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810  waar @Jan zijn vrienden zitten. :heart_eyes:

Eens met dat A label. Heb dat daarom toen ook nog even snel goedkoop geregeld maar was complete onzin. Ik vind namelijk dat ik een B label huis heb maar ja toch 10 jaar geldig en verkoopt toch lekker.:kissing: Dat nieuwe label is ook een farce. Heb ooit verborgen beelden opnames gezien van zo’n inspecteur. Die was te dom om voor de duvel te dansen en verkocht de meest grote onzin. En maar geld cashen.

Reputatie 6
Badge +3

Warm/heet water tip: Heb je af en toe een kleine hoeveelheid warm water nodig (voor schoonmaak, kleine afwas, instant soep, thee, of algemeen kokend water tot 2-3l)?

Dan kan je met een gewone waterkoker (en water uit de koudwaterkraan) ca. 50-90% aan energie besparen tegenover het gebruik van voorverwarmd water uit de combiketel.

Nadeel: Je moet misschien 3 minuten wachten tot dat 1,5 l water koken.

Voordeel: Geen warmteverliezen in leidingen en bij de warmwaterbereiding in de combiketel
(Rendement van sww bereiding is bij kleine tap hoeveelheden < 50%)

P.S.: Hoeveel geld je hiermee kan besparen hangt van je energietarieven af.

Reageer