Consumentenbond.nl

Alternatieven voor je cv-ketel

Reputatie 4
Badge +5
Stel, je cv-ketel houdt ermee op. Ga je dan voor een nieuwe ketel of kijk je, met het oog op de toekomst, ook naar warmtepompen? Een warmtepomp onttrekt warmte aan de buitenlucht en pompt die naar de radiatoren.

Een hybride warmtepomp is een combinatie van een gewone warmtepomp met een gewone hoog rendement cv-ketel. Zo gebruik je minder gas.

Maar… niet ieder huis is geschikt voor een warmtepomp. En de aanschaf kan in de papieren lopen. Wij zetten de voors en tegens op een rij in de Consumentengids van november. Vraag hier het gratis artikel aan!

Meer lezen? Bekijk ons topic 'hybride warmtepompen' en 'Kun je nu al van het aardgas af'.

Overweeg jij over te stappen naar een warmtepomp?

85 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Nee, ik overweeg het zeker nog niet zoals ik ook elders schreef . Mijn verbruik is laag doordat we relatief zuinig zijn . Mijn ketel is nog lang niet aan vervanging toe en ik heb goede isolatie. Hierdoor pakt het voor mij momenteel veel te duur uit. Uiteraard zal het afhankelijk van genoemde factoren voor iedereen een andere rekensom zijn. Ook kunnen we de komende jaren denk ik nog wel betere en goedkopere oplossingen tegemoet zien. Ben daarom blij dat ik de ontwikkelingen nog even af kan wachten.
Wij overwegen om geheel van het gas te gaan. Een warmtepomp gaat dienen als leverancier voor tapwater en douche. De verwarming van de woning willen we laten overnemen door infraroodpanelen.
Van de leverancier hoor anders niet dan lovende woorden. Echter vanuit de praktijk is het stil. Wie heeft ervaring met infraroodpanelen?
Reputatie 7
Badge +5
Infrarood panelen verwarmen je lichaam, niet de lucht.

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/infraroodpanelen-voor-verwarming
Reputatie 5
Badge +4
Zullen we ons allemaal goed gek laten maken door een regering die als een ongeleid projectiel allerlei paniekmaatregelen uitvaardigt om ons vooral niet afhankelijk te maken van goedkoop Russisch gas? Een regering de enorme kosten daarvoor zonder met de ogen te knipperen bij de burger neer plempt, terwijl zij zelf de vijf resterende kolencentrales nog tot 2030 openhoudt en zelfs de komende zes jaar nog subsidieert?

Wij worden discreet gestuurd door de politiek en de media om €60.000 per huishouden te investeren teneinde 0.00007 graden minder opwarming te realiseren, terwijl in Afrika en Azië iedereen zich helemaal suf stookt met hout en steenkool...

Dit soort forum posts bewijzen het eens te meer. De CB zou zich hier verre van moeten houden!!
ik verwarm met de Daikin Ururu Sarara FTXZ50N / RXZ50N. Voor 5 cent per uur kamer temperatuur 22 graden .Ik gebruik alleen nog gas voor warm water.Wordt in de toekomst electra. Eerst zonnepanelen.
https://
Reputatie 6
Badge +6
Beste @ghelsendoorn ,

Van harte welkom op het forum en leuk om je hier te zien. Ik zie dat je al een aantal nuttige bijdragen hebt geplaatst 💪🏻. Ik heb jouw reactie even aangepast, aangezien het lettertype wel erg groot was 😉.
Wat mij opvalt bij het onderwerp "warmtepomp" dat deze wel vergeleken wordt met een airco maar dat de airco niet als alternatief genoemd wordt om ook mee te verwarmen.

Wij gebruiken ze om te verwarmen en heb ze een 3 jaar geleden samen met zonnepanelen aangeschaft. Onze laatste jaarafrekening gedroeg € 600,-

Ik wil stof tot nadenken en geen advies geven door onze eigen situatie te schetsen. Iedere situatie is weer anders.

Wij hebben een vrijstaande woning in een dorp, Idee van grootte 500m3 De woonkamer/keuken een 70m2. We hebben een CV, een houtkachel en 2 airco's. (1 voor op de slaapkamer) Zonnepanelen 4700 Wp

Ons gezin bestaat uit 3 personen. We zijn gepensioneerd dus overdag ook vaak thuis. Overdag verwarmen we met de airco's. 's avonds hebben we gezellig de houtkachel aan en als het buiten echt koud wordt zoals nu slaat 's nachts de CV aan om het huis op 15 graden te houden.

Airco's met een snelkoppeling zijn met een beetje handigheid goed zelf te plaatsen en ongeveer 25% van de prijs van de "warmtepomp".
Badge
ghelsendoorn schreef:

ik verwarm met de Daikin Ururu Sarara FTXZ50N / RXZ50N. Voor 5 cent per uur kamer temperatuur 22 graden .Ik gebruik alleen nog gas voor warm water.Wordt in de toekomst electra. Eerst zonnepanelen.https://

Fijn voor jou maar wat minder voor ons omdat wij allen betalen voor jouw goedkope manier van verwarmen. De salderingsregeling moet dan ook zo snel mogelijk worden afgeschaft. Bij windstilte in de nacht zijn er gelukkig de duitse bruinkoolgestookte centrales die het bij jullie warm houden. Keep on dreaming.
Badge +3
Ik heb tien jaar geleden dit huis gekocht een semi-bungalow, ik noem het een senioren woning.
Ik heb gelijk inductie koken (op elektriciteit) en airco aangeschaft.
Volgende week worden er zonnepanelen geinstalleerd.
Ik gebruik aardgas alleen voor warm water, c.v. en douche.

Ik overweeg in het geheel NIET over te stappen op een warmtepomp.
Als men aardgas zou vervangen door waterstofgas, kan men met weinig investeringen en weinig veranderingen aan het leidingennet van het aardgas af.
In plaats van - zoals nu - op hol te slaan met (dure) warmtepompen. kan men veel beter onderzoek gaan doen naar overschakelen op waterstofgas, dat is een goed laternatief voor het Groningse en het Russische aardgas.

Ik heb gelezen hoe men met de airco het huis verwarmt.
Ik heb airco die ik afgelopen zomer heb gebruikt voor koeling.
Ik moet toch eens gaan nadenken om de airco (draait op elektriciteit) ook te gaan verbruiken voor verwarming, een geheel nieuw idee voor mij.
(Waar het bericht van Henk1221 op slaat ontgaat mij volledig.)
Reputatie 7
Badge +5
Henk1221 schreef:

ghelsendoorn schreef:

ik verwarm met de Daikin Ururu Sarara FTXZ50N / RXZ50N. Voor 5 cent per uur kamer temperatuur 22 graden .Ik gebruik alleen nog gas voor warm water.Wordt in de toekomst electra. Eerst zonnepanelen.https://

Fijn voor jou maar wat minder voor ons omdat wij allen betalen voor jouw goedkope manier van verwarmen. De salderingsregeling moet dan ook zo snel mogelijk worden afgeschaft. Bij windstilte in de nacht zijn er gelukkig de duitse bruinkoolgestookte centrales die het bij jullie warm houden. Keep on dreaming.

@Henk1221 schreef: "Fijn voor jou maar wat minder voor ons omdat wij allen betalen voor jouw goedkope manier van verwarmen."

Ik en anderen betalen echt niet voor zijn verwarming met de airco die hij gebruikt.
Daar krijg je geen subsidie voor.
Hij betaald zijn elektriciteits- en gasrekening helemaal zelf.☺

Ter verduidelijking: de Daikin Ururu Sarara FTXZ50N / RXZ50N is een zeer stil en energiezuinig airconditioning systeem van Daikin en geen warmtepomp.

Je bent te snel met je conclusie ten opzichte van @ghelsendoorn en wijst hem onterecht aan als iemand die goedkoop verwarmt, terwijl een ander hiervoor betaald.
Badge
Overdag teveel electriciteit produceren en dat teveel in de nacht mogen afnemen voor je warmtepomp of airco, salderen dus, als of het dezelfde waarde heeft is een vorm van subsidie. Zo was het bij de invoering van salderen ook bedoeld. In de zomer wordt de meeste electriciteit geproduceerd op momenten dat er overschot is en er voor duitse electriciteit bijna geld woordt toegegeven als je het maar afneemt.
De afname van deze electriciteit, in de saldering, vindt voor een groot gedeelte plaats in de donkere winterdagen op momenten dat de duitse bruinkolencentrales op vol vermogen moeten draaien.
Badge +3
De Nederlandse overheid (landelijk en provinciaal) stimuleert het gebruik van zonnepanelen en geeft daarvoor zelfs subsidies.
Mijn energieleverancier simuleert het gebruik van zonnepanelen, helpt daar graag bij en juicht elke installatie toe
Ik heb vandaag zonnepanelen op het dak van mijn huis gekregen.

Nu beweer jij dat ik daarom Duitse bruinkolen elektricteit gebruik in donkere dagen.
Je beweert daarbij dat de Duitse bruinkolen centrales op volle kracht moeten draaien zodat ze bijna geld aan ons toegeven om de opgewekt elektriciteit af te nemen.

In hoeverre Nederlandse energieleveranciers capaciteit (moeten) bijkopen om in bepaalde periodes aan de vraag te voldoen, gaat volledig buiten mij om.
Of het Franse atoomstroom is of Duitse bruinkolenstroom weet ik ook niet.

Maar had jij soms liever gehad dat ik ook op zonnige dagen geen zonnepanelen gebruik maar de volgens jou zeer goedkope bruinkolenstroom van centrales die op volle kracht staan te loeien om een overschot te produceren?
Sorry, maar ik voel mij niet aangesproken.

In Duitsland is men versneld bezig om atoomenergie af te bouwen.
Als gevolg daarvan kan de winning van bruinkool niet zo snel worden afgebouwd als velen graag zouden willen.
Ik rijd af en toe van Aachen via de A44 (Autobahn) richting Düsseldorf.
De A44 is dit jaar verlegd wegens de bruinkolen winning.
Op het nieuwe stuk rijd ik tussen de bruinkolen groeves door, links en rechts kan ik de gigantische graafmachines in de open bergbouw aan het werk zien.
(niet teveel kijken want ik moet de ogen op de weg houden)
Het is een zeer indrukwekkend gezicht.

Voor (veel) meer informatie over protesten tegen de bruinkoolwinning niet zo ver van mij:
https://www.aachener-zeitung.de/nrw-region/braunkohle/
Reputatie 6
Badge +5
Ook ik voel me niet aangesproken door het verhaal van @Henk1221.

Zo ik het zie doet @ghelsendoorn het prima. Salderen is trouwens het verrekenen van energie die door de energiemaatschappij aan jou wordt geleverd met de energie die jij weer terug levert omdat je die zelf hebt opgewekt, niet het in de nacht gebruiken van de energie die je zelf overdag hebt opgewerkt.

Als we allemaal al zo ver zouden zijn dan zou er helemaal geen energie- of transitieprobleem zijn omdat we dan allemaal zelfvoorzienend zouden zijn.
Reputatie 6
Badge +5
Allereerst, al lezende word ik hier toch al weer een stuk wijzer van.

Allereerst @Harm de Jong, ook ik heb de aanschaf van Infra-roodpanelen overwogen maar ik ben bang dat @Bert gelijk heeft en dat Infraroodpanelen niet de lucht verwarmen maar de omgeving. En ik ben zielsblij dat ik daar bijtijds ben achter gekomen want anders had ik ze misschien ook gekocht.

Voorts ben ik het eens met @Aardvark als hij stelt dat deze overheid zich wederom gedraagt als een ongeleid projectiel behalve dan dat, als je je zelf afhankelijk maakt van Russisch gas, je je zelf ook weer het slachtoffer kunt maken bij het eerste het beste politieke- of handelsconflict. Overigens zie ik die Ongeleid Projectielpolitiek ook bij een ander onderwerp aan komen. Nederland moet aan bepaalde milieueisen voldoen en nu al hebben bepaalde ambtenaren zich zelf in een denktank opgesloten om te verzinnen hoe ze Nederland zo snel mogelijk uit de benzine- en dieselauto krijgt en in de elektrische auto. Immers, dan voldoe je aan je klimaatdoelen. Hoe al die auto’s echter straks opgeladen gaan worden daar denkt men nu nog niet over na, eerst maar eens die klimaatdoelen halen. Reeds nu zijn er in mijn buurt parkeerproblemen die thans mede worden veroorzaakt doordat er vrije parkeerplaatsen worden geconfisqueerd door er oplaadpunten bij te zetten. Maar dit allemaal even ter zijde.

Ik ben geen bouwkundige maar doordat ik in het verleden de nodige architectenschades en aannemersschades heb behandeld weet ik dat bepaalde verschijnselen zich vertraagd voordoen. Instortingen van gebouwen, het onderlopen van bouwputten met grondwater en inklinking van de grond vindt vertraagd plaats. De grondwaterstand kun je tijdelijk verlagen door bronbemaling, stukken weggehaalde muur kun je stempelen en ik heb me altijd afgevraagd of die aardbevingen niet voorkomen hadden kunnen worden door inklinking te voorkomen door de leemtes in de grond door het oppompen van gas te vervangen door wat anders. Of stikstofinjecties hiervoor de enige remedie zouden zijn geweest is een vraag die ik ook niet kan beantwoorden omdat ik niet deskundig ben. Maar ik lees wel andere oplossingen hiervoor zoals hier.

Wat ik niet eens ben met Aardvark is dat dit niet mede een Consumentenprobleem is waar de Consumentenbond zich verre van zou moeten houden. Er zijn onderwerpen genoeg te verzinnen waarbij de burger Consument is maar waarin ook de overheid een politieke rol speelt zoals De Zorg, pensioenen etc.

Bijzonder leerzaam en sympathiek vond ik de bijdrage van onze nieuwe deelnemer @ghelsendoorn Ook het artikel in de Consumentengids van november 2018 was leerzaam.
Bovendien heb ik al zoekende ook een nieuwe site ontdekt waarop je ook nog kunt doorklikken en die zeer interessante informatie geeft.

Ook de inzending van @FredW over waterstofgas vind ik leerzaam. En inderdaad. Waarom die hele moeilijke transitie als het ook simpel kan. Meer over waterstofgas kun je bijvoorbeeld hier lezen.

Mijn eigen situatie is als volgt. Ik woon in een huis dat is gebouwd in 1936. Het huis had geen CV en heeft dat nog steeds niet. Toen ik er in trok had ik twee gaskachels en die doen het al heel lang. In de loop der tijd heb ik er zelfs een van buiten werking gesteld omdat die onnodig was. Op enig moment moest ik ‘s nachts vluchten uit mijn slaapkamer. Het vroor dat het kraakte buiten en ik lag te bevriezen in mijn bed. De rest van de nacht heb ik toen doorgebracht op mijn bank in de woonkamer met de gaskachel aan.

Daar leer je van en ik heb toen een soort van elektrische bijverwarming gekocht in de vorm van oliegevulde radiatoren van ongeveer dit type en 1 kWH (=1000 Watt). Ik heb er drie. Die zijn verplaatsbaar en voldoen in mijn geval uitstekend. Sterker nog, die voldoen zo goed dat ik eigenlijk geen behoefte meer heb aan meer uitgebreide systemen die toch ook een investering vragen.

’s-Avonds als ik naar bed ga zet ik in de wintermaanden een half uur tevoren die kachel aan en na een half uur is de temperatuur in mijn slaapkamer aangenaam. Het hangt een beetje van die temperatuur af wat ik vervolgens doe. Als het erg vriest buiten laat ik hem aanstaan, vaker zet ik hem echter uit en soms draai ik de thermostaat op half zodat hij gedurende de nacht af en toe nog wat verwarmingsstoten geeft.

Natuurlijk kijk ik ook naar de kosten. Uit de volgende site haal ik de volgende gegevens:

Als die radiatorkachel een uur vol aanstaat dat verbruikt hij dus 1 kWh en dat is bij de huidige elektriciteitsprijzen € 0,20. En dus kost zo'n kachel me bij een verbruik van 1 kWh (1000 Watt) per uur me bij 5 branduren ongeveer 1 euro per dag. Dus als ik ze alle drie op winterse dagen gebruik en ze vijf uur per dag branden dan kost dat me drie euro per dag. Maar de ervaring leert me ook dat ze na enige tijd weer afslaan door de ingebouwde thermostaat. Maar goed, als ik dan voor het gemak even uit ga van vijf volledig belaste branduren per dag per kachel dan kost dat me per dag voor drie kachels € 3. En als ik dat vermenigvuldig met 200 winterse dagen per jaar dan kom ik aan € 600,- per jaar en als ik er nog twee bij zou kopen die dan ook nog eens allen 5 uur per dag volop branden dan kost me dat € 1.000,- per jaar. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik daar in de verste verten niet eens aan kom.

In mijn eigen optiek heb ik destijds dus een hele goede aankoop gedaan ook met de kennis en het inzicht dat ik nu wel heb maar toen nog niet.

Thuis zet ik geen koffie, ik maak(!) koffie met heet water door dat op poederkoffie in een beker te gieten. Jaren lang heb ik dat gedaan door een keteltje water te verhitten op mijn gasstel. Sinds een jaar of drie doe ik dat door middel van een waterkoker op elektriciteit. Ook hier heb ik, met de nodige wijsheid achteraf, een goede beslissing genomen omdat elektriciteit met de huidige politieke inzichten steeds goedkoper zal worden en gas steeds duurder.

Ik overweeg nu ook om mijn gaskookstel te vervangen door inductiekookplaten hoewel ......**

Ik beschouw mijn keuken in beginsel als het koudste vertrek in huis mede omdat die pal grenst aan mijn balcon. In mijn keuken heb ik een buitentemperatuurmeter van Cresta waarop ik kan zien dat als het buiten zes tot acht graden is het in mijn keuken nog steeds 18 graden is. Hoe dat komt weet ik niet 100% maar ik vermoed dat dat komt omdat er in mijn keuken ook nog een koelkast staat te draaien die koelt maar daardoor ook warmte afgeeft aan de omgeving en er een waakvlam van de gasgeiser staat te branden die bovendien, als ik sta te douchen, ook nog de nodige warmte af geeft.

Dus eigenlijk ben ik al goeddeels overgeschakeld op elektriciteit. Het enige waar ik nu nog gas voor nodig heb is voor die ene gaskachel in de kamer, om heet water te tappen en om te douchen welke douche uitstekend(!) werkt via die gasgeiser in de keuken.

En dus ben ik eigenlijk heel tevreden hoewel er nog ruimte is voor verbetering maar gelukkig hebben we nog de tijd. Immers, uit de inzendingen blijkt dat er nog al wat ontwikkelingen gaande zijn zoals bijvoorbeeld dat waterstofgas. Dus mogelijk ontstaat er in de toekomst een geheel andere transitie, maar dan een transitie waar we nu nog niet eens aan denken.

Voor mij geldt: **toekomstige ontwikkelingen afwachten is het credo. Daarbij sluit ik niet uit dat er straks verschillende systemen naast elkaar werken hetgeen helemaal niet zo gek is want dat hebben we nu ook al.
Reputatie 7
Badge +6
Vooral die laatste zin ben ik het roerend mee eens , @F. den Oudsten . Momenteel zijn er nog veel te veel onzekerheden en de oplossingen zijn op dit moment niet geweldig en duur. Ik vermoed dat in de komende jaren veel betere en betaalbaarder oplossingen komen. Dat kost tijd. Misschien wel tien jaar of langer .
Reputatie 6
Badge +6
Voor elke woning moet je met een warmteverliesberekening de ketelcapaciteit uitrekenen. Dan is er keuze uit ketels van 21, 27, 36 of 42 kW. Hoe hoger de kW hoe sneller je huis opwarmt. Eenmaal opgewarmd kan je het huis warm houden met 12kW continu aan. Ketels met meer kW hoeven dan niet continu aan te zijn om het huis op temperatuur te houden. Hoe meer kW hoe korter die brandt per uur. Per saldo is het dan 12kW.

Deze 12kW is hier even een voorbeeld. Is je huis slecht geisoleerd dan is het misschien 20 kW. Ik hou die 12 kW even aan om duidelijk te maken dat @Henk1221 volgens mij wel gelijk heeft. Hoe "zeer energiezuinig de Daikin Ururu" ook is, je blijft met de Wet van behoud van Energie zitten. Dat ding kan geen 12kW energie leveren met 0,5 kW verbruik! Want 5 cent per uur is ongeveer die 0,5 kW of minder. Dus ergens krijgt Gheisendoorn gratis energie met subsidie. Het zeer energiezuinig zijn van de Daikin Ururu heeft alleen betrekking op dat hij zo zuinig mogelijk die 12 kW opwekt als energierendement van het apparaat, maar hij blijft die 12 kW leveren anders blijft het huis niet op 22 graden. Dus verbruikt hij ook minstens 12kW en niet 0,5 kW.

En als de elektriciteit geleverd wordt door de bruinkolencentrales in Duitsland dan val je toch onder wat daar gebeurt? In de zomer een overdaad aan bijna gratis stroom van al die zonnepanelen op de daken van bijna elke boerderij in Duitsland (kijk eens uit het raam als je over Duitsland vliegt!), en in de winter een tekort met bruinkolencentrales die op volle toeren draaien wat veel kost. Dat wordt dan voor de helft betaald met de bijdrage van de zomer. Maakt het wat uit of je dat wel of niet salderen noemt? Die 5 cent per uur een heel huis op 22 graden houden kan dan toch niet anders dan met subsidie zijn op die bruinkolenstroom?
Reputatie 4
Badge +5
Jan schreef:

Voor elke woning moet je met een warmteverliesberekening de ketelcapaciteit uitrekenen. Dan is er keuze uit ketels van 21, 27, 36 of 42 kW. Hoe hoger de kW hoe sneller je huis opwarmt. Eenmaal opgewarmd kan je het huis warm houden met 12kW continu aan. Ketels met meer kW hoeven dan niet continu aan te zijn om het huis op temperatuur te houden. Hoe meer kW hoe korter die brandt per uur. Per saldo is het dan 12kW.
Deze 12kW is hier even een voorbeeld. Is je huis slecht geisoleerd dan is het misschien 20 kW.

Deze getallen zijn nogal aan de hoge kant. Om een eenmaal opgewarmde woning warm te houden is over het algemeen minder dan 5kW nodig. En dan heb ik het niet over heel goed geïsoleerde woningen. En 20kW bij een slecht geïsoleerd past meer bij het snel opwarmen vanuit koude toestand dan bij het warmhouden.

Ik hou die 12 kW even aan om duidelijk te maken dat @Henk1221 volgens mij wel gelijk heeft. Hoe "zeer energiezuinig de Daikin Ururu" ook is, je blijft met de Wet van behoud van Energie zitten. Dat ding kan geen 12kW energie leveren met 0,5 kW verbruik! Want 5 cent per uur is ongeveer die 0,5 kW of minder. Dus ergens krijgt Gheisendoorn gratis energie met subsidie. Het zeer energiezuinig zijn van de Daikin Ururu heeft alleen betrekking op dat hij zo zuinig mogelijk die 12 kW opwekt als energierendement van het apparaat, maar hij blijft die 12 kW leveren anders blijft het huis niet op 22 graden. Dus verbruikt hij ook minstens 12kW en niet 0,5 kW.

Deze redenering klinkt misschien logisch, maar klopt niet.
Het principe van de warmtepomp maakt het mogelijk om met zeg 1 deel energie uit het stopcontact (waarmee met name een pomp en een ventilator aangedreven wordt) 4 of meer delen energie uit de relatief koele buitenlucht de warmere woning in te pompen.

Zonder dat enige thermodynamische hoofdwet in de weg zit.

De lucht van buiten wordt dus niet actief verwarmd, maar stroomt dankzij een ventilator langs een nóg kouder zogenaamd ‘koudemiddel’ dat door de leidingen van de warmtepomp gaat en op dat punt in het systeem gasvormig is. Hierdoor wordt warmte op dit koudemiddel overgedragen, waarna het koudemiddel aan de ‘warme kant’ van het systeem sterk wordt gecomprimeerd, waardoor de temperatuur verder toeneemt, en in een warmtewisselaar condenseert tot een warme vloeistof, die in de warmtewisselaar weer warmte overdraagt aan het cv-systeem. Het daardoor afgekoelde koudemiddel loopt weer naar buiten, via een expansieventiel waarachter de druk afneemt, het koudemiddel verdampt en weer kouder is dan de koele buitenlucht, waaruit het opnieuw warmte opneemt. Een en ander blijft dus werken dankzij de energie-input van de elektrisch aangedreven pomp maar de hoeveelheid energie in de vorm van warmte die op het cv-systeem wordt overgedragen is veel groter dan de input vanuit het stopcontact. Het is best lastig om dit in woorden uit te leggen; op https://warmtepompplein.nl/warmtepomp-werking/ staat een betere uitleg met ook afbeeldingen erbij.

Overigens is het allemaal niet zo magisch en vreemd als je bedenkt dat de aloude koelkast ook een warmtepomp is. Alleen onttrekt deze warmtepomp geen energie uit de koude buitenlucht maar uit de koude lucht binnenin de koelkast, en geeft hij deze energie niet af aan verwarmingsleidingen, maar aan een rooster achter de koelkast. Hou je hand maar eens, als je geen inbouwkoelkast hebt, achter de koelkast en je zult merken dat deze eigenlijk ook de keuken staat te verwarmen met energie die hij uit de koude koelkast (zelfs uit het vriesvak) haalt, aangevuld met stroom uit het stopcontact.

Samengevat: een warmtepomp kan prima een redelijk geïsoleerde woning met bijvoorbeeld een continue warmtevraag van 4 kW warmhouden zonder meer dan 1 kW elektriciteit te gebruiken.
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Peter van der Wilt , die 12 kW relateer ik aan een praktijksituatie waar een vrijstaande woning van 1000 m3 inhoud een hele winter warm wordt gehouden met een 8-12 kW houtkachel. (De woning is geïsoleerd volgens het Bouwbesluit van 1992, alle isolatie Rc>2,5 m2K/W, dubbele beglazing Rc>1,25). Ik zeg ook dat de realiteit anders zal zijn maar dat ik die 12 kW slechts aanhoud als rekenvoorbeeld om het principe aan te geven. Zou je het alsjeblieft zo willen zien. Het was slechts om lange lappen tekst te voorkomen. Ik ging er van uit dat de lezer wel weet dat de kachel 's nachts uit gaat, dat die niet altijd op vol vermogen draait maar ook gesmoord wordt. Dan zit je al op circa 8 kW. Is de woning 500 m3 dan zit je op circa 4 kW.

Ik refereerde naar de Daikin Urura Sarara FTXZ50N / RXZ50N die hierboven genoemd wordt. Die is geschikt om een ruimte van 170 m3 te koelen of te verwarmen. Dat staat hier https://www.aircovoordeel.nl/airco-s/category/koel-capaciteit-5-0-kw-18000-btu . Op de website en in de brochure spreken ze van een airconditioner bestaande uit een binnenmodule en een buitenmodule. Je beschrijving is, zoals je aangeeft, 1 op 1 van de website waterpompplein.nl.

Sinds de energiecrises van 1973 hebben we allemaal in geuren en kleuren op de televisie, in de krant en op school de uitleg gekregen dat een koelkast in omgekeerde zin kan verwarmen. Dank voor de uitleg.

Van de airconditioner Daikin Ururu Sarara staat hier de brochure https://www.aircovoordeel.nl/brochures/item/brochure-daikin-ururu-sarara
Op bladzijde 11 onderaan staat in de tabel dat het hierboven genoemde model 50 een capaciteit van 5,0 kW heeft om te koelen en 6,3 kW om te verwarmen en dat het jaarlijks energieverbruik om te koelen 203 kWh is en om te verwarmen 1427 kWh. Deze energie is dus nodig voor een ruimte van 170 m3. Ik begrijp dat je bedoelt dat de warmtepomp die 1427 kWh vergroot, je krijgt meer kWh, het kost je maar 1427 kWh, dat hou ik ook aan. In het praktijkvoorbeeld van de 12 kW houtkachel wordt met circa 8 kW een heel huis van 1000 m3 op temperatuur gehouden. Die ruimte in de woning is dus 1000/170 = 6 x groter dan de ruimte van die bedoelde Daikin airconditioner. Als de capaciteit recht evenredig is aan de grootte van de ruimte, dan zou de capaciteit van de Daikin ook 6 x groter moeten zijn oftwel 37,8 kW met een jaarlijks energieverbruik van 8527 kWh om een vrijstaand huis van 1000 m3 op temperatuur te houden. Dat lijkt mij dan niet zo voordelig.

Ik geef hier dus slechts een reactie op de airconditioner Daikin Urura Sarara FTX50ZN / RX50ZN. Misschien kan de heer @ghelsendoorn nog aangeven hoe groot de ruimte is die hij met 5 cent per uur verwarmt? Want dat wordt niet genoemd. Ik denk dat het dan duidelijker wordt.
De totale ruimte is ongeveer 65 M². Nu zakt het verbruik naar rond 300 watt buiten is het niet koud. Ik verwarm alleen beneden, slaapkamers boven altijd de ramen in de nacht open overdag dicht.
Reputatie 6
Badge +6
Dank u wel heer @ghelsendoorn , dan wordt het al heel wat duidelijker. Bij die vrijstaande woning was de 1000 m3 buitenmaats gemeten vanaf bovenkant vloer begane grond. Als de plafondhoogte bij u 2,40 meter is tel ik daar de vloerdikte van 0,2 bij op en wordt de hoogte dus 2,6 meter. Met een oppervlakte van 65 m2 is het volume dan 2,6 x 65 = 169 m3. Misschien heeft u binnenmaats gemeten en moet de muurdikte er nog bij, dus niet b.v. 10 x 6,5 maar (10 + 0,3 + 0,1) x (6,5 + 0,3 + 0,1) = 71,76 m2 x 2,6 = 186,6 m3.

Maar je zit dan om en bij op de 170 m3 ruimte waar die Daikin voor gemaakt is. En als je die omrekent naar de 1000 m3 om te vergelijken dan moet je dus 6x meer capaciteit (vermogen) of zes van die apparaten naast elkaar rekenen. Dat is dan het stuk energie dat @Henk1221 en ik misten. Want bij een heel huis denk je al gauw aan 500-1000 m3.

Met 300 Watt x 24 uur x 200 dagen zou je jaarverbruik om en bij 1440 kWh zijn en dat stemt overeen met de 1427 kWh in de brochure. Maar zes van die apparaten voor die vrijstaande woning wordt dan 8527 kWh.
Reputatie 6
Badge +5
Geweldig!!!! Geweldig dat bezoldigde Consumentenbondmedewerkers gewoon discussiëren met onbezoldigde Consumentenbond- en Communityfans. Geweldig ook dat een nieuwe deelnemer als ghelsendoorn hier meteen zijn vuurdoop krijgt.

Ik heb echt mijn best gedaan om de verschillen van mening te begrijpen en doorgronden. Zo ik het zie spelen er nu twee discussies door elkaar heen.

De ene discussie gaat over de vraag op welke manier je warmte in huis het best kunt handhaven en, wat die Daikin Urura Sarara FTXZ50N / RXZ50N daarbij voor je doet, en hoeveel dat dan kost. Ik heb de neiging om het met Peter van der Wilt eens te zijn. Als ik vijf van die elektrisch radiatoren zou hebben waarvan ik er nu drie heb dan zou ik met 5 KW (per uur) mijn huis heel behaaglijk kunnen krijgen met de nadruk op 'krijgen(!)' en niet alleen 'houden'. Nog sterker, 5 KW per uur zou dan wel eens veel te veel kunnen blijken te zijn om mijn huis warm te houden. Daarom zit er ook een thermostaat op die kachel.

Bovendien zegt @Peter van der Wilt:

‘Overigens is het allemaal niet zo magisch en vreemd als je bedenkt dat de aloude koelkast ook een warmtepomp is. Alleen onttrekt deze warmtepomp geen energie uit de koude buitenlucht maar uit de koude lucht binnenin de koelkast, en geeft hij deze energie niet af aan verwarmingsleidingen, maar aan een rooster achter de koelkast.
Hou je hand maar eens, als je geen inbouwkoelkast hebt, achter de koelkast en je zult merken dat deze eigenlijk ook de keuken staat te verwarmen met energie die hij uit de koude koelkast (zelfs uit het vriesvak) haalt, aangevuld met stroom uit het stopcontact.’

En dat is exact de conclusie die ik ook al trok uit mijn vorige post voor wat betreft mijn situatie in de keuken. En dus, ben ik effe modern? Ik heb eigenlijk al een warmtepomp in de vorm van mijn 32 jaar oude koelkast. Dus bedankt jongens. Mijn eigen energietransitie is hiermee eigenlijk al afgerond.

Hopelijk zal deze discussie nu ook een vraag beantwoorden waar ik eigenlijk al jaren mee loop en dat is de vraag tussen input qua stroom en output qua warmte.

Bij auto’s snap ik dat redelijk, een automotor van 1600 CC heeft een bepaald vermogen uitgedrukt in KW of PK. De ene fabrikant weet daar bij een motor van 1600 CC echter weer meer vermogen bij soms minder benzineverbruik uit te halen dan de andere fabrikant al dan niet met behulp van een turbo. Bij een verwarmingsapparaat stel ik me zelf de vraag dat het toch mogelijk is en moet zijn dat het ene verwarmingsapparaat bij een precies gelijk stroomverbruik van 1 kWu daar toch meer outpout in de vorm van warmte uit gooit dan bij de ander. Of: dat bepaalde energiebesparende apparaten een bepaalde verwarmingskracht geven maar dan bij minder verbruik. En dus: bepaalde verwarmingsapparaten verbruiken misschien 1 kWu qua input maar hun output is daarbij niet ook noodzakelijkerwijs 1 kW.

Maar goed, die discussie moet ik misschien overlaten aan de meer deskundigen onder ons.

Een andere discussie is dat het op de een of andere manier aan @ghelsendoorn wordt verweten dat hij zo energiezuinig mogelijk probeert te zijn. Daardoor gaat hij in de toekomst ook zonnepanelen laten plaatsen waardoor hij overdag mogelijk energie kan terugleveren aan het energiebedrijf en ‘s nachts weer energie van het energiebedrijf betrekt om zijn elektrische systemen te laten functioneren. Op de een of andere manier is dat echter kennelijk slecht omdat ghelsendoorn dan zelf schone energie levert aan zijn energiebedrijf maar zelf vuile energie terug vraagt van zijn energiebedrijf opgewekt door bruinkool uit Duitsland en op de een of andere vreemde manier betalen wij(!) dat ook nog eens. En dat is allemaal de schuld van ghelsendoorn?

Bovendien moet ik volgens @Jan uit het raam kijken als ik over Duitsland vlieg om daar de zonnepanelen op daken op boerderijen te bekijken en volgens @FredW moet ik ook uit het raam kijken als ik door Duitsland rij maar in zijn geval om daar de bruinkoolwinning te observeren.

Tja, het lijkt er op dat Angela Merkel voor wat betreft de energievoorziening van Europa gezegd heeft: ‘Wir schaffen auch das’.

Hoe dan ook, ik vermag nog steeds niet in te zien dat ghelsedoorn daaromtrent enig verwijt treft.

Als laatste wil ik opmerken dat als het al zo is dat die bruinkoolcentrales of zonnepanelen slechts een deel van het jaar volop werken het voor hen waarschijnlijk mogelijk is om de daaruit gewonnen energie op te slaan zodat ze die gedoseerd over het jaar kunnen toeleveren. Waarschijnlijker is dat ze met name hun bruinkoolwerkzaamheden verspreiden over een geheel jaar. Hoe dan ook, er zit een ontwikkeling aan te komen dat zelfs particulieren hun energie straks kunnen opslaan in accu's.

Het lijkt me sterk dat professionele Duitse steenkoolbedrijven dat nu al ook niet kunnen.
Reputatie 4
Badge +5
Beste @Jan, ik had niet in de gaten dat je het had over een woning van 1000 m3. Natuurlijk heeft een grote vrijstaande woning een hogere warmtebehoefte dan een gemiddeld rijtjeshuis. Om zoveel mogelijk mensen tegelijk van redelijk eenduidige informatie te voorzien hebben wij hier de neiging ons op gemiddelde woningen te focussen 🙂.
Verder had mijn tekst en uitleg geen betrekking op een specifieke airconditioner maar meer op een gemiddelde warmtepomp (lucht-water dus) zoals die veel in hybride warmtepompsystemen toegepast worden, met eveneens een vermogen rond 5 kW. Zie ook mijn artikel in de Consumentengids van november (als je geen lid bent gratis aan te vragen via deze link.

De tijd voor mij om op de community te reageren is beperkt dus probeer ik in dit soort reacties niet alleen specifiek een persoon te beantwoorden, maar meteen wat te schrijven wat voor meer consumenten interessant kan zijn.
Vandaar ook de uitleg over het principe van de warmtepomp; ik lees in je reactie dat die op jou wellicht betuttelend overkomt omdat je de materie al kent. Maar uit vragen die ik via andere kanalen (e-mails van leden bijvoorbeeld) krijg blijkt regelmatig dat menig consument niet begrijpt/niet gelooft dat een warmtepomp met hetzelfde elektrisch vermogen als een straalkachel of infraroodpaneel een grotere warmtevraag in een woning kan invullen.

Inderdaad, @F. den Oudsten haalt het ene apparaat (de warmtepomp) meer output uit dezelfde input in kW dan het andere apparaat (de elektrische kachel/infraroodpaneel). Dat komt dus doordat de warmtepomp als het ware 'valsspeelt' door 'gratis' energie uit de buitenlucht, of bij een grondgebonden systeem uit de bodem, te halen.
Weliswaar is die buitenlucht in de winter best koud (dat is ook de reden dat een bodemwarmtepomp een nóg iets beter rendement heeft, de bodem is in het stookseizoen warmer dan de lucht) maar zoals we op school leerden ligt het absolute nulpunt bij -273 graden Celsius, dus lucht van rond het vriespunt bevat toch nog aardig wat energie. Een goede warmtepomp kan een deel daarvan dus behoorlijk efficiënt eruit halen en naar je radiatoren of vloerverwarming transporteren.
Reputatie 6
Badge +6
@F. den Oudsten dank je wel voor je lovende woorden. Heer @ghelsendoorn treft ook zeker geen verwijt! Het was niet bekend of het een heel huis betrof of alleen een of twee kamers. Dat is nu duidelijk.

Vanuit het vliegtuig is in Duitsland bijna geen boerenschuur zonder zonnepanelen te zien. Zonne-energie is daar dus big business. In de zomer schijnt de meeste zon, in de winter een straaltje. In de zomer staan de bruinkolencentrales op lage toeren te draaien of misschien helemaal stil en verdienen dus niks maar kosten wel geld In de winter draaien ze op maximale toeren met de hoogste kosten. De Duitse consument betaalt in de zomermaanden hetzelfde maandelijkse bedrag als in de winter. Het geld dat van de zomer overbleef gaat dan naar de winter. Wie alleen in de wintermaanden elektrisch stookt zit dus te profiteren van het overgebleven geld uit de zomer. Anders zou het tarief in de winter veel hoger zijn. Bruinkolenstroom is ook alleen de stroom die Nederland zou importeren als hier een tekort is.

Het opslaan van energie kan inderdaad in accu's. Maar je hebt dan twee keer rendementsverlies. Dus met zonnepanelen een grote accu opladen die bij iedereen in zijn hal hangt en waarmee je ook de elektrische auto kan opladen en de fiets. Maar dat is niet genoeg voor je verwarming in de winter. Dan krijg je ook geen vechtpartijen bij de oplaadpalen voor elektrische auto's. Ooit was er nog het plan Lievense. Met die overtollige energie s'nachts water omhoog pompen in het Markermeer en turbines laten aandrijven door het uitlopende water. Maar daar ook twee keer rendementsverlies. Men wilde er toen niet aan, misschien is het nu wel renderend.
Reputatie 7
Badge +6
Ik denk ook wel dat er tzt betere mogelijkheden komen voor opslag van te veel energie die nodig is op momenten als er te weinig is . Ook dat zal tijd kosten . Als olie , gas , bruinkool en steenkool opraken of als we dat niet meer willen gebruiken wegens de vervuiling , zijn de problemen van nu hopelijk op een betaalbare manier opgelost . Momenteel zet de regering ons onder druk door energie steeds duurder te maken zonder echt goede alternatieven te helpen ontwikkelen . Dat vind ik NIET de juiste manier. Dit veroorzaakt heel veel onrust . Vooral bij mensen met een smalle beurs .
Badge
Beste reageerders. De bedoeling van mijn opmerking is dat men niet altijd zo milieuvriendelijk/CO2 besparend bezig als men in eerste instantie denkt.
Voorbeeld: In de zomer via zonnepanelen verkregen kWh-en die men aan het electriciteisnet levert zijn hele andere kWh-en die men 'swinters van het net haalt. Door de salderingsregeling lijkt het of dit wel zo is. De kWh-en in de winter komen toch echt voornamelijk uit centrales, en vooral (bruin)koolcentrales, met bijhorende CO2 uitstoot, omdat die nu eenmaal de goedkoopste produktiekosten hebben, aangevuld met windenergie, kernenergie en als er dan nog tekort is gaan de gas centrales draaien.
De salderingsregeling is bedoeld om mensen te stimuleren om zonnepanelen te nemen. Indien men dit doet omdat het financieel aantrekkelijk is lijkt mij dat een prima gedachte. Er komt een tijd dat de salderingsregeling wordt afgeschaft en de slimme meter gebruikt gaat worden om te differentiëren in de tarieven per uur, per dag, dag/nacht, zomer/winter. Finland kent al jaren zo'n systeem.
Dus geld willen verdienen, nu doen die zonnepanelen.
Voorbeeld: warmtepomp wel grappige opmerking van Peter van de Wilt, "Weliswaar is die buitenlucht in de winter best koud (dat is ook de reden dat een bodemwarmtepomp een nóg iets beter rendement heeft, de bodem is in het stookseizoen warmer dan de lucht) maar zoals we op school leerden ligt het absolute nulpunt bij -273 graden Celsius, dus lucht van rond het vriespunt bevat toch nog aardig wat energie."
Op zich natuurlijk natuurkundig gezien absoluut gelijk. Bodemwarmtepompen hebben zo hun eigen voorwaarden waaronder ze mogelijk zijn. De nadruk ligt momenteel op luchtwarmtepompen
Alleen is het zo jammer dat warmtepompen bij lagere temperaturen het rendement steeds slechter wordt en er dus steeds meer electriciteit nodig is om toch voldoende warmte te genereren. Bij temperaturen van -10 graden celsius is het helemaal op en zal er electrisch verwarmd worden. En ja een hybride warmtepomp kan dat oplossen. Maar die is toch alweer wat duurder in de aanschaf.
En het is ook niet vaak - 10 graden celsius. Maar mijn hoogste gasverbruik ligt in de maanden november december en januari dus dan zal ook bij warmtepompen de electricitetsvraag het hoogste zijn.

De vergelijking met de koelkast is ook goed gekozen. Inderdaad zelfde principe als een warmtepomp. Maar ik lees op steeds meer plaatsen dat het wellicht verstandig is om na 10 jaar te kijken of het rendement van koelkast niet dermate slechter is geworden dat een nieuwe aanschaffen wellicht voordeliger is.
Hoe zit dat met warmtepompen hoe lang gaan ze mee, hoe lang leveren ze een acceptabel rendement.
Verder koelkasten gaan hoe ouder ze worden meer geluid produceren hoe zit dat met warmtepompen die ook nog eens buiten staan in weer en wind en in nieuwe staat al geluid produceren.

Reageer