Alternatieven voor je cv-ketel

• 1 November 2018
  • 91 reacties
  • 11769 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
Stel, je cv-ketel houdt ermee op. Ga je dan voor een nieuwe ketel of kijk je, met het oog op de toekomst, ook naar warmtepompen? Een warmtepomp onttrekt warmte aan de buitenlucht en pompt die naar de radiatoren.

Een hybride warmtepomp is een combinatie van een gewone warmtepomp met een gewone hoog rendement cv-ketel. Zo gebruik je minder gas.

Maar… niet ieder huis is geschikt voor een warmtepomp. En de aanschaf kan in de papieren lopen. Wij zetten de voors en tegens op een rij in de Consumentengids van november. Vraag hier het gratis artikel aan!

Meer lezen? Bekijk ons topic 'hybride warmtepompen' en 'Kun je nu al van het aardgas af'.

Overweeg jij over te stappen naar een warmtepomp?

91 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Geweldig ook dat je de tijd hebt genomen om de door mij genoemde filmpjes geconcentreerd te bekijken. En het is zoals je zegt. Door onze verschillende afkomst en pluimage vullen we elkaar aan en dat vind ik ook de grote kracht van dit forum, sorry …. deze community: 1 + 1 = 3!!

☺️👍🏼
Reputatie 7
Badge +5
Onder de volgende link een ontwikkeling die er mogelijk aan zit te komen, mij per e-mail toegestuurd door een meelezende fan (geen lid van de community). Kijk ook naar het filmpje.
Reputatie 7
Badge +6
@F. den Oudsten , Jammer dat ik dan eerst weer cookies moet toestaan om te kunnen lezen. Dat probeer ik toch tot een minimum te beperken. Dus dan maar niet. Ik las op de NOS het volgende : Verhuurcorporaties hebben een akkoord met de regering een gaan het voortouw nemen bij het gasloos maken van woningen. Over particuliere huiseigenaren zegt de voorzitter van de klimaattafel Diederik Samson : " Hol niet allemaal naar de bouwmarkt , trek niet onmiddellijk de CV-ketel van de muur , maar wacht af wat je gemeente gaat doen " . In 2021 moeten alle gemeenten de bewoners ingelicht te hebben wat er gaat gebeuren en met welke regelingen en voorwaarden.
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum Ja, dat heb ik ook gelezen, allebei!! En natuurlijk moeten we niet allen meteen de CV van de muur trekken maar het is wel zinnig om ook zelf niet te stoppen met nadenken en te gaan wachten op de Gemeente. Want ik ben er niet van overtuigd dat Gemeentes straks met betere oplossingen komen dan ik zelf ook kan bedenken.

Dat bedenken en samen nadenken doen wij hier op de Community. Overigens ook over het incidenteel verwijderen van cookies maar dan niet bij dit onderwerp want hier blijven we on-topic. 🤔
Stel, je cv-ketel houdt ermee op. Ga je dan voor een nieuwe ketel of kijk je, met het oog op de toekomst, ook naar warmtepompen?

Tja, en toen was mijn 14 jaar oude ketel ineens heel erg lek, reparatie onmogelijk. Een offerte voor een warmtepomp kwam ruim boven de 10 duizend euro uit zonder garantie op een warm huis bij -10 en een harde oosten wind. Een nieuwe CV op gas net geen 2 duizend....

De Xtreme 36 CV-ketel maar besteld (werkt prima, heerlijk veel heet water voor het douchen (CW5)).

En nu maar hopen dat mijn wijk pas over 15 jaar van het gas afgaat ......
Reputatie 7
Badge +5
@Bernd Gaykema Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen. Die transitie is echt niet in 2022 afgerond.
Heb nu 2 jaar ervaring met een airco's als verwarming. Met alleen airco of warmtepomp redt je het niet om je huis op 20 graden te krijgen als het echt koud wordt buiten. Maar samen met de CV lukt het prima. Wel heb ik het over mijn huis als voorbeeld. Bouwjaar 1993 en traditionele CV.

Mijn punt is dat alom de warmtepomp als oplossing neergezet wordt om van het gas af te kunnen en dat naar mijn ervaring de airco gelijkwaardig is en een uitstekend alternatief. De airco is ook een warmtepomp maar dan alleen lucht - lucht.

Voor € 1000 heb ik via een webshop een airco aangeschaft en met een zogenaamde snelkoppeling deze zelf geïnstalleerd. Met beetje handigheid, niet echt moeilijk, reken op een dagje werk. (officieel moet een vakman die snelkoppeling omzetten)

Even simpel. De warmtepomp kost €4000 en als die dan hybride is, dus met CV, dan €6000. (Er zijn verschillende soorten en uitvoeringen dus ik zal er best een duizendje of wat naast kunnen zitten.) Daarnaast komt dan ook nog een verbouwing want radiatoren zijn niet geschikt om de lage temperatuur van een warmtepomp aan de omgeving af te geven.

Natuurlijk zijn er ook commerciële belangen. Wervende advertenties!

Ieder situatie is anders en lang niet altijd vergelijkbaar. Inderdaad was ik 2 jaar op rij maar € 600 kwijt aan mijn jaarlijkse energierekening. Dit is echt zo en ik noem het als stof tot nadenken om niet blindelings achter de warmtepomp hype aan te lopen.
Reputatie 1
Ik lees alleen de reacties van mensen, die onder eigen naam reageren ipv met een alias. Rosing: goede bijdrage! Airco omdraaien om je gasverbuik te drukken. CV stuk? Nieuwe kopen dus.
Reputatie 7
Badge +5
In mijn reactie van 6 december 2018 schreef ik het volgende:

‘Thuis zet ik geen koffie, ik maak(!) koffie met heet water door dat op poederkoffie in een beker te gieten. Jaren lang heb ik dat gedaan door een keteltje water te verhitten op mijn gasstel. Sinds een jaar of drie doe ik dat door middel van een waterkoker op elektriciteit. Ook hier heb ik, met de nodige wijsheid achteraf, een goede beslissing genomen omdat elektriciteit met de huidige politieke inzichten steeds goedkoper zal worden en gas steeds duurder.’ Einde citaat.

De Consumentenbond geeft een Nieuwsbrief uit waarin je kunt doorklikken naar de volgende mededeling
Als ik het nu allemaal goed begrijp dan blijkt daaruit dat energie als volgt verhoogd dan wel verlaagd wordt:
Stroom Gas
Stijging / daling leveringstarieven + 17% +20%
Vastrecht +8%
Netwerkkosten + / -
Energiebelasting - 6% + 13%
ODE + 43% + 84%
Heffingskorting - € 61**

** Dit betekent dat we € 61,- meer moeten betalen.

Alles overwegende heb ik besloten tot een experiment waarbij ik beoog om mijn nog enige gaskachel buiten werking te zetten en die te vervangen door een convectorkachel van € 49,99 en dat is natuurlijk geen geld. Op YouTube staat een klein demonstratiefilmpje over een vergelijkbaar kacheltje https://youtu.be/EhowtuLKF-0

Natuurlijk heb ik ook nagedacht over andere verwarmingssystemen onder andere over accumulatieverwarming, gevonden op een site die ik al eerder vermeldde.

Volgens die site is accumulatieverwarming zeer energiezuinig!! Ja, leuk verhaal natuurlijk maar om overdag zuinig te zijn moet hij eerst wel de hele nacht aan de nachtstroom hangen om overdag superzuinig warmte te kunnen afgeven.

Bovendien kost die superzuinige accumulatiekachel volgens een andere pagina van die zelfde site om te beginnen eerst € 800,- om daarna 8 uur per nacht a 2 kWh aan de nachtstroom te hangen om daarna superzuinig overdag zijn warmte te kunnen afgeven door middel van een ventilator die koude lucht aanzuigt en warme lucht aangeeft en gedurende dat proces ook nog eens energie verbruikt omdat die ventilator natuurlijk ook moet draaien.

Bovendien moeten er eerst nog allerlei aansluitingen gemaakt worden om contact te maken met een thermostaat die je dan samen met een buitenvoeler mag aankopen voor tussen de € 300,- en € 500,-. En dus zie ik het superzuinige er niet zo van in. Bovendien heet ik Frans en geen gekke Henkie. De grap zal wel zijn dat hij ’s-Nachts goedkoop oplaadt en overdag goedkoop zijn warmte afgeeft. Maar los daarvan vraag ik me dan toch af hoe lang ik dan bezig zal zijn om die aankoopprijs terug te verdienen voordat hij rendement gaat opleveren als hij dat al doet in vergelijking met een convectorkachel die ik aan- en uit kan zetten wanneer ik daar behoefte aan heb. En desnoods kan ik besluiten om hem aan te sluiten via een schakelklok zodat ik al warmte heb op het moment dat ik ‘s morgens opsta. Tenslotte werkt mijn 32-jarige koelkast sinds enige tijd ook al zo naar volle tevredenheid.

Hoe dan ook, ik heb mijn convectorkacheltje a 2 kWh besteld en ga er mee aan de gang. Mijn nog enig werkende gaskachel (die andere werkt ook nog maar heb ik al langer geleden uitgeschakeld) ga ik dan uitschakelen en dat alleen al scheelt het laten branden van een gaswaakvlam gedurende 24 uur per dag. In de toekomst dan nog misschien vervanging van mijn gaskooktoestel door een elektrische versie. Alleen om te douchen en voor heet water ben ik dan nog afhankelijk van mijn gasgeiser maar ook over de vervanging daarvan ben ik aan het nadenken.

Zo, jullie zijn weer op de hoogte.

Trouwens, een paar dagen geleden heb ik ook al een elektrische deken besteld. Die is inmiddels gearriveerd maar zit nog in de verpakking. Laat de echte winter nu maar komen. Lekker joh!!
Reputatie 7
Badge +5
Helaas is mijn uit WORD overgenomen energieschemaatje een beetje de mist ingegaan. Maar lees het artikel maar dan wordt het duidelijk.
Reputatie 2
Badge +3
Misschien is dit mosterd na de maaltijd, maar op mijn topic ‘ Warmte voor Warmtepompen’ staat een pdf met een korte maar krachtige uitleg over voors en tegens van warmtepompen.
Groet, JW
Badge
Heeft iemand ervaring met de THE FCTR E?

Reputatie 4
Badge +6
Waarschijnlijk kiezen we (op termijn) voor een elektrische Cv-ketel gecombineerd met zonnepanelen en een nieuwe meterkast. Aandachtspunt daarbij is dat zo'n Cv-ketel om krachtstroom vraagt. Daar mogen de energieleveranciers een oplossing voor bedenken. Thoriumcentrales zijn en blijven o.i. de toekomst. Zo rond 2050 of met een beetje mazzel eerder. Voor de tussenliggende tijd vinden we ons idee een heel behoorlijk alternatief.
Reputatie 6
Badge +3
@Luctor en andere eCV-ketel adepten:

Er zijn fantastische Nederlandse uitvindingen voor de cv op de markt welke de natuurwetten buiten werking stellen (zo lijkt het tenminste). Natuurlijk betaalt je er wel de hoofd- en energieprijs voor.

Zoek maar naar de "Reduxion Ecoliner" of "De Hardenberger Blauwe Doos"😅,
of recenter de revolutionaire "Ionisatieketel - zondergas.nu" 😆.
Reputatie 4
Badge +6
@Gebruiker1555668491 Ook daar moet nog heel wat water door de Schelde, maar dat is met de warmtepomp niet anders. We gaan het zien. Onze huidige Cv-ketel kan nog jaren mee. Wie weet is er tegen die tijd iets op de markt dat voldoende doorontwikkeld is. Er zijn heel wat landen waar bij afwezigheid van gas in de huizen de CV puur op elektrisch draait, dus zo uitzonderlijk is het niet. Ik denk dat we ook op dit punt verder moeten kijken dan onze Nederlandse neus lang is.
Reputatie 2
Badge +3
@Luctor en andere eCV-ketel adepten:

Er zijn fantastische Nederlandse uitvindingen voor de cv op de markt welke de natuurwetten buiten werking stellen (zo lijkt het tenminste). Natuurlijk betaalt je er wel de hoofd- en energieprijs voor.

Zoek maar naar de "Reduxion Ecoliner" of "De Hardenberger Blauwe Doos"😅,
of recenter de revolutionaire "Ionisatieketel - zondergas.nu" 😆.

Ik ben een keer naar een voorlichtingsbijeenkomst van deze club geweest.
Met mooie praatjes zonder enige inhoud werd een zaal vol mensen bespeeld.
Het leek op zo'n gratis autobustoer met aanbiedingen van zeer bijzondere matrassen / elektrische dekens / magische pannen, je leest er wel eens over.
Het zijn gewoon oplichters.
Ze hadden ook een (min of meer) deskundige ingeschakeld die ik heb aangesproken op de onzin.
Hij hield zijn kiezen stijf op elkaar.

Even de kortst mogelijke uitleg:
Elektrische verwarming (straalkachteltje t/m Reduxion Ecoliner) zet elektrische energie om in warmte met een rendement van 100% (COP = 1).
Een warmtepomp pompt warmte van bodem of buitenlucht naar een hogere temperatuur en heeft daarmee een rendement van 300% à 600% (COP = 3 à 6).
Elke koelkast is een warmtepomp, onze cv van 15 jaar oud ook.
Kijk voor meer informatie op mijn topic 'Warmte voor Warmtepompen'.

Reageer